انقلاب در دنیای بازاریابی با هوش مصنوعی

    0
    32
    دنیای بازاریابی

    بازاریابی از آن دست حوزه هایی است که خیلی از کسب و کارها نیاز بی برو برگشتی به آن دارند. حتی برندهایی که تمایل زیادی برای حضور در صحنه بازاریابی ندارند هم هرچند وقت یکبار سراغ آن رفته و اهداف متنوعی را در این حوزه دنبال می کنند. شاید پیش خودتان فکر کنید دنیای بازاریابی قرار است برای همیشه شکلی ثابت داشته باشد.

    این روزها تیم های بازاریابی در کنار  برخی از کارشناس های حرفه ای کار مارکتینگ برندها را جلو می برند. خب این یعنی مارکتینگ به طور طبیعی هزینه زیادی برای کسب و کارها دارند. درست به همین خاطر برخی از کسب و کارهای کوچک توانایی رقابت بر سر این حوزه را ندارند. این نکته ای است که برای بسیاری از کارآفرینان به شدت آزاردهنده محسوب می شود.

    به طوری که همیشه در رقابت با برندهای بزرگ از نظر مالی با مشکلات زیادی رو به رو می شوند. اگر به این مسئله احتمال خطای نیروی انسانی در حوزه بازاریابی را هم اضافه کنیم، آن وقت استفاده از یک یار کمکی ارزان قیمت و بی نهایت دقیق نیازی جهانی خواهد شد. خب این نیاز امروزه به لطف هوش مصنوعی رفع شده است.

    استفاده از هوش مصنوعی در دنیای بازاریابی ایده تازه ای نیست. از سال ها قبل که هوش مصنوعی به طور مداوم خودش را ثابت می کرد، خیلی از بازاریاب ها به فکر استفاده از این فناوری افتادند. با این حال نسل های اولیه هوش مصنوعی آن قدرها هم به کار بازاریاب ها نمی آمد.

    شاید مهمترین نکته در این میان وضعیت ربات های چت باشد. این ربات ها به لطف هوش مصنوعی انقلابی تمام عیار در حوزه بازاریابی و صدالبته تعامل میان برندها و مشتریان به بار آوردند. به طوری که حتی این روزها هم این تاثیر مهم هنوز به چشم می خورد. نکته ای که در این میان باید بدان توجه کرد، اهمیت استفاده از این استراتژی در سایر بخش های بازاریابی است.

    دنیای بازاریابیتغییرات دنیای بازاریابی با هوش مصنوعی

    رونمایی از نسل جدید هوش مصنوعی در قالب ابزارهایی مثل چت جی پی تی در طول سال گذشته بسیاری از افراد را نسبت به بازاریابی دقیق و کم هزینه تر امیدوار کرد. حالا ما در موقعیتی قرار داریم که درباره بازاریابی با ضریب خطای بی نهایت پایین تر و دقت عمل بیشتر حرف بزنیم. این نکته ای است که خیلی از بازاریاب ها هنوز نسبت به آن توجهی نشان نداده اند.

    شاید فکر کنید هوش مصنوعی در طول سال های پیش روی جای بازاریاب ها را به طور کامل می گیرد. خب در این صورت باید یک نکته مهم را یادآوری کنیم. هر چقدر هم که هوش مصنوعی دقت عمل بالایی داشته باشد، بازهم نیاز به بازاریابی واقعی برای مدیریت امور حس می شود بنابراین هوش مصنوعی فقط هزینه های کلان مارکتینگ را کاهش داده و کار تیم های بازاریابی را ساده تر خواهد کرد بنابراین اصلا نیازی به نگرانی از سوی شما یا هر کس دیگری وجود ندارد.

    تغییراتی که دنیای بازاریابی با ظهور نسل جدید هوش مصنوعی تجربه خواهد کرد؛ موضوعی است که خیلی از بازاریاب ها توجه زیادی بدان ندارند. درست به همین خاطر در دنیای امروز اگر کسی این تغییرات را شناسایی و از آنها استفاده کند، خیلی زود بدل به رقیبی بزرگ برای سایر بازاریاب ها خواهد شد.

    ما در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از تغییرات احتمالی دنیای بازاریابی در پی ورود نسل جدید هوش مصنوعی آشنا کنیم. حالا که همه در تکاپو برای بازاریابی بهتر هستند، بد نیست شما هم در این جریان با ما همراه باشید. اگر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید، خیلی از نکات گوناگون درباره بازاریابی با استفاده از هوش مصنوعی را یاد خواهید گرفت و خود را برای این تغییرات آماده خواهید ساخت.

