تبلیغات پایدار یک جورهایی باعث ایجاد اعتماد می شود. دنیای کسب و کار پر از برندهایی است که ادعا دارند بهترین محصولات دنیا را تولید می کنند. به طوری که مشتریان حتی اگر هزار سال هم منتظر بمانند، باز هم محصولی بهتر گیرشان نخواهد آمد. چنین ذهنیتی وقتی وارد صنعت تبلیغات می شود، معمولا همراه با اغراق های بی سر و ته درباره تولیدات رنگارنگ خواهد بود.
به گزارش چاپ و نشر به نقل از فرصت امروز، البته چنین تبلیغاتی همیشه باورپذیر نیستند؛ چراکه مشتریان در طول دهه های اخیر آنقدر زرنگ شده اند که دیگر به این راحتی ها گول دروغ های تبلیغاتی را نخورند. در چنین اوضاعی که بی اعتمادی مردم نسبت به کمپین های تبلیغاتی به اوج رسیده، تبلیغات پایدار (Sustainable Advertising) الگویی متفاوت برای بازیابی این اعتماد از دست رفته است.
اگر شما هم تا صحبت از کسب و کار یا تبلیغات پایدار می شود یاد جنبش های پر سر و صدای حفاظت از محیط زیست می افتید، تقریبا مسیر را درست آمده اید. باور کنید یا نه، دیگر دوران تولید محصول به هر قیمتی و تولید آلاینده های بی شمار به سر آمده. در عوض الان تعهدات کارآفرینان برای کاهش تولید زباله یا عملکرد سازگار با محیط زیست حرف اول و آخر را می زند. به زبان خودمانی، در آینده کسب و کار جایی برای برندهای غیرپایدار نیست؛ به همین سادگی!
تبلیغات پایدار
خیلی از کارآفرینان فکر می کنند تبلیغات پایدار هم یکی دیگر از اصطلاحاتی است که به مرور زمان تبش فروکش خواهد کرد. به همین خاطر حتی برندهایی مثل کوکاکولا یا پپسی هم تا همین چند سال قبل تن به قبول تعهدات زیست محیطی نمی دانند. البته به مرور زمان ماجرا کاملا جدی شد. به طوری که کوکاکولا قول داده تا سال ۲۰۳۰ استفاده از مواد اولیه پلاستیکی در بسته بندی نوشابه های دوست داشتنی را قطع کند. ماجرا عجیب تر از آن چیزی شد که فکرش را می کردید، نه؟
حالا که موج فعالیت پایدار بین برندها راه افتاده، باید نیم نگاهی به دنیای تبلیغات هم داشته باشیم. هرچه باشد تا شما خودتان خبرهای مربوط به فعالیت پایدارتان را مخابره نکنید، کسی از آن خبردار نخواهد شد. درست همینجاست که تبلیغات پایدار مثل قهرمان های افسانه ای وارد میدان می شود. اگر شما هم چند وقتی است دغدغه فعالیت پایدار پیدا کرده اید اما هنوز درباره استفاده از این شیوه در تبلیغات تان مطمئن نیستید، این مقاله همان چیزی است که بدان نیاز دارید. ما در ادامه برخی از مهمترین مزایای تبلیغات پایدار را با شما در میان خواهیم گذاشت. اینطوری خیال تان بابت استفاده از این روش راحت خواهد شد.
مزایای تبلیغات پایدار
تبلیغات پایدار از آن دست مفاهیمی است که هر کسی سعی دارد هرچه دوست دارد درباره اش بگوید و دست آخر هم حتی یک کلمه از ادعاهایش کوتاه نمی آید. اگر نظر ما را بخواهید، خیلی از به اصطلاح کارشناس های تبلیغات حتی یک کلمه هم درباره تبلیغات پایدار به گوش شان نخورده است. به همین خاطر همیشه برای استفاده از این شیوه مشکل دارند. البته لازم نیست شما خیلی ترس به دل تان راه دهید؛ چرا که ما در روزنامه فرصت امروز مثل همیشه سیر تا پیاز مفهوم مورد بحث مان را بررسی خواهیم کرد. کافی است روزنامه فرصت امروز را به دست گرفته و روی صندلی راحتی تان دراز بکشید. قول می دهم اگر تا آخر مقاله با ما همراه باشید، نظرتان درباره تبلیغات پایدار از این رو به آن رو شود.
