بنر؛ شماره یک تبلیغات بیرونی

0
293
بنر

به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ بهترین راه تبلیغات بیرونی چیست؟ سؤالی که همه فعالان عرصه تبلیغات همیشه از خود می‌پرسند. به‌طور حتم همه شما در کوی و محله تان پرچم های در حال اهتزاز را دیده اید که بر روی آن ها نماد و سمبل های خاصی نقش بسته است. در ادامه به بررسی بنر به عنوان یکی از مهم ترین اقلام تبلیغاتی اختصاص داده ایم. با ما همراه باشید.

در زمان تبلیغات انتخاباتی، بهترین راه تبلیغات بیرونی استفاده از وسیله ای است که هم ارزان باشد و هم با دوام؛ و مهم تر از همه اینکه قابلیت اصلی تبلیغات را در خود به بهترین شکل ممکن بروز دهد. بَرنوشته یا بَرنما یا بنر (Banner)، پرچم یا تکه ای پارچه است که دربردارنده یک نماد، نشان واره، شعار یا پیامی دیگر است.

در این راستا، پرونده ویژه این شماره را به بهانه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، به بررسی بنر به عنوان یکی از مهم ترین اقلام تبلیغاتی اختصاص داده ایم. با ما همراه باشید.

تعریف بنر

بنر پیامی است که به شکلی هنری، شامل تصاویر و متون، روی پارچه ها یا موادی خاص نقش می بندد که بر اساس نیاز سفارش دهنده تهیه می‌شود. بنر بیشتر استفاده تبلیغاتی و از نوع بیرونی دارد، هر چند تبلیغات از طریق بنر تنها راهکار تبلیغ نیست ولی این روش هم مزایا و محدودیت های خاص خود را دارد. تجربه نشان می دهد که استفاده هوشمندانه از بنر، به‌ویژه در معرفی نام تجاری (برند) در پیشبرد فروش بسیار مؤثر است.

بسیاری از آگهی‌دهندگان به شناخت کامل‌تری از تبلیغات بنر (Banner Advertising) نیاز دارند تا بتوانند به خوبی از آن استفاده کنند. بر اساس آمار سازمان بین‌المللی تبلیغات (IAB)، در سال ۲۰۰۰ میلادی، تبلیغات از طریق بنر ۴۷ درصد کل تبلیغات را تشکیل داده است. به‌ویژه اگر توجه کنیم که رقم کل تبلیغات در این سال ۸/ ۲ میلیارد دلار بوده، بیشتر به اهمیت این نوع تبلیغات پی می‌بریم. به‌طور خلاصه در تعریف بنر می‌توان گفت که «بنر، درواقع پرچمی است که یک پیغام، لگو و سمبل را منتقل می کند.»

بنرتاریخچه بنر

چاپ بنر یک پیشینه قرون وسطایی دارد و در جنگ های مختلف از آن به عنوان بیرق استفاده می کردند و همچنین در کلیساها هم از آن برای نشان دادن چهره قدیسانی مثل حضرت عیسی (ع) و حضرت مریم و یا قدیسه هایی که کلیسا به نام آن ها وقف شده بود استفاده می شد.

درواقع در زمان قدیم استفاده از بنر مانند استعمال آن در زمان حال نبود و بیشتر برای نمود ابهت و قدرت از آن استفاده می کرده‌اند یا شناسایی مکان یا محلی برای جمعیت عظیمی که جز بنر هم راهی برای آن نبود؛ اما امروز بیشتر کاربرد بنر در مسابقات بزرگ ورزشی و تبلیغات است. کمتر امکان دارد که در کوچه و خیابانی از بنر استفاده نشده باشد که آن هم به دلیل امکان وسیع و قابلیت های بالای استفاده از بنر است. در ادامه موارد استفاده از بنر در زمان قدیم را می بینید.