    هدف گذاری دقیق تر بر روی مخاطب: دقت عمل بی نهایت

    هدف گذاری بر روی مخاطب هدف نکته ای نیست که به این سادگی ها امکان مدیریتش وجود داشته باشد. خیلی ها فکر می کنند به محض اینکه وارد دنیای بازاریابی شدند، باید براساس شناخت شخصی شان شروع به انتخاب گروه های مختلف مخاطب هدف کنند. این کار دقیقا مثل آن است که یک سرمربی فوتبال همینطور الکی و بدون برنامه هر بازیکنی که گیرش آمد، در ترکیب تیم قرار دهد. بی شک چنین تیمی خیلی زود در برابر رقبا گلباران خواهد شد!

    هدف گذاری بر روی مخاطب باید با شناخت دقیق روحیه مشتریان گوناگون در بازار و همچنین ویژگی های برند صورت گیرد. باور کنید یا نه، برخی از مشتریان در بازار اصلا مخاطب هدف شما محسوب نمی شوند بنابراین اگر خودتان را برای اثرگذاری بر روی آنها خسته کنید، خیلی زود ناامید خواهید شد. این در حالی است که هدف گذاری بر روی نوع دیگری از مخاطب که نشانه های بیشتری از علاقه اش به کسب و کارتان در دست است، گزینه هوشمندانه تری خواهد بود.

    کارآفرینان برای دسترسی به اطلاعات مربوط به مشتریان و همچنین ارزیابی آن امکان استفاده از هوش مصنوعی را دارند. امروزه ابزارهایی مثل چت جی پی تی یا گوگل بارد به سادگی اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می دهند بنابراین لازم نیست خودتان را نگران کرده یا در موقعیت دشواری قرار دهید.

    یادتان باشد، هدف گذاری بر روی مشتریان کاری نیست که تماما به هوش مصنوعی واگذار کنید. در عوض خودتان هم باید آستین ها را بالا زده و وارد میدان شوید. چه بسا گاهی اوقات هوش مصنوعی شناخت نسبی از وضعیت بازار هدف شما داشته باشد. آن وقت باید با ارائه توضیحات دقیق به ابزار موردنظر برای جست وجوی بهتر کمک کنید. اینطوری هوش مصنوعی جواب های بسیار بهتری تحویل تان خواهد داد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خود تغییر دهید. در این میان هم همیشه روی ما به عنوان یک دوست صمیمی برای کمک حساب کنید.

    دنیای بازاریابیاتوماسیون بهتر: راحتی به تمام معنا

    اتوماسیون از آن دست فناوری هایی است که برای بازاریاب های تنبل بی نهایت جذاب به نظر می رسد. خیلی ها فکر می کنند اگر تمام کارهای مربوط به کمپین‎ را خودشان انجام دهند، روند بی نهایت ساده تری برای اثرگذاری بر روی مخاطب خواهند داشت. این نکته ای است که بسیاری از بازاریاب ها اعتقاد عجیبی به آن دارند. قبول دارم رسیدگی به تک تک کارها نشانه یک مدیر دقیق است، اما شما نباید بدون هیچ تأملی از کنار فرصت های طلایی عبور کنید.

    یکی از مثال های کلیشه ای درباره اتوماسیون مربوط به ارسال دسته جمعی ایمیل هاست. خب این کاری است که تقریبا هر سیستم اتوماسیونی برای شما به راحتی انجام می دهد. نکته کلیدی در این میان تلاش برای درک کاربردهای پیشرفته تر اتوماسیون است. مثلا شما می توانید از این ابزار برای آپدیت مداوم فهرست ایمیل تان هم استفاده کنید. به این ترتیب که دیگر لازم نیست خودتان به طور دستی ایمیل مشتریان تازه را وارد فهرست ایمیل ها کنید. در عوض هوش مصنوعی به طور خودکار این کار را برای شما انجام می دهد.

    امروزه ابزارهای مدیریت ایمیل مثل میل چیمپ (Mail Chimp) یا میلرلایت (MailerLight) به طور خودکار این سرویس را به شما ارائه می دهند بنابراین اگر شما با حضور چنین ابزارهایی همچنان سراغ گزینه های بی کیفیت بروید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. نکته جالب اینکه قیمت سرویس دو ابزار بالا از میانگین بقیه رقبا پایین تر هم هست!

    هوش مصنوعی به اتوماسیون کمک می کند تا فراتر از فرمان های ساده را اجرا کند. معمولا بازاریاب ها فکر می کنند اتوماسیون فقط کارهای پیش پا افتاده که زمانبر هستند را انجام می دهد. خب در این صورت ما اینجا هستیم تا خلاف این نکته را ثابت کنیم. هوش مصنوعی به ابزارها کمک می کند تا توانایی تجزیه و تحلیل نسبی پیدا کنند. آن وقت اتوماسیون درست مثل یک کارمند یا حتی مدیر واقعی کنار دست تان خواهد بود.

