لیبل‌ های IML؛ اتاق شیشه‌ای نوآوری در صنعت چاپ لیبل

رضا حسینی، کارشناس صنعت چاپ

0
48
لیبل‌ های IML

لیبل‌ های IML

ظهور و تأثیرفناوری‌های جدید، ‌نسل جدیدی از ماشین‌آلات چاپ لیبل را به بازار جهانی معرفی و انقلاب و نهضتی قابل تأمل را در عرصه‌ی تکنیکال این صنعت به پا کرده‌ است. اینک، کاهش چشمگیر خطای انسانی‌، کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت در کنار ارتقاء بهره‌وری و کارایی ‌را ‌به شاخصه‌های هدایت‌گر صنعت‌ لیبل در مسیر توسعه‌ و همگرایی سریع در اقتصاد مبدل ساخته است؛ به نحوی که ایجاد ارتباط بین تکنولوژی و بازار مصرف در پروسه‌ی مدرنیزاسیون، حکم کدخوان موفقیت را برای صنعت لیبل بالاخص لیبل‌ های IML در حال رشد دارد.

براساس پیش‌بینی‌ها، بازار جهانی لیبل‌های چاپی که در سال ۲۰۱۷ به ۰۲/۳۸ میلیارد دلار رسید تا سال ۲۰۲۶ رقم چشمگیر ۰۲/۶۷ میلیارد دلار را از آن خود خواهد کرد. این افزایش که رشدی معادل ۵/۶ درصد را نشان می‌دهد، مبین تقاضای بیشتر برای کالاهای تولیدی و تجهیز چاپخانه‌ها با ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن و مبتنی بر فناوری به عنوان عوامل کلیدی برای رشد بازار انواع لیبل و چاپ آن است که بر اساس گزارش شرکت Market Growth Analysis، بیشتر نیز متمرکز بر لیبل‌ های درون قالبی IML خواهد بود.

گمانه‌ها نیز بر این مهم استوارند که کشورهای منطقه حوزه اقیانوس آرام از جمله چین، هند و اندونزی در این فرآیند رشد، در مقایسه با دیگر مناطق جهان در عرصه‌ی بازار لیبل، به خصوص لیبل‌ های IML، از رشد بیشتری برخوردار خواهند بود‌ و همگام با رشد بیشتر بازار لیبل، تکنولوژی‌ها و ماشین‌آلات چاپ لیبل هم در این مناطق شتاب فراوانی خواهند گرفت و تمام بخش‌های بازار لیبل را تحت تأثیر خود قرار خواهند داد.

البته این گمانه‌ها و پیش‌بینی‌ها در حالی است که با توجه به منابع مالی موجود، سرمایه‌گذاری، توسعه و بهسازی ناوگان صنعت چاپ در کشورهایی چون ایران به‌خصوص در بخش لیبل بسیار دشوار به نظر می‌رسد، گرچه ناممکن نیز نخواهد بود.

گواه این مدعا نیز، فعالیت و اشتیاق چاپخانه‌های تازه تأسیس چاپ لیبل‌ های IML و نیز ورود و راه‌اندازی ماشین‌آلات جدید اروپایی در آن‌هاست که طی سال‌های اخیر و در بدترین شرایط اقتصادی کشور و نامساعدترین روزهای صنعت چاپ و بسته‌بندی، با استفاده حداکثری از فرصت‌ها، علاوه بر حضور در بازارهای داخلی خود، همگرایی با بازارهای منطقه‌ای و فرا‌منطقه‌ای را هدف قرار داده‌اند.

در حقیقت، اگر چه در مقایسه با کشورهای رقیب در صنعت لیبل و چاپ آن، در ایران، منابع مالی بسیار اندکی در اختیار فعالان این صنعت قرار گرفته و این موضوع باعث مغفول ماندن این بخش از صنعت در گذشته و حال شده