انواع بنر

پشت شیشه مغازه ها، بالای آسمان خراش ها، بر روی بالن ها و هواپیماها و محل هایی از این قبیل از بنر استفاده می‌شود. از انواع و اقسام دیگر بنر می‌توان به مدل های زیر اشاره کرد:

بنر وینیل (ماده شیمیایی)

 وینیل خیلی با دوام است و راحت تر تمیز می‌شود و حداقل تا یک سال دوام می آورد؛

بنر وینیل شبکه ای

برای آ بو هواهای مرطوب و باد و بارانی، مثل شمال ایران مناسب است، چراکه به صورت شبکه شبکه طراحی شده است و همین باد را از بنر رد می کند و آسیبی به بنر نمی رساند؛

لمپوست بنر

 لمپوست بنر، گونه ای جدید از سازه های تبلیغاتی است که به دلیل مقاومت و انعطاف پذیری بسیار عالی اش در مقابل تنش های ناشی از وزش باد و باران، می‌توان از آن در بسیاری از محیط های بیرونی بهره جست. طراحی این سازه به گونه ای است که می‌تواند از پاره شدن آن در بادهای شدید جلوگیری نماید.

این سازه ضمن افزایش توجه مخاطبان، باعث زیبایی و جذابیت بصری نمای شهری هم می‌شود. فنرهای به کار رفته در راکت های نگه دارنده این سازه، این امکان را فراهم می سازد که در هنگام وزیدن باد، بنر در مقابل تنش ناشی از آن انعطاف پذیر باشد و نیروی اعمال شده به بنر از طریق فنر به فک متحرک منتقل شود و در نتیجه بنر تبلیغاتی از آسیب مصون بماند. با توقف وزش باد، فک متحرک به حالت اولیه بازمیگردد.

ویژگی های بنر

بنر دو نوع چینی و کره ای دارد و هر دو نوع آن گراماژی بین ۸ اُنس تا ۱۳ اُنس دارد. تفاوت بنر چینی با بنر کره ای در کیفیت چاپ و مقاومت بنر است. بنر کره ای از کیفیت چاپ بالا و همچنین مقاومت بالاتری نسبت به بنر چینی برخوردار است.

همچنین بنرهایی که برای استفاده معمولی می باشند معمولاً ۱۰ اُنس چاپ می شوند ولی اگر بنر برای تابلوهای سردر فروشگاه استفاده شود (که قرار است نور از جلو داشته باشند)، توصیه می‌شود از بنر ۱۳ اُنس استفاده شود.

نوع دستگاه چاپ نیز در بالابودن کیفیت چاپ نقش بسیار مهمی دارد؛ به این معنی که اگر شما برای چاپ خود از بنر کره ای استفاده کنید ولی دستگاهی که با آن چاپ می کنید دارای کیفیت پایینی باشد، کار شما از کیفیت بالایی برخوردار نخواهد بود.

بنرکاربرد در اماکن مذهبی

در قرون وسطا و در اروپا، بنر در میان مسیحیان و بیشتر در بین دسته های مذهبی استفاده می شده است، اما در سال های اخیر آن ها را بیشتر به دیوارها و ستون های کلیسا آویزان می کنند.

کاربرد در اتحادیه های صنفی

اولین بار در سال ۱۸۴۰ اتحادیه کارگری بریتانیا در مراسم اول می (روز کارگر) از بنر استفاده می کند که تعداد اعضای اتحادیه شان به صدها نفر می رسید. تصاویر مختلفی که این اتحادیه از آن ها در این بنرها استفاده می کرد، نمود خواسته هایشان بود. از جمله تصویر سرزمینی که کودکان و کهنسال ها در رفاه و خانه های زیبا زندگی می کنند، یا کارگران در آسایش و رفاه هستند.

کارگران در آن سال ها تلاش می کردند تا با استفاده از بنر خواسته ها و نیازهایشان را مطرح کنند. از آن سال به بعد، در خیلی از مراسم های کارگری که در سراسر جهان برپا می شد، از بنر به عنوان ابزار اصلی استفاده شد که رنگ قالب همه آن ها قرمز بود. مثلاً در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در استرالیا در مراسمی سالانه با نام «هشت ساعت کار» کارگران از بنر استفاده کردند و فقط در سیدنی ۷۰ اتحادیه صنفی با بنرهای مخصوص در این مراسم حضور داشتند.

