طراحی در چاپ فلکسوگرافی نقشی مهم را ایفا می کند چون طیفی وسیع از محصولات چاپی فلکسوگرافی به حوزه بسته بندی مربوط است، باید در ابتدا توضیحاتی درباره طراحی بسته بندی و تأثیرات آن بر خریداران و بازار رقابتی داده شود.
در این بخش به مفهوم طرح، عملکرد و اهداف طراحی و همچنین اطلاعات پیش از طراحی پرداخته می شود و در مطالب آتی به شاخصه های طراح چاپ فلکسو، نیازهای یک طرح فلکسوگرافی و آمادهسازی طرح به روش ماشینی خواهیم پرداخت.
اهمیت بسته بندی و طراحی آن
بسته ها و لفاف های رنگارنگ جزو لاینفک زندگی ما هستند و ۹۹ درصد محصولات نیز به بسته بندی نیاز دارند. بسته بندی چراغ قرمزی برای توقف عابران در جلوی ویترین ها است و به حق آن را «فروشنده خاموش» می دانند. در واقع می توان گفت که بسته بندی معرف و شناسه یک محصول است. در یک گذر از مقابل ویترین های محصولات آرایشی و بهداشتی و یا قفسه های یک سوپرمارکت و نظاره انواع محصولات در قالب بسته بندی های جذاب و دلربا، یک محصول، یکه و تنها، چند ثانیه فرصت خواهد داشت که فرد را تسخیر کند.
در دنیای رقابتی تجارت امروز با انواع مختلف هر کالا، روشهای متنوع فروش و بستهبندی بهعنوان یکی از ابزارهای مهم در بازاریابی یک محصول، عامل مؤثر در رشد فروش کالا شناخته شدهاند؛ زیرا موفقیت هر محصول در فروش مستلزم این است که بسته بندی و ظاهر محصول بتواند آن ارتباط مؤثر را با خریدار بالقوه ایجاد و بهعبارتدیگر زمینه برگزیده شدن و جلب نظر مشتریان را فراهم کند و همچنین بتواند ارزشافزوده ایجاد کند و به خریدار اطلاعات بدهد؛ این چالشی است که امروز دغدغه طراحان بستهبندی شده است.
نقش، طرح و تصویر را در بسته بندی می توان به تسریع کننده ای برای کمک به تجسم و فهم محتویات بسته تشبیه کرد. طرح و تصویر در کنار فرم، ساختار، لوگو و رنگ در ساختن شخصیت بسته ایفای نقش و طرح بسته را کامل میکنند.
در اینجا است که طرح، با داشتن تصویر و نقشی مناسب از محتویات داخل بسته می تواند اعتماد مشتری را برای خرید کالا جلب کند. البته این عکس ها و تصاویر به صورت و شیوه های مختلف در طراحی بسته بندی استفاده می شوند. گاهی با توجه به مخاطب بسته، باید از تصویر و نقوش کارتونی استفاده کرد. گاهی بسته احتیاج به یک شخصیت مصور دارد و گاهی نیز تصاویر واقعی، از محتویات داخل بسته نقشی مؤثرتری خواهند داشت.
انتخاب هرکدام از گزینه ها با تحقیق درباره گروه سنی مخاطب و شناخت و نیاز بازار ممکن است. یک بستهبندی موفق با داشتن طرح و یا تصاویر مناسب میتواند در بازار موفقتر از دیگر رقبا باشد. یا شاید نداشتن طرح، تصویر و وجود فضاهای خالی کار طرح و تصویر را انجام دهد، اما در بسته بندی مواد غذایی داشتن تصویر یک نیاز شده و تصاویر زیبا و رنگین چشم های مخاطبان را بهسوی خود جلب میکنند. حتی داشتن عکس باعث انگیزش و تحریک اشتها میشود و شخص را وسوسه میکند کالا را، حتی برای یکبار هم که شده بخرد.
بستهبندی باید ظاهری مشخص و بدون ابهام داشته باشد؛ مثلاً برای برجسته کردن یک بسته در بین بستههای دیگر میتوان از رنگهای روشن استفاده کرد و اگر این انتخاب رنگ بهاندازه کافی تحریککننده باشد میتواند سبب ایجاد واکنشی قوی در خریدار شود.
