نقش پلتفرم تیک تاک در آینده بازاریابی

    0
    44
    تیک تاک

    پلتفرم تیک تاک رقیب غول های تجاری در دنیای کسب و کار 

    پلتفرم تیک تاک نامی است که اولین بار همزمان با پاندمی کرونا سر زبان ها افتاد؛ یک شبکه اجتماعی چینی که به جای روش های سنتی به کاربران امکان آپلود ویدئوهای کوتاه با چاشنی موسیقی متن را می دهد.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز، زمان زیادی لازم نبود تا پلتفرم تیک تاک تبدیل به یکی از رقبای اصلی برای غول های بازار شود. این پلتفرم چینی تقریبا نقش همان تیم کوچکی را بازی می کند که بدون هیچ سر و صدایی از خجالت باشگاه های بزرگ برمی آید. کار حتی به جایی کشید که اینستاگرام برای رقابت بهتر با تیک تاک سرویس ریلز را راه اندازی کرد. اگرچه حتی این اقدام هم برای کاهش سرعت رشد تیک تاک کافی نبود!

    محبوبیت محتوای ویدئویی در بین کاربران خبر تازه یا شوکه کننده ای نیست. سال هاست که مردم تماشای ویدئو را به مطالعه متن یا تماشای تصاویر مختلف ترجیح می دهند. با این حال نوآوری پلتفرم تیک تاک در این مورد خلاصه نمی شود. آنها خیلی خوب متوجه علاقه کاربران جهانی به ویدئوهای کوتاه و موسیقی های متنوع شدند. به همین خاطر مدیران این پلتفرم محصول شان را به منظور رفع همین دو نیاز روانه بازار کردند. نتیجه امر هم که اصلا نیازی به توضیح ندارد.

    از آنجایی که بازاریاب ها همیشه دنبال استفاده از فرصت های تازه هستند، خیلی از مارکترها همان ماه های اول راهی تیک تاک شدند. با این حال تکنیک هایی که در توئیتر یا یوتیوب جواب می دهد، در تیک تاک معمولا به ناکجا ختم می شود. اگر فکر می کنید بازاریابی در تیک تاک دیگر سخت تر از این نمی شود، باید به حضور گسترده نسل جوان در تیک تاک اشاره کنیم. اجازه دهید باهم روراست باشیم، تقریبا هیچ آدم بزرگسالی حوصله عضویت در پلتفرم تیک تاک را ندارند. ترجمه این فکت برای بازاریاب ها دردسرهای بی پایان تولید محتوا برای نسلی است که سختگیرتر از بقیه هستند.

    سرعت رشد بالای پلتفرم تیک تاک سوالات بسیار زیادی برای کارآفرینان به همراه داشته است. ما در این مقاله قصد داریم روی یکی از سوالات جنجالی دست بگذاریم: آیا آینده بازاریابی در تیک تاک خلاصه می شود؟ اگر شما هم جزو کسانی هستید که هنوز برای تولید محتوا در تیک تاک دو به شک هستید، این مقاله جواب دغدغه ذهنی تان را می دهد. پس با ما همراه باشید تا ماجرا را عمیق تر بررسی کنیم.

    تیک تاک

    تیک تاک در آینه آمارها: یک مقدمه متفاوت!

    قبل از اینکه سراغ تاثیر پلتفرم تیک تاک بر روی صنعت بازاریابی برویم، بد نیست نگاهی به آمار و ارقام داشته باشیم. هرچه باشد آمارها که دروغ نمی گویند. پس شش دانگ حواس تان را جمع کنید تا برخی از نکات مهم درباره تیک تاک را به اتفاق هم مرور کنیم:

    –    مشتریان در طول سال ۲۰۲۱ حدود ۲.۳ میلیارد دلار در پلتفرم تیک تاک خرید کرده اند.

    –    نزدیک به ۵۰ درصد مشتریان در نظرسنجی موسسه AdWeek اعلام کردند که تیک تاک در تصمیم گیری برای خرید به آنها کمک می کند.

    –    ۶۰ درصد از کاربران تیک تاک از این پلتفرم برای مشاهده محتوای خنده دار استفاده می کنند.

    –    ویدئوهای پلتفرم تیک تاک معمولا بین ۲۱ تا ۳۴ ثانیه هستند و محتوای طولانی جایی در این پلتفرم ندارد.

    –    ۳۰ درصد از جوانان نسل Z تیک تاک را برای جست وجوی میان محصولات مختلف انتخاب می کنند.

    –    ۴۳ درصد از کاربران تیک تاک هر بار بعد از مشاهده محتوا در آن یک کار یا عادت تازه را امتحان می کنند.