کاربرد در کسب وکار

بنر در خیلی از کس بو کارها برای بازاریابی استفاده می‌شود. مثلاً خیلی از شهرهای بریتانیا شهرداری شهر برای تزئین و جذب گردشگر از بنر در میدان اصلی شهر استفاده می کند. بنر را می‌توان در خیلی از فرمت ها و رنگ ها چاپ کرد. حتی می‌توان بر اساس موقعیتی که قرار است آویزان یا نصب شود آن را به شکل های مختلف درست کرد.

مثلاً پشت و رو که از هر دو طرف دید داشته باشد. یکی از نکات منفی بنرها، رنگ آن‌ها است و این که در برابر نور خورشید، این رنگ به تدریج از بین می رود؛ اما بنرهایی که روکش UV دارند تا چندین سال رنگ خود را حفظ می کنند.

خیلی ها بین بنر و پوستر و حتی فلکس تفاوتی قائل نیستند و همه آن‌ها را یکی می دانند؛ در حال یکه شاید ازنظر ظاهری شباهت‌هایی بین این ابزارها باشد ولی این شباهت صد درصد نیست. پس بهتر است کمی راجع به تفاوت‌های بنر با سایر وسایل ارتباط جمعی و تشریح ویژگی های آن، توضیحاتی ارائه کنیم.

بنرتفاوت‌های بنر و پوستر

– بنر درواقع پارچه هایی شبیه پرچم است که در خیابان ها یا مکان‌های عمومی آویزان می‌شود ولی معمولاً برای پوستر از کاغذ استفاده می کنند و آن را به یک سطح فلزی، سنگی یا چوبی می‌چسبانند؛

– بنر با استفاده از دستگاه چاپ دیجیتال ابتدایی به وجود می آید، اما برای چاپ پوستر از چندین کاغذ و معمولاً از کاغذهای رول استفاده می کنند؛

– معمولاً بنر عریض تر از پوستر است، ولی پوستر طویل تر از بنر است؛

– دو گوشه بنر متصل است و دو گوشه دیگر آن آزاد است، در حالی که چهار گوشه پوستر متصل می‌شود.

تفاوت‌های بنر و فلکس

فلکسی، فلکس یا به عبارت صحیح تر «فلکسی فیس»، متریالی است که برای تابلوهای سردر مغازه ها، فروشگاه ها، تابلوهای عابر پیاده، برخی از بیلبوردها و به‌طور خلاصه برای تابلوهایی که لامپ مهتابی دارند استفاده می‌شود. فلکسی یا فلکس دو نوع چینی و کره ای دارد، نوع چینی آن معمولاً ۱۸ اُنس و نوع کره ای آن ۲۰ اُنس می باشد.

متریال فلکسی به جنسی اطلاق می‌شود که نور را از خود عبور می دهد در حالی که بنر این قابلیت را ندارد و معمولاً نور از جلو به آن تابانده می‌شود.باید در نظر داشت که فلکس معمولاً کمی تیره تر از بنر چاپ می‌شود، دلیلش هم به خاطر وجود لامپ مهتابی داخل تابلو است، چنان چه فلکس مانند بنر چاپ شود، در طول شب که مهتابی داخل تابلو روشن میشود، کار چاپ شده شما تا حد زیادی بی حال و بی رنگ و رو خواهد شد.

استفاده از پوستر، بنر یا فلکس؛ مسئله کدام است؟

پوستر و بنر را می‌توان هر جایی که افراد گردهم جمع می شوند و در محل هایی که عبور و مرور مردم زیاد است، مثلاً در خیابان، مکان های ورزشی و آموزشگاه ها نصب کرد. به همین دلیل تبلیغاتچی ها از آن ها برای بالا بردن موفقیت شان استفاده می کنند و درواقع از پرمصرف ترین و پربازده ترین ابزار تبلیغات محسوب می‌شود. فلکس معمولاً برای معرفی مکان یا محلی که نیاز به معرفی دارد استفاده می‌شود، مثل سردر فروشگاه ها.