کار فلکسوگرافی از ابتداییترین مراحل یعنی طراحی تا پایان که مرحله چاپ است با دیگر روشهای چاپی ازجمله چاپ افست تفاوتهای اساسی دارد و واقعاً با آنها قابلمقایسه نیست. در افست سالها کار و تجربه وجود دارد و ماهیت چاپ مشکلات چندانی ایجاد نمیکند، ولی در چاپ فلکسوگرافی کلیه مراحل طراحی، تهیه فیلم و کلیشهسازی و در نهایت خود ماشین چاپ بسیار مهماند؛ بنابراین برای موفقیت در چاپ فلکسوگرافی به طراحی تخصصی آن نیاز است. طراح باید اطلاعات فراوان داشته باشد و در حد خودش دستگاه های چاپ فلکسوگرافی را خوب بشناسد. میتوان گفت که ۶۵ تا ۷۰ درصد سرنوشت چاپ در دست مراحل طراحی تا کلیشهسازی است.
مفهوم طرح
طرح ترکیب منظم عناصر قراردادی است که نتیجه آن تولید یک ترکیب جدید است. در چاپ فلکسوگرافی و دیگر انواع چاپ یک طرح شامل طرحهای بصری، حجم رنگ و انتخاب و در کنار هم قرار دادن آنها برای رسیدن به یک هدف معین است. این هدف ممکن است باعث زیبایی و یا سادگی عناصر روی یک لیبل شود. یک طرح باید طوری باشد که اطلاعات کافی را در مورد محصول موردنظر فراهم کند.
کار طراح برگردان کردن تصویر ذهنی مشتری در محصول نهایی تولیدشده توسط خود او است. طراحی مناسب در چاپ فلکسوگرافی باعث افزایش قدرت رقابت محصولات در بازار میشود. طرح، علاوه بر داشتن درک قوی ازلحاظ شکل و فرم باید یک گرافیک قابلقبول نیز داشته باشد. طرح مناسب باید دربردارنده معرفی محصول، برند (علامت تجاری) و تولیدکننده آن محصول نیز باشد.
عملکرد طراحی
سه عامل مهم روانشناسی، زیبایی و مشخصههای کارکردی آن طرح، در بهبود و کارایی یک طرح اثر میگذارند.
عامل روانشناسی
ازلحاظ روانشناسی، یک طرح چاپی به محصول تولیدی یک شرکت هویت میبخشد؛ مثلاً در بستهبندی و همچنین محصولات آرایشی و بهداشتی که به لیبل نیاز دارند، یک طرح چاپی مناسب باعث ایجاد جلوههای بصری و جذب مخاطب میشود.
طرحهای مناسب میتوانند احساس راحتی، لذت و یا طعم خوب را در محصولی که استفاده میشوند ایجاد کنند. یک طرح ایدهآل باعث جلبتوجه و برانگیختن علاقه میشود. همچنین این طرحها باعث بازاریابی محصول نیز میشوند.
عامل زیبایی
طرحهای مناسب باعث زیبایی یک محصول نیز میشوند. برای زیبایی هر طرحی باید به این نکته توجه کرد که تمام عوامل طراحی مانند رنگ، خطوط و غیره باید با موضوع طرح و نوع محصول تناسب و ارتباط داشته باشند. طراح با استفاده از هوش و تجربیات و همچنین آموختههای خود میتواند طرحهای زیبا خلق کند.
مشخصه های کاربردی
طرحها علاوه بر خصوصیات تزیینی باید شامل جزئیات محصول تولیدشده نیز باشند. در بستهبندی، یک طرح، علاوه بر جنبههای تزیینی، معرف محصول، برند (علامت تجاری) و اطلاعاتی درباره شیوه استفاده است.
هدف طراحی در چاپ فلکسوگرافی
هدف طراحی در چاپ فلکسوگرافی از چهار منظر تزیینی، تأثیر بصری، تعیین هویت و موارد اطلاعاتی قابلبررسی است که در ادامه به توضیح هر یک از آنها خواهیم پرداخت.
تزیینی
بخشی مهم از چاپ فلکسوگرافی تولید محصولاتی است که جنبه تزیینی دارند. این تولیدات شامل منسوجات چاپی، کاغذها و فیلمهای تزیینی (مخصوص هدایا)، فنجانهای کاغذی و دیگر محصولات تجاری هستند. موضوعات اصلی در طرح میتوانند از طبیعت، اشکال هندسی، فصول، جشنها و غیره باشند.
