برندسازی امروز به یکی از مسائل عام هر کسبوکاری تبدیل شده است. مجموعه های مختلف وقتی تفوق مجموعه های بزرگ را می بینند و چگونگی رشد آن را بررسی می کنند بهخوبی تأثیر تبلیغات و برندینگ را در آن ها می بینند. مسائلی از قبیل انواع تبلیغات در رسانه ها، بیلبوردهای شهری و یا بنرها و یا طراحی وبسایت، رعایت سئو، تبلیغ در گوگل و خرید کلیدواژه و دیگر بخشهای معمول تبلیغاتی هر مجموعه در اصل بخشی از برندسازی هر کسبوکار محسوب میشوند که مشاوران تبلیغاتی با کمک آنها به کسبوکارها رونق داده و ماندگاری آنان را تضمین میکنند.
در این میان طراحی چاپ ستهای اداری اعم از کارت ویزیت، سربرگ، کاتالوگ، بروشور و یا پاکت نامه ازجمله مواردی هستند که از قدیمالایام و قبل از شکلهای نوین تبلیغاتی و برندسازی مطرح بوده و هنوز هم جایگاه پراهمیت خود را در بین سایر بخشهای تبلیغاتی حفظ کردهاند.
سربرگ
یکی از عناصر اصلی و مهم در ست اداری سربرگ است که توجه مخاطب را بهخوبی جلب میکند. از سربرگ برای نامهنگاری بین ادارات و اشخاص حقیقی استفاده میشود. سایز استاندارد سربرگ ۲۱×۲۹ است. شما باید در طراحی سربرگ خود دقت کنید و نکات طراحی را رعایت کنید. باید حواستان به سایز استاندارد کاغذ، قبل و بعد از برش باشد.
باید فونت درست و با اندازه و سایز مناسب انتخاب کنید. ترکیببندی رنگسازمانی و طراحی و جایگذاری لوگو در سربرگ از اصول طراحی است. نباید از فونتهای مختلف در سربرگ خود استفاده کنید و همچنین جزئیات زیادی را در آن درج نکنید که مخاطب بهراحتی هر اطلاعاتی را که راجع به شرکت شما خواست در آن پیدا کند. اگر بتوانید سربرگ خود را پشتورو طراحی کنید که هر دو روی کاغذ طرح و رنگ داشته باشد، کار شما حرفهایتر به نظر میرسد.
پاکت نامه اداری
دومین جزء یک ست اداری که در نگاه بیرونی به مجموعهی شما تأثیرگذار هم هست، پاکت نامه است. بستهای که سربرگ در آن قرار میگیرد و اینکه چگونه قرار است نامه در آن گنجانده شود بستگی به سلیقه و ذوق شما دارد. یکی از لبههای پاکت نامه معمولاً چسبدار است. پاکت نامه عموماً در سه سایز ملخی، A4 و A5 طراحی میشود. با این حال شما میتوانید متناسب با سلیقه و خواستهی خود سایز پاکتتان را تغییر دهید. شما میتوانید از هر جنس کاغذی که خواستید برای طراحی پاکت نامه استفاده کنید (تحریر، گلاسه، کتان).
یکی از روشهای بازاریابی کمهزینه و مقرونبهصرفه که تا حد زیادی مورد استفاده قرار میگیرد، استفاده از پاکت نامه اداری است. استفاده از پاکت نامه، علاوه بر اینکه برای بحث برندینگ هر مجموعه ضروری است، باعث ایجاد حس هویت و اصالت بیشتر در مخاطب یا مشتریان میشود. این پاکت باید حاوی مهمترین اطلاعات مجموعهی شما باشد. طراحی پاکت نامه اداری اهمیت زیادی دارد و در نظر مخاطبانتان بسیار مهم تلقی میشود.
پاکت نامه اداری شما میبایست در عین سادگی، شیک و متفاوت بوده و اطلاعات مجموعهتان را به بهترین شکل ممکن ارائه دهد. در ادامه با روش انتخاب رنگ، فونت، محتوا و تمامی نکات مربوط به طراحی این آیتم مهم آشنا خواهید شد.
