IML؛ سرمایه‌گذاری لجستیکی و توسعه اقتصادی

0
33
IML

IML

زنجیره تأمین، مجموعه‌ای از فرآیند‌های مرتبط به هم است که وظیفه‌ی تبدیل مواد اولیه به محصول موردنظر مشتری نهایی را بر عهده دارد. درواقع، هر آنچه که در تأمین نیاز و خواسته‌ی مشتری درگیر باشد، جزئی از زنجیره تأمین محسوب می‌شود.

هدف هر زنجیره‌ تأمین پاسخگویی به نیازهای مشتری و مصرف‌کننده نهایی است. بدین‌سان، در هر زنجیره تأمینی فعالیت‌هایی اصلی و کلیدی وجود دارد که کل زنجیره با ابتنای به آن شکل می‌گیرد و بدان‌ها، فعالیت‌های لجستیکی گفته می‌شود.

فعالیت‌های لجستیکی عمدتاً به چهار دسته یعنی «فعالیت‌های مرتبط با جریان اطلاعات»، «فعالیت‌های مرتبط با جریان مواد»، «فعالیت‌های مرتبط با جریان نقدینگی» و «فعالیت‌های مرتبط با مدیریت لجستیک» تقسیم می‌شوند.

دسته‌ی دوم از فعالیت‌های لجستیکی، فعالیت‌هایی است که با مواد اولیه، مواد نیم‌ساخته و محصول در ارتباط است. این دسته از فعالیت‌ها، جریان مواد در یک زنجیره تأمین را پشتیبانی می‌کنند. هر چند اطلاعات مربوط به این جریان مواد در فعالیت‌های مربوط به جریان اطلاعات، گردآوری و پردازش می‌شوند اما جریان مواد با استفاده از این اطلاعات، در کل زنجیره تأمین مدیریت می‌شود. فعالیت‌های مرتبط به جریان مواد از این حیث اهمیت می‌یابد که جریان مواد همیشه هزینه‌بر بوده، زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد و مشمول دسته‌بندی‌های مختلف می‌شود.

یکی از این دسته‌بندی‌ها بر مبنای کتاب «لجستیک و کارکرد‌های آن»، فعالیت‌های مربوط به انبارداری و بسته‌بندی مواد و محصولات است و کارایی و اثربخشی آن‌ها با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارد. با استفاده از بسته‌بندی، استاندارد هزینه‌های انبارداری کاهش می‌یابد؛ زیرا نگهداری بهینه از محصولات در انبار را امکان‌پذیر می‌سازد و هزینه‌های ناشی از انبارداری چون هزینه‌های نگهداری، تجهیزات، نیروی انسانی و جابجایی کالاها که در ساختار هزینه لجستیک اهمیت زیادی دارد را کاهش می‌دهد.

بر مبنای هزینه‌های سرمایه‌گذاری ثابت در لجستیک، ایجاد انبار، استقرار آن، تهیه نرم‌افزارهای موردنیاز انبار و نظایر این‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری هستند و این سرمایه‌گذاری مشمول هزینه است. از این‌رو، هر آنچه که بتواند‌ هزینه‌های این سرمایه‌گذاری اجتناب‌ناپذیر را کاهش دهد و از اثرگذاری خود بر قیمت تمام شده محصول بکاهد، مانند بسته‌بندی، اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: لیبل‌ های IML؛ اتاق شیشه‌ای نوآوری در صنعت چاپ لیبل

IMLبسته‌بندی‌های مبتنی بر فناوری (‌IML‌)

بسته‌بندی‌های مبتنی بر فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نوین، مازاد بر اینکه تضمین‌کننده کیفیت، استحکام، دوام، کارایی، کاهش هزینه‌ها در مراحل بارگیری، استفاده از وسایل نقلیه و تسریع در جابجایی محصولات می‌شوند، می‌توانند دستیابی به اثربخشی و کاهش هزینه‌ها در زنجیره تأمین را هم امکان‌پذیر کنند و با کاهش قیمت تمام شده‌ محصول، پارامتری تعیین‌کننده در بازار رقابت باشند. مقوله‌ای که به واسطه‌ی بسته‌بندی‌های مبتنی بر فناوری (‌IML‌)، قابلیت اثبات یافته است.

ظروف‌ (‌IML‌)، از آنجایی که با حذف مراحل ‌بسته‌بندی، بازکردن بسته‌بندی، الصاق لیبل در حین تولید ظروف بسته‌بندی، حذف هزینه دوباره‌کاری عملیات تولید، علاوه بر ارتقاء سرعت تولید، باعث حذف هزینه‌های انبارش و حمل و نقل می‌شوند، نقشی قابل توجه در کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری ثابت در زنجیره تأمین دارند.

به بیانی ساده، چون (‌IML‌)‌، باعث کاهش و بعضاً حذف هزینه‌ سرمایه‌گذاری برای ایجاد انبارها و تجهیزات انبارداری، هزینه سرمایه‌گذاری برای تهیه زیرساخت‌ها و تجهیزات حمل و نقل، هزینه‌ی سرمایه‌گذاری برای نرم‌افزار، پردازش اطلاعات‌ و همچنین کاهش هزینه‌ی نیروی انسانی، به عنوان سرمایه‌گذاری‌های تحمیلی و ناگزیر بر زنجیره تأمین می‌شود و اثرگذاری مطلوبی بر قیمت تمام شده دارد، قدرت حضور و رقابت در بازار را افزایش می‌دهد.

به نحوی که اگر این فناوری در بدبینانه‌ترین حالت، بتواند ۱۰ درصد از هزینه‌های لجستیکی را کاهش دهد، حدود ۵/۱ تا ۳ درصد از قیمت تمام شده محصول نهایی کاسته خواهد شد که این ارقام نه‌تنها در خود صنعت بسته‌بندی و چاپ لیبل بلکه در بسیاری از صنایع بالایی و پایینی از صنعت نیز قابل توجه است و قدرت رقابت در بازار را افزایش می‌دهد.

از این‌رو، اگر عملیات و فعالیت‌های لجستیکی را به عنوان یک فعالیت اقتصادی در نظر بگیریم که بر میزان تولید ناخالص داخلی اثر می‌گذارند و به ‌همین دلیل در محاسبه تولید ناخالص ملی لحاظ می‌شوند، (‌IML‌)، این قابلیت را دارد که با کاهش هزینه‌های یکی از این فعالیت‌ها، یعنی کاهش و حذف هزینه‌های انبارش و حمل و نقل، در توسعه اقتصادی، سهم موثری داشته باشد.

مقاله قبلیلطیفی: باید در تلفیق کتاب با فناوری‌ های نوین بکوشیم
مقاله بعدیافزایش قیمت کاغذ در هفته های پایانی سال ۱۴۰۲

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.