تأثیر بصری
چون طرحهای گرافیکی به ایجاد عکسالعمل در فرد کمک میکنند؛ تأثیر بصری طرح موردنظر از اهداف مهم آن است. در محصولات تزیینی که در پاراگراف قبلی در مورد آنها بحث شد؛ تأثیر بصری طرح و طرحهای مشتریگرا از اهداف مهم در رقابتپذیری کالای موردنظر است. طرحها باید طوری باشند که باعث ترغیب فرد در خرید محصول موردنظر باشند.
تعیین هویت
با دیدن تعیین هویت سؤالاتی از جمله اینکه کلاً این مضمون چه معنایی میدهد؟ چیست؟ چه کاری انجام میدهد؟ کجاست؟ و… در ذهن فرد نقش میبندد. تعیین هویت بر نام محصول، نام تجاری و تولیدکننده تأکید میکند. عوامل تعیین هویت بر اساس اهداف طراح در طرح سازماندهی میشوند. عوامل تعیین هویت گاهی اوقات بهعنوان یکی از ضروریات در بستهبندی و لیبل مطرح میشوند و در برنامههای بازاریابی نقش بسزایی دارند.
اطلاعاتی
یکی از اهداف طراحی دادن اطلاعات درباره محصول است. با اطلاعات مفید و درست این هدف به نحو مطلوبی برآورده میشود. این اطلاعات عبارتاند از:
- مواد تشکیلدهنده؛
- اندازه و وزن محصول؛
- قیمت؛
- تاریخمصرف و انقضا؛
- دستورالعمل مصرف و استفاده.
اطلاعات پیش از طراحی
قبل از طراحی یک محصول باید اطلاعات مربوط به آن را گردآوری و پس از جمعبندی نتایج آن را طراحی کرد. جمعآوری اطلاعات پیش از طراحی شامل مراحل گردآوری اطلاعات مربوط به محصول؛ شناسایی برند (علامت تجاری)؛ ملاحظات تجاری؛ تحقیق و گردآوری اطلاعات بر اساس تجهیزات چاپی، کانالهای توزیع، فروش روشهای بازاریابی و غیره است.
اطلاعات مربوط به محصول
برای تشویق مشتری به خرید کالا، باید اطلاعات مربوط به محصول را جمعآوری و در طرح لحاظ کرد. بهعنوانمثال موضوعات اصلی برای طراحی کاغذهای بستهبندی شامل موضوعات تولد، سالگردها، تعطیلات و یا اتفاقات خاص است. قبل از این مرحله نیز باید اطلاعاتی دیگر از جمله سطح چاپی؛ پوشش مرکب روی سطح چاپی و اندازه چاپ و نوع ماشینآلات برای چاپ سطح چاپی را جمعآوری کرد.
طراح با این اطلاعات و جمعبندی آنها طرح نهایی خود را برای چاپ آماده میکند. همچنین طراح باید قبل از طراحی در زمینه محصولات مطلوب مصرفکنندگان و همچنین عادتهای خرید آنها تحقیقهایی گسترده انجام دهد. این تحقیقات به طراح کمک میکنند که با توجه به عوامل بالا کار طراحی را انجام دهد. همچنین قبل از طراحی، طراح باید اطلاعاتی از قبیل شکل، وزن و رنگ محصول و اینکه از این محصول در چه شرایطی استفاده میشود را جمعآوری کند. جواب این پرسشها، پیش زمینهای را در مورد ظاهر نهایی، مواد موردنیاز برای تهیه محصول و خصوصیات دیگران ارائه میکند.
شناسایی برند (علامت تجاری)
شناسایی علامت تجاری در برخی از کالاها موردتوجه واقع میشود. در پارچه و یا کاغذ بستهبندی، نام تجاری چندان اهمیتی ندارد ولی در لیبل و بستهبندی، اطلاعات باید شامل علامت تجاری، نام تجاری، لوگو تایپ و غیره باشد. ممکن است یک شرکت محصولات متنوعی را تولید کند؛ بنابراین روی تمام آنها باید یک علامت تجاری حک شود. علائم تجاری گاهی خود در بازاریابی محصول نقش بسزایی را ایفا میکنند.
