حضور کسب و کارها در دنیای آنلاین پدیده تازه ای نیست. امروزه بسیاری از برندها برای تجربه موفقیت در زمینه فروش یا حتی تعامل با مخاطب هدف نیاز به حضور در شبکه های اجتماعی دارند. اگر دقت کرده باشید، بسیاری از آدم ها نیز تعاملات اجتماعی شان را کاملا در پلتفرم های اجتماعی دنبال می کنند.
با این حساب اگر برندی به طور کامل دور شبکه های اجتماعی را خط بکشد، دیر یا زود دچار مشکل خواهد شد. این در حالی است که برخی از کارآفرینان دوست دارند دائما در برابر اتفاقات تازه مقاومت کنند.
بی شک مزایای شبکه های اجتماعی آنقدر متنوع هست که نیازی به بحث درباره اش نباشد. نکته کلیدی در این میان ضرورت توسعه سریع برند در این فضاست. خب همین حالا هم کلی برند بزرگ با دامنه وسیعی از مشتریان در پلتفرم های اجتماعی حضور دارند. با این حساب اگر شما دیر به خودتان بیایید، خیلی زود با مشکلات اساسی رو به رو خواهید شد. آن وقت دیگر هیچ شانسی برای تعامل با مخاطب تان نخواهید داشت. خب تا وقتی برندهای بی نهایت بزرگ با سطح منطقی از محبوبیت در شبکه های اجتماعی هستند، کار برای برندهای تازه وارد بی نهایت سخت خواهد بود.
ما در این مقاله قصد داریم به شما برای ورود به دنیای پلتفرم های اجتماعی و توسعه سریع کسب و کارتان در آن کمک کنیم. خیلی از کارآفرینان فکر می کنند رقابت با برندهای بزرگ یا جلب نظر مشتریان متعدد در بازار نیازمند تمرین و تکرار فراوان است. شاید هم خیال کنید زمان زیادی تا موفقیت در این حوزه لازم دارید. خب در این صورت کافی است با ما همراه باشید تا برخی از میانبرهای توسعه سریع السیر برند در شبکه های اجتماعی را یاد بگیرید.
شما در این مقاله خیلی رُک و پوست کنده با برخی از تکنیک های کلیدی برای افزایش محبوبیت برند در شبکه های اجتماعی و تعامل استاندارد با مخاطب هدف رو به رو خواهید شد. پس بد نیست با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین نکات در این حوزه را به اتفاق هم مرور کنیم.
تمرین هایی برای توسعه برند در پلتفرم های اجتماعی
خب حالا که نقشه راهنمای این مقاله دست مان آمده، باید بدون اتلاف وقت راه مان را پیگیری کنیم. خب حتی یک دقیقه هم اتلاف وقت موجب سبقت رقبا از شما خواهد شد. پس اجازه دهید بدون هیچ مقدمه چینی کلیشه ای برویم سراغ اصل مطلب. این شما و این میانبرهایی برای توسعه بی دردسر برند در دنیای شبکه های اجتماعی.
اولین کاری که شما برای توسعه سریع السیر برندتان در شبکه های اجتماعی باید انجام دهید، توجه به مخاطب هدف است. اصلا مخاطب هدف شما کیست؟ آیا تا حالا کاملا جدی با خودتان فکر کرده اید برای چه کسی مشغول تولید محتوا هستید؟ این سوالی است که به طور معمول کارآفرینان اصلا به آن فکر نمی کنند. به همین خاطر برندشان بعد از مدت زمانی طولانی با شکست های سنگین در شبکه های اجتماعی رو به رو می شود. در این میان اگر شانس بیاورید، مخاطب تان فقط با بی توجهی از کنار شما عبور خواهد کرد.
مطالعه مخاطب هدف به شما یاد می دهد کارتان را جهت دار کنید. این امر به شما کمک می کند تا بدون مشکل خاصی دست به تولید محتوا زده و حتی در این فرآیند هزینه کمتری نیز بپردازید. نکته کلیدی در این میان نحوه شناسایی مخاطب هدف به طور ایده آل است.
اولین گام شما در این مسیر تعیین اهداف برندتان خواهد بود. شما چرا در بازار حضور دارید و چه نکته ای موجب تمایل تان به تولید محتوا شده است؟ این دو سوال ابتدایی به شما برای تعیین دامنه مخاطب تان کمک خواهد کرد.