    نکات بالا براساس گزارش خودِ پلتفرم تیک تاک و موسسه AdWeek به دست آمده است. با این حساب به عنوان یک جمع بندی باید به تاثیر بالای پلتفرم تیک تاک بر روی کاربران اذعان کرد. به طوری که کاربران تاثیرپذیری بی نهایت بالایی در این رابطه دارند. 

    بعد از اینکه سری به دنیای آمار و ارقام درباره تیک تاک زدیم، نوبتی هم باشد باید سراغ تاثیرات پلتفرم تیک تاک بر روی دنیای بازاریابی برویم. همانطور که در ابتدای مقاله قول دادیم، ما دنبال جوابی قانع کننده برای این سوال هستیم: تیک تاک چه تاثیری بر روی آینده دنیای بازاریابی دارد؟

    افزایش فروش در تیک تاک: گردش مالی بالای پلتفرم چینی

    از آنجایی که در پلتفرم تیک تاک تولیدکنندگان محتوا حتی بیشتر از برندها محبوبیت دارند، کار فروش محصولات خیلی راحت است. بر این اساس کافی است یک تولیدکننده محتوا را پیدا کنید که مخاطب هدف تان رابطه خوبی با او داشته باشد. در مرحله بعد می توانید بدون هیچ دردسری فروش بالای محصولات تان را تماشا کنید.

    یکی از نقاط قوت پلتفرم تیک تاک در مقایسه با بقیه شبکه های اجتماعی، محوریت محتوای کوتاه در آن است. این امر برای کسانی که حوصله محتوای طولانی را ندارند، بهشت واقعی محسوب می شود. نکته جذاب دیگر اینکه خیلی از کاربران اعتماد بیشتری به تولیدکنندگان محتوا در تیک تاک دارند.

    یادتان باشد، این دسته از افراد به معنای دقیق کلمه اینفلوئنسر نیستند؛ چراکه اصولا دنبال همکاری با برندها نبوده و محتوای تخصصی خودشان را تولید می کنند. همین امر همکاری های نادر چنین افرادی با برندها را بدل به یک موقعیت بازاریابی عالی می کند. به طوری که خیلی از کاربران بدون هیچ چون و چرایی دنبال خرید محصولاتی که تولیدکننده محتوای مورد علاقه اش تبلیغ می کند، می روند.

    محوریت اصلی تولیدکنندگان محتوا

    آیا تا حالا اسم ولاگ (Vlog) به گوش تان خورده؟ این نوع محتوا در واقع روایتی از زندگی روزمره افراد است. مثلا بازیکن فوتبالی را در نظر بگیرید که یک روز کاملش در باشگاه را به کمک دوربین گوشی اش ثبت می کند. قبول دارم ایده چنین محتوایی خیلی آماتور به نظر می رسد، اما این روزها مردم عاشق چنین محتوایی هستند. به طوری که خیلی از تیک تاکرهای معروف در واقع چیزی به غیر از ولاگ برای مخاطب شان تهیه نمی کنند.

    اشتباه نکنید، ما اصلا هدف اصلی مقاله را فراموش نکرده ایم. نکته ای که اینجا باید مدنظر داشت، ارتباط میان ولاگ و تبلیغ محصولات یا برندهای مختلف است. بی شک تبلیغ یک محصول در جریان زندگی واقعی خیلی باورپذیر به نظر می رسد. حالا کافی است به جای جریان عادی زندگی از سناریوهای عجیب استفاده کنیم. آن وقت حتی یک نفر هم سراغ خرید از برند ما نخواهد آمد!

    محوریت تولیدکنندگان محتوا در پلتفرم تیک تاک نه تنها برای بازاریاب ها جذابیت زیادی دارد، بلکه فضایی کاملا متفاوت در این پلتفرم ایجاد کرده است. به طوری که کمتر کسی این روزها شباهتی میان تیک تاک با بقیه شبکه های اجتماعی احساس می کند. دقیقا به همین خاطر هم کار تیک تاک حسابی گرفته است.

    همکاری با تولیدکنندگان محتوا فرصت های زیادی برای برندها به ارمغان می آورد. یکی از این فرصت های ناب مربوط به تبلیغ محصولات است. این امر به لطف محبوبیت ولاگ در تیک تاک روی می دهد. نکته جالب اینکه همین امر در شبکه های اجتماعی دیگر نیز کمابیش ترند شده است. با این حساب تاثیر مستقیم تیک تاک بر روی دنیای بازاریابی را باید در تغییر نحوه تبلیغ محصولات جست وجو کرد.

    ظهور اینفلوئنسرهای پا به سن گذاشته!