    اگر شما هم کلی کار در شرکت دارید که کسی حاضر به انجام شان نیست، می توانید روی هوش مصنوعی حساب ویژه ای باز کنید. اتوماسیون برای بازاریاب ها یکی از ابزارهای واجب محسوب می شود؛ چراکه علاوه بر مدیریت زمان بهتر، فرصت توسعه کسب و کار را نیز فراهم می سازد بنابراین شما هرچه بدان نیاز دارید، در قالب اتوماسیون پیدا خواهید کرد.

    یادتان نرود، قبل از انتخاب یک سرویس باید گزینه های مختلفی که در بازار دم دست هستند، بررسی کنید. اینطوری با چشم های کاملا باز سراغ انتخاب نهایی تان می روید. نکته جالب اینکه در چنین شرایطی معمولا انتخاب افراد درست از آب درمی آید. به همین دلیل بد نیست کارتان را با دقت نظر بیشتری جلو ببرید.

    دنیای بازاریابیربات های چت هوشمندتر: بازاریاب ها و مشتریان راضی!

    آیا تا حالا به شرایطی فکر کرده اید که در آن هم بازاریاب ها حسابی خوشحال باشند، هم مشتریان؟ بی شک این سناریو خیلی ایده آل به نظر می رسد، اما در دنیای امروز گاهی اوقات این چشم انداز قابل تصور است، به ویژه اگر پای هوش مصنوعی وسط باشد.

    ربات های چت در گذشته جواب بسیاری از سوالات مشتریان را می دادند، اما تشخیص پاسخ های مربوط به ربات ها و کارشناس های واقعی کار سختی نبود. به همین خاطر خیلی از مشتریان حوصله ربات های چت را نداشتند. اگر بخواهیم عادلانه داوری کنیم، نسل قبلی هوش مصنوعی ایرادات یا باگ های زیادی هم داشت. به همین خاطر مشتریان نوعی گارد سفت و سخت در برابر آن گرفتند. البته امروزه اوضاع حسابی فرق کرده است؛ چراکه مشتریان به سادگی هرچه تمام تر به هوش مصنوعی و جواب های دقیق آن اعتماد کرده اند.

    نکته جالب اینکه هوش مصنوعی به طور مداوم در حال توسعه است. مثلا چت جی پی تی را در نظر بگیرید؛ زمانی نسخه ۳.۵ این ابزار حسابی در بازار صدا کرد. حالا هم نسخه ۴ نظرات مثبت زیادی را جذب کرده است. براساس اخبار گوناگون احتمالا به زودی نسخه ۴.۵ این ابزار هم رونمایی خواهد شد. این یعنی توانایی و ظرفیت هوش مصنوعی به طور مداوم در حال توسعه است. به همین دلیل ما در روزنامه فرصت امروز نسل جدید ربات های چت را بخشی از آینده بازاریابی می دانیم.

    اگر دوست دارید در دنیای بازاریابی همیشه جایگاه خوبی برای خودتان داشته باشید، باید حتما از هوش مصنوعی در قالب ربات چت سود ببرید. این امر به شما کمک می کند تا به بهترین شکل ممکن کارتان را جلو برده و نگران هیچ چیز هم نباشید. بنابراین ضروری است در این رابطه حواس تان به چند نکته مهم باشد.

    اول از همه ربات چت انتخابی شما باید پشتیبانی دقیقی داشته باشد. متاسفانه بسیاری از بازاریاب ها به هوای اینکه خودشان بر عملکرد ربات ها نظارت دارند، فقط به دنبال ابزاری با قیمت پایین تر هستند. این نکته به مرور زمان حسابی کار دست بازاریاب ها می دهد؛ چراکه قیمت پایین تر به معنای کاهش کیفیت نسبی هم هست. پس سعی نکنید خودتان را الکی گول بزنید. هرچه باشد با استفاده از یک ربات چت بهتر، هزینه های جانبی شما بی نهایت کاهش پیدا کرده و مشتریان دیگر دم به دقیقه وقت شما را نمی گیرند.

    راستش را بخواهید، مشتریان هم ترجیح می دهند مشکلات شان را با استفاده از ربات چت حل کنند؛ چراکه تماس تلفنی و ارتباط با بازاریاب ها یا عوامل خدمات پس از فروش انتخاب چندان محبوبی در میان مشتریان نیست بنابراین شما باید به بهترین شکل ممکن از این شیوه استفاده کنید. وگرنه مشتریان تان یکی پس از دیگری ترک تان خواهند کرد.

