توسعه استارت آپ بحثی است که خیلی از کارآفرینان دائما از آن فراری هستند. انگار که تبدیل یک استارت آپ به برندی بزرگ و محبوب در بازار کاری است که بی برو برگشت با شکست همراه خواهد بود. اگر شما هم ترس زیادی از این موضوع دارید، کمی حق دارید. خب شکست در بازار اتفاقی نیست که به این راحتی ها قابل توجیه باشد. به علاوه، مشتریان دیگر به کارآفرینی که یک یا دو بار در بازار شکست خورده باشد، اعتماد نخواهند کرد.
ما در این مقاله قصد داریم با بررسی چند تا استراتژی دست اول برای توسعه استارت آپ یکبار برای همیشه افسانه های خیالی در این رابطه را تمام کنیم. اگر شما هم دوست دارید نکات این رابطه را یاد بگیرید، بد نیست در ادامه با ما همراه باشید تا برای همیشه از شر دردسرهای توسعه استارت آپ خلاص شوید.
توسعه استارت آپ در عمل
توسعه استارت آپ شبیه آماده سازی یک تیم فوتبال برای مسابقه ای مهم است. اگر تیم موردنظر سرمربی خوبی داشته باشد و از تمرین های خوبی استفاده کند، بی شک در مسیر قهرمانی مشکلات زیادی نخواهد داشت. با این حال وقتی هیچ آمادگی در تیم وجود نداشته باشد، چیزی به غیر از شکست در انتظار تیم مورد نظر نخواهد بود.
خیلی از کارآفرینان در توسعه استارت آپ اولویت های اشتباهی را هدف قرار می دهند. به طوری که بعد از مدتی کوتاه علی رغم کوشش فراوان، نتیجه دلخواه را به دست نمی آورند. این دقیقا همان جایی است که ما قصد داریم نگاه شما به حوزه کارآفرینی را عوض کنیم. در ادامه برخی از استراتژی های کلیدی برای توسعه کسب و کار براساس اولویت معرفی خواهند شد. خب اجازه دهید به جای مقدمه چینی های کلیشه ای یک راست برویم سراغ اصل مطلب.
استخدام تیم درست: مهمترین بخش کار
استارت آپ ها بدون یک طراحی درست هرگز فرصتی در بازار نخواهند داشت. برندهای بزرگ دنیا همیشه روی دوش کارمندان شان توسعه پیدا کرده اند. بنابراین اگر شما هم دوست دارید در بازار موفقیت های بزرگ تجربه کنید، باید یک راست سراغ این ایده بروید.
استخدام نیروی کار حرفه ای در بازار همیشه دردسرساز است. البته شما برای تحقق این هدف همیشه نیاز به استفاده از بودجه های گزاف ندارید. در عوض بودجه های منطقی نیز به کارتان می آید. تنها ماموریت مهم شما برگزاری جلسات استخدامی و ارزیابی گزینه های مختلف با هم است. برخی از کارآفرینان به اشتباه اولین فردی که جلوی راه شان سبز می شود، به عنوان کارمند استخدام می کنند. خب در این صورت طبیعی است که سرنوشت خوبی در انتظار شما نباشد. پس کمی بیشتر در کارتان وسواس به خرج دهید.
تشکیل تیم هایی با مهارت های متنوع باید در اولویت اصلی شما قرار داشته باشد. خیلی از کارآفرینان فکر می کنند اگر تیم موردنظرشان مهارت های یکسانی داشته باشند، مو لای درز کارشان نمی رود. این کار مثل آن است که در یک تیم فوتبال فقط از ۱۱ مدافع استفاده کنیم و انتظار پیروزی در مسابقات را هم داشته باشیم.
یک تیم کاری موفق باید تفاوت های معناداری در خودش داشته باشد. این امر به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف کمک می کند. یادتان نرود، در طول ماجراجویی تان در بازار کلی اتفاق غیرمنتظره در انتظارتان خواهد بود. پس باید همیشه نسبت به استفاده از یک تیم کاملا حرفه ای برای خودتان مطمئن باشید. وگرنه خیلی زود کارتان به اما و اگر می کشد. آن وقت دیگر هیچ کس در بازار به کمک تان نخواهد آمد.
