کسب و کارها در شرایط کنونی سختی های بسیار زیادی برای مدیریت کارمندان شان پیش رو دارند. بسیاری از برندها هنوز به صورت دورکاری مشغول به پیشبرد پروژه های مختلفشان هستند. برخی دیگر هم از شیوه ترکیبی، حضوری و دورکاری، برای بهبود شرایط سود می برند. وضعیت کسب و کار شما هرچه باشد، اوضاع کنونی برای تان چندان مناسب نیست.
بسیاری از کارمندان در شرایط دورکاری یا حتی کار ترکیبی علاقه شان برای ادامه کار در یک شرکت به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند. این امر پدیده ترک سریع شرکت را بدل به یکی از ترندهای محبوب در میان کارمندان کرده است. اگر کسب و کار شما نیز با چنین مشکلی مواجه است، توسعه فرهنگ سازمانی راهکاری مناسب برای شما خواهد بود. در ادامه شیوه ارتقای فرهنگ سازمانی در کسب و کارهای مختلف را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
اهمیت ارتباط نزدیک در شرایط دورکاری
ارتباط میان کارمندان با هم و مدیران شان باید بسیار نزدیک باشد. این امر در شرایط کار عادی هم دارای اهمیت بالایی بود، چه برسد به وضعیت کنونی با این حجم از سختی هایی که پیش روی کسب و کارها قرار دارد. اگر کسب و کار شما در شرایط کنونی کارمندان را به طور کامل به حال خودشان رها کرده است، باید انتظار ریزش کارمندان و تمایل شان برای استعفا را داشته باشید.
بسیاری از برندهای بزرگ در شرایط دورکاری اقدام به استفاده از نرم افزارهای مختلف برای سهولت ارتباط میان اعضای شرکت کرده اند. این امر تاثیر بالایی بر روی وضعیت رضایت شغلی کارمندان دارد، اما کافی نیست. شما باید فرهنگ ارتباط نزدیک در کسب و کارتان را به خوبی جا بیندازید. این امر شامل تعامل مداوم میان مدیران و کارمندان با هم است. فقط در این صورت فرآیند دورکاری مناسبی پیش روی کسب و کارتان خواهد بود.
همکاری در تمام زمینه ها
همکاری در شرایط کرونایی یکی از سخت ترین کارهای ممکن است. بدون تردید حضور در یک دفتر کار برای کارمندان بسیار ساده تر از دورکاری و تلاش برای تعامل با همدیگر است. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به استفاده از ایده های متفاوت دارند. این امر بدون همکاری بسیار نزدیک میان اعضای مختلف شرکت امکان پذیر نمی شود.
شما برای نشان دادن اهمیت همکاری در تمام زمینه ها به کارمندان تان علاوه بر ایجاد شرایط مناسب نظیر ابزارهای ارتباطی و مدیریت پروژه باید خودتان هم دست به کار شوید. اگر مدیران شرکت دارای تعامل نزدیک با هم نباشند، هرگز مثال های خوبی برای کارمندان نخواهند بود. این امر یکی از شرایط رایج در عرصه کسب و کار را نشان می دهد. اگر شما مثال های خوبی برای کارمندان تان نباشید، توانایی توسعه هیچ فرهنگی در کسب و کارتان را نخواهید داشت.
ایجاد فضایی امن و انجمن برای کارمندان شرایط دورکاری
وقتی کارمندان به طور مداوم در دفتر شرکت حضور دارند، احساس عضویت در یک انجمن حرفه ای را پیدا می کنند. این امر برای بسیاری از کارآفرینان و کارمندان در شرایط دورکاری به هیچ وجه احساس نمی شود بنابراین مشاهده ناتوانی شما برای تاثیرگذاری بر روی کارمندان امری طبیعی محسوب می شود.
شما برای تاثیرگذاری بر روی کارمندان تان به بهترین شکل ممکن نیاز به ایجاد احساس عضویت در یک انجمن کاری حتی در شرایط دورکاری را دارید. این امر هرگز ساده نیست، اما غیرممکن هم نیست. نخسین کاری که باید انجام دهید پیگیری دوباره مراسم های مخصوص کارمندان است. این مراسم ها باید به طور آنلاین دنبال شود. چنین مراسم هایی احساس عضویت در شرکت و همدلی در میان کارمندان ایجاد می کند.
بیشتر بخوانید:
با قواعد گاو بنفش؛ چشمگیر و متمایز باشید
توصیه هایی مهم برای حوزه کارآفرینی
تداوم در توسعه فرهنگ شرکت ها در شرایط دورکاری
توسعه فرهنگ شرکت یک شبه روی نمی دهد. شما باید تداوم زیادی در این مسیر از خودتان نشان دهید در غیر این صورت خیلی زود توانایی تاثیرگذاری بر روی کارمندان تان را از دست خواهید داد. متاسفانه بسیاری از کسب و کارها فقط برای مدت زمانی اندک توسعه فرهنگ کسب و کارشان را مدنظر قرار می دهند. این امر پس از مشاهده نخستین جرقه ها در تغییر وضعیت برند به طور کامل از بین می رود.
تداوم در توسعه فرهنگ کسب و کار امر بسیار مهمی است. اگر شما این امر را مدنظر قرار ندهید، هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی کارمندان تان و در شرایط دورکاری نخواهید داشت.