یکی از انواع سررسیدهایی که در حال حاضر نیز استفاده زیادی دارند، سررسیدهای تبلیغاتی هستند. سررسیدها استفادههای متعددی دارند و به همین علت در انواع و اشکال مختلف تولید میشوند که این تفاوت در کاربردها بانی تنوع و تکثر انواع آنها شده است.
یادآوری، یادداشتبرداری، به یاد سپردن و گرامی داشت حوادث مهمی که در گذشته روی دادهاند، از اهمیت بسیاری برخوردار است که یک سررسید خوب میتواند این نیازها را برطرف کند. سررسیدها به علت چنین کارکردهایی جزو محصولات پراستفاده کسبوکارها هستند و از همین رو تبلیغ بهواسطهی آنها یکی از مؤثرترین انواع برای مسائل بازاریابی، تبلیغات و برندسازی است.
سالنامه و سررسید به دفتر یا کتابی گفته میشود که در آن رویدادهای مهم یک سال درج شده است. مؤسسات چاپ سالنامه برای اهداف تبلیغاتی شرکتها، طراحهای خاصی را چاپ میکنند. این دفترها عمدتاً (اگر روزهای پنجشنبه و جمعه آنها مشترکاً در یک برگ چاپ نشده باشد) دارای ۳۶۵ برگه بهجز برگههای اولیه و محل یادداشت شماره تلفن هستند. هر برگه برای یک روز در نظر گرفته شده که اتفاقات و مناسبتهای آن روز در آن درج شده است.
سالنامهها یا همان سررسیدها بهترین نمونه کاغذی و فیزیکی برای یادداشتهای مدیریتی و برنامهریزی زمان قرارها و وظایف روزانه محسوب میشوند. میتوانیم بهصورت مفید و تأثیرگذار از سررسید استفاده کنیم و آن را برای برند خود با طراحی منحصربهفرد سفارش دهیم.
سررسیدهای تبلیغاتی جزو دستهای هستند که طراحیهای خاص داشته و با توجه به این موضوع برای این نوع سررسیدهای از جلدهای مخصوصی استفاده میشود تا زیبایی بصری بیشتری داشته باشند.
در هنگام خرید این محصولات، بسته به نوع فعالیت تان میتوانید رنگ و ابعاد مناسب بازار خود را سفارش داده و بهترین سررسید را که یادآور محصولات یا فعالیت خاص شما باشد را به دست مشتریانتان برسانید. سررسید به این علت که مشتری در کل روز پیدرپی و روزانه از آن استفاده میکند نگاه باارزش مصرفکننده به برند شما را همراه دارد. این تماس چشمی و یادآوری روزانه باعث میشود که برند و کسبوکار شما در ذهن مصرفکننده حک شود. سررسیدهای شیک معمولاً جزو کالای خاص و شیک روی میز کار شما محسوب میشود.
تنوع در جنس (چرمی، کاغذ گلاسه، روکش سلفون، جیر، گالینگور و…) تنوع در نوع و فرم صحافی (سیمی، دوخت، کلاسوری، فرم عمودی یا افقی) اندازه، نوع کاربرد (اداری، خانگی، جیبی و…)، رنگ و طرح و… بنابراین فرق قابلتوجهی بین انواع سررسید وجود دارد.
سالنامهها بهعنوان هدیهای هوشمند و تأثیرگذار طرفداران زیادی دارند زیرا این هدیه باعث میشود مشتری شما به مدت یک سال روزانه زمان استفاده از سالنامه برند شما را دیده و ناخودآگاه در ذهنش ثبت شود. شرکتها سازمانها و مؤسسات، سالنامهها را وسیلهای ارزشمند در محل کار خود میدانند.
سررسید برای اهداف مختلفی استفاده میشود ولی بیشترین کاربرد این وسیله، برای یادداشت مطالب مهم روزانه و بررسی تاریخ است تا بتوان به کمک آن کارهای روزمره را بدون بینظمی و در اسرع وقت به انجام رساند. سررسیدها در ابعاد مختلف موجود هستند که میتوان نوع جیبی آن را از پرکاربردترین آنها محسوب کرد که مهمترین ویژگی این مدل قابلیت حمل آسان و در دسترس بودن آنها است.