تهیه ابزارهای مناسب: نکته ای برای حرفه ای ها
کسب و کارها یک شبه در بازار به موفقیت های بزرگ دست پیدا نمی کنند. در عوض عملکرد آنها در طول زمان موجب تغییر نگاه مشتریان می شود. چنین نکته ای حتی در رابطه با نیروی کار نیز مصداق دارد. شما را نمی دانم، ولی من که فهرست ویژه خودم از برندهای مشهور دنیا را دارم که دوست دارم یک روز با آنها همکاری کنم. بی شک هر کارآفرینی در دنیا چنین فهرستی برای خودش دارد. تفاوت اصلی میان چنین برندهایی با استارت آپ های شکست خورده ثبات شان در بازار است. البته این ثبات خشک و خالی به دست نمی آید، بلکه نیاز به استفاده از ابزارهای درست دارد.
کارآفرینان برای تبدیل استارت آپ شان به یک کسب و کار بزرگ باید همیشه نیم نگاهی به ابزارهای حرفه ای داشته باشند. این ابزارها به شما کمک می کند تا مسیر توسعه را در قالب میانبر طی کرده و دیگر نیازی به نگرانی نداشته باشید. اگر شما هم دوست دارید در بازار به موفقیت های بزرگ برسید، بد نیست از همین امروز شروع به تهیه ابزارهای موردنیازتان کنید.
اجازه دهید با یک مثال کاربردی منظورمان در بخش بالا را توضیح دهیم. یک تیم بازاریابی را در نظر بگیرید که به تازگی در یک شرکت خودروسازی تشکیل شده است. بی شک هر تیم بازاریابی نیاز به استفاده از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس، هاب اسپات و چند گزینه دیگر دارد.
حالا اگر هیچ کدام از گزینه های موردنظر برای این تیم تهیه نشود، چه اتفاقی می افتد؟ حتی اگر تیم موردنظر کمپین های بازاریابی هم طراحی کند، بی شک کیفیت کمپین های موردنظر چنگی به دل نخواهد زد.
کارآفرینانی که همیشه دنبال کاهش هزینه ها هستند، معمولا میانه خوبی با تهیه ابزارهای موردنیاز برای تیم های شرکت ندارند. خب در این صورت نباید انتظار توسعه منطقی کسب و کار را هم داشته باشیم. هرچه باشد، کارمندان که شباهتی به ابرقهرمان های هالیوودی ندارند. پس باید از همان اول ابزارهای موردنیاز آنها برای فعالیت مناسب را تهیه کنید.
تمرکز بر روی مشتریان، تشکیل اولین ارزش برند
مشتریان در بازار حرف اول و آخر را می زنند. توسعه استارت آپ بدون توجه به آنها تقریبا غیرممکن است. خب در بازاری که کلی برند گوناگون وجود دارد، هیچ دلیلی برای حمایت بی چون و چرای مشتریان از شما وجود ندارد. بنابراین باید خودتان را به خوبی برای تعامل با مشتریان یا حتی تغییر براساس خواسته شان آماده کنید. وگرنه خیلی زود از بازار کنار گذاشته خواهید شد.
کارآفرینان گاهی اوقات خیلی زود نکات مهم در بازار را فراموش می کنند. انگار که فقط مشتریان باید ریز نکات را به یاد سپرده و کارآفرینان هر بهانه موجهی برای فراموشکاری دارند. خب شاید آدم برخی از نکات حاشیه ای در رابطه با کسب و کار را فراموش کند، اما مواردی مثل توجه به مشتریان باید همیشه جلوی چشم مان باشد. چنین نکته ای آنقدر بزرگ و مهم هست که فرق میان برندهای برنده و شکست خورده را شکل دهد.
