مفهوم مدیریت رنگ

0
56
مدیریت رنگ

مدیریت رنگ، پدید آوردن و خلق یه رابطه برگزیده، صحیح و مناسب بین رنگ‌ های تولید شده در دستگاه‌ های تصویرساز مختلف به وسیله ترجمه و تفسیر اطلاعات و دیتاهای رنگی از یه دستگاه منبع به یک دستگاه مقصد است که در ادامه درباره آن می خوانید.

زیبایی ها وقتی به وجود می‌آید که تمام رنگ‌ ها در معرض شناخت توسط نگاه ما باشند و به این ترتیب شناخت رنگ‌ ها توجه خاصی می‌ طلبد، خصوصا که امروزه با رنگ می‌ تواند با بسیاری از روش‌ ها ایجاد شود. به دلیل اینکه امروزه دیتاهای رنگی در دستگاه‌ های مختلف به روش‌های مختلف کدگذاری، کنترل، و ارایه می‌گردند، می‌ بایستی مدیریت شوند.

به دلیل ظهور سیستم‌ ها و تکنولوژی‌ های نوظهور جدید تصویرپردازی مثل انواع دوربین‌ ها، اسکنرها، ویدیو پروژکتورها، پرینترها، نمایشگرها، و قابلیت دسترسی فراوان آن‌ها و امکان استفاده و جابجایی دیتاهای رنگی از یک دستگاه و تکنولوژی به دستگاه و تکنولوژی دیگر ساخت یک زمینه ارتباطی و طرز رفتار که مشخص کند رنگ‌ها چگونه ارتباط برقرار می‌کنند به یک نیاز اساسی در همه جا و همه وقت تبدیل شده است.

به عنوان مثال در نظر بگیرید یک خانواده یک دوربین دیجیتال دارد که با آن در تعطیلاتشان عکس تهیه کرده‌ اند. حال می‌ خواهند این عکس‌ ها را در نمایشگر یا تلویزیون منزلشان و یا با کامپیوتر یا لپ‌تاپ مشاهده کنند و سپس می‌ خواهند از کامپیوتر آن‌ها را در وب‌سایت یا شبکه اجتماعی با سایر دوستان به اشتراک بگذارند یا اینکه آن را به چاپخانه‌ای ارسال کنند تا از آن پوستری برای نصب در منزلشان چاپ کند.

در همین مثال می‌ بینید که ما با چند سیستم و تکنولوژی بازتولید تصویر روبرو هستیم که هر کدام کدگذاری‌ های متفاوتی برای دیتاهای رنگ دارند. به این ترتیب تصاویر با تغییرات پی در پی وارد سیستم‌ها و تکنولوژی‌ های متفاوت می‌ شود. 

 

«چشم پنجره بدن است رو به زیبایی دنیا تا آن‌ها را حس کند و لذت ببرد.»

                                                                                             (لئوناردو داوینچی)

 

به عبارت ساده‌تر دستگاه‌ های مختلف (نمایشگرها، دوربین‌ های عکاسی، پرینترهای دیجیتال، ماشین‌ های چاپ) دارای دامنه رنگی متفاوت (گاموت رنگ متفاوت) هستند و به همین دلیل بسیاری جزئیات تصاویر هنگام جابجایی بین دستگاه‌ های متفاوت از بین می‌رود و بنابراین بدون اعمال مدیریت رنگ کیفیت رنگی تصاویر از ابتدا تا انتهای فرآیند، تغییرات زیادی خواهد داشت. فرآیند ترجمه و ارتباط این اطلاعات رنگی در حد فاصل دستگاه‌ ها و تکنولوژی‌ های مختلف، بحث مدیریت رنگ را ایجاد می‌ کند.

به بیان ساده‌ تر از مدیریت رنگ استفاده می‌کنیم تا به عنوان مثال اطلاعات رنگی ذخیره شده در دوربین دیجیتال (تصاویر رنگی گرفته شده) را دریافت و به شکل صحیح و مناسبی جهت نمایش در تلویزیون یا هر نمایشگر دیگری آماده نماییم. همچنین از مدیریت رنگ استفاده می‌کنیم تا تصاویر ذخیره شده در کامپیوتر یا دوربین دیجیتال را به شکل مناسبی برای چاپ بوسیله چاپگرهای صنعتی (ماشین‌آلات چاپ)، چاپگرهای خانگی ماشین‌آلات چاپ دیجیتال جوهرافشان یا تونری)، و یا بازنشر از طریق اینترنت ترجمه و بازتولید کنیم.