ویژگی های سررسیدهای تبلیغاتی
سررسید تبلیغاتی یک مدل خاص از سررسیدهاست که توسط سازمان و افرادی که میخواهند در کنار هدیه دادن کسبوکار خود به روشهای مختلف تبلیغ کنند، استفاده میشود. عموماً این مدل سررسیدها یا دارای لوگوی شرکت بوده و یا اسم آن را به همراه دارند و در صفحات ابتدایی یا انتهایی بهصورت محدود به مهمترین خدمات و محصولات موردنظر سازمان اشاره میکنند.
این سررسیدها تنها در نوع و هدف استفاده با سایر سررسیدها متفاوت هستند و در سایر موارد مانند نمونههای معمولی بوده و ابعاد، نوع کاغذ و جلدهای یکسانی دارند. البته دقت داشته باشید که سررسیدهای تبلیغاتی عموماً از جلدهای معمولی و ارزانقیمت استفاده نمیکنند و به سراغ جلدهایی میروند که زیبایی و جلوه بصری جذابی داشته باشند.
ازنظر ابعاد سررسیدهای تبلیغاتی به دستههای مختلفی مانند سررسید رحلی، جیبی، وزیری، خشتی و اروپایی تقسیمبندی میشوند که نوع جیبی و اروپایی آن با توجه به ابعاد کارا و خوبی که دارند بیشتر مورد استقبال قرار میگیرند؛ البته این نوع سررسیدها در کنار کاهش حجم و قابلیت حمل بالا، باعث کاهش هزینهی ساخت سررسیدهای سفارشی نیز میشوند.
هنگام سفارش انواع سررسید و تقویم باید در نظر داشته باشید که نوع کاغذ به کار رفته در این اقلام نیز اهمیت دوچندان دارد. درصورتیکه میخواهید هدایای سازمانی ماندگار و همیشگی را سفارش دهید، بهتر است از انواع باکیفیت کاغذ استفاده کنید. معمولاً دو نوع کاغذ تحریر و کرم در ساخت انواع سررسید مصرف میشود که هر یک ویژگیهای متفاوتی را ارائه میدهند.
بهکارگیری کاغذ تحریر بهعلت رنگ مغزی سفید آن بسیار رایج است. معمولاً از گرماژ ۷۰ گرم در طراحی انواع سررسید و تقویم استفاده میشود. این در حالی است که کاغذ کرم که به کاغذ قرآنی مشهور است، رنگ مغزی کرمی دارد و نسبت به دیگر نوع کاغذ گرانتر است. البته گران بودن آن به ویژگی خاصی از این کاغذها اشاره دارد که باعث میشود چشم هنگام مطالعه خستگی کمتری داشته باشد؛ چراکه انعکاس نور کمتری را به چشم بازمیگرداند.
با توجه به اینکه سررسیدهای تبلیغاتی معرف شرکت هستند باید دارای کیفیت چاپی بالایی هم باشند؛ زیرا فردی که از این سررسیدها استفاده میکند اگر متوجه کیفیت بد آنها شود مسلماً در مورد سایر محصولات شما نیز شک پیدا میکند، بدین ترتیب باید بهترین کیفیت چاپ ممکن را برای سالنامه تبلیغاتی استفاده کرد.
جالب است بدانید سررسیدها از نظر رنگبندی صفحات داخلی نیز به دو دستهی تکرنگ یا دورنگ تقسیم میشوند. منظور از تکرنگ بودن سررسید آن است که معمولاً از یک رنگ برای طراحی و چاپ اطلاعات مختلف صفحات استفاده میشود. البته طیف رنگی این رنگ منحصربهفرد در صفحات در دسترس قرار دارد که طبق سلیقهی طراح و البته سفارشدهنده خواهد بود.
از طرفی طراحی سررسید با دورنگ نیز با بهکارگیری دورنگ متفاوت انجام میشود. البته باید توجه داشته باشید که هر دورنگ بهصورت یکجا در طراحی صفحات استفاده نمیشوند و کاربرد آنها به شیوه ترکیبی نخواهد بود. بههمین علت زمانی که از چاپ انواع سررسید و تقویم سخن میگوییم منظور اصلی نوع رنگبندی است که در نفیس شدن آن تأثیر بسزایی دارد. این مسئله کاملاً به سلیقه و البته اهداف تبلیغاتی شما بستگی دارد.
