این روزها میزان رقابت در بازار به طور خیره کننده ای افزایش یافته است. به همین خاطر شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان چاره ای به غیر از پیش بینی و حتی مدیریت ریسک در حوزه کسب و کار ندارید. وگرنه برندتان دوامی نخواهد یافت تا بر روی مخاطب تان اثر بگذارید.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز، هر کاری در این دنیا ریسک های خاص خودش را دارد. شما حتی وقتی با دوستان تان فوتبال بازی می کنید هم ریسک هایی مثل مصدومیت در کمین است، چه برسد به راه اندازی کسب و کار که غول مرحله آخر محسوب می شود. خیلی از کارآفرینان بدون اینکه حتی یک دقیقه درباره ریسک استارت آپ شان فکر کنند، وارد بازار می شوند. خب در این صورت مواجهه با شکست های پی در پی نباید آنها را غافلگیر کند.
صحبت از مدیریت ریسک در حوزه کسب و کار همیشه بحث برانگیز بوده است. خیلی از کارآفرینان دوست ندارند حتی یک دقیقه هم در این رابطه صحبت کنند؛ چراکه همیشه کار به جاهای باریک کشیده و تمام اعضای شرکت با هم بحث های شدید پیدا خواهند کرد.
در نقطه مقابل کسانی هستند که فقط حرف خودشان را قبول داشته و اصلا حاضر به استفاده از توصیه های دیگران نیستند. ما معتقدیم هر دو گروه بالا دیر یا زود با شکست های بزرگ در بازار رو به رو خواهند شد. هرچه باشد شما برای موفقیت در دنیای کسب و کار باید نیم نگاهی به توصیه های کلیدی در حوزه مدیریت ریسک در حوزه کسب و کار هم داشته باشید، مگر نه؟
چطور ریسک کسب و کارمان را کاهش دهیم
ما در این مقاله قصد داریم خیلی رُک و پوست کنده سراغ برخی از مهمترین اقدامات برای کاهش ریسک کسب و کار و مدیریت ریسک در حوزه کسب و کار برویم. اگر شما هم دوست دارید کارتان در این حوزه را مدیریت کنید، بد نیست با ما همراه شوید. شما در این مقاله نه تنها با روش های کاهش ریسک کسب و کار آشنا می شوید، بلکه با برخی از مهمترین ریسک ها نیز آشنا خواهید شد. پس منتظر چه هستید؟ قلم و کاغذ را آماده کنید تا کلاس مان را شروع کنیم.
ارزیابی انواع ریسک و مدیریت ریسک در حوزه کسب و کار
هر کارآفرینی درک نسبی از ریسک های احتمالی در مسیر توسعه کسب و کار به منظور مدیریت ریسک در حوزه کسب و کار دارد. مثلا یک تهیه کننده را نظر بگیرید؛ او برای اینکه همیشه برنامه های جذابی در تلویزیون یا سینما نمایش دهد، باید مطمئن شود سلیقه مخاطب را به خوبی شناخته است. یکی از تهدیدهای مهم در این میان مربوط به دست کم گرفتن تنوع سلیقه مخاطب یا حتی بی توجهی مردم به برنامه های تلویزیونی است.
شاید فکر کنید شناسایی تهدیدها در بازار به تنهایی کار آدم را راه می اندازد. در این صورت باید شما را به یک مرحله دیگر منتقل کنیم. ارزیابی ریسک ها باید همیشه همراه با طبقه بندی شان باشد. مثلا شانس اینکه یک ورزشکار در تمرین مصدوم شود، خیلی کمتر از آن است که در طول مسابقه با خطای حریف دچار مصدومیت شدید شود. این نسبت ها در دنیای کسب و کار نیز به خوبی جریان دارد. بنابراین در حوزه مدیریت ریسک در حوزه کسب و کار نباید خودتان را به مجموعه به هم ریخته ای از ریسک ها محدود کنید.