پوستر و بنر ازنظر عملکرد و هدف هیچ تفاوتی با هم ندارند. در یک نگاه کلی شاید تفاوت آن‌ها تنها در فواید و مضراتشان باشد. پوستر روی کاغذ چاپ می‌شود و در نتیجه گران‌تر است. پوسترها به جز در موارد خاص (کاغذهای با دوام و خاص) با دوام و مقاوم نیستند، در حالی که بنر ازنظر مورد استفاده قرار گرفتن در محیط های باز و وسیع، با دوام تر و ارزان تر است. همچنین می‌توان بنر را در سایزهای بزرگ هم چاپ کرد.

بنابراین در مواردی که نیازی به دوام و ماندگاری تبلیغاتتان ندارید، پوستر گزینه بهتری است. ولی وقتی شما با مخاطبان وسیع تری روبه رو هستید، مثلاً در کنسرت ها، بنر گزینه بهتری است. در نتیجه اصلاً لازم نیست بین پوستر و بنر یکی را انتخاب کنید. درواقع می‌توانید از هر دوی آن ها استفاده کنید. در محیط های باز از بنر و در محیط های کوچک و بسته از پوستر استفاده کنید، زیرا بهترین بازده را خواهد داشت.

همان طور که خواندید، یکی از بهترین و سریع ترین روش تأثیرگذاری بر مخاطب در تبلیغات مسابقات ورزشی، کنفرانس ها، سمینارها و کمپین ها استفاده از بنر است؛ اما تأثیرگذاری بر مخاطب به همین راحتی ها هم نیست و نیاز به یک برنامه دقیق دارد. حال بد نیست کمی هم راجع به بازار بنر و ضرورت های آن بدانیم.

شناخت مخاطب و مکان

قبل از این که به این فکر کنید که بنر باید چه چیزی بگوید یا چه کاری کند، باید مخاطبان آنرا بشناسید و همچنین از مکانی که قرار است بنر در آن نصب شود، اطلاعاتی به دست آورید. باید برای شروع کار یک استراتژی داشته باشید؛ اما برای جلب نظر مخاطبانی انبوه، رسیدن به یک استراتژی واحد کار آسانی نیست؛ چون افراد علایق و سلایق یکسانی ندارند. پس بهترین کار این است که از علایقی استفاده کنید که میان افراد رایج تر است.

مثلاً همه مردم حداقل یکبار به مسابقات ورزشی می روند؛ در نتیجه شما می‌توانید بر اساس علایق افرادی که به فلان مسابقه فوتبال می روند، بنر خود را طراحی کنید و در محلی متناسب با آن نصب کنید.

بهترین سایز را انتخاب کنید

خیلی مهم است که بدانید بنر قرار است از چه فاصله ای دیده شود. اگر بنر خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد ممکن است دیده نشود. مثلاً بنرهای کنار زمین فوتبال باید بزرگ تر از بنرهای یک سمینار باشد.

بیش از یک بنر چاپ کنید

وقتی می خواهید یک کالا را تبلیغ کنید، با مخاطبانی متفاوت روبه رو هستید. پس قبل از هرکاری باید مخاطب خود را بشناسید و بر اساس نیاز او بنر را طراحی کنید. شاید لازم باشد دو بنر یا چند بنر برای زنان و مردان طراحی کنید. در این راه تلاش کنید خلاق و منحصر به فرد باشید و تقلید را از پروسه کارتان کنار بگذارید. مثلاً می‌توانید دو بنر کاملاً متفاوت در بخش زنان و مردان چاپ کنید و بازخوردشان را ببینید.