برای سررسیدهای از جلدهای مختلفی استفاده میشود که از معمولترین آنها میتوان به گالینگور اشاره کرد. گالینگور به کاغذهای ضخیم و مقاومی گفته میشود که بافت و رنگهای متفاوتی دارند و با توجه به قیمت پایینی که دارا هستند برای سررسیدهای معمولی استفاده میشوند؛ اما توصیه میکنیم برای سررسیدهای تبلیغاتی از این مدل استفاده نکنید و به سراغ جلدهای چرم یا جیر بروید. البته دقت داشته باشید که اگر قرار است در مقیاس بالایی سررسید تبلیغاتی ارائه کنید برای کاهش هزینه میتوانید از این نوع جلد هم استفاده کنید.
احتمالاً گرانترین نوع جلد برای یک سررسید تبلیغاتی، سررسیدهای نوع چرم طبیعی یا مصنوعی هستند که قیمت نسبتاً بالایی دارند ولی جلوه بسیار خاصی به سررسیدهای شما میدهند. چرم قابلیت چاپ ندارد و از روشهایی مثل روش طلاکوب یا به اصلاح داغی در آنها استفاده میشود که همین موضوع سررسیدهای نوع چرم را خاصتر نیز میکند.
جلد جیر هم مثل جلد چرم قابلیت چاپ نداشته و باید به روشهایی مثل حک لیزری از آن استفاده کرد. جلد جیر اشاره به استفاده از پارچههای مختلف با نوع و کیفیت متفاوت است که میتواند شکل بسیار زیبایی به سررسیدهای تبلیغاتی بدهد و از این لحاظ میتواند گزینهی مناسبی برای طراحی و هدیه سررسیدهای تبلیغاتی باشد.
سلفون هم مثل گالینگور از قیمت پایینی برخوردار است و میتواند یک گزینهی بسیار مناسب برای طراحیهای اختصاصی انواع سررسیدها و سالنامههای تبلیغاتی باشد. جلدسخت یا همان سلفون روی کاغذهای گلاسه قرار میگیرد. دقت داشته باشید که طرح اصلی سررسید روی کاغذ گلاسه نقش شده و بعد از آن سلفون روی آن قرار میگیرد. در نهایت این جلد آماده روی یک مقوای ضخیم کار گذاشته شده و تبدیل به جلد نهایی سالنامه میشود.
با توجه به تعاریف بالا، میتوان گفت بهترین جلد برای سالنامه تبلیغاتی بسته به شرایط این سررسیدها دارد به شکلی که اگر هدف شما هدیه دادن تعداد خیلی معدودی سررسید به افراد خاص است، بهترین گزینه استفاده از جلدهای چرمی است که بسیار زیبا و در عین حال گران هستند ولی اگر قرار است به تعداد نسبتاً زیادی سالنامه تبلیغاتی هدیه کنید بهتر است از نوع جیر استفاده کنید که ارزانتر از چرم است و جذابیت خوبی هم دارد؛ اما در صورتی که به تعداد زیادی سررسید تبلیغاتی نیاز دارید ناگزیر باید به سراغ جلدهایی از نوع گالینگور یا سلفون بروید تا هم هزینهی زیادی صرف نکنید و هم به هدف خود برسید.
علاوه بر تمامی ویژگیهای مطرح شده در خصوص طراحی و تولید انواع سررسید، اینکه این صفحات چگونه در کنار یکدیگر قرار میگیرند نیز اهمیت دارد. به این فن در تولید تقویم، صحافی گفته میشود که معمولاً در خصوص سررسید و تقویمها به سه شکل دوخت، کلاسوری، فنری یا فنر دوبل انجام میشود. هریک از این روشها معمولاً باعث شکلگیری مزایایی در انواع سررسید و تقویم میشوند.
بیشتر سررسیدهای موجود در بازار از نوع دوختی هستند و معمولاً بر اساس آنکه نوع دوخت با چه کیفیتی انجام میشود، معمولاً سررسیدها قیمتهای متنوعی پیدا میکنند. در مدل فنری، معمولاً صفحات سررسید پانچ میشود و سپس توسط فنرهای خاصی که با طرح و مدلهای متنوعی هستند، مزین میشوند. این قبیل سررسیدها معمولاً گرانتر از دیگر نمونهها هستند. فنر دوبل نیز نوع دیگری از فنری کردن تقویمها و سررسید است که معمولاً برای طراحی و تولید تقویمهای رومیزی کاربرد دارد.