- رنگ پاکت نامه
معمولاً هر سازمان و ادارهای، لوگو و رنگسازمانی خود را دارا است. در طراحی پاکت نیز میبایست از همان رنگسازمانی استفاده کنید. در انتخاب رنگسازمانی باید نکات مختلفی را مدنظر داشته باشید و درواقع رنگی را برگزینید که متناسب با فعالیت شما باشد. برای مثال رنگهای سرد مثل آبی، باعث کاهش اشتها شده و از همین جهت برای صنوف غذایی و رستورانها نباید انتخاب شود. البته توجه داشته باشید که نیازی نیست حتماً پاکت شما بهطور کامل به رنگسازمانی شما باشد؛ بلکه بهتر است قالب اصلی آن سفید بوده و رنگ شما در قسمتهایی از آن استفاده شود.
- فونت مناسب
انتخاب فونت، کاملاً به صنف و سلیقه شما بستگی دارد. اگر قصد دارید پاکتی طراحی کنید که بیان شما را رسمی و اداری منتقل کند، میبایست از فونتهای ساده و رسمی مثل B NAZANIN استفاده کنید. ابعاد فونت نیز باید بین ۹ تا ۱۲ باشد؛ اما در صورتی که قصد دارید بیانی صمیمانه و دوستانهتر داشته باشید، میتوانید از فونتهای فانتزیتر نیز استفاده کنید. حتماً توجه داشته باشید که فونت شما با لوگو همخوانی داشته و از یک خانواده انتخاب شده باشد. تحت هیچ شرایطی از فونتهای ۶ و کوچکتر از آن استفاده نکنید و برای رنگ خط دور نوشتهها، از یک رنگ تک استفاده کنید.
- محتوای روی پاکت
بهتر است اولین خط از محتوای روی پاکت نامه اداری خود را به شماره تماس و آدرس وبسایت اختصاص دهید. حتماً لوگو را در نظر بگیرید و فضای مناسبی به آن اختصاص دهید. اگر قصد دارید آدرس خود را نیز قرار دهید، آن را بهصورت مختصر بنویسید. سعی کنید تمام محتوای شما روی پاکت نامه خلاصه شود. نام برند یا لوگو، آدرس وبسایت، آدرس مجموعه، شماره تلفن و در نهایت اگر شعار تبلیغاتی خاصی دارید، آن را روی پاکت بنویسید. لازم نیست اطلاعات بیشتری نسبت به آنچه گفته شد روی پاکت قرار دهید.
- ابعاد پاکت
پاکتهای نامه ابعاد مختلفی دارند. در ادامه به چند مورد از معمولترین ابعاد پاکت نامه اشاره میشود:
پاکت نامه A4: معمولاً بزرگترین ابعاد پاکتی که مورد استفاده قرار میگیرد، سایز A4 است. این پاکت در ابعاد ۲۲ در ۳۳ سانتیمتر بوده و مناسب برای قرار دادن اسناد باارزشی که قصد ندارید به هیچ عنوان آنها را تا کنید. درب این پاکت با توجه به خواسته و طراحی شما میتواند روی قسمت طول و یا عرض پاکت قرار بگیرد.
پاکت ملخی: یکی از معمولترین ابعاد پاکتی که مورد استفاده قرار میگیرد، پاکت ملخی است که ابعاد آن ۲۲ در ۱۱ سانتیمتر است. درب این پاکت روی قسمت طول بوده و کاغذ A4 با سه مرتبه تا شدن در داخل آن قرار میگیرد. لازم به ذکر است که بهنوعی از پاکت ملخی که درب آن از قسمت عرض باز شود، پرتره عمودی یا کیفی گفته میشود و پاکتهایی که از طول باز شوند را کیسهای نیز میگویند.
پاکت A5: از دیگر قطعهای مورد استفاده در ادارات و سازمانها میتوان به قطع A5 اشاره کرد. در این قطع، اسناد و اوراقی که سایز A5 هستند میتوانند بدون تا در آن قرار گرفته و کاغذهای A4 با ۲ تا در این پاکت جای میگیرند. درب آن نیز میتواند روی طول یا عرض پاکت قرار بگیرد.
پاکت ژاپنی: این نوع پاکت دقیقاً در ابعاد پاکت ملخی است. درواقع پاکت ملخی که از قسمت عرض باز شود را به نام پاکت نامه ژاپنی میشناسند.
مهمترین نکات طراحی پاکت نامه اداری
سیستم رنگی مورد استفاده در چاپ پاکت نامهCMYK است. بهمنظور بالا بردن کیفیت کار، رزولوشن فایلی که ارائه میدهید میبایست حداقل dpi 300 پیکسل در اینچ باشد. همچنین در طراحی پاکت نامه اداری حتماً باید یک حاشیه امن لحاظ کنید. به این صورت که از هر سمت پاکت حدود ۱ سانتیمتر را در نظر گرفته و در این حاشیه ۱ سانتیمتری هیچیک از اطلاعاتتان را قرار ندهید و این قسمت را ترجیحاً خالی نگهدارید؛ چراکه امکان برش خوردن این قسمت وجود دارد و در صورتی که حاشیه امن در نظر گرفته نشود، اطلاعات و مشخصاتتان برش خواهد خورد. این حاشیه را همرنگ زمینهی پاکت در نظر بگیرید.