اهداف خود را مشخص کنید

باید بدانید و تصمیم بگیرید که قرار است مخاطب بعد از دیدن بنر چه کاری انجام دهد. قرار نیست بنر در همایش یا سمینار به عنوان دکور استفاده شود. مخاطب باید بعد از دیدن بنر عکس العملی انجام دهد. این عکس العمل می‌تواند خرید، زنگ زدن یا غیره باشد. به‌طور خلاصه می‌توان گفت بنر دارای قابلیت های بیشماری است که استفاده درست از آن ها می‌تواند شما را در رسیدن به اهداف تان یاری کند.

نکاتی برای خرید دستگاه چاپ فلکس و بنر

اگر می خواهید دستگاه چاپ فلکس و بنر یا به عبارت کلی دستگاه Outdoor خریداری کنید که بتوانید چیزهایی مثل استیکر، مش، چرم و چیزهایی مانند این را چاپ کنید، بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

ریپ دستگاه

ریپ نقش مهمی را در خروجی نهایی کار ایفا می کند. هر قدر ریپ دستگاه شما قوی تر باشد کارتان بهتر چاپ می‌شود. منظور از ریپ قوی تر، ریپی است که گزینه ها و پروفایل های بیشتری در خود داشته باشد. این پروفایل ها معمولاً توسط کمپانی سازنده ریپ و تولیدکنندگان دستگاه درست می شوند و در مواردی هم توسط فروشندگان دستگاه تعبیه می شوند.

در هر حال در نظر داشته باشید جوهرهایی را استفاده کنید که با آن پروفایل سِت شده باشند و به این نکته توجه داشته باشید که اگر قصد دارید از جوهر دیگری به جای جوهری که کارخانه فروشنده دستگاه یا فروشنده دستگاه توصیه کرده استفاده کنید، حتماً می بایست پروفایل مخصوص آن جوهر را نیز درست کنید.

 هد

هد دستگاه مهم ترین بخش دستگاه است و نهایتاً شما خروجی کارتان را از آن می گیرید. هر هد بسته به نوع کارکردش مزایا و معایبی دارد. تمامی هدها دارای نازل های بسیار ریزی می باشند که جوهر از آن ها خارج می‌شود. این نازل‌ها را نسبت به میزان کوچک یا درشت بودنشان به انواع ۸۰، ۴۲، ۲۰، ۱۴ و ۵/ ۳ پیکولیتر تقسیم می کنند.

اعداد کمتر نشان دهنده ریزتربودن نازل های هد است. هد ۵/۳ پیکولیتر کار شما را در حد پرینترهای خانگی چاپ می کند و هدهای با نازل درشت تر برای کارهایی که از فاصله دورتر دیده می شوند مناسب هستند.

در کنار این مسائل تعداد بالای نازل ها به سرعت چاپ شما کمک می کند. تعداد نازل ها در هر هد معمولاً با اعداد ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ و ۱۰۲۴ مشخص می شوند و هر قدر تعداد نازل ها بیشتر باشد سرعت چاپ شما بیشتر خواهد شد؛ به این معنی که زمانی که شما از هد ۱۰۲۴ استفاده می کنید پهنای چاپ شما مثلاً در ۳ Pass معادل ۵/ ۲ سانتی متر و در هد ۱۲۸ با همان Pass معادل ۵/ ۰ سانتی متر خواهد بود. در ادامه در مورد هریک از هد ها توضیحاتی ارائه می‌شود.

انواع هدها

هد زار

 هد زار یکی از اولین هدهایی است که وارد بازار ایران شد و چندین سال است که کار می کند و همچنان نیز مورد توجه خریداران است. از معایب آن می‌توان به این مسئله اشاره کرد که معمولاً کار را تیره چاپ می کند. ولی برای چاپ فلکس مناسب است و نیز قیمت مناسبی دارد و همین طور در کارهای تیراژ بالا استفاده بیشتری دارد؛