    بهره مندی از تحلیل های آینده ‎پژوهی

    اینکه آینده یک بازار به چه شکلی پیش خواهد رفت، سوالی است که اهمیتی حتی بیشتر از طلا دارد. خب وقتی شما روند کلی بازار و اتفاقات آینده را به خوبی بدانید، دیگر هیچ چیز جلوی شکست تان را نخواهد گرفت. درست به همین خاطر یافتن ابزاری که این کار را به طور مجانی برای کسب و کارها انجام دهد، گزینه بی نهایت مهمی خواهد بود.

    بی شک همه ما تجربه کار با ابزارهایی که توانایی پیش بینی فاجعه باری را داشتند، داریم. نکته مهم در رابطه با چنین ابزارهایی اتصال شان به یک سرور مرکزی و ارائه یک جواب مشابه به همه کاربران است. این در حالی است که هوش مصنوعی به کمک فناوری یادگیری ماشینی اینجاست تا جواب های منحصر به فرد و تحلیلی به هر کاربر بدهد. این یعنی شما با استفاده از این ابزار به خوبی امکان تعامل با مخاطب هدف و استفاده از مزایای آن را خواهید داشت. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟

    آینده پژوهی از آن دست اصطلاحاتی است که بسیاری از بازاریاب ها فکر می کنند فقط مربوط به دنیای دانشمندان است. خب اگر بخواهیم کمی سختگیرانه به ماجرا نگاه کنیم، بازاریاب ها هم نوعی دانشمند محسوب می شوند که دنبال بهبود وضعیت کلی یک برند هستند بنابراین اصلا جای تعجب ندارد که این دسته از افراد هم از آینده پژوهی سود ببرند.

    نکته ای که در اینجا باید پس ذهن شما قرار داشته باشد، مسئله مربوط به استفاده از اطلاعات درست است. شما با استفاده از این اطلاعات به خوبی فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب تان را خواهید داشت. وقتی درباره اطلاعات درست حرف می زنیم، یعنی باید سراغ ابزارهای مطمئن بروید.

    اگر انتظار دارید ما در این بخش اسم یک ابزار مشخص را بیاوریم، باید بگوییم سخت دراشتباهید؛ چراکه اصلا قرار نیست چنین اتفاقی روی دهد. در عوض ما فقط یک معیار کلیدی داریم. اینکه ابزار موردنظر به سرویس هایی مثل گوگل آنالیتیکس دسترسی داشته باشد. این یعنی هوش مصنوعی موردنظر شما به خوبی داده های کلیدی را گردآوری کرده و پردازش می کند.

    اگر ابزار موردنظر شما به هیچ روش تحلیلی درست و حسابی وصل نباشد، گزارش های آن درباره آینده بازار هیچ ارزشی برای تان نخواهد داشت. پس بهتر است هنگام انتخاب یک ابزار به این نکته کلیدی هم توجه کنید. اینطوری کارتان خیلی راحت تر جلو رفته و مشکل خاصی هم رو به روی تان قرار نخواهد گرفت.

    بیشتر بخوانید: بازاریابی مناسبتی با کمک هوش مصنوعی

    دنیای بازاریابی

    تصمیم گیری بهتر: اطلاعات دقیق دم دست من و شما!

    تصمیم گیری در دنیای بازاریابی از آن دست کارهایی است که تقریبا هر بازاریابی از آن فراری است. شما را نمی دانم، ولی من که اصلا تحمل مسئولیت سنگین تصمیم های بازاریابی را ندارم. همانطور که در دنیای سینما مسئول اصلی یک فیلم بد را کارگردانش می دانند، در اینجا هم کمپین های شکست خورده فقط یک متهم ردیف اول دارد: مدیر بازاریابی.

    خب تصمیم گیری در دنیای بازاریابی اگرچه سخت است، اما چاره خاصی هم ندارد. بنابراین باید راهی پیدا کنیم که مسئولیت تصمیم های بازاریابی را به حداقل برساند. این یعنی شما باید سراغ اطلاعات هرچه دقیق تر بروید.

    وقتی درباره اطلاعات دقیق حرف می زنیم، یکی از بهترین گزینه ها مربوط به هوش مصنوعی است. از ابزارهای عمومی مثل گوگل بارد گرفته تا ابزارهایی تخصصی که در هاب اسپات (HubSpot) به چشم می خورد، در هر صورت هوش مصنوعی برای تصمیم گیری بهتر اینجاست.