ایجاد ارتباط مناسب با مشتریان اولین قدم در مسیر اثرگذاری بهینه بر روی آنها محسوب می شود. نکته مهم در این میان حفظ این رابطه است. احتمالا شما هم مدیرانی را سراغ دارید که به محض شروع کارشان کلی وعده رنگارنگ به مشتریان می دهند، اما چند روز بعد همه نکات را فراموش کرده و دیگر هیچ توجهی به وعده های قبلی ندارند. این دسته از مدیران شاید به خیال خودشان بقیه را گول بزنند اما خیلی زود دست شان برای مشتریان رو خواهد شد. آن وقت دیگر کمتر کسی به آنها اعتماد کرده یا حرف شان را می خرد.
یکی از ضرورت های مهم برای توسعه کسب و کار تمرکز بر روی مشتریان به عنوان مهمترین ارزش برند است. شما هیچ وقت در بازار هیچ سرمایه ای مهمتر از اعتماد مشتریان ندارید. بنابراین باید تمام کارهای تان در بازار با تمرکز بر روی این دسته از افراد صورت گیرد.
ماموریت شما در این بخش بی نهایت ساده است. شما نه تنها خودتان باید روی مشتریان به مثابه مهمترین سرمایه برند حساب کنید، بلکه تیم تان را هم طوری توسعه دهید که همیشه این نکته کلیدی در خاطرشان باقی بماند.
استفاده از فرصت همکاری با دیگران: توسعه حداکثری استارت آپ
برخی از کارآفرینان فکر می کنند هرگونه همکاری در بازار بی برو برگشت محکوم به شکست است. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، بد نیست کمی در ارزیابی تان تجدیدنظر کنید. ما در دورانی زندگی می کنیم که کلی برند بزرگ در بازارهای جهانی خودنمایی می کنند. بی شک رقابت با چنین غول هایی از عهده خیلی از کارآفرینان خارج است. درست به همین خاطر همکاری با بقیه کارآفرینان یا استارت آپ ها همیشه باید مدنظر شما قرار داشته باشد.
همکاری با دیگران نه تنها از نقطه نظر مالی اوضاع شما را بهتر می کند، بلکه دریچه ای به سوی استفاده از تجربیات دیگران است. خب اگر قرار باشد شما هم مثل بقیه با آزمون و خطا قلق کار دستتان بیاید، کلی از عمرتان هدر می رود. پس چه بهتر که از تجربه دیگران استفاده کرده و قبل از اینکه با شکست های متعدد درس های طلایی کارآفرینی را یاد بگیرید، با یک میانبر ساده خیال خودتان را راحت کنید.
یادتان باشد، شما قرار نیست به اولین پیشنهاد همکاری که نصیب تان شد روی خوش نشان دهید. اشتباه خیلی از کارآفرینان تلاش برای همکاری با دیگران به هر قیمتی است. چنین دست فرمانی بی برو برگشت برندتان را با مشکلات اساسی رو به رو خواهد کرد.
خب هر برندی ویژگی ها و اهداف خاص خودش در بازار را دارد. به همین خاطر شما باید حواس تان به این نکات باشد. اگر از ما می شنوید، بد نیست قبل از اینکه کارتان را در بازار شروع کنید، ارزیابی مختصری از فرصت های همکاری انجام دهید. به علاوه، از همین ابتدای کار دور رقبا را خط بکشید. هرچه باشد همکاری میان شما و رقبای مستقیم تان اصلا نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت. پس اصلا چرا روی چنین ایده عجیبی سرمایه گذاری کنیم؟
بیشتر بخوانید: روش های حفاظت از شهرت برند در چرخه ارزیابی
شروع بازاریابی: میانبری به سوی موفقیت بیشتر
بازاریابی فرآیندی نیست که به این سادگی ها قیدش را بزنید. حتی بزرگ ترین برندهای دنیا هم بدون بازاریابی خیلی در بازار دوام نخواهند آورد. یکی از نکات جالبی که درباره بازاریابی وجود دارد، توجه دیرهنگام کارآفرینان به آن است. انگار که در مراحل ابتدایی توسعه استارت آپ نیازی به مارکتینگ ندارد. ما در روزنامه فرصت امروز بازاریابی را بخشی جدایی ناپذیر از توسعه استارت آپ می دانیم.