سررسیدهای کلاسوری دقیقاً مانند کلاسور هستند و امکان کم یا زیاد کردن صفحات در آنها وجود دارد. معمولاً برگههای سررسید با استفاده از گیرههای فلزی به جلد محکم میشوند. شما بر اساس سلیقهشناسی مخاطبان این فرصت را دارید که از این مدلها برای چاپ انواع سررسید بهره ببرید.
شکل صفحه بندی برگه های داخلی سررسیدها
سررسیدها از لحاظ شکل صفحه بندی برگه های داخلی نیز به چهار گروه عمده تقسیم میشوند:
- سالنامه روزشمار: هر روز هفته در یک صفحه و روزهای پنجشنبه و جمعه نیز با هم در یک صفحه به چاپ میرسند، یعنی هر هفته در شش صفحه طراحی و چاپ میشود؛
- دو روز شمار: هر دو روز در یک صفحه طراحی شده است؛
- هفته شمار: هر هفته در یک صفحه طراحی میشود؛
- ماه شمار: هرماه در یک صفحه طراحی شده و بقیه صفحات برای یادداشت استفاده میشوند.
صحافی درواقع به معنی جلدسازی است و یا گرد هم آوردن و مرتبسازی صفحات متعدد کاغذ و محافظت از آنها است. صحافی ته چسب، فنر دوبل یا فنر مارپیچی، دوختی یا تهدوخت و کلاسوری از انواع روشهای معمول برای صحافی سررسیدها است.
ابعاد و اندازه های معمول سررسید
سررسید پالتویی: نوعی سررسید کوچک و نقلی است و مناسب افرادی است که عادت به یادداشتهای روزمره و نکته برداری دارند و میخواهند همیشه سررسید خود را به همراه داشته باشند.
سررسید وزیری: این سالنامه بهصورت روزشمار است و به دلیل فضای زیادی که برای یادداشت دارد، مورد استقبال مخاطبان آن قرار میگیرد.
سررسید اروپایی: این نوع سالنامه بیشترین طرفدار را در بین کاربران هدف دارد، سالنامه اروپایی دارای کش نگهدارنده و پاکت مدارک است و در تنوع طرح و رنگ بینظیری عرضه میشود.
سررسید خشتی: این مدل ظاهر مربعی شکل دارد و بیشتر انتخاب افراد خاص و هنردوست است.
سررسید رحلی: این نمونه نیز به دلیل فضای یادداشت زیاد مورد استقبال افرادی است که فراوان یادداشتبرداری میکنند.
لازم به ذکر است که اختصاصی کردن سالنامه از راههای مختلف باعث میشود که کسبوکار شما بهطور متفاوتی جلوه کند. عواملی مانند منحصربهفرد بودن طراحی صفحات (از قبیل رنگ چاپ، اضافه کردن متون به صفحات، چاپ برند سازمان داخل هر صفحه و…)، اندازه سالنامه، متریال جلد و غیره باعث میشود که واژه اختصاصی را برای این مدل سالنامه استفاده کنیم.
بعد از تمامی توضیحات داده شده متوجه شدیم که سررسید چه جایگاه مهمی در زندگی روزمره و کاری قشر خاصی از جامعه دارد بنابراین تولیدکنندگان این کالا باید در نظر داشته باشند که کیفیت این محصول بسیار حائز اهمیت است زیرا به مدت یک سال بهطور مداوم از آن استفاده میشود.
بیشتر بخوانید: نوروز زودرس با سررسید و سالنامه
قیمت سررسیدهای تبلیغاتی
قیمت سررسیدهای تبلیغاتی به عوامل زیادی بستگی دارد و نمیتوان قیمت مشخصی برای آن تعیین کرد. با توجه به این تعریف باید در نظر داشته باشید که سررسیدهای تبلیغاتی، بهصورت سفارشی ساخته میشوند و همین موضوع نیز در هزینهی آنها تأثیرگذار است؛ اما بهطور کلی عوامل زیر در قیمت سررسیدهای تبلیغاتی تأثیرگذار هستند:
- نوسانات بازار؛
- جلد مورداستفاده برای سررسید؛
- تعداد سررسیدهای موردنظر؛
- نوع کاغذ؛
- کیفیت چاپ؛
- قطاع سررسید؛
- امکانات اضافی جلد سررسید؛
- فرمت تاریخ سررسید؛
- نحوه صحافی سررسیدها.