ملاحظات تجاری
با توجه به نوع سطح چاپی (فیلم، کاغذ و کارتن) طرح مطلوب انتخاب میشود. در این مرحله باید به سؤالاتی از قبیل محصول در کجا و چگونه در معرض دید قرار میگیرد؟ به چه روشی انبار میشود؟ در چه سطح دیدی نمایش داده میشود؟ آیا محصول برای ارائه در فروشگاههای زنجیرهای در نظر گرفته شده است؟ آیا ابعاد محصول برای قرارگیری در ویترین مناسب است؟ آیا محصول دارای کد تولید است؟ آیا با سیستمهای حملونقل اتوماتیک و مدرن فروشگاهی حملونقل میشود؟ توجه کرد. پاسخ به این پرسشها به طراحی مناسب محصولات نهایی کمک میکند.
همیشه باید توجه داشت که محصول با چه نوع موادی بستهبندی و چگونه استفاده میشود؛ مثلاً یک طرح چاپی در فیلمی که در بستهبندی یک اسنک به کار میرود متفاوت با طرح چاپی است که در یک کارتن استفاده میشود.
یکی از مقولات مهم و قابلتوجه در طراحی یک محصول چاپی شرایط استفاده از محصول و مدت ماندگاری آن در شرایط محیطی است؛ مثلاً طرحهای چاپی بستهبندی شیرهایی با طول عمر سه و یا چهار روز با طرحهای چاپی بستهبندی شیرهایی با طول عمر بالاتر از یک ماه متفاوتاند.
تحقیق و گردآوری اطلاعات
تحقیق یکی از عوامل اثرگذار در طراحی چاپ فلکسوگرافی است. این مرحله شامل روشهای تولید محصول در کارخانه، تجهیزات چاپی، کانالهای چاپی و غیره است. روشهای تحقیق میتوانند ساده و یا بسیار پیچیده باشند ولی چیزی که بسیار مهم است دقت در جمعآوری اطلاعات است. استفاده از شیوههای بصری و آزمایشهای روانشناسی و شیوههای به دست آوردن جوابها از راههای حرفهای روشهایی مؤثر برای به دست آوردن اطلاعات هستند.
طراح، با مهارت در تحقیق و ایجاد ارتباط بین اطلاعات جمعآوری شده، یک طرح نهایی را برای چاپ آماده میکند. اگر تحقیق بهصورت جدی و با عمق بالایی انجام گیرد چه بسا که باعث اقتصادیتر شدن محصول و یا بستهبندی میشود. یک طرح ایدهآل میتواند باعث افزایش قیمت یک محصول شود. این تحقیقها باعث افزایش کارایی طراحی خواهند شد.
چاپ، روشهای تولید و تجهیزات
برای جلوگیری از مشکلات چاپ یک طرح، طراح باید همه فرآیندهای چاپی تجهیزات و مواد اولیه را در چاپ فلکسوگرافی بهخوبی بشناسد. طراح باید با فرآیند تفکیک رنگ در چاپ فلکسوگرافی و همچنین با انواع پلیتها آشنا باشد. یکی از مسائل مهم که در طراحی به آن توجه میشود روشهای ساخت پلیتهای فلکسوگرافی است. پلیتهای چاپ فلکسوگرافی با روشهای دستی و دیجیتال ساخته میشوند. در طراحی یک کار چاپی باید توجه داشت که طرح موردنظر با چه پلیتی چاپ و این پلیت با چه روشی تهیه میشود. بدیهی است طرحهایی که برای پلیتهای دیجیتال تهیه میشوند، ظریفتر و دقیقتر از طرحهایی هستند که برای پلیتهای ساختهشده با دست تهیه میشوند.
صنعت و رسوم تجارت
در اینجا به سیستمهای در حال پیشرفت تحقیق در صنعت و رسوم تجارت اشاره کوچکی میشود. طراح باید منابع جدیدی را از هر گروه صنعت برای گردآوری دانش کافی در مورد بستهبندی و موادی که در بستهبندی استفاده میشوند برای محصولات مختلف پیدا کند. منابع موردنظر برای پذیرش باید با مشورت عدهای از متخصصان انتخاب شوند تا در نهایت مورد تأیید قرار گیرند.