از دیگر حاشیههای امنی که باید در طراحی پاکت نامه اداری در نظر بگیرید، این است که در محل خط تا از هر طرف ۵ میلیمتر فاصله لحاظ کنید و در آن نواحی نیز هیچگونه اطلاعاتی درج نکنید و فقط از رنگ زمینه استفاده نمایید.
در نهایت این نکته را در طراحی مدنظر داشته باشید که بهتر است هیچگونه حاشیه یا کناره خاصی برای پاکت خود در نظر نگیرید؛ چراکه ممکن است تمام یا قسمتی از آن در برش از بین رفته و کار نهایی، تقارن لازم را نداشته باشد.
کارت ویزیت
شما با اهمیت و تأثیرگذاری کارت ویزیت آشنایی دارید. نکات مهمی هست که باید در طراحی کارت ویزیت رعایت شود. رعایت هارمونی رنگها، ترکیب و عنوانبندی مناسب و رعایت فاصله، میتواند در زیبایی آن تأثیرگذار باشد.
کارت ویزیت به دو صورت اختصاصی و عمومی چاپ میشود. جنس آن معمولاً گلاسه با روکش یا لمینت است. شما میتوانید با طراحی خوب همیشه در ذهن مخاطب بمانید و برعکس با استفاده از کارت شلوغ و فونت و رنگ نامناسب خیلی سریع از ذهن مخاطب حذف شوید.
برای اینکه بتوانید مطابق سلیقه خود و مشتریانتان یک کارت ویزیت انتخاب کنید، باید بسیار دقیق عمل کنید، معمولاً بعد از ارائهی کارت به مشتریان، خانمها کارت ویزیت را داخل کیفشان و آقایان آن را در جیب خود میگذارند پس بهتر است کارت ویزیت شما از جنسی باشد که با خم و راست شدن در جیب مشتری مشکلی برایش ایجاد نشود.
معمولاً کارت ویزیت، با متریال های مختلفی تولید میشود ولی کارت ویزیتهای لمینتی، کتان، شیشهای و سلفونی بیشتر از انواع دیگر محبوبیت دارند.
کارت ویزیت سلفونی: کارتهای ویزیت سلفونی را بهعنوان کارت عمومی نیز میشناسند، این کارتها را میتوان در دو نوع مات و براق سفارش داد.
کارت ویزیت لمینتی: این کارتها نسبت به کارتهای سلفونی کمی ضخیمترند و مقاومت بالاتری دارند، کارت ویزیت لمینتی را میتوان در انواع مختلف مات و براق، مخملی و ساده سفارش داد، این کارتهای لمینتی را بهسختی میتوان خم کرد.
کارت ویزیت شیشهای: این نوع کارت ویزیت که بهتازگی مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده مانند یک طلق شیشهای ضخیم است که اطلاعات شما روی آن حک میشود.
کارت ویزیت کتان: دارای جنسی انعطافپذیر بوده که بهراحتی تا شده و قابل پاره شدن است اما به خاطر حسی که هنگام لمس خود به مشتری میدهد و همچنین قابلیت چاپپذیری و قیمت مناسبی که دارد همواره محبوب بوده و سفارش زیادی را به خود اختصاص میدهد.
شما میتوانید کارت ویزیت مجموعهی خود را با ابعاد دلخواهتان به چاپ برسانید اما کارت ویزیت مستطیلی با ابعاد ۹ در ۶ و کارت ویزیت مربعی با ابعاد ۶ در ۶ جز متداولترین ابعاد کارت ویزیتها محسوب میشوند. باید توجه داشت که کارت ویزیت ۶ در ۹ بعد از برش، خروجی با سایز ۵ و نیم در ۸ و نیم خواهد داشت. کارتهای مترو و تمامی کارتهای بانکی نیز در همین سایز قرار دارند.