این یعنی شما از همان روز اول به فکر بخش مارکتینگ بوده و در صورت امکان تیم مشخصی برای این کار ایجاد کنید. قبول دارم طراحی کمپین های بازاریابی گران قیمت از همان روز اول ممکن نیست اما شما دست کم باید شانس تان در این حوزه را امتحان کنید. استراتژی هایی مثل بازاریابی ارگانیک در ابتدای راه به شما برای مدیریت بودجه و اثرگذاری درست بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد.
بازاریابی کاری نیست که شما بعد از پا گرفتن کسب و کارتان تازه به فکرش بیفتید. خیلی وقت ها بازاریابی عملا باعث توسعه استارت آپ ها می شود. درست به همین خاطر شما باید از همان روز اول بهبود کارتان در این رابطه را مدنظر قرار دهید. وگرنه دیر یا زود اوضاع تان در بازار حسابی به هم ریخته و از رقبا عقب خواهید افتاد.
بی شک شما در ابتدای راه نیازی به مشاوره های تخصصی ندارید. با این حال اگر در ادامه راه مشکلات زیادی برای تان پیش آمد، همیشه روی آژانس های بازاریابی به عنوان ابزار کمکی حساب کنید. اینطوری بدون دردسر اضافه کارتان در زمینه بازاریابی جلو خواهد رفت. البته این گزینه هزینه نسبتا زیادی برای تان به همراه دارد. پس بهتر است قبل از اینکه بی گدار به آب بزنید، فکر همه چیز را کرده باشید.
اهداف تان را فراموش نکنید، وفاداری به دیدگاه اولیه
کارآفرینان وقتی استارت آپ شان را پایه گذاری می کنند، معمولا اهداف واضحی در ذهن دارند. راستش را بخواهید، این اهداف نقطه تمایز میان کسب و کارها محسوب می شود. با این حال به مرور زمان میزان وفاداری مدیران به اهداف اولیه کمتر و کمتر می شود. تا جایی که دیگر اثری از اهداف اولیه باقی نخواهد ماند.
اگر شما هم دوست دارید در عرصه کارآفرینی خودی نشان دهید، بد نیست اهداف تان را همیشه گوشه ذهن داشته باشید. یادتان باشد، تفاوت اصلی شما با بقیه رقبا در اهداف تان است. اگر این اهداف خیلی راحت تغییر کند، چیزی از هویت تان باقی نخواهد ماند.
آن وقت مشتریان به راحتی هرچه تمام تر دور شما را خط کشیده و سراغ رقبای تان می روند. شما را نمی دانم، ولی من که اصلا دوست ندارم برند مورد علاقه ام یکهو و بی دلیل اهداف اصلی اش را تغییر دهد. اینطور وقت ها آدم حس می کند همه دنیا روی سرش خراب شده و برند مورد علاقه اش به او خیانت کرده است. پس به خاطر حفظ مشتریان وفادارتان هم که شده موقع انتخاب اهداف اولیه حسابی فکر کنید تا نیاز به تغییر مداوم شان نباشد.
استراتژی های کلیدی برای توسعه استارت آپ
توسعه استارت آپ در وضعیت کنونی اقتصاد جهانی کار راحتی نیست. کمتر کسی در دنیا حاضر است سرمایه و وقتش را پای پروژه ای شکست خورده قربانی کند. به همین خاطر ما در این مقاله نگاهی به استراتژی های کلیدی برای توسعه استارت آپ انداختیم. شما الان می توانید با خیال راحت وارد گود شده و کارتان را دنبال کنید. یادتان باشد، توسعه استارت آپ کاری نیست که یکبار برای همیشه انجام شود. در عوض شما باید همیشه آن را مدنظر قرار داده و دنبال کنید.
من و همکارانم امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمک خوبی به شما برای توسعه استارت آپ تان کند. هرجا به مشکل خوردید، کافی است با ما در ارتباط باشید تا در کوتاه ترین زمان به کمک تان بیاییم.