    صرف نظر از اینکه حضور آدم های پا به سن گذاشته چقدر برای کاربران عادی جذابیت دارد، باید به یک نکته مهم دیگر نیز توجه کنیم. این نکته هیجان انگیز تاثیر تبدیل شدن آدم های میانسال به اینفلوئنسر از نقطه نظر مارکتینگ است. ماجرا جالب شد، نه؟

    اینفلوئنسرها معمولا گرد و خاک زیادی در شبکه های اجتماعی به پا می کنند. با این حال اهمیت بازاریابی آنها معمولا در رابطه با نسل جوان تعریف می شود؛ چراکه آدم های میانسال ارتباط خوبی با اینفلوئنسرهای جوان برقرار نمی کنند. حالا ورود افرادی از همین نسل پا به سن گذاشته برگ برنده ای برای برندها خواهد بود. اگر شما هم مشتریان هدف تان در گستره افراد میانسال قرار دارد، اصلا جای نگرانی نیست؛ چراکه این روزها امکان همکاری با اینفلوئنسرهایی از جنس خودشان را دارید.

    اینفلوئنسرهای میانسال هر چقدر در پلتفرم تیک تاک رو به رشد هستند، در سایر شبکه های اجتماعی حضور پررنگی ندارند. یکی از دلایل اصلی این امر رابط کاربری بی نهایت ساده تیک تاک است. به طوری که هر کسی با چند دقیقه حضور در این پلتفرم زیر و بمش را یاد می گیرد.

    نقش پلتفرم تیک تاک در آینده بازاریابی

    ارزیابی دقیق تر داده ها

    تولید محتوای درست و درمان بدون استفاده از اطلاعات درجه یک بیشتر شبیه رویایی شیرین است تا هدفی واقعی. به همین خاطر بازاریاب ها دیگر از دوران آزمون و خطا عبور کرده اند. در عوض این اطلاعات دست اول است که حرف اول و آخر را می زند. به طوری که خیلی از بازاریاب ها برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف به جای تجربه یا مشاوره دوستان فقط و فقط به اطلاعات معتبر توجه می کنند.

    وقتی درباره اطلاعات معتبر حرف می زنیم، باید معیاری برای سنجش اعتبار هم داشته باشیم. وگرنه هر کسی عقیده خودش را به اسم فکت به خورد دیگران می دهد. مشما باید قبل از هر کاری به موسسه ای که اطلاعات را منتشر می کند، توجه کنید. بی شک گزارش های گوگل یا هر شبکه اجتماعی درباره رفتار کاربران اعتبار بی نهایت بیشتری از موسسه های گمنام دارد. ماجرا ساده تر از آن چیزی بود که فکرش را می کردید، مگر نه؟

    اوج گیری دوباره واقعیت افزوده و مجازی

    فناوری های واقعیت افزوده و مجازی نزدیک به یک دهه قبل رونمایی شدند. با این حال در طول چند سال اخیر موج استقبال از آنها به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است. به طوری که کمتر کسی این روزها حتی سراع خرید یک دوربین واقعیت مجازی می رود. درست در چنین شرایطی است که پلتفرم تیک تاک جانی دوباره به این فناوری ها بخشیده است.

    استفاده از فناوری های بالا برای تولید محتوای هرچه تعاملی تر ایده ای نیست که آدم به راحتی از کنارش عبور کند. این امر برای خیلی از بازاریاب ها به معنای فرصت های طلایی برای تولید محتواست. به طوری که خیلی از برندها از همین حالا شروع به تولید چنین محتوایی کرده اند.

    اگر شما با همین توضیحات اندک مشتاق شروع به کار در پلتفرم تیک تاک هستید، باید بخواهیم پای تان را روی ترمز قرار دهید؛ چراکه پلتفرم تیک تاک در مورد واقعیت مجازی و افزوده هنوز در اول راه است. بنابراین باید کمی بیشتر روی صبر و شکیبایی تان حساب باز کنید.

    بیشتر بخوانید: چت جی پی تی چیست؟

    پلتفرم تیک تاک در طول سال های پیش رو همچنان به توسعه سریعش ادامه خواهد داد. این خبر بسیار خوبی برای بازاریاب ها و کسانی است که به یک شبکه اجتماعی با فضایی متفاوت علاقه دارند. در این میان بازاریاب ها خواه ناخواه از شرایط تیک تاک تاثیر می پذیرند. مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم، تنها بخشی از تاثیر انکارناپذیر پلتفرم تیک تاک بر روی صنعت بازاریابی محسوب می شود. اگر شما هم دوست دارید سهمی در دنیای بازاریابی برای خودتان داشته باشید، باید خیلی زود با این تغییرات کنار بیایید. 

    مقاله قبلیحضور فعالان چاپ و بسته بندی افغانستان در IFPEX2
    مقاله بعدیجزئیات اجرایی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.