تفاوت های دورکاری و کار از خانه در عرصه کسب و کار

    0
    41
    استارت آپ ها

    کار از خانه و دورکاری ترندهای برتر در حوزه های مختلف کسب و کار محسوب می شود. شرایط ناشی از شیوع کرونا وضعیت بسیاری از برندها را دشوار کرده است.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز، امروزه شمار بالایی از کسب و کارها به دلیل تمایل برای رعایت نکات بهداشتی و همچنین کاهش هزینه های مدیریت دفتر کار اقدام به استفاده از استراتژی دورکاری یا کار از خانه می کنند.

     شاید در نگاه نخست دو مفهوم فوق دارای یک معنا باشند. بسیاری از کارشناس های کسب و کار نیز همین عقیده را دارند، با این حال اگر با نگاهی دقیق به حوزه کسب و کار نگاه کنیم، وضعیت به طور دیگری خواهد بود. دورکاری و کار از خانه دارای تفاوت های معناداری هستند.

    اگر کسب و کارها نسبت به این تفاوت ها آگاهی دقیقی نداشته باشند، امکان استفاد درست از هر کدام را نخواهند یافت بنابراین پرداختن به مفهوم هر کدام از موارد فوق امری ضروری خواهد بود. هدف اصلی در این مقاله بررسی تفاوت میان دورکاری و کار از خانه در عرصه کسب و کار است. در ادامه هر کدام را به طور جداگانه مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. در نهایت نیز تفاوت میان آن دو را بررسی خواهیم کرد.

     

    تفاوت های دورکاری و کار از خانه در عرصه کسب و کار

    همانطور که از نام دورکاری برمی آید، فعالیت کاری از هر نقطه جهان در این مفهوم جای می گیرد. بسیاری از برندها نیاز به نیروی کار تخصصی دارند، اما توانایی ارائه پیشنهادهای مالی جذاب به منظور جلب نظر کارمندان موردنظر برای جا به جایی به محل استقرار دفتر رسمی شان را نخواهند داشت.

    این امر موجب تقویت ایده های مربوط به دورکاری در میان کسب و کارهای مختلف شده است. نکته مهم اینکه در فرآیند دورکاری محل استقرار نیروی کار مورد نظر همیشه خانه نیست. گاهی اوقات از یک کافه یا دفتر کار اشتراکی فرآیند همکاری صورت می گیرد بنابراین ایده همپوشانی میان دورکاری و کار از خانه را باید از همین ابتدا فراموش کنیم.

    یکی از نکات مهم درخصوص دورکاری عدم نیاز به رعایت ساعت های کاری مشخص و انعطاف ناپذیر است. بسیاری از برندها برای فرآیند دورکاری زمان کار مشخصی تعیین نمی کنند. نحوه همکاری در این شرایط براساس تعیین مدت زمان مشخص برای تحویل پروژه ها صورت می گیرد بنابراین کارمندان شاغل در حوزه دورکاری امکان فعالیت کاری در هر ساعتی از شبانه روز را خواهند داشت. مزیت اصلی این شیوه امکان برنامه ‎ریزی برای سفر یا استفاده از تعطیلات دلخواه در هر زمان است. درست به همین خاطر در طول سال های اخیر و حتی پیش از شیوع کرونا بحث دورکاری مدنظر بسیاری از کارآفرینان قرار گرفته است.

    بدون تردید دورکاری به عنوان یک شیوه برای ساماندهی فعالیت های کاری دارای برخی مزیت های مشخص است. اگرچه در سطر فوق به برخی از مزیت های واضح این فرآیند پرداختیم، اما باید مزیت های کامل آن را نیز مدنظر قرار دهیم. برخی از مزیت های مهم و اساسی دورکاری به شرح ذیل است:

     وقتی کارمندان در قالب دورکاری فعالیت دارند، نیازی برای نگرانی نسبت به حضور در محلی خاص نیست. این امر به ویژه در مورد ساعت های کاری خاص مصداق دارد. تاخیر کارمندان برای حضور در دفتر شرکت همیشه یکی از دغدغه های مدیران ارشد است. فرآیند دورکاری این دغدغه را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

     شرایط کرونایی برای بسیاری از کارمندان به معنای نیاز به مراقبت بیشتر از خانواده است. اگر کارمندان هر روز به مدت دست کم 8 ساعت در محل کار حضور پیدا کنند، دیگر فرصتی برای مراقبت مفید از خانواده شان نخواهند داشت بنابراین باید نسبت به ایجاد تغییرات اساسی در ساعت های کاری و نحوه همکاری با شرکت ها کرد. این امر در حوزه دورکاری به خوبی مدنظر قرار می گیرد.