در طراحی کارت ویزیت باید به منحصربهفرد بودن طرح انتخابی بسیار اهمیت دارد، چراکه یک کارت ویزیت با طراحی خاص میتواند در دید اول بسیار جلبتوجه کرده و مشتریان را جذب کند. طراحی رنگی کارت میتواند یک نقطه شروع مناسب باشد. بهتر است شما از طراح گرافیک استفاده کرده تا لوگو و شعار تبلیغاتی عالی طراحی کنید که علاوه بر اثربخشی بالا بهراحتی قابلچاپ بوده و هزینه مناسبی نیز داشته باشد. به هنگام طراحی کارت ویزیت باید بدانیم که بیش از اندازه خالی یا پر بودن یک کارت چه ازلحاظ رنگ چه نوشته چشم را خسته میکند، پس اطلاعات و جزئیات کارت خود را دقیق انتخاب کنید.
پیش از اقدام به طراحی کارت ویزیت، حتماً لوگو و شعار تبلیغاتی مجموعه خود را طراحی کنید. چراکه مهمترین عنصر در هر کارت ویزیت لوگو و شعار یک مجموعه است. هرکسی که کارت ویزیت شما را در دست میگیرد با دیدن لوگوی آن، باید بهراحتی تجارت و کسبوکار شما را بشناسد. پس لوگو مجموعه خود را در بهترین قطب کارت ویزیت جانمایی کنید.
عنوان شغلی: درج عنوان و جانمایی دقیق آن در کارت ویزیت بسیار مهم است چراکه هر شخص بعد از گرفتن کارت به نام مجموعه توجه میکند تا بفهمد که این کارت را از چه شخصی دریافت کرده است. برخی کسبوکارها یک کارت ویزیت برای معرفی کل مجموعه و یک سری کارت نیز برای معرفی پرسنل خود چاپ میکنند.
اطلاعات تماس: معمولاً تمامی شرکتها چند خط تلفن برای ارتباط با مشتریان خود دارند، شما میتوانید تمامی خطوط مجموعه را در کارت ویزیتتان درج کنید اما پیشنهاد ما این است که برای خلوتتر شدن کارت، تنها خط ویژه شرکت را در کارت ویزیت جانمایی کنید.
آدرس وبسایت: هدف از قرار دادن آدرس وبسایت در کارت ویزیت آن است که اطلاعات گستردهتری را در اختیار مشتری قرار دهیم چراکه اطلاعات درج شده در کارت ویزیت محدود است اما با درج آدرس وبسایت، اطلاعات جامعتری از خدمات تخصصی برند شما در اختیار مشتری قرار میگیرد.
درج آدرس شبکههای اجتماعی: امروزه با گسترش فضای مجازی تقریباً بیشتر کسبوکارها یک کانال ارتباطجمعی در دنیای مجازی دارند، پس میتوان گفت تمامی کسبوکارهای سنتی و مجازی نیازمند پروفایلی در شبکههای مجازی هستند. درج این پروفایل در کارت ویزیت میتواند مشتریان را ترغیب کند تا پروفایل شما را چک کنند و بیشتر با برند و خدماتتان آشنا شوند.
آدرس مکان: برای دسترسی بهتر مشتریان لازم است آدرس شما در کارت ویزیت درج شود، اگر اطلاعات تماستان کمی طولانی شد بهتر است آدرستان را کامل در کارت ویزیت درج نکنید و محدوده آن را مشخص کنید. البته این موضوع برای همهی کسبوکارها یکسان نیست برای مثال شما صاحب یک کافه هستید باید بدانید که لوکیشن کافهی شما در اولویت قرار دارد و درج کامل آدرس آن در کارت ویزیت الزامی است؛ اما گاهی شما یک فروشگاه اینترنتی دارید و نیازی به درج کامل آدرس نیست.
برای منحصربهفرد شدن کارت ویزیت میتوانید از کیو آر کد (QR code) نیز در طراحی خود استفاده کنید. درج کیو آر کد روی کارت ویزیت علاوه بر این که کارتتان را خاص میکند، اطلاعات شما را با یک اسکن در اختیار مشتری قرار میدهد. این اطلاعات میتواند هر آن چیزی باشد که شما میخواهید؛ شمارههای تماس مجموعه، آدرس، آدرس وبسایت و…
بیشتر بخوانید: روند تولید پاکت نامه
برای اینکه در کسبوکارتان موفق باشید بهتر است به شیوههای درست تبلیغاتی بیشتر اهمیت دهید، داشتن کارت ویزیت نیاز اولیه همهی کسبوکارها است، در دنیای دیجیتال امروز راههای بسیار زیادی برای پیشرفت کاری شما وجود دارد و بهتر است برای کسب موفقیت به مطالعهی آنان بپردازید.
ادامه دارد …