وضعیت حال و آینده تولید و مصرف کارتن‌ های کنگره‌ ای در دنیا

 مهدی ناظمی‌پناه، کارشناس ارشد چاپ

0
28
کارتن‌ های کنگره‌ ای

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در صنعت تولید بسته‌بندی مربوط به تولید کارتن‌ های کنگره‌ ای است و بیشترین میزان رشد در تولید محصولات چاپی بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ مرتبط با صنعت بسته‌بندی و چاپ لیبل است.

نمودار زیر به تنهایی بیان‌کننده اهمیت و افزایش تولید در صنعت بسته‌بندی، جهت تکمیل فرآیندهای تولیدی طیف وسیعی از محصولات در صنایع مختلف است.

تقاضا برای مصرف کارتن‌ های کنگره‌ ای سالانه به طور میانگین ۴ درصد تا پنج سال آینده افزایش می‌یابد. بازار جهانی مقوای کنگره‌ای مصرفی در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۱۴۰ بیلیون دلار بوده است که از لحاظ وزنی معادل نود میلیون تن می‌ باشد. همانطور که گفته شد این مقدار سالانه به طور میانگین ۴ درصد تا سال ۲۰۱۹ افزایش می‌یابد که معادل ۱۱۵ میلیون تن کارتن تبدیل شده تا سال ۲۰۱۹ می‌باشد.

بر طبق آمار گزارش منتشر شده توسط موسسه PIRA کشور چین با دارا بودن سهم بیش از ۲۷ درصد تولید جهانی کارتن‌ های کنگره‌ ای در رتبه اول دنیا در سال ۲۰۱۳ قرار دارد.

۳۰ درصد تولید جهانی کارتن‌ های کنگره‌ ای مورد مصرف در صنایع بسته‌بندی غذاهای فرآوری شده می‌باشد و محصولات تازه ۱۰ درصد به میزان کل اضافه می‌کند. انتظار می‌رود که بسته‌بندی محصولات الکترونیکی که در حال حاضر ۷ درصد کل تولید جهانی کارتن‌ های کنگره‌ ای را مصرف می‌کند، چشم‌انداز رشد جذاب بیشتری در این صنعت را نشان دهد. میزان مصرف کارتن‌ های کنگره‌ ای در بسته‌بندی محصولات الکترونیکی سالانه ۶/۵ درصد رشد را تا سال ۲۰۱۹ تجربه خواهد کرد.

تا سال ۲۰۱۹ بخش بسته‌بندی صنایع غذایی حدود ۴۷ درصد کل مصرف مقوا در دنیا را خواهد داشت که در این میان محصولات غذایی فرآوری شده حدود ۳۰ درصد کل مصرف را خواهد داشت. بسته‌بندی محصولات الکترونیکی هم بزرگ‌ترین بخش مصرف‌کننده غیرغذایی این صنعت خواهد بود که به ترتیب با محصولات کاغذی و محصولات مصرفی خانگی تعقیب می‌شود.

کارتن‌ های کنگره‌ ای اما چه عواملی باعث ایجاد این رشد در صنعت مقواهای کنگره‌ای می‌باشد؟ در ارتباط با آینده صنعت کارتن‌ های کنگره‌ ای تا سال ۲۰۱۸، بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها توسط تولیدکنندگان با در نظر گرفتن اهداف حفاظت‌های محیط زیستی و کاهش مصرف انرژی، کاهش مصرف آب، و بهبود وضعیت حمل و نقل و انتقال کالاها انجام می‌شود که اثرات مطلوبی بر کاهش ردپای کربن (۸/۴ درصد در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ که کاهش نزدیک به ۱۲ درصدی بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ را تعقیب می‌کند) در صنعت مقواهای کنگره‌ای دارد.

علاوه بر این‌ها رشد استفاده از اینترنت و موبایل‌های هوشمند برای خرید کالاها و تکنولوژی‌های هوشمند مصرف‌کننده اثر بسیاری مثبتی در افزایش تقاضای کارتن‌ های کنگره‌ ای دارد. در گذشته و در بین خرده‌فروشی سنتی تعداد زیادی از آیتم‌های مختلف محصولات در یک کارتن کنگره‌ای جهت تحویل به خرده‌فروشی‌ها جای می‌گرفتند اما امروزه و در سیستم‌های جدید ارسال کالا به طور مستقیم برای مشتریان هر آیتم از محصولات، بسته‌بندی جداگانه خود را جهت ارسال مستقیم به مشتری دارد که همین باعث افزایش مصرف بسته‌بندی‌ها می‌شود.

بسته‌بندی خرده‌فروشی‌ها نیز به دلیل تاثیر تلاش سوپرمارکت‌ها برای حضور در بازار فروش و توزیع محصولات خرده‌فروشی و افزایش کارایی در این زمینه رو به افزایش است.

بیشتر بخوانید: تاثیر طراحی و ساخت کلیشه در چاپ کارتن

همانطور که چشم‌انداز این صنعت نیز نشان می‌دهد به نظر می‌رسد بعد از چندین سال رکود و کاهش مصرف در بازار جهانی در آستانه دوران طولانی از رشد و شکوفایی قرار داریم که متعاقبا موقعیت‌های بیشتری را در جهت افزایش تقاضا در صنعت بسته‌بندی کارتن‌ های کنگره‌ ای قرار می‌دهد.

کارتن‌ های کنگره‌ ای

مقاله قبلییادداشت عیدانه سیدحسین صالحی؛ مدیر صنایع چاپ و بسته‌بندی والا‌ (های‌پک)
مقاله بعدی۵ ایده خلاقانه برای بازاریابی آفلاین

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.