فعالیت در دنیای کسب و کار همراه با نگرانی های دائمی است. شرکت ها باید همیشه جذابیت (جذابیت برند) خاصی برای مشتریان داشته باشند. در غیر این صورت به سادگی مورد بی توجهی قرار خواهند گرفت. امروزه برندهای بزرگ بیش از هر زمان دیگری کار کسب و کارهای کوچک را دشوار کرده اند. نکته جالب بررسی ویژگی های برندهای بزرگ در زمینه کسب موفقیت پایدار برای جلب نظر مخاطب هدف است.
هدف اصلی ما در مقاله کنونی بررسی شیوه اطمینان از جذابیت برند برای مخاطب هدف است. ما در این راستا از تجربه برندهای بزرگ برای موفقیت در این زمینه استفاده کرده ایم. همچنین با هدف تاثیرگذاری بیشتر مطالب اقدام به طراحی آنها در ۴ بخش به صورت پرسش های کلیدی کرده ایم.
- برند شما از چه امری حمایت می کند؟
متاسفانه بسیاری از شرکت ها زمان کافی برای کار بر روی برندشان را مدنظر قرار نمی دهند. نتیجه این امر فعالیت برندها به صورت سازمان هایی بیارتباط با یکدیگر است. تلاش اصلی ما در این بخش باید معرفی دقیق برندمان و ارزش های اساسی اش باشد.
امروزه هر برندی باید دلیل فعالیتش در بازار کسب و کار را به خوبی مشخص کند. همچنین حمایت از برخی از ارزش های اساسی در حوزه کسب و کار امری ضروری محسوب می گردد. بسیاری از برندها نسبت به این نکته غافل هستند.
دلیل اصلی موفقیت برندهای بزرگ در جلب نظر مداوم مخاطب هدف فقط معطوب به کیفیت محصولات شان نیست. آنها توانایی بسیار بالایی برای حمایت از ارزش های مهم برای مشتریان دارند. واضح ترین نمونه در این میان عملکرد برند نایکی است. آنها به تازگی در اقدامی جالب به طور صریح نسبت به نژاد پرستی در ایالات متحده واکنش نشان داده اند. همین اعلام نظرهای بی پروا و دقیق موجب شهرت روز افزون نایک در طول دهه های متمادی شده است.
- ادراک مشتریان از برند شما چیست؟
اینکه یک برند با اهدافی مشخص در بازار کسب و کار فعالیت داشته باشد، به هیچ وجه نکته منفی نیست. امروزه بسیاری از برندها با تعیین برخی از اهداف و ارزش های مرکزی برای خود شروع به فعالیت می کنند. نکته مهم در این میان توجه به ادراک مشتریان از وضعیت برندمان است. امروزه بسیاری از شرکت ها در حال فعالیت و تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف هستند، اما تعداد بسیار اندکی از آنها در عمل توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا می کنند.
ما باید همیشه وضعیت برندمان را مبتنی بر ادراک و ارزیابی مشتریان از آن قرار دهیم. در غیر این صورت به طور مداوم از وضعیت آرمانی برای برندمان فاصله خواهیم گرفت. ایراد اصلی بیتوجهی به نظرات مشتریان در چنین وضعیتی مواجهه با شکست های ناگهانی است. اگر ما نسبت به وضعیت جاری کسب و کارمان از نگاه مشتریان ارزش قائل باشیم، کمتر با شوک های ناگهانی به برندمان مواجه خواهیم شد.
- آیا برند شما نیاز مشخصی را رفع می کند؟
اپل یکی از بهترین نمونه ها در زمینه رفع یک نیاز اساسی مشتریان است. پیش از فعالیت برند اپل مفهوم گوشی هوشمند معنایی نداشت. این برند با توجه به توسعه اینترنت و نیاز به گوشی های همراه با توانایی بسیار بالا اقدام به تولید نخستین سری از گوشی های آیفون کرد.
بدون تردید پس از اپل شمار بالایی از برندها اقدام به تقلید از این شرکت کردند. با این حال هیچکدام موفق به رقابت جدی با این برند نشدند. دلیل این امر یافتن سریع نیازهای مشتریان از سوی اپل و تلاش برای رفع آن با محصولاتی تازه است.
گاهی اوقات برخی از برندها برای مدتی طولانی بدون رفع نیازی خاص از سوی مشتریان مشغول به فعلایت هستند. ایراد اصلی این رویکرد ناتوانی برای تعامل مناسب با مشتریان است. به این ترتیب میزان جذابیت برند موردنظر روز به روز برای مشتریان کاهش پیدا خواهد کرد.
- آیا تغییری در فعالیت شرکت موجب افزایش جذابیت آن خواهد شد؟
گاهی اوقات ما برای افزایش جذابیت برندمان باید دست به تغییرات اساسی در نحوه فعالیت آن بزنیم. بیتردید اغلب برندها در برابر تغییر مقاومت آشکاری دارند. این امر واکنشی طبیعی از سوی کارآفرینان و صاحبان کسب و کار محسوب می شود. توصیه ما در این بخش تلاش برای ارزیابی مزیت های تغییر در بازه های زمانی مشخص بر روی وضعیت کسب و کار است. اگر هیچ شرکتی اقدام به اعمال تغییرات نمی کرد، اکنون هیچ کدام از برندهای مشهور و بزرگ نیز وجود خارجی نداشتند.
ارزیابی وضعیت برند در بازه های زمانی مشخص اهمیت بسیار زیادی دارد. این امر به ما برای توسعه مداوم فعالیت و حفظ جذابیت های برند کمک خواهد کرد. ما گاهی اوقات باید شجاعت ایجاد تغییرات اساسی در برندمان را داشته باشیم. در غیر این صورت به سرعت از فهرست شرکت های مورد علاقه مشتریان کنار خواهیم رفت.
بیشتر بخوانید: چالش های انتخاب نام برند و محصولات