مدیریت رنگدر مجموع و به طور خلاصه مدیریت رنگ، پدید آوردن و خلق یه رابطه برگزیده، صحیح و مناسب بین رنگ‌ های تولید شده در دستگاه‌ های تصویرساز مختلف به وسیله ترجمه و تفسیر اطلاعات و دیتاهای رنگی از یه دستگاه منبع (مثلا یک دوربین دیجیتال) به یک دستگاه مقصد (مثلا صفحه نمایشگر کامپیوتر) می‌باشد.

سیستم‌های دیتا که از آن‌ها برای بازتولید رنگ‌ها روی کامپیوترهایمان استفاده می‌کنیم یعنی RGB  و CMYK اساسا نامفهوم هستند زیرا آن‌ها توصیف حقیقی رنگ نیستند. بلکه تنها دستورات یا سیگنال‌هایی هستند که دستگاه‌هایی مثل مانیتور یا چاپگر را مجبور می‌سازند چیزی را تولید کنند که ما می‌توانیم آن را به صورت رنگ رویت کنیم. به همین دلیل سیستم‌های مدیریت رنگ باید دو وظیفه اصلی و مهم را انجام دهند:

  1.  باید بفهمند که دیتاهایRGB  و CMYK ما چه رنگ‌های قابل درکی را بازتولید می‌کنند.
  2.  آن‌ها باید آن رنگ‌ها را در حین انتقال از دستگاهی به دستگاهی دیگر ثابت و بدون تغییر نگه دارند.

 

سیستم‌ های مدیریت رنگ

سیستم‌ های مدیریت رنگ دو کار اصلی و اساسی را انجام می‌دهند:

  1.  آن‌ها یک مفهوم رنگی مشخص را به اعداد RGB  یا CMYK ما ربط می‌دهند و این اعداد را از حالتی مبهم و نامعلوم خارج می‌کنند. با کمک مدیریت رنگ ما همیشه می‌دانیم یک مجموعه مشخص از اعداد معرفی‌کننده چه رنگ واقعی‌ای هستند.
  2.  آن‌ها اعدادRGB  یا CMYK را که ما به دستگاه‌های مختلف خود می‌فرستیم، تغییر می‌دهند تا همه این دستگاه‌ها یک رنگ واحد تولید کنند.

تبدیل رنگ‌ها از دستگاه مرجع به رنگ‌های مرتبط با آن دستگاه را موتوری نرم‌افزاری با عنوان موتور مدیریت رنگ یا color management module (CMM) انجام می‌دهد. موتور مدیریت رنگ وظیفه تبدیل اطلاعات رنگ از از یک فضا به فضای رنگی دیگر و تشخیص اختلافات احتمالی در خصوص رنگ‌های خارج از گاموت (دامنه رنگی دستگاه‌ها) و فراهم کردن این امکان که دستگاه بتواند با توجه به محدودیت‌های خود نزدیک‌ترین بازتولید و یا تفسیر را از رنگ مورد نیاز عرضه کند.

موتور مدیریت رنگ این کار را با استفاده از پروفایل‌ها انجام می‌دهد. در این زمینه استاندارد مورد توافق در چاپ بوسیله کنسرسیوم بین‌المللی رنگ یا ICC فرمول‌بندی و تهیه شده است. در حقیقت هدف کنسرسیوم بین‌المللی رنگ ایجاد استانداردی برای ارتباط رنگی بین تجهیزات نرم افزاری شرکت‌های مختلف با یکدیگر و مستقل از سیستم عامل دستگاه‌ها است.

مدیریت رنگپروفایل‌ها می‌توانند توسط شرکت‌های سازنده ماشین‌آلات و دستگاه‌ها هم ارایه شوند و یا توسط خود کاربران با استفاده از ابزارهایی همچون اسپکتروفتومتر یا کالریمتر مخصوص ساخته شوند. پروفایل‌ها، در واقع شناسنامه رنگی دستگاه‌ها در چرخه مدیریت رنگ هستند که ویژگی‌ها و قابلیت‌های رنگی و رفتارهای رنگی بعدی دستگاه‌ها (که قرار است به یکدیگر تبدیل شوند) را معرفی و به دستگاه‌های مختلف دیگر می‌شناسانند.

به بیانی دیگر پروفایل یک فایل اطلاعاتی برای تبدیل رنگ‌های مرتبط با یک دستگاه به فضای رنگی مرجع (CIELAB (L*a*b*) یا CIEXYZ) و یا برای تبدیل رنگ‌ها از دستگاه مبدأ به رنگ‌های مرتبط با آن دستگاه است.

مقاله قبلینجات صنعت چاپ کشور در گرو حل مشکلات اقتصادی کلان
مقاله بعدیوحدت کلمه برای قیمت گذاری در صنعت چاپ

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.