در وهله بعد، باید درباره کاربردهای محصول تان برای مخاطب هدف نیز فکر کنید. خب محصول شما بیشتر از همه به درد چه کسانی می خورد؟ شناسایی کسانی که نیاز فوری به استفاده از محصول تان دارند، گام مهمی در مسیر مطالعه و شناسایی مخاطب هدف خواهد بود. اینطوری شما به خوبی فرصت توسعه سریع کسب و کارتان در شبکه های اجتماعی را پیدا می کنید.
حضور در پلتفرم های درست
شما قرار نیست در تک تک شبکه های اجتماعی حضوری فعال داشته باشید. همین که پلتفرم های محبوب در میان مخاطب تان را پوشش دهید، به اندازه کافی چالش برانگیز خواهد بود. اشتباهی که به طور معمول خیلی از بازاریاب های تازه کار مرتکب می شوند، تلاش برای حضور و تولید محتوا در تمام پلتفرم هاست. این امر در نهایت به بازنشر صرف یک مدل محتوا در تمامی شبکه های اجتماعی منجر می شود.
اگر نظر ما را بخواهید، شما هرگز نباید در دام چنین مسئله ای گرفتار شوید؛ چراکه فضای هر شبکه اجتماعی با دیگری متفاوت است. بنابراین اگر در همه شبکه های اجتماعی دست به تولید یک مدل محتوا بزنید، خیلی زود کارتان به مشکل خواهد خورد. این در حالی است که بدون استفاده از یک گزینه جذاب برای تعامل با مخاطب هدف همیشه اوضاع تان در دنیای بازاریابی حاد خواهد ماند.
توصیه ما در این بخش تلاش برای شناسایی دو یا سه پلتفرم محبوب در میان مخاطب هدف تان است. اینطوری وقت و هزینه تان به طور منطقی در زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی خرج خواهد شد. خب چه کسی دوست دارد در دام یک فرآیند پیچیده و بی نهایت زمانگیر گیر کند؟ این سوالی است که شما باید همیشه گوشه ذهن تان مرور کنید.
اگر هنوز هم ایده آل های زیادی برای حضور در انواع شبکه های اجتماعی دارید، بد نیست کمی در کارتان تجدیدنظر کنید. برندی که در همه جا حضور دارد، شخصیت خاصی برای خود نخواهد ساخت. مشتریان نیز نگاه چندان جدی به آن نخواهند کرد. پس بهتر است به جای اینکه برندتان را بدل به گزینه ای خنده دار برای همه کنید، کمی به شخصیت کسب و کارتان احترام بگذارید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا بدون هیچ دردسری کارتان را جلو برده و نگران هیچ چیزی هم نباشید.
طراحی راهنمای برند
راهنمای برند در واقع دو هدف کلی دارد؛ اول از همه شما با استفاده از راهنمای برند موفق به اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف خواهید شد. در حقیقت این راهنما به مخاطب نشان می دهد چطور باید با برندتان تعامل داشته یا حتی حوزه های اصلی فعالیت تان چیست. درست به همین خاطر در دنیای امروز بسیاری از برندها به دنبال طراحی راهنمای برند هستند.
نکته دومی که درباره این راهنما به چشم می خورد، اهمیت آن برای کارمندان برند است. خب خیلی وقت ها کارمندان نیز نحوه فعالیت در برند یا حتی تولید محتوا را نمی دانند. مثلا تیم بازاریابی را در نظر بگیرید؛ وقتی شما یک راهنمای برند دقیق داشته باشید، همه از کار و مسئولیتتان خبردار می شوند. اینطوری جلوی خیلی از اشتباهات یا سوءتفاهم ها گرفته می شود. درست به همین خاطر شما باید همیشه خودتان را برای اثرگذاری بر روی مخاطب به این شیوه آماده نگه دارید، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
امروزه بسیاری از مشتریان علاقه ای به پیگیری مداوم اوضاع برندها یا آشنایی با هر گزینه تازه ای ندارند. درست به همین خاطر شما باید خودتان دست به کار شده و این فرآیند را ساده سازی کنید. فقط در این صورت شانسی برای تعامل با مخاطب هدف و اثرگذاری بهینه بر روی آنها خواهید داشت. این در حالی است که بسیاری از کسب و کارها در دنیای امروز نیاز به استفاده از گزینه های متنوع ندارند. در عوض باید درست همانطور که مشتریان انتظار دارند، رفتار نمایند. ماجرا جالب شد، نه؟
آشنایی با الگوریتم شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی نیز درست مثل گوگل یا هر موتور جست وجوی دیگری دارای الگوریتم های پیشرفته هستند. این الگوریتم ها محتوایی را که به طور تصادفی برای کاربران نمایش داده می شود، تنظیم می کند. فکر می کنم شما هم تجربه مشاهده محتوایی درست مطابق سلیقه تان در پلتفرم های اجتماعی را داشته باشید. خب این امر ناشی از توانایی این الگوریتم ها برای شناسایی دقیق سلیقه شما و نمایش محتوای مورد علاقه تان است.