     یکی از مزیت های واضح دورکاری برای کسب و کارها مربوط به کاهش محدودیت های استخدامی است. وقتی محدودیت جغرافیایی مدنظر نباشد، امکان بهبود شرایط برای استخدام نیروی های ماهر و دارای مهارت های موردنیاز فراهم خواهد شد. حتی اگر در این میان فرد موردنظر در شهر محل استقرار دفتر رسمی برند نیز سکونت نداشته باشد، باز هم مشکلی پیش روی کسب و کارها نخواهد بود.

      همکاری کوتاه مدت با برخی از کارآفرینان یا کارمندان برای کسب و کارها گزینه جذابی است. این امر به معنای امکان آزمایش کیفیت کاری دامنه وسیعی از افراد خواهد بود. بدون تردید این امر در مورد استخدام و عقد قراردادهای همکاری طولانی مدت امکان پذیر نخواهد بود. اغلب کسب و کارها و کارمندان در زمینه دورکاری بیشتر مایل به همکاری های کوتاه مدت و سپس تمدید مدت زمان قراردادشان هستند بنابراین چنین مزیتی برای کسب و کارها به مثابه فرصتی طلایی خواهد بود.

    بی تردید هر ایده ای برای ساماندهی فعالیت های کارمندان با محدودیت های مشخصی رو به رو خواهد بود. این امر در مورد نقطه ضعف های رویکردهای مختلف به عرصه کسب و کار نیز صحت دارد بنابراین باید به برخی از نقاط ضعف فرآیند دورکاری نیز اشاره کنیم. برخی از مهمترین نقاط ضعف این رویکرد به شرح ذیل است:

     فعالیت به عنوان یک کارمند در قالب دورکاری به معنای ناتوانی برای ملاقات حضوری همکاران و مدیران شرکت است. این امر همیشه احساس بیرون ماندن از فرآیندهای اصلی شرکت را به همراه خواهد داشت بنابراین برخی از کارآفرینان فرآیند دورکاری را در اولویت نخست‎شان قرار نمی دهند.

     کارمندان در قالب دورکاری باید انرژی و فعالیت بسیار بیشتری داشته باشند. در غیر این صورت امکان هماهنگی با دیگر اعضای تیم کار شان را نخواهند داشت. این امر در مورد بسیاری از شرکت ها مصداق دارد. بنابراین کار بیشتر همیشه مانعی بر سر راه انتخاب دورکاری به عنوان گزینه ای جذاب خواهد بود.

     بسیاری از برندها در زمینه حساس و نیازمند تبادل اطلاعات ارزشمند اقدام به دورکاری با کارمندان نمی کنند. این امر به معنای ناتوانی برای ارتقای شغلی در فرآیند دورکاری خواهد بود بنابراین اغلب کارآفرینان و حتی کارمندان به این فرآیند به مثابه شغلی همراه با آینده درخشان نگاه نمی کنند.

    ناتوانی برای تعامل نزدیک با تیم مدیریت در اغلب موارد برای افراد درگیر دورکاری دردسرساز می شود بنابراین بسیاری از کارآفرینان و کارمندان به این گزینه به عنوان یک فعالیت جدی نگاه نمی کنند.