    یادتان باشد، شما نباید سوالات کلی از هوش مصنوعی بپرسید. در عوض هرچه سوالات تان جزئی و دقیق تر باشد، احتمال دریافت جواب های تحلیلی و منطقی بیشتر می شود. خب اگر قرار بود هوش مصنوعی تمام سوالات کلی بازاریاب ها را جواب دهد، اصلا دیگر دلیلی برای ادامه حضور بازاریاب ها در عرصه مارکتینگ نبود. پس حواس تان را جمع کنید تا با سوالات الکی خودتان را گیج نکنید.

    سازگاری بیشتر با جست وجوی صوتی: رویایی در آستانه تحقق

    اگر دقت کرده باشید، جست وجوی صوتی کیفیتی مشابه با جست وجوی سنتی ندارد. انگار موتورهای جست‎وجو در تشخیص کلیدواژه های صوتی عملکرد به مراتب ضعیف تری دارند. اگرچه برندهایی مثل گوگل شبانه روز در حال تلاش برای بهبود کیفیت کارشان هستند، اما در نهایت شما نمی توانید خیلی روی کیفیتش حساب کنید. کافی است از سر کنجکاوی هم که شده نگاهی به تفاوت میان این دو نوع سرچ بیندازید. آن وقت به خوبی حرف ما را متوجه خواهید شد.

    نکته ای که باید در این میان به آن توجه داشته باشید، مسئله استفاده از ابزارهای کمکی برای بهبود کیفیت جست وجوی صوتی است. خب جست وجوی صوتی نه فقط در گوگل، بلکه سایت برندها نیز گزینه ای محبوب محسوب می شود بنابراین شما نمی توانید دور آن را خط بکشید.

    تغییر مهمی که هوش مصنوعی در صنعت بازاریابی به همراه خواهد داشت، افزایش کیفیت جست وجوی صوتی است. اینطوری شما دیگر لازم نیست دائما نگران کیفیت نهایی بوده و حواس تان از بقیه نکات پرت شود. ماجرا وقتی جالب می شود که بدانید خودِ گوگل هم دنبال استفاده از این فرمول است بنابراین در طول سال ۲۰۲۴ و بعد از آن جست وجوی صوتی برای اولین بار کیفیتی حتی بیشتر از جست وجوی متنی پیدا خواهد کرد. اگر شما در این وضعیت برای آینده دنیای بازاریابی آماده باشید، وضعیت تان بسیار بهتر خواهد شد در غیر این صورت احتمالا درگیر نبردی تمام نشدنی برای بقا خواهید شد.

    جست وجوی صوتی آپدیت های منظمی در طول سال آینده دریافت خواهد کرد. با این حال کمتر کسی درباره آن حرف خواهد زد. پس یادتان باشد، سرمایه گذاری بر روی جست وجوی صوتی و استفاده از کلیدواژه های آن در طول سال آینده هرگز بی فایده نخواهد بود. پس از همین امروز کارتان در این حوزه را شروع کنید اینطوری خیلی زودتر از بقیه آمادگی لازم برای مواجهه با تغییرات این حوزه را خواهید داشت.

    هرچه باشد، محتوای متنی در حوزه بازاریابی اهمیتش را حفظ می کند، اما اولویت رشد با سایر فرمت ها خواهد بود. این نکته حتی درباره جست وجوی محتوا نیز به چشم می خورد. پس حواس تان را جمع کنید تا خیلی زود بدل به برندی محبوب برای کاربران شوید.

    بیشتر بخوانید: جایگاه هوش مصنوعی در صنعت چاپ

    سخن پایانی

    بازاریابی با استفاده از هوش مصنوعی یکی دو سالی هست ذهن تمام بازاریاب ها را درگیر کرده است. با این حال کمتر کسی یک راهنمای دقیق در رابطه با آینده این صنعت دم دست دارد. ما در این مقاله سعی کردیم تا جای ممکن توصیه های کلیدی و قابل اجرا برای شما داشته باشیم. حالا شما آماده اید تا ماجراجویی تان در دنیای بازاریابی را هرچه بهتر جلو برده و نگران هیچ نکته جانبی هم نباشید؛ چراکه بازاریابی هر سال پیوند نزدیک تری با هوش مصنوعی پیدا می کند بنابراین ضروری است شما اطلاعات کاملی در این رابطه داشته باشید وگرنه کارتان در صنعت بازاریابی دوام زیادی نخواهد داشت.

    مقاله قبلیافتتاح نخستین موزه خصوصی مطبوعات کشور در گیلان
    مقاله بعدیمدیر فروش شرکت جهان‌ نما: بخش بین الملل نمایشگاه چاپ اصفهان تقویت شود

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.