نکته ای که در این میان برای بازاریاب ها اهمیت ویژه ای دارد، تلاش برای توجه به الگوریتم شبکه های اجتماعی در زمینه سئو است. خب محتوای شما به طور کاملا شانسی برای مخاطب بدل به گزینه ای محبوب نمی شود. در عوض این شما هستید که باید کمی خلاقیت به خرج داده و اوضاع را به سود خود تغییر دهید. وگرنه هیچ وقت نمی توانید کارتان را پیش ببرید.
الگوریتم شبکه های اجتماعی تا حد زیادی شبیه گوگل است، اما برخی جاها تفاوت هایی نیز به چشم می خورد. مثلا ترندهای هر پلتفرم به طور خاصی تعریف می شود. درست به همین دلیل اگر به دنبال اثرگذاری بر روی مخاطب هستید، باید این ترندها را به طور دقیق رعایت کنید.
این امر به شما کمک خواهد کرد تا اوضاع تان را به بهترین شکل ممکن سامان دهید. یادتان نرود، شما در دنیای امروزه تنها برندی نیستید که دنبال اثرگذاری بر روی مخاطب هدف است. درست به همین دلیل باید ترندهای بازار را قبل از دیگران شناسایی کرده و دست به تولید محتوا براساس آنها بزنید. فقط در این صورت شانسی برای رقابت با برندهای بزرگ خواهید داشت.
بیشتر بخوانید: بهترین زمان استفاده از استراتژی ایمیل سرد
برنامه ریزی برای انتشار محتوا
تولید محتوا یکی از کارهای بی نهایت سخت در دنیای بازاریابی محسوب می شود. بسیاری از بازاریاب ها اصلا دوست ندارند تولید محتوا را تجربه کنند؛ چراکه یافتن ایده های تازه در این میان یک دردسر بزرگ محسوب می شود. ما در روزنامه فرصت امروز یافتن ایده های تازه برای بازاریابی را کاری غیرممکن نمی دانیم. در این میان فقط باید کمی حوصله داشته باشید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا خیلی زود کمپین های تان را چشم نواز کنید.
یکی از تمرین های خوب در این میان تلاش برای استفاده از ایده های برندهای بزرگ است. البته شما قرار نیست یک کپی ناشیانه از بازاریابی دیگران داشته باشید. در عوض می توانید روی ایده های دیگران حساب کرده و از آنها برای اثرگذاری بر روی مخاطب سود ببرید. این امر به شما کمکی شایان برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان خواهد کرد. ماموریت شما در این بخش در واقع ترکیب ایده های دیگر برندها و تلاش برای خلق یک ایده کاملا تازه است. اینطوری مسیرتان برای بازاریابی و اثرگذاری بر روی مخاطب ساده تر از هر زمان دیگری می شود.
نکته دیگری که در این میان باید بدان توجه نشان دهید، برنامه ریزی برای انتشار محتواست. خب شما نمی توانید هر وقت دل تان خواست پست یا محتوا در پلتفرم های اجتماعی منتشر کنید. در عوض باید کمی کار را سختگیرانه تر دنبال کنید. یک ایده خوب در این میان تلاش برای استفاده از فرمت های مختلف برنامه ریزی است. مثلا آخر هفته ها معمولا کاربران فرصت بیشتری برای تولید محتوا دارند. این امر به شما کمک می کند تا زمان های مناسب و ایده آل برای تولید محتوا را شناسایی کنید.