بیشتر بخوانید: ایده های جدید برای کسب و کار
عملکرد شفاف در بازار
زمانی نه چندان دور وقتی یک محصول تازه روانه بازار می شد، مشتریان طوری حیرت زده می شدند که نگو و نپرس. از آن زمان تا حالا نه تنها تکنولوژی تولید حسابی پیشرفت کرده، بلکه مشتریان هم دیگر دست روی دست نمی گذارند. در عوض تنها با چند کلیک سراغ یوتیوب رفته و صفر تا صد مراحل تولید یک محصول را در قالب ویدئویی کاربردی تماشا می کنند. دقیقا به همین خاطر اگر شما محصولات تان را به صورت پایدار تولید نکنید، خیلی زود دست تان برای همه رو خواهد شد. آن وقت حال و روز کارگردانی را خواهید داشت که حتی یک تهیه کننده هم برای پروژه سینمایی اش سراغ او نمی رود.
آدم لازم نیست حتما یک کارشناس خبره تبلیغات باشد تا اهمیت عملکرد شفاف را درک کند. شما را نمی دانم، ولی من که حتی سر خرید یک محصول ساده سوپرمارکتی هم دوست دارم مطمئن شوم برند مقابلم همه تلاشش برای حفاظت از محیط زیست را کرده است. حالا اگر این وسط یک برند با کمپین تبلیغاتی مشتریان را مطمئن کند بهتر از بقیه محصولی درجه یک و صدالبته سازگار با محیط زیست تولید کرده، حتی یک محصول هم روی دستش باقی نخواهد ماند.
اولین مزیت تبلیغات پایدار کمک به عملکرد شفاف برندها در بازار است. راستش را بخواهید، مشتریان این روزها دیگر حوصله گشت و گذار در هزارتوی اینترنت برای پیدا کردن برندهای مطمئن را ندارند. در عوض این شما هستید که با تبلیغات همه نگاه ها را به خودتان جلب خواهید کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز دست به کار شده و در قالب یک کمپین تبلیغاتی به مشتریان نشان دهید چقدر در زمینه کسب و کار پایدار پیشرفت داشته اید.
محیط زیست یا تولید آلودگی
اگر یادتان باشد اول مقاله گفتیم خیلی از مشتریان دیگر اعتمادی به برندها و تبلیغات شان ندارند. خب حق هم دارند، بعضی از بازاریاب ها اینقدر دروغ و محتوای اغراق شده تحویل مخاطب داده اند که نگو. این وسط تبلیغات پایدار با تاکید بر تعهدات زیست محیطی برندها فرصت تازه ای برای ارتباط با مشتریان است. اجازه دهید با هم روراست باشیم، بدون تبلیغات پایدار برند شما برای همیشه اتهاماتی نظیر آسیب به محیط زیست یا تولید آلودگی بیش از اندازه را یدک می کشد. پس برای اعتبار خودتان هم که شده، تبلیغات پایدار را دست کم نگیرید.
این روزها مشتریان بیشتر از اینکه به قیمت یا کیفیت محصولات نگاه کنند، دنبال تعهدات برندها هستند. البته شما نمی توانید صرفا وعده های سر خرمن به مشتریان داده و انتظار داشته باشید همه دم فروشگاه تان صف بکشند. در عوض این گزارش های ماهانه یا سالانه تان است که به جای ادعاهای بی اساس حرف می زند. اگر به این نکته فعالیت یک عالمه موسسه تخصصی در زمینه راستی آزمایی ادعای برندها را نیز اضافه کنیم، آن وقت دیگر هیچ جایی برای فرار از تعهدات برند باقی نخواهد ماند.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم در آینده تبلیغات جایی برای برندهایی که اهل دوز و کلک هستند نخواهد بود. پس اگر فکر کرده اید در تبلیغات پایدار فقط با چند تا شعار توخالی کارتان راه می افتد، سخت دراشتباهید. تبلیغات پایدار در این سناریو بیشتر از اینکه نوعی شعار دادن باشد، گزارش عملکردتان در طول زمان خواهد بود. اینطوری مشتریان مطمئن میشوند با خرید از شما انتخاب درستی خواهند داشت.