نکات ضروری فروش سررسید
در ادامه نکات ضروری فروش سررسید به شرکتهای مختلف یادآوری میشود. آشنایی با این روشها باعث افزایش توانایی شرکتهای تبلیغاتی در فروش سررسید شده و به افزایش میزان سود آنها و همچنین رضایتمندی بالاتر مشتریان منجر خواهد شد.
هرچه به پایان سال نزدیک میشویم، تبوتاب خرید سررسید تبلیغاتی در میان شرکتها و سازمانها افزایش مییابد. شرکتها سررسیدهای سال جدید را با افزودن لوگو و لتهای گلاسه تبلیغاتی سفارشی کرده و آنها را بهعنوان هدیه در اختیار مشتریان خود قرار میدهند.
هدیه دادن سررسید باعث میشود تا مشتریان در طول سال و با استفاده از آن، شرکت هدیه دهنده و برند وی را بهصورت مکرر به یاد بیاورند؛ اما همیشه خرید سررسید برای شرکتها کار سادهای نیست. یکی از دغدغههای بزرگ شرکتها در این حوزه، پیدا کردن تأمینکنندهای است که اولاً بتواند مدل و طرح موردنظر شرکت را با قیمتی متناسب به وی ارائه دهد و ثانیاً قابلاعتماد بوده و بتواند به تمام تعهدات خود در زمان مقرر عمل کند. در این زمان شرکتها سه رویه را پیش میگیرند.
برخی از شرکتها با تحقیق و جستوجو تولیدکنندگان اصلی سررسید را پیدا کرده و با آنها تماس میگیرند. این شرکتها خرید بیواسطه را ترجیح میدهند و توانایی و تجربه لازم برای برقراری ارتباط و پیگیری امور خود از تولیدکننده را دارند. سفارش مستقیم سررسید به تولیدکننده اصلی، مزایای فراوانی دارد که البته در حوزه بحث این نوشته نمیگنجد.
دسته دومی از شرکتها وجود دارند که با توجه به حضور نیروی متخصص در مجموعه، طراحی و تولید سررسید را خود دنبال میکنند. این شرکتها با چاپخانهها، جلدسازیها و صحافیها طرف حساب شده و تولید سررسید خود را قدمبهقدم جلو میبرند. این روش گرچه ممکن است قیمت سررسید تمام شده را تا حدودی کاهش دهد اما به دلیل یکپارچه نبودن مراحل تولید و عدم وجود تجربه کافی، با ریسک کاهش کیفیت مواجه است. همچنین اگر در مراحل تولید مشکلی به وجود آید و به دوبارهکاری منجر شود، ممکن است هزینهی تمام شده سررسید از آنچه شرکت میتوانست بهصورت یکجا سفارش دهد، بیشتر شود.
دسته سوم مجموعهها نیز که بیشتر موردتوجه شرکتهای تبلیغاتی قرار میگیرند مجموعههایی هستند که به دلایل مختلف ترجیح میدهند با یک شرکت بهعنوان واسطه برای خرید سررسید همکاری کنند. ازجمله این دلایل عبارتاند از:
- عدم دسترسی به تولیدکنندگان اصلی سررسید؛
- نداشتن تجربهی سفارش قبلی و نبود آشنایی کافی؛
- نبود وقت و نیروی لازم برای پیگیری جزئیات اموری مانند طراحی؛
- اعتماد و تجربهی خوب همکاری قبلی با شرکت تبلیغاتی واسطه؛
- شناخت و درک مناسب شرکت تبلیغاتی واسطه از نیازهای مشتری
و …
در مورد اینگونه مجموعهها، شرکتهای تبلیغاتی میتوانند وارد عمل شده تا علاوه بر پاسخگویی به نیازهای آنان، سود مناسبی را برای خود به دست آورند. فروش سررسید توسط شرکتهای تبلیغاتی دارای این مزیت است که شرکت تبلیغاتی با فرایندهای پیچیده تولید درگیر نشده و سرمایه خود را درگیر خرید مواد اولیه و استخدام نیروی تولید نمیکنند.
مزیت رقابتی شرکتهای تبلیغاتی در این نوع معاملات نسبت به رقبای خود، روابط و توانایی آنها در کسب اعتماد خریدار و مهارتهای مذاکره و فروش است. باید به یاد داشته باشید که اگر یک شرکت تبلیغاتی نتواند خریدار را به خرید از نمونههای خود متقاعد کند، عملاً فرصت کسب سود و ارتباط با مشتری خود را در اختیار شرکتهای رقیب قرار داده است. در ادامه به نکات ضروری فروش سررسید توسط شرکتهای تبلیغاتی واسطه خواهیم پرداخت.