یادتان باشد، در دنیای امروزه کلی ابزار برای برنامه ریزی و زمان بندی تولید محتوا دم دست من و شما قرار دارد. درست به همین دلیل شما باید همیشه کارتان را در زمینه تولید محتوا به بهترین شکل ممکن انجام دهید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا بدون هیچ استرسی در فرآیند تولید محتوا به موفقیت های بزرگ برسید.
مثلا ابزار هوت سویت (Hootsuite) به بازاریاب ها فرصت بارگذاری محتوا به طور پیشفرض و سپس انتخاب زمان ایده آل شان به منظور انتشار پست ها را می دهد. اینطوری دیگر لازم نیست سر ساعت سراغ پلتفرم های اجتماعی رفته و محتوا را آپلود کنید. به علاوه، دیگر خبری از دردسرهای مربوط به فراموشی زمان طلایی انتشار محتوا نخواهد بود.
استفاده از فناوری های تازه همیشه راهکار خوبی محسوب می شود. مثلا در دنیای ورزش بسیاری از مربی ها از انواع دستگاه های دیجیتال و هوشمند برای ارزیابی بهتر عملکرد ورزشکاران سود می برند. شما هم اینجا باید راهکار مشابهی را استفاده کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا برندتان را به شیوه ای متمایز به مشتریان معرفی کرده و از همان ابتدای امر کلی در بازار سر و صدا کنید.
تعریف فرآیند تولید محتوا
فرآیند تولید محتوا در واقع تمام دردسرهایی است که شما در طول مراحل طراحی تا انتشار محتوا متحمل می شوید. بسیاری از بازاریاب ها میانه خوبی با این فرآیند ندارند؛ چراکه اصولا آن را تعریف نمی کنند. این یعنی هر بار مثل یک شاگرد تازه وارد خودشان را داخل کلاسی می بینند که هیچ آمادگی برای آن ندارند.
فرمول ما در این بخش تا حد زیادی قابل پیش بینی است، اما اجرای آن ریزه کاری های خاصی دارد. شما باید یک فرآیند دقیق برای تولید محتوای بازاریابی طراحی کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا در زمینه بازاریابی بدل به یک برند کارکشته شوید.
درست به همین دلیل ضروری است در دنیای امروز از تمام ظرفیت های برندتان سود ببرید. میانبر کلیدی در این میان تلاش برای همفکری با تمام اعضای برند به منظور طراحی ساده ترین فرآیند تولید محتواست. خب این روزها بسیاری از کارشناس ها و صدالبته کارمندان شرکت ایده های دست اولی برای تولید محتوا به شیوه ای ساده تر دارند. این امر به شما کمک خواهد کرد تا با دردسرهای کمتری فرآیند تولید محتوا را رقم بزنید.
یادتان باشد، در نهایت فرآیند موردنظر باید برای همه بازاریاب ها به طور یکسان به کار گرفته شود. این یعنی دیگر خبری از سرپیچی از روند موردنظر نخواهد بود. پس خیلی سفت و سخت در برابر تمایل سایر بازاریاب ها برای عبور از جاده خاکی مقاومت کنید. اینطوری به مرور زمان فرآیند بازاریابی برندتان نظم خاصی خواهد گرفت.
گوش دادن به حرف کاربران
هدف از تولید محتوا در شبکه های اجتماعی اول از همه جلب نظر مخاطب هدف است. خب شما تا وقتی بر روی مخاطب تان اثرگذاری لازم را نداشته باشید، به طور مداوم با مشکلات اساسی رو به رو خواهید شد. این دقیقا همان دردسری است که بسیاری از برندها در دنیای کنونی متحل می شوند.
متاسفانه بازاریاب ها فکر می کنند هر محتوایی که تولید کنند، باید مورد پسند مخاطب قرار گیرد. این در حالی است که شما نمی توانید چنین انتظاراتی از مخاطب تان داشته باشید. نکته کلیدی دیگر اینکه فرآیند تولید محتوا باید با سلیقه کاربران هماهنگی زیادی داشته باشد، وگرنه شما می مانید و کاربرانی که هیچ انگیزه ای برای همکاری با شما ندارند.