کسب شهرت بیشتر
چه کسی دوست ندارد از یک برند متعهد به حفاظت از محیط زیست خرید کند؟ فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که حتی یک نفر هم پیدا نمی شود که برندی کاملا متعهد به فعالیت سبز را رها کرده و دنبال کسب و کارهای عصر حجر برود. شما حتی اگر بودجه تبلیغاتی زیادی هم نداشته باشید، عملکرد پایدار کم کم اسم و رسم به یادماندنی برای تان به ارمغان می آورد.
اجازه دهید در این بخش از یک مثال جالب استفاده کنیم. برندهایی مثل گوچی یا پرادا در دنیای مد حسابی اسم و رسمی برای خودشان به هم زده اند. به طوری که کمتر استارت آپی حتی توانایی رقابت با آنها را دارد، چه برسد به اینکه در فکر فروش در بازاری که گوچی در آن شعبه دارد را هم بکند!
بی شک در سناریوی بالا هیچ امیدی برای کسب شهرت از طرف برندهای کوچک نیست. با این حال اگر یک استارت آپ با استفاده از مواد اولیه تجدیدپذیر یا بازیافتی دست به تولید لباس بزند، ماجرا کاملا متفاوت خواهد شد. حتما می پرسید مگر کسی پیدا می شود که چنین لباس هایی را بخرد. خب در این صورت باید سری به ترندهای دنیای مد و پوشاک بزنید؛ چراکه چند سالی هست لباس های تولید شده با الیاف گیاهی حسابی روی بورس هستند. به طوری که غول های صنعت پوشاک نیز یکی پس از دیگری به سراغ چنین محصولاتی می آیند.
همانطور که می شود حدس زد، تولید محصولات ارگانیک یا در مورد صنعت مد لباس های طبیعی خیلی زود برای برندها شهرت مضاعفی به همراه خواهد داشت. اینجا دیگر بحث بودجه چند میلیون دلاری یا سابقه طولانی در بازار مطرح نیست. در عوض مشتریان حتی استارت آپی که یک هفته از عمرش می گذرد را هم حمایت خواهند کرد. همینقدر جذاب و هیجان انگیز!
وفاداری بیشتر مشتریان
آیا تا حالا تجربه از دست دادن مشتریان را داشته اید؟ بی شک هر برندی دست کم یکبار در طول عمرش با چنین بحرانی رو به رو می شود. اگر فکر کرده اید اوضاع برای یک کسب و کار از این بدتر نمی شود، کافی است به ریزش مشتریان وفادار فکر کنید. همانطور که تیم های ورزشی هر سال روی خرید بلیت های کامل فصل از طرف هواداران قدیمی حساب باز می کنند، برندها هم به امید خرید مشتریان وفادار سرپا هستند. حالا اگر مشتریان وفادار یکهو تصمیم بگیرند قید برند قصه مان را بزنند، دیر یا زود کسب و کار موردنظر ورشکست خواهد شد. خب هیچ کس در بازار عاشق چشم و ابروی شما نیست. در عوض این کیفیت خدمات و عملکردتان است که حرف آخر را می زند.
امیدوارم مقدمه این بخش خیلی شما را نترسانده باشد؛ چراکه روی دیگر سکه برای استارت آپ ها بی نهایت روشن است. اگر شما در بازار به جای اینکه دست روی دست گذاشته و منتظر معجزه باشید شروع به تبلیغ درباره عملکرد پایدارتان کنید، کم کم کلی مشتری دور و برتان جمع می شود. باور کنید یا نه، در بلندمدت بخشی از مشتریان جدید تبدیل به مشتریان وفادار شده و اوضاع تان در بازار حسابی متفاوت خواهد شد. ماجرا جالب شد، نه؟
نسخه ما برای برندهایی که مدت هاست از ریزش مشتریان رنج می برند، تبلیغات پایدار است. اینطوری شما نه تنها عملکرد متفاوت تان در بازار را به رخ رقبا می کشید، بلکه بدون هزینه اضافه کلی مشتری وفادار هم برای خودتان پیدا خواهید کرد.