تأمینکننده خود را با دقت انتخاب کنید
هر شرکت تبلیغاتی باید ابتدا تصمیم بگیرد که میخواهد با کدامیک از تولیدکنندگان سررسید همکاری داشته باشد. یکی از اشتباهات بزرگ در این مرحله، دریافت نمونه و کاتالوگ از تمام تولیدکنندگان و ارائهی آنها به مشتریان است؛ لذا ابتدا تولیدکنندگان را با توجه به معیارهای خود گلچین کنید. هر چه تأمینکنندگان شما معتبرتر و سررسیدهای تولید شده توسط آنان باکیفیتتر باشد، احتمال موفقیت شما در معامله با مشتریانتان و همچنین کسب رضایت و ایجاد روابط بلندمدت با آنها بیشتر خواهد بود.
نکتهی قابلتوجه این است که گرچه قیمت و درصد همکاری در نظر گرفته شده از سوی تأمینکننده عاملی مهم در انتخاب وی است اما این عامل هرگز نباید بهعنوان تنها فاکتور تصمیمگیری در نظر گرفته شده و یا برای آن نسبت به اعتبار و کیفیت محصولات تولیدکننده اولویت قائل شوید. به یاد داشته باشید که مشتری در نهایت سررسید را از شما خریده است و حتی اگر تولیدکننده نتواند به تعهدات خود عمل کند و یا کیفیت خروجی پایین باشد، شما باید به مشتری خود پاسخگو باشید.
نمونههای سررسید خود را یکپارچه کنید
شرکتهای تبلیغاتی میتوانند نمونههای چند تولیدکننده را در کنار هم جمعآوری کرده و به مشتریان خود ارائه دهند و از این طریق حق انتخاب بیشتری را برای وی به وجود بیاورند اما در عین حال باید توجه داشته باشید که در ارائهی نمونه دچار افراطوتفریط نشوید. سعی کنید در هر قطع، حداقل چند گزینه را به مشتری خود ارائه دهید اما تعداد نمونهها در حدی زیاد نباشد که وی را گیج کند. همچنین وجود سررسیدهایی با رنگهای گوناگون ترجیحاً در طیف روشن و تیره، احتمال انتخاب توسط مشتری را افزایش میدهد. منظور از یکپارچگی در ارائهی نمونه این است که به شکلی برنامهریزی شده، تمام قطعها و طیفهای رنگی گوناگون را در نمونههای سررسید خود قرار دهید.
نیاز مشتری خود را بشناسید
برخی از مشتریان طرحهای کلاسیک و برخی طرحهای مدرن را میپسندند. برخی از مشتریان فقط یک قطع یا جلد خاص را برای سررسید در نظر گرفته و به گزینههای دیگر فکر نمیکنند. در مذاکرات تلفنی قبل از ارائهی نمونه، میتوانید با طرح چند سؤال هوشمندانه، سلایق و نیازهای مشتری خود را شناخته و آنها را در هنگام ارائهی نمونه و مذاکرات بعدی مدنظر قرار دهید.
مثلاً اگر مشتری در حرفهای خود به این نکته اشاره کند که یک سررسید جمعوجور میخواهد و اصلاً جنس جیر را نمیپسندد، شما میتوانید فقط سررسیدهای سایز متوسط و کوچک خود را به وی ارائه داده و در مذاکرات بعدی، تنوع بالای سررسیدهای غیر جیر موجود در نمونههای خود را بهعنوان یک مزیت به وی معرفی کنید. شروع مذاکرات با شناخت کافی از نیازهای مشتری، احتمال فروش را بهشدت افزایش میدهد.
در مورد سررسید اطلاعات تخصصی کسب کنید
یکی از دلایلی که شرکتها بهجای مراجعه به تولیدکننده اصلی، از شرکتهای تبلیغاتی واسطه برای خرید سررسید کمک میگیرند، عدم آشنایی آنان با جزئیات تخصصی سفارش سررسید است. لذا اگر مشتری در مذاکرات و پرسش و پاسخهای خود به این نتیجه برسد که شما در این حوزه اطلاعات و تخصص لازم را دارید، بسیار راحتتر اعتماد کرده و سفارش خود را به شما خواهد سپرد.