به طور کلی دسته بندی ریسک ها به این صورت است:
– آنهایی که احتمال وقوع شان بالاست
– نمونه های ۵۰-۵۰
– ریسک هایی با شانس پایین وقوع
– ریسک های بسیار نادر
هرچه احتمال وقوع یک ریسک پایین تر باشد، نگرانی شما نسبت به آن کمتر خواهد شد. در عوض باید تمام حواس تان روی ریسک هایی باشد که احتمال وقوع شان از بقیه بیشتر است؛ چراکه آنها دیر یا زود دور و برتان آفتابی می شوند. آن وقت بدون آمادگی کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
خرید بیمه
بیمه یکی از راهکارهای کلیدی برای مدیریت ریسک در حوزه کسب و کار محسوب می شود. خب یک وقت هایی حتی محتاط ترین آدم های دنیا هم به ریسک های عجیب و غریب دچار می شوند. در چنین شرایطی شما برای اینکه از شر ریسک های مختلف خلاص شوید، باید تصمیمی سخت بگیرید.
خداحافظی با مشتریان پرریسک
این روزها بازارهای مختلف پر از مشتریانی است که دنبال بهترین محصولات هستند. با این حال همه مشتریان عملکرد خوبی در بازار ندارند. به زبان خودمانی، برخی از مشتریان دنبال دردسر بوده و دائما از کار برندها ایراد می گیرند. بی شک یک کسب و کار حرفه ای باید دائما دنبال جلب رضایت مشتریان باشد، اما مشتریان سختگیر معمولا اوضاع را خیلی زود بحرانی می کنند. به همین خاطر توصیه ما د خط کشیدن دور چنین کارآفرینانی است. اینطوری شما خیلی راحت تر به آینده کسب و کارتان پرداخته و دیگر لازم نیست خیلی شرایط را سخت بگیرید.
بی شک خداحافظی با مشتریان سختگیر یا پرریسک کار راحتی نیست. درست به همین خاطر خیلی از کارآفرینان دائما دنبال جلب رضایت آنها می روند. قبول دارم این شیوه خیلی مطمئن به نظر می رسد، اما به جز هدر دادن سرمایه شرکت فایده دیگری برای تان نخواهد داشت. پس چه بهتر که قبل از وقوع اتفاقات دیگر دور این روش را خط بکشید.
استراتژی ما کاملا روشن است. شما باید یک برنامه دقیق برای جلب رضایت مشتریان داشته باشید. با این حال از یک جایی به بعد دیگر نمی توانید روی این شیوه حساب باز کرده یا به هر قیمتی مشتریان را جلب کنید؛ چراکه عملا تمام توانایی برندتان را فقط و فقط برای یک مشتری بسیج کرده اید، در حالی که باید این توانایی را میان تمام مشتریان تقسیم می کردید.
مدیریت رشد کسب و کار
رشد ناگهانی و بدون حساب و کتاب کسب و کارها شاید برای کارآفرینان و سرمایه گذارها ذوق زیادی به همراه داشته باشد، اما از نظر مدیریت ریسک در حوزه کسب و کار همراه با فاجعه های زیادی خواهد بود. خیلی وقت ها کارآفرینان آمادگی مدیریت حجم بالای توسعه را ندارند. به همین خاطر خیلی زود با اشتباهات کلیشه ای آینده برندشان را به باد می دهند کسب و کارها باید با آهنگ رشد ملایمی در بازار حضور پیدا کنند.
تشکیل تیم مدیریت ریسک در حوزه کسب و کار
این روزها در شرکت های بزرگ تیم های ویژه ای برای مدیریت ریسک در حوزه کسب و کار فعال شده اند. مسئولیت اصلی این تیم ها ارزیابی ریسک های موجود در بازار و تلاش برای رفع آنها در رابطه با شرکت است. اینطوری مدیران دیگر لازم نیست ۲۴ ساعته دغدغه ریسک های مختلف در بازار را داشته باشند؛ چراکه به راحتی امکان مدیریت ریسک در دنیای کسب و کار فراهم می شود.