ایده ما در این بخش تا حد زیادی روشن است. شما باید به عنوان یک بازاریاب به حرف کاربران در شبکه های اجتماعی گوش دهید. این کار دقیقا مثل تبدیل شدن به یک پژوهشگر در فرآیند آزمایش است. خب وقتی شما حرف مخاطب تان را به خوبی درک می کنید، توانایی اثرگذاری بر روی آنها را نیز به مرور زمان به دست خواهید آورد. این درست همان شرایطی است که به شما برای تعامل بهتر با مخاطب تان کمک ویژه ای خواهد کرد. به همین خاطر باید همیشه زمانی برای گوش دادن به حرف های مخاطب تان در نظر بگیرید.
یادتان نرود، در دنیای امروز بسیاری از برندها دنبال راهکارهای سریع هستند. اگر شما هم چنین وضعیتی دارید، باید همیشه نیمی از حواس تان به حرف های مخاطب باشد. اینطوری خیلی سریع و قبل از رقبا ترندها تازه را پیش بینی خواهید کرد. به علاوه، نیازهای مشتریان را به خوبی درک می کنید تا بعدا محتوا و حتی محصولاتی مناسب برای رفع آنها روانه بازار کنید. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟
بی شک هر بازاریابی در طول روز دردسرهای زیادی دارد و مدیریت زمان یکی از کارهای کلیدی محسوب می شود. با این حال شما لازم نیست زمان زیادی از روزتان را برای تعامل با مخاطب هدف صرف کنید. یکی از نکات کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از زمان های مرده است. به علاوه، شما همیشه ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس یا هوش مصنوعی دم دست تان است. اینطوری می توانید در مدت زمانی بسیار کوتاه به خواسته ها و نکات کلیدی مورد نظر مخاطب تان پی ببرید. خب در دنیای مدرن باید ابزارهای بازاریابی نیز دیجیتالی شود، مگر نه؟
ارائه خدمات مشتری به طور آنلاین
یکی از قابلیت های مهم شبکه های اجتماعی فراهم سازی بستر مناسب برای ارائه خدمات به مشتریان است. خب شما باید از این بستر به خوبی سود برده و کارتان را دنبال نمایید. متاسفانه برخی از بازاریاب ها فقط به دنبال تولید محتوای خنده دار یا کمدی در این فضا هستند.
این در حالی است که حتی برخی از مشتریان در شبکه های اجتماعی دست به خرید نیز می زنند. این نکته کلیدی باید همیشه به طور دقیق از سوی شما مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل اگر نتوانید خدمات مشتریان را در این حوزه ارائه دهید، خیلی زود مشتریان از شما ناامید می شوند.
بسیاری از مشتریان دوست دارند از برندهایی خرید کنند که خدمات مشتری را در قالب چت ارائه می دهد. خب اگر شما نتوانید این نیاز فوری مشتریان را برآورده سازید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. یک ایده جذاب در این میان تلاش برای ترکیب بخش بازاریابی و خدمات مشتری است. اینطوری شما سرعت عمل بیشتری داشته و به طور طبیعی روند توسعه برندتان در پلتفرم های اجتماعی نیز سرعت می گیرد. پس چرا منتظر نشسته اید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود کسب و کارتان تغییر دهید. اینطوری دیگر نیازی به نگرانی نسبت به ناتوانی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهد بود.
توسعه سریع برند در شبکه های اجتماعی
توسعه سریع برند در شبکه های اجتماعی کاری نیست که به این سادگی ها انجام شود. خب در دنیای مدرن همه عجله دارند و بازاریاب ها نیز همین وضعیت را تجربه می کنند. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات برای توسعه سریع برند را مرور کنیم. شما الان آمادگی لازم برای شروع به کار در این حوزه را دارید. یادتان باشد، شما تنها برندی نیستید که چنین رویایی در سر دارید. پس بد نیست یکم سریع تر کارها را دنبال کنید. وگرنه خیلی زود از رقبا عقب مانده و دیگر هیچ فرصتی برای تعامل با مخاطب تان پیدا نخواهید کرد.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با توسعه سریع برند در شبکه های اجتماعی کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در این مقاله داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده تعامل با شما هستند.