بیشتر بخوانید: ویژگی های مرکب های پلی یورتان در چاپ روتوگراور و فلکسو
مصرفکننده نهایی
یک محصول تولید و به بازار عرضه میشود تا یکی از نیازهای خریداران را برطرف کند. بسته و پیام گرافیکیاش باید طوری طراحی شده باشند که خریداران ویژه را جذب خود کنند. چون بستهبندی، تصویر محصول و ماهیت آن را نمایش میدهد؛ ارتباط بصری آن باید در بالاترین حد ممکن باشد. هدف از تولید یک محصول برطرف کردن نیاز خریدار و ایجاد رضایت از یک محصول است.
بستهبندی و پیامهای گرافیکی در محصول موردنظر باید طوری انتخاب شوند که این دو عامل را در خریدار تقویت کنند. تحقیقات در این حوزه شامل ملاحظاتی چون احتیاجات و اولویتها، عادتهای خرید، انگیزه، موقعیت و شرایط اقتصادی، عمل خرید، کاربردهای نهایی، فراخوان تبلیغات و خرید دوباره است.
احتیاجات و اولویتها
در مراکز خرید، محصولات در طبقاتی مختلف قرار میگیرند. مواد غذایی، سبزیجات، لباس، ادویهجات و بسیاری چیزهای دیگر بستهبندی باید روی شناسایی این کالاها تأکید داشته باشد. همچنین علامت تجاری محصول نیز باید طوری در بستهبندی قرار گیرد تا توجه مصرفکننده را به خود جلب کند. اگر محصول موردنظر برای اولین بار استفاده موردتوجه مصرفکننده قرار میگیرد؛ احتمالاً در خریدهای بعدی نیز آن را از قفسههای فروشگاه با همان علامت تجاری برمیدارد.
یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کرد اولویت مشتری در خرید یک محصول خاص است. در تولید یک محصول از بستهبندیهایی استفاده میشود که مشتری را به خرید آن ترغیب میکنند. مثلاً دو محصول از یک نوع را در نظر بگیرید؛ مثلاً شامپو؛ یکی از موضوعاتی که مشتری در خرید به آن دقت میکند بستهبندی شامپو است.
عادتهای خرید
عادتهای خرید در فروشگاهها و یا در مناطق مختلف میتواند متفاوت باشد. عادتهای خرید تابع شرایطی چون سن، جمعیت یک خانواده، موقعیت سکونت آن خانواده، درآمد خانواده و برنامههای خرید از فروشگاه هستند.
با مطالعه دامنه رفتار خرید در یک فروشگاه خاص میتوان به این نتیجه رسید که کدام محصول زودتر از بقیه محصولات به فروش میرسد و یا کدام محصول مشتری بیشتری را به خود جلب میکند. تمام اطلاعات بهصورت یک تحقیق میدانی جمعآوری و در عوامل طراحی یک محصول اعمال میشوند. باید بدانید خریداران چه کسانی هستند؟ به دنبال چه نوع محصولی هستند؟ چه اطلاعاتی از محصولی که به دنبالش هستند دارند؟ آیا خریداران درباره محصول اطلاعات دارند یا نه؟ آیا این محصول در هنگام خرید در فهرست خرید خریداران قرار دارند یا نه؟
حتی ممکن است که یک محصول بهصورت کالابرگی در بازار عرضه شود و اقشار کم درآمد از آن استفاده کنند. این محصولات نیز باید بهصورت دقیق تجزیهوتحلیل و نقاط ضعف آنها استخراج شود؛ تمایل فروشگاهها، مراکز خرید و غیره به خرید محصول میتواند شناسایی شود و آخرین تغییرات بر اساس نظارت آنها در بستهبندی و لیبل محصول اعمال شوند.
انگیزه
انگیزه افراد نیز بر خریدشان تأثیر میگذارد. اگر مشتری در گذشته محصولی را خریداری کرده و از آن رضایت داشته باشد دوباره نسبت به خرید آن ترغیب میشود. با تولید یک کالای جدید، میتوان با یک برنامهریزی تبلیغاتی مناسب، انگیزه خرید را در افراد بالا برد. این تبلیغات در فروشگاه، تلویزیون، رادیو و یا در هر وسیله ارتباطی انجام میشوند. با استفاده از تبلیغات در این رسانهها میتوان انگیزه یک فرد را در خرید محصولات دیگر شرکت تولیدکننده نیز بالا برد. یک تبلیغ زمانی اثربخش میشود که آن کالا یا بخشی از احتیاجات فرد را برآورده کند و یا به فرد قبولانده شود که با خرید آن کالا قسمتی از احتیاجاتش برآورده میشود.