این روزها خیلی از کارها تخصصی شده است. به طوری آدم های غیرحرفه ای حتی از الفبای آن هم سر در نمی آورند. مدیریت ریسک در حوزه کسب و کار تقریبا چنین وضعیتی دارد. به همین خاطر اگر شما اوضاع را از نظر مدیریت ریسک کنترل نکنید، خیلی زود به دردسر خواهید افتاد. به همین خاطر توصیه ما برای شما تشکیل تیم مدیریت ریسک در صورت امکان است. این کار نه تنها خیال شما از نظر ریسک های احتمالی را راحت می کند، بلکه وقت بیشتری هم به شما برای مدیریت کسب و کار خواهد داد. خب مگر یک کارآفرین به غیر از این موارد دیگر چه چیزی برای موفقیت لازم دارد؟
یادتان باشد، تیم مدیریت ریسک در حوزه کسب و کار شما باید افرادی با مهارت های مختلف داشته باشد. اگر بتوانید تجربه کاری شان را هم متنوع از یکدیگر انتخاب کنید، دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت؛ چراکه کارشناس هایی با تجربیات و سابقه کاری متفاوت معمولا بهترین تصمیم ها را خواهند گرفت. آن وقت دیگر لازم نیست شما دائما به خودتان سخت گرفته یا کار را با وسواس بالا مدیریت کنید.
تنوع بخشی به محصولات
منطق بحث در این بخش بی نهایت ساده است. هرچه تنوع محصولات شما در بازار بیشتر باشد، احتمال اینکه با بحران ها یا ریسک های مختلف رو به رو شوید، کمتر خواهد شد. درست به همین خاطر برندهایی که دامنه وسیعی از محصولات را عرضه می کنند، همیشه در بازار محبوبیت خاصی دارند.
اگر کسب و کار شما فقط یک محصول در بازار دارد، وقت آن رسیده تا کمی کارتان را به روز رسانی کنید. خب اگر همین فردا مشتریان دیگر به محصول شما نیاز نداشته باشند، چه؟ آن وقت شما می مانید و کلی مشتری که حتی حاضر نیستند یک دقیقه هم با شما تعامل داشته باشند.
کاهش وام های دریافتی
برخی از کارآفرینان همیشه دوست دارند وام های بزرگ دریافت کنند. شاید این ایده در وضعیت پایدار اقتصادی جواب دهد، اما حالا اصلا ایده خوبی نیست. اقتصاد جهانی در وضعیت پایداری به سر نمی برد و دریافت وام های مختلف می تواند کسب و کارها را با چالش های متنوعی رو به رو کند. اگر شما به طور غیرمنتظره ای میزان وام های دریافتی را افزایش داده اید، مشکلات مالی یکی پس از دیگری سر و کله شان پیدا خواهد شد. خب هرچه باشد این وام ها باید یک طوری بازپرداخت شوند، مگر نه؟
توصیه ما در این بخش ساده و روشن است؛ شما نباید دائما برای حل مشکلات کسب و کارتان سراغ وام های مختلف رفته و از آنها استفاده کنید. در عوض بد نیست کمی کارتان را با سختگیری دنبال کرده و راهکارهایی به غیر از وام را نیز در نظر بگیرید. اینطوری سرنوشت کارتان خیلی بهتر دنبال می شود. ماجرا جالب شد، نه؟
کارآفرینانی که همیشه به وام به عنوان منبعی برای حل مشکلات نگاه می کنند، واکنش تندی در برابر استراتژی «نه به وام» خواهند داشت. اگر شما هم جزو این دسته از کارآفرینان هستید، باید کارتان را به مرور زمان تغییر دهید. بنابراین در ابتدا تنها تعداد اندکی از وام ها را محدود کنید. در مراحل بعدی می توانید کم کم نیاز کسب و کارتان به وام ها را به طور کامل از بین ببرید. اینطوری دیگر لازم نیست دائما نگران وضعیت وام های دریافتی برند باشید.
آشنایی با قوانین
برخی از ریسک های دنیای کسب و کار به خاطر ناآشنایی مدیران با بحث قوانین حوزه تجارت است. اگر انتظار دارید در ابتدای ورودتان به بازار کسی پیدا شود و سیر تا پیاز قوانین تجارت را به منظور مدیریت ریسک در حوزه کسب و کار به شما توضیح دهد، هنوز در دنیای خیالی خودتان سیر می کنید؛ چراکه در بازار واقعی کسی برای شما فرش قرمز پهن نکرده است!
