قدرت خرید نسل جوان (Z) در طول دهه اخیر به شدت افزایش یافته است. این نسل در ابتدای دهه قبل به طور کامل به والدین شان اتکا داشتند، با این حال ورود به عرصه کسب و کار آنها را بدل به گزینه ای جذاب برای برندها کرده است. قدرت خرید نسل Z در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۴۴ میلیارد دلار ارزیابی شده است. با این حساب مشاهده رقابت برندهای مختلف برای کسب سهم هرچه بیشتر از این بازار طبیعی خواهد بود. بازاریابی برای نسل جوان تفاوت ها و سختی های خاص خود را دارد.
بسیاری از بازاریاب ها در طول دهه های متمادی برای نسل بزرگسال بازاریابی کرده اند. این امر همراه با تغییرات اندک و جزئی برای هر نسل همراه بوده است. مهمترین نکته در این میان تغییر سلیقه گسترده نسل جوان است بنابراین شما امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی این نسل با استفاده از شیوه های تکراری و مربوط به نسلهای قبل را نخواهید داشت.
تمایل برای جلب نظر مخاطب نسل جوان در میان برندهای مختلف طبیعی است. این امر حتی برندهای بدون تمایل برای حضور در عرصه بازاریابی دیجیتال را نیز وسوسه کرده است. اگر شما نیز به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب نسل Z در حوزه بازاریابی هستید، باید شناخت بهتری از آنها پیدا نمایید. ایراد اصلی بسیاری از کمپین های بازاریابی ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی نسل جوان است. اگر بر روی محتوای چنین برندهایی بیشتر تمرکز نماییم، دلیل اصلی شکست آنها عدم شناخت درست مخاطب هدف است.
نسل جوان سلیقه متفاوتی نسبت به نسلهای قبلی دارد. همین امر بازاریابی برای آنها را دشوار میسازد. بسیاری از برندها در طول سالهای متمادی نسبت به درک این نکته عاجز بودهاند. در مقاله کنونی برخی از مهمترین نکات در مورد سلیقه نسل جوان و شیوههای بازاریابی برای آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این امر کمک قابل توجهی به شما برای بازاریابی بهتر خواهد کرد.
فهم سازگاری نسل جوان با فناوری های دیجیتال
نسل Z یکی از معدود نسل های بزرگ شده در میان فناوری های دیجیتال مختلف است. شاید پیش از این نسل فناوری های دیجیتال ماهیت بسیار ساده تری داشتند، اما اکنون شرایط به طور کامل متفاوت است. برخی از بازاریاب ها نسبت به جلب نظر مخاطب هدف با ابزارهای فناورانه ناتوان هستند. این امر به دلیل عادت بازاریاب ها برای استفاده از گزینه هایی نظیر تبلیغات تلویزیونی یا استفاده از شبکه های رادیویی است. امروزه نسل جوان به کانال های ارتباطی متفاوتی علاقه نشان می دهد. این امر شامل تلاش برای بازاریابی با استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای کلی اینترنت را به میان می کشد.
اگر برند شما آشنایی چندانی با فضای شبکه های اجتماعی ندارد، باید به سرعت نسبت به بهبود دانش تان در این حوزه اقدام نمایید. امروزه نسل Z ساعت های متمادی در شبکه های اجتماعی سر می کند بنابراین حضور برندها در فضای مورد نظر برای تعامل با آنها ضروری خواهد بود. امروزه برخی از برندهای بزرگ نسبت به حضور در شبکه های اجتماعی اقدام کرده اند. این امر دامنه وسیعی از کاربران را نسبت به فعالیت برندها خوشبین کرده است.
تعامل با مشتریان نسل جوان بدون کاربست حرفه ای شبکه های اجتماعی نزدیک به محال است. نکته امیدوارکننده در این میان سهولت تبدیل مشتریان نسل جوان به مشتریان وفادار پس از نخستین تعامل است. میزان تمایل نسل Z برای تعامل طولانی مدت با برندها بسیار بیشتر از سایر مشتریان است. اگر شما تمایل به افزایش دامنه مشتریان وفادار برندتان دارید، باید این نکته را مدنظر قرار دهید. در غیر این صورت شانس چندانی برای موفقیت در این عرصه نخواهید داشت.
آگاهی نسل جوان از نحوه کاربرد ابزارهای فناورانه بسیار زیاد است بنابراین شاید شما در عمل نیاز به مشورت و تعامل نزدیک با آنها در راستای تاثیرگذاری مناسب داشته باشید. بسیاری از برندهای معتبر و بزرگ برای بازاریابی بهتر و تعامل با این نسل در عمل نسبت به پیش نمایش محتوای بازاریابی به تعداد اندکی از مشتریان نسل جوان اقدام می کنند. دلیل این امر امکان نظرسنجی از کاربران و رفع مشکلات احتمالی کمپین است.