موقعیت و شرایط اقتصادی
طراحی دوباره بستهبندی یک محصول اغلب باعث تردید و یا واکنش منفی در خرید آن میشود. در طراحی بستهبندی هر محصول باید موقعیت و شرایط اقتصادی مصرفکننده را در نظر گرفت تا بعدها در صورت عدم استقبال از محصول، بستهبندی محصول تغییر نکند. همچنین در تمام سطوح درآمدی، اثرات نوسان شرایط اقتصادی بر قدرت خرید افراد تأثیر میگذارند. در طراحی به این نکات نیز توجه میشود.
بیشتر بخوانید: نورد آنیلوکس قلب چاپ فلکسو
عمل خرید
عمل خرید با عادتهای خرید ارتباطی تنگاتنگ دارد ولی در این سطور توضیحاتی درباره آن داده میشود. شاید مهمترین زمان از تولید تا عرضه یک محصول لحظاتی است که برای خرید آن تصمیم نهایی گرفته میشود. طرح با عوامل تأثیرگذارش مانند اطلاعات، تصاویر و غیره میتواند پاسخگوی بسیاری از سؤالات مشتری باشد. برخی از این سؤالات عبارتاند از من به چه چیزی احتیاج دارم؟ آیا این محصول نیاز من را برطرف خواهد کرد؟ چگونه از آن استفاده کنم؟ آیا استطاعت خرید آن محصول را دارم؟
این سؤالات و بسیاری از مسائل دیگر در ذهن خریدار هستند و جواب دادن به آنها بر تصمیم نهایی او در خرید کالا مؤثر است. طراح با خلاقیت و نبوغ خود به بسیاری از این سؤالات پاسخ مثبت میدهد.
کاربردهای نهایی
اهداف یک طرح بستهبندی بعد از فروش آن کدماند؟ چرا بستهبندیهای چند نوع محصول با هم متفاوتاند؟ طول عمر طراحی یک محصول به ماهیت محصول (خواه محصول یکبار مصرف و یا در طول زمان از آن استفاده شود) و نوع بستهبندی آن بستگی دارد. برنامههای طراحی که قبلاً استفاده میشدند در این نوع موضوعات توجه داشتند که محصول قبل از استفاده چگونه و کجا نگهداری میشود. در برنامههای طراحی امروزی به مراحل استفاده از محصول نیز توجه دارند.
اگرچه گرافیک بستهبندی و لیبل روی محصولات از عوامل مهم در طراحی بستهبندی یک محصول هستند، طول عمر یک محصول را نیز باید در طراحی بستهبندی در نظر گرفت.
پیامهای تبلیغاتی
تحقیق در زمینه برنامهریزی عملیات بازاریابی و تبلیغات یک محصول در افزایش سطح بینش برای برنامهریزی طراحی آن تأثیر مثبت دارد. در این تحقیق باید به پرسشهای زیر و پرسشهای مشابه پاسخ داد. اگر بخواهیم بستهبندی محصول کوچکتر شود، تصویر متناسب با آن بستهبندی طراحی شده است؟ آیا تصاویر به حد کافی قدرتمند هستند که در نمونههای مشابه نیز بتوان از آنها استفاده کرد؟ آیا تغییر عوامل یک بسته، هویت علامت تجاری آن محصول را تغییر میدهد؟ آیا نام علامت تجاری محصول بهقدر کافی بر خرید آن محصول تأثیر میگذارد؟
خرید دوباره
یادآوری طرح یک محصول در هنگام خرید، مشتری را به خرید آن محصول ترغیب میکند؛ اما چگونه یک محصول دوباره در ذهن مشتری تداعی میشود؟ پاسخ به این سؤال ساده است زمانی که مشتری از یک محصول راضی باشد دوباره همان محصول را میخرد. طرحهای بستهبندی که بهخوبی برنامهریزی شدهاند در ترغیب دوباره به خرید محصول نقش بسزایی دارند. علاوه بر طرح، کیفیت محصول نیز در تعقیب دوباره خرید آن تأثیر دارد.