کارآفرینان در هر حوزه ای که فعالیت دارند، باید به خوبی با قوانین این حوزه آشنایی پیدا کنند؛ چراکه بدون آشنایی با این قوانین همیشه احتمال بروز چالش های بزرگ وجود دارد.
آشنایی با قوانین، کاری نیست که یک شبه انجام دهید. درست به همین خاطر باید کمی صبر و تحمل تان را تقویت کنید. وگرنه دیر یا زود با یک مشکل حقوقی نسخه برندتان پیچیده می شود.
ثبت اسناد مهم
برخی از کارآفرینان فکر می کنند اسنادی که دم دست شان است، هیچ اهمیتی ندارد. همین پیش فرض عجیب خیلی وقت ها ریسک های زیادی تولید می کند. شما در هر موقعیتی که هستید، باید همیشه اسناد مهم کسب و کار را به طور رسمی ثبت کرده و در مکانی امن نگهداری کنید.
طراحی برنامه کسب و کار
کسب و کارهایی که بدون برنامه وارد بازار می شوند، شبیه تیم های فوتبالی هستند که حتی یک دقیقه هم برای مسابقه مهم شان تمرین نکرده اند. بی شک در چنین سناریویی شکست گزینه ای غیرمنتظره نخواهد بود. خب چه کسی بدون تمرین امکان موفقیت در بازار و مدیریت ریسک در حوزه کسب و کار را دارد؟
ما طراحی برنامه کسب و کار را یک امر ضروری می دانیم. وقتی شما مشغول برنامه ریزی هستید، زاویه دیدتان نسبت به بازار تغییر کرده و خیلی از ایده ها را به طور واقع گرایانه مورد تحلیل قرار خواهید داد. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز دست به کار شده و سراغ طراحی برنامه ای درست و استاندارد برای برندتان بروید.
ارزیابی جریان سرمایه
جریان ورودی سرمایه به شرکت باید به طور دقیق به منظور مدیریت ریسک در حوزه کسب و کار مورد ارزیابی قرار گیرد. گاهی اوقات کارآفرینان به طور بی رویه از سهامداران درخواست سرمایه گذاری بیشتر می کنند. به طوری که علی رغم بهبود اوضاع مالی شرکت، در بلندمدت توانایی سوددهی به سرمایه گذارها از بین می رود. شما فقط در صورتی باید سراغ وسوسه کردن سهامداران بروید که یک ایده طلایی دم دست تان باشد. اگر هر روز با سهامداران جلسه دارید و دنبال کسب بودجه بیشتر هستید، یک جای کارتان ایراد دارد.
ارزیابی جریان سرمایه به شما کمک می کند جلوی سرمایه گذاری بی رویه بر روی کارتان را بگیرید. این امر از آنجایی اهمیت دارد که به کارآفرینان اجازه می دهد بدون دغدغه کارشان را دنبال کرده و الکی بحران مالی برای خودشان ایجاد نکنند.
بیشتر بخوانید: رفتارشناسی مشتریان در بازایابی
در نهایت مدیریت ریسک در حوزه کسب و کار راحت است، البته به شرط اینکه یک راهنمای دقیق دم دست تان باشد. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از نکات کلیدی برای کاهش ریسک های بازار را به شما یاد دهیم حالا شما تمام اطلاعات لازم برای پرهیز از چنین ریسک هایی را دارید. از اینجا به بعد همه چیز به سعی و تلاش خودتان بستگی خواهد داشت.
نکته مهمی که باید در زمینه مدیریت ریسک در حوزه کسب و کار همیشه مدنظرتان باشد، تلاش برای استفاده از تکنیک های مورد بحث در این مقاله به طور همزمان است. اگر فقط روی یکی دو تا از آنها تمرکز کنید، عملا بقیه راه ها برای بروز بحران ها را باز گذاشته اید. پس وقتی درگیر ماجرای کاهش ریسک ها می شوید، سعی کنید با تمام قوا در این حوزه فعالیت کنید.