جلب نظر مشتریان نسل Z
نسل جوان هیچ جوره با بقیه مردم آب شان در یک جوب نمی رود. اگر فکر می کنید در طول زندگی تان بارها و بارها با مشتریان سختگیر رو به رو شده اید، بی شک جوانان این نسل حسابی نظرتان را عوض خواهند کرد. آنها نه تنها به مدل های از مد افتاده تبلیغات واکنش نشان نمی دهند، بلکه مثل منتقدهای سختگیر سینما منتظر کوچک ترین اشتباهی از طرف شما هستند تا برای همیشه وارد لیست سایه تان کنند. آن وقت هر چقدر هم که در بازار سعی و تلاش کنید، دیگر فایده نخواهد داشت.
بی شک تبلیغات پایدار یک شبه اوضاع شما را از این رو به آن رو نخواهد کرد. با این حال به مرور زمان توانایی تان برای اثرگذاری بر روی مشتریان بیشتر و بیشتر می شود. این وسط هر کدام از مشتریان تان به نوعی تبدیل به سفیر برندتان نیز خواهند شد. به این ترتیب شما بدون اینکه دست به سیاه و سفید بزنید، روز به روز شهرت و اعتبارتان نزد جوانان نسل Z بیشتر خواهد شد؛ به همین سادگی!
بعضی از بازاریاب ها فکر می کنند تبلیغات پایدار به آنها کمک می کند تا راه صد ساله را یک شبه طی کنند. اگرچه تبلیغات پایدار یک میانبر عالی برای ورود به فهرست برندهای محبوب مشتریان است، اما نباید انتظارات غیرواقعی از آن داشته باشید. پس بد نیست کمی عینک واقع بینی هم به چشم تان بزنید تا با سر زمین نخورید.
کاهش هزینه های تبلیغاتی
چرا همیشه تبلیغات باید کلی پول روی دست آدم بگذارد؟ انگار که یک قانون نانوشته در بین بازاریاب ها هست که تبلیغات را فقط مخصوص برندهای پولدار کرده و بقیه را کاملا به حاشیه رانده است. چه بسا شما نیز همینطوری پیش خودتان فکر کنید. خب در این صورت تبلیغات پایدار اینجاست تا ذهنیت تان را کاملا عوض کند. شما برای موفقیت در این مدل تبلیغاتی نه پول زیادی لازم دارید، نه حتی طراحی کمپین وقت زیادی از شما می گیرید. اگر یادتان باشد قبلا گفتیم تبلیغات پایدار در واقع نوعی گزارش از عملکرد برند در زمینه تعهدات زیست محیطی است. پس لازم نیست خیلی خودتان را درگیر سناریوهای پیچیده یا داستان های پلیسی کنید. در عوض خیلی رُک و پوست کنده با مشتریان درباره وضعیت برندتان حرف بزنید. این کار نه تنها هزینه زیادی روی دست تان نمی گذارد، بلکه تاثیری صدها برابر بهتر از شیوه های کلاسیک خواهد داشت.
یادتان باشد شما در الگوی تبلیغات پایدار قرار نیست با پول توجه مشتریان را جلب کنید. در عوض این عملکرد برندتان است که جای بودجه های کلان تبلیغاتی حرف می زند. پس اگر هنوز کسب و کارتان به مرحله ای نرسیده که ادعایی در زمینه عملکرد پایدار داشته باشد، یک لطفی به خودتان کرده و قبل از اینکه سنگ روی یخ شوید، دور این الگو را خط بکشید؛ حداقل تا زمانی که اوضاع تان کمی بهتر شود. اینطوری سر وقت با دست پر وارد گودِ تبلیغات شده و همه نگاه ها را به خودتان جلب می کنید.
قبل از اینکه مقاله مان را تمام کنیم، باید یادآوری کنیم که تبلیغات پایدار به معنای خداحافظی با بودجه بازاریابی نیست. این روزها هر کاری در بازار پول لازم دارد. مزیتی که تبلیغات پایدار دارد، کمک به شما برای صرفه جویی بیشتر است. به زبان خودمانی، شما با این الگو دیگر به راحتی آب خوردن دور ولخرجی های الکی را خط می کشید.