هد اسپکترا

 بعد از هد زار وارد ایران شد و مورد استقبال نیز قرار گرفت. از مزایای این هد می‌توان به طول عمر زیاد و واقعی تر بودن رنگ ها اشاره کرد؛ ضمن این که کارتان تیره چاپ نمی‌شود. از معایب آن می‌توان به تکنولوژی قدیمی تر آن نسبت به هدهای کونیکا، اپسون و سیکو اشاره کرد؛

هد کونیکا

 همان طور که اشاره شد هد کونیکا از هد زار و اسپکترا جدیدتر است. این نوع هد، رنگ ها را واقعی تر چاپ می کند و تکنولوژی جدیدتر و طول عمر نسبتاً خوبی دارد (حداقل ۳ سال). میزان نازل گرفتگی در آن کمتر است و عموماً کسانی که از آن استفاده کرده‌اند کاملاً راضی بوده اند؛

هد اپسون

 هد اپسون در زمینه لارج فرمت کاملاً جدید است. روی دستگاه ها با عرض کم نصب شده و کیفیت چاپ بسیار بالایی دارد. رنگها زنده تر چاپ می شوند، تکنولوژی کاملاً جدیدی دارد و ظاهراً طول عمر کمتری دارد که البته این مسئله هنوز به‌طور یقین ثابت نشده است؛

هد سیکو

هد نسبتاً جدیدی است ولی اطلاعات زیادی در مورد آن موجود نیست ولی بر اساس اطلاعات موجود عموم استفاده کنندگان از آن راضی بوده اند و آن را به هد کونیکا تشبیه می کنند.

بدنه دستگاه

 شاسی دستگاه و محل قرارگیری جوهر و کامپیوتر و سایر چیزها در بدنه دستگاه است. بر کیفیت چاپ تأثیر زیادی ندارد و فقط برای تکان های دستگاه ناشی از حرکت هد مؤثر است. همچنین زیبایی ظاهری دستگاه را نیز شامل می‌شود. در مورد شاسی دستگاه باید گفت که هر چقدر شاسی دستگاه سنگین تر باشد، ثبات بالاتری در هنگام چاپ خواهید داشت.

معمولاً دستگاه های بالای ۷۰۰ کیلوگرم را شاسی سنگین می نامند؛ البته این بدان معنی نیست که دستگاه های شاسی سبک از ثبات کمتری برخوردار هستند و توانایی چاپ بالایی ندارند. انتخاب نوع و مدل شاسی دستگاه دقیقاً به نیاز مخاطب بستگی دارد و تا حدی سلیقه ای است و نمی‌توان قاعده خاصی را برای آن تعریف کرد.

گارانتی دستگاه

گارانتی دستگاه بسیار مهم است تا جایی که می‌توان گفت مهم تر از خود دستگاه است! چرا که اگر دستگاهی را خریداری نمایید که پشتیبانی قوی ای نداشته باشد، عملاً نمی‌توانید با آن کار کنید، زیرا با کوچک ترین مشکل نرم افزاری یا سخت افزاری، دستگاه شما قادر به چاپ نخواهد بود و این جا زمانی است که شما نیاز به پشتیبان را حس خواهید کرد؛ خواه این پشتیبانی تلفنی باشد یا حضوری.

دستگاه را از شرکت های معتبر خریداری کنید. ارزان بودن دستگاه را خیلی ملاک کارتان قرار ندهید بلکه فروشنده دستگاه را ارزیابی کنید. با تحقیق زیاد ببینید که کدامیک خدمات بهتری ارائه می دهند. این مسئله البته برای شهرستان ها بسیار پیچیده تر است، چراکه اکثر فروشندگان دستگاه ها هنگام فروش دستگاه از خدمات عالی سخن می گویند ولی در عمل هیچ تعهدی نسبت به خدمات پس از فروش مخصوصاً در شهرستان ها ندارند. این موضوع را کاملاً جدی بگیرید و بر روی آن تأکید فراوانی داشته باشید.

مقاله قبلی۱۰ ایده بازاریابی ویدئویی مدنظر مشتریان
مقاله بعدیبایدها و نبایدهای ظروف بسته بندی مواد خوراکی

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.