    بیشتر بدانید:

    نکاتی برای ایجاد یک سایت پربازدید

    توصیه هایی برای استفاده از پلتفرم اینستاگرام

    راهکارهای حوزه روابط عمومی در تعامل با مشتری

    چالش های تعامل با همکار

    کار از خانه

    یکی دیگر از استراتژی های مدیریت کسب و کار و کارمندان شرکت تحت عنوان کار از خانه شناخته می شود. این استراتژی به طور گسترده ای همزمان با شیوع ویروس کرونا مدنظر برندها قرار گرفت. استفاده از استراتژی کار از خانه به کسب و کارها فرصت کافی برای فعالیت بهینه کارمندان و حفظ شرایط بهداشتی مورد نیاز را می دهد. بسیاری از کسب و کارها در ماه های نخست شیوع کرونا به طور کامل تعطیل شدند. این امر ضررهای مالی بسیار هنگفتی برای کسب و کارهای مختلف ایجاد کرد. استراتژی کار از خانه امکان ادامه فعالیت برندها، علی رغم تمام دشواری ها را فراهم می سازد.

    اکنون با بهبود وضعیت شیوع کرونا و مدیریتش از سوی کشورهای مختلف فرآیند بازگشت کارمندان به دفترهای کاری آغاز شده است. نکته مهم در این میان حضور کمتر کارمندان در محیط کار است. بر این اساس روزهای هفته میان حضور در دفتر کار و کار از خانه تقسیم شده است. این امر موجب کاهش بار سنگین کاری و رعایت هرچه بهتر نکات بهداشتی از سوی کارمندان می شود.

    مزیت های کار از خانه برای بسیاری از کارمندان شرکت های بزرگ مشهود است. در این میان برخی از نکات مهم به شرح ذیل است:

    درست مانند فرآیند دورکاری، در اینجا نیز مهمترین مزیت امکان کاهش ترافیک ساعت های کاری است. بسیاری از برندها با تقسیم کارمندان به دو گروه در طول ماه به طور متناوب از برخی در دفتر و برخی دیگر در خانه هایشان استفاده می کنند. این امر حضور جمعیت بالا در دفترهای کار و احتمال بروز مشکلات در زمینه ابتلا به کرونا را کاهش می دهد.

    بدون شک کار از خانه تعادل مناسبی میان زندگی شخصی و حرفه ای کارمندان ایجاد خواهد کرد. بسیاری از کارمندان حرفه ای با این شرایط به ویژه در صورت تقسیم روزهای هفته میان کار از خانه و حضور در دفتر شرکت موافق هستند. یکی از مهمترین نگرانی های کارمندان در شرایط کرونایی تعادل میان زندگی خصوصی و حوزه کار است. این امر با برنامه‎ریزی درست از سوی برندها به خوبی حل و فصل خواهد شد.

      کار از خانه امکان شخصی سازی محیط کار را فراهم می کند. بسیاری از کارمندان در فرآیند کار از خانه اقدام به تبدیل یکی از اتاق های خانه شان به دفتر کار شخصی می کنند. این امر رویای اغلب کارمندان برای داشتن دفتر کاری مستقل را به واقعیت بدل می سازد.

      کار از خانه اجازه در میان گروه ماندن و احساس همبستگی بالا را فراهم می کند. این امر در مورد دورکاری هرگز شکل نمی گیرد. کارمندان دورکار همیشه با حضور کنار هم کارمندان دیگر و ناتوانی خود برای پیوستن به آنها مواجه هستند.

    بی تردید کار از خانه نیز مانند دورکاری دارای برخی نقطه ضعف های مشخص است. مهمترین نکات در این میان بدین شرح است:

       تمام کارها توانایی انطباق با شرایط کار از خانه را ندارند. این امر در مورد کارهایی نظیر فعالیت های صنعتی بیش از هر حوزه دیگری مصداق دارد. کارمندان اداری و همچنین کارگران شرکت های صنعتی امکان کار از خانه ندارند. همچنین در مورد برخی از کارهای تخصصی در تعامل با داده های امنیتی برندها امکان کار از خانه وجود ندارد. دلیل این امر مشکلات ناشی از درز اطلاعات است.

    کار از خانه همیشه همراه با مشکلات ناشی از ارتباطات است. اگر ارتباط آنلاین میان اعضای مختلف تیم های کاری قطع شود، در عمل پروژه ها برای مدت زمانی نامشخص متوقف خواهد شد. این امر برای کسب و کارها هزینه بسیار زیادی به همراه دارد.

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    1 × سه =