استفاده از ایمیل برای تعامل با نسل Z
بدون تردید سرویس ایمیل عمر بسیار زیادی دارد. این امر در نگاه نخست بازاریابی ایمیلی برای جلب نظر مخاطب نسل Z را ناکارآمد جلوه خواهد داد. این امر تا همین ۵ سال پیش نیز درست بود. نکته مهم در این میان شروع فعالیت شغلی اغلب افراد متعلق به نسل Z است بنابراین مراجعه به ایمیل در ابتدای هر روز کاری بدل به عادت این نسل نیز شده است. شما برای موفقیت در زمینه بازاریابی باید نسبت به ارسال ایمیل های جذاب برای این نسل نیز اقدام نمایید. در غیر این صورت توانایی تاثیرگذاری تان را از دست خواهید داد.
بازاریابی ایمیلی به دلیل وابستگی بالای کاربران به آن اهمیت زیادی دارد. پیش بینی اغلب بازاریاب های حرفه ای تداوم اهمیت این سرویس حتی برای نسل های بعدی است. استفاده از ابزارهای فناورانه اهمیت بالایی در زمینه بازاریابی برای نسل جوان دارد، اما این امر به معنای بی توجهی به ابزارهای قدیمی تر نیست. بازاریابی ایمیلی یک الگوی قدیمی در زمینه بازاریابی محسوب می شود.
تداوم اهمیت سرویس ایمیل موجب نتیجه بخشی این امر در طولانی مدت شده است بنابراین شما باید از این الگو برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف استفاده نمایید. در غیر این صورت وضعیت بازاریابی برندتان به شدت دشوار خواهد شد.
طراحی ایمیل های جذاب برای مخاطب نسل Z کار دشواری نیست. شما باید مانند هر کمپین بازاریابی دیگری نخست نسبت به شناخت سلیقه مخاطب هدف اقدام نمایید. این امر با جست وجویی در شبکه های اجتماعی به راحتی حاصل خواهد شد. گام بعد استفاده از داده های موردنظر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. اگر شما در زمینه شناخت سلیقه مخاطب هدف با مشکل مواجه هستید، ساده ترین راهکار الگوبرداری از رقبای تان است. این امر بدون نیاز به صرف هزینه شما را در وضعیت برتری نسبت به رقبا قرار خواهد داد.
پیشنهاد
نسل Z نسبت به نسل های دیگر تفاوت بالایی دارند. برخی از بازاریاب ها در توصیف تفاوت های آنها بیش از اندازه زیاده روی کرده اند. هرچه باشد، مشتریان نسل Z نیز مانند دیگران دارای عواطف و الگوی تصمیم گیری انسانی هستند. بنابراین شاید تمام شیوه های بازاریابی قدیمی بر روی آنها تاثیرگذار نباشد. این امر در مورد مثال بازاریابی ایمیلی به خوبی مشاهده گردید.
مهمترین نکته در این بخش ارائه پیشنهادهای جذاب برای نسل Z است. هیچ مشتری از خرید همراه با تخفیف متنفر نیست. همین امر باید بدل به برگ برنده کسب و کار شما در تعامل با مشتریان نسل Z شود.
مشتریان نسل Z نسبت به توانایی برندها برای استفاده از داده در زمینه شخصی سازی تبلیغات آگاهی دارند. این امر به معنای انتظار بالای آنها برای دریافت محتوای بازاریابی شخصی سازی شده است بنابراین شما باید فعالیت مناسبی در این زمینه داشته باشید.
بسیاری از برندها در عمل توانایی تاثیرگذاری مناسب برای مخاطب هدف را ندارند. دلیل این امر تلقی ساده انگارانه از سلیقه مشتریان این نسل است. سخت گیری نسل Z در برابر برندها به دلیل آگاهی بالای آنها از وضعیت دسترسی بازاریاب ها به ابزارهای مختلف است. همین امر انتظارات آنها را به شدت افزایش می دهد.
بیشتر بخوانید: بررسی و مطالعه رفتار مشتریان در زمان بحرانی
انتخاب کانال بازاریابی مناسب
امروزه گزینه های بازاریابی زیادی در دسترس برندها قرار دارد. انتخاب گزینه های بازاریابی باید براساس سلیقه مشتریان صورت گیرد. در غیر این صورت همیشه همراه با پشیمانی برای برندها خواهد بود. بسیاری از برندها در زمینه انتخاب شبکه های اجتماعی مناسب هیچ برنامه ای ندارند. توصیه بخش کنونی توجه به رفتار مشتریان در فضای آنلاین است.
امروزه تمام شبکه های اجتماعی اطلاعات معتبری در مورد نحوه فعالیت کاربران در پلتفرم شان منتشر می کنند بنابراین ارزیابی گزارش های موردنظر کمک قابل توجهی به شما برای بازاریابی بهینه خواهد کرد. اگر شما در زمینه انتخاب پلتفرم موردنظر اشتباه نمایید، در ادامه با بازخوردهای بسیار اندکی در زمینه بازاریابی مواجه خواهید شد.