تصمیمگیری را برای مشتری آسان کنید
مطالعات روانشناسی نشان داده است که اگر یک مشتری در هنگام خرید در معرض اطلاعات و گزینههای بسیار زیادی قرار گیرد، برای انتخاب دچار استرس شده و حتی ممکن است از خرید خود منصرف شده و یا آن را به تعویق بیندازد. هرگز موضوع سفارش سررسید را بیشازحد برای مشتری خود پیچیده نشان ندهید و او را با گزینهها و انتخابهای زیاد گیج نکنید. اگر احساس میکنید مشتری برای انتخاب دچار سردرگمی است، مرحلهبهمرحله به او کمک کنید تا گزینههای اضافی را حذف کرده و در نهایت به یک یا چند گزینه برسد. سپس با تعریف و اولویتبندی معیارهای موردنظر مشتری، به گزینههای باقیمانده امتیاز دهید و سررسید مناسب را به وی معرفی کنید.
با مشتری خود صادق باشید
در عصر اطلاعات و با وجود اینترنت و روشهای دیگر اطلاعرسانی، مخفی کردن حقایق از افراد تا حدود زیادی غیرممکن است. مشتری شما میتواند با جستجوی کلمه سررسید در گوگل، بهراحتی با لیست عظیمی از تولیدکنندگان سررسید و یا افرادی که مانند شما بهصورت واسطه سررسید میفروشند آشنا شوند. لذا پیشنهاد ما این است که هرگز سعی نکنید خود را بهعنوان تولیدکننده معرفی کرده و یا حقایقی را در مورد قیمت و سایر مسائل، از مشتریتان پنهان کنید.
نقش خود را بهعنوان یک متخصص که میتواند به خرید سررسید بهتر به مشتری کمک کند توصیف کنید و حتی در صورت امکان، میزان سودی را که به خاطر این مشاوره و پیگیری نصیب شما میشود را به مشتری خود اعلام کنید. همچنین به مشتریتان توضیح دهید که سفارش سررسید به شما بهعنوان واسطه موجب میشود که او اصلاً درگیر جزئیات سفارش نشده و با تکیهبر تجربه و شناخت شما، خروجی بهتری حاصل میشود. بسیاری از مشتریان حاضرند در ازای مزایای به دست آمده، سفارش را به یک شرکت تبلیغاتی واسطه بسپارند.
توجه داشته باشید که چنانچه سعی کنید حقایق را از مشتری خود پنهان کنید، احتمالاً در نهایت او به این موضوع پی برده و این امر به قیمت از دست رفتن اعتماد او و احتمالاً قطع همکاری با شما در تمام زمینهها منجر خواهد شد.
اصول و فنون مذاکره را بیاموزید
اگر قصد دارید با فروش سررسید سود قابلتوجهی کسب کرده و به تعداد مشتریان خود بیفزایید، باید مانند یک حرفهای عمل کنید. زیبایی، کیفیت و قیمت سررسیدهایی که به مشتریتان ارائه میکنید تنها بخشی از کاری است که شما بهعنوان واسطه انجام میدهید. بخش مهمتر، توانایی شما در مذاکره فروش و متقاعد کردن وی برای همکاری با شما است. بسیاری از نکاتی که در هنگام مذاکرات فروش اصلاً به آنها توجه نمیکنید، تأثیر اساسی بر نظر و تصمیم مشتری میگذارد. تکنیکهای فروش را بیاموزید و از این طریق بر میزان موفقیت و درآمد خود بیفزایید.
با تولیدکننده هماهنگ باشید
فراموش نکنید که تولیدکننده، مجری تعهداتی است که شما به مشتری خود میدهید. لذا قبل از ایجاد هرگونه تعهدی، امکان عملی شدن آن را از تولیدکننده جویا شوید. برخی از شرکتهای تبلیغاتی قولی را مثلاً در مورد زمان تحویل یا تغییر مشخصات سررسید به مشتریان خود میدهند که انجام دادن آن از سوی تولیدکننده امکانپذیر نیست و این تنها به عدم اعتماد مشتری به شرکت واسطه و یا حتی لغو سفارش منجر خواهد شد. همچنین چنانچه به پایان سال نزدیک شدهاید، حتماً قبل از اخذ سفارش، موجودی سررسید موردنظر را از تولیدکننده استعلام کنید تا در انجام تعهدات خود با مشکل مواجه نشوید.
پس از دریافت سفارش خود را درگیر تولید نکنید
بسیاری از شرکتهای تبلیغاتی پس از آنکه با مشتری خود در مورد سفارش تعداد قابلتوجهی از یک مدل سررسید قرارداد بستند، وسوسه شده و برای کسب سود بیشتر، خود به تولید آن مدل اقدام میکنند! از آنجا که هر تولیدکننده از متریال و طرحهای از پیش انتخاب شده و برنامهریزی فراوان برای تولید سررسیدهای خود استفاده میکند و اغلب دسترسی به این متریال و طرحها برای سایرین دشوار است، نمونهی تولید شده هرگز مشابه نمونه اصلی نخواهد بود.
همچنین شرکتهای تبلیغاتی در فرایند تولید سررسید مشابه نمونه اصلی، با مشکلاتی غیرقابلپیشبینی مواجه میشوند که به دلیل تجربه کم قادر به رفع آنها نخواهند بود. این موضوع باعث میشود تا سفارش مشتری در زمان و با قیمت تعیین شده آماده نشود و یا با نمونه اولیه متفاوت باشد و این به معنی ضرر مالی و از دست رفتن مشتری و مشکلات فراوان دیگر برای شرکت تبلیغاتی واسطه پیش خواهد آمد.
اگر توانایی تولید سررسید را در خود میبینید حتماً این کار را بهصورت تخصصی شروع کنید اما هرگز پس از اخذ سفارش روی سررسید یک تولیدکننده دیگر، سعی نکنید آن را کپی کنید که احتمالاً در انجام این کار موفق نخواهید بود. تعداد زیاد شرکتهای تبلیغاتی که در پایان سال با تولیدکنندگان تماس میگیرند و از آنها میخواهند سفارشی که قسمتی از آن انجام شده و به مشکل خورده است را با هر قیمتی به اتمام برسانند، نشانگر همین موضوع است.
پیگیر کار مشتری خود باشید
کار شما پس از اخذ سفارش از مشتری به پایان نمیرسد، بلکه تازه شروع میشود. شما تنها راه ارتباطی مشتری و تولیدکننده بوده و باید خواستهها و انتظارات مشتری را به تولیدکننده انتقال دهید. اگر نکتهی خاصی در مورد طراحی سررسید موردنظر مشتری شما است، آن را بهدقت از وی پرسیده و بهصورت کامل به تولیدکننده انتقال دهید. اگر زمانبندی و شرایط تحویل دارای ملاحظات خاصی است، حتماً تولیدکننده را از آن آگاه کنید. به خاطر داشته باشید که در پایان شما پاسخگوی مشتری خود خواهید بود، پس با وسواس و دقت لازم، خواستههای او را پیگیری کنید.
بیشتر بخوانید: چاپ سررسید تبلیغاتی و تاثیر آن در برندینگ و بازاریابی
درآمد خود را از طریق ارائهی خدمات جانبی افزایش دهید
سود شما به در هنگام سفارش سررسید، درصدی است که تولیدکننده به شما بهعنوان همکار تخفیف خواهد داد اما چنانچه در شناخت نیازهای مشتری خود باهوش باشید، میتوانید سود خود را از طریق ارائه خدمات جانبی به میزان قابلتوجهی افزایش دهید؛ مثلاً اگر سررسید سفارش داده شده دارای لت گلاسه تبلیغاتی است، چرا خود شما بهعنوان طراح وارد عمل نشده و سفارش طراحی آن را نپذیرید؟
همچنین اکثر شرکتها اغلب در کنار سررسید، موارد دیگری را نیز بهعنوان هدیه به مشتریان خود میدهند که این خود فرصتی مناسب برای شما برای دریافت این سفارشها است. حتی میتوانید پس از اخذ سفارش سررسید، با مشتری خود صحبت کرده و موارد دیگری که به آنها نیاز دارد اما احتمالاً در حال حاضر به آنها فکر نمیکند را به او یادآوری کنید. مثلاً از او بپرسید که چگونه میخواهد سررسید را به فرد هدیه گیرنده تحویل دهد و اگر پاسخی در ذهن نداشت، پیشنهاد سفارش یک ساک دستی تبلیغاتی که لوگوی شرکت آنها روی آن چاپ شده است را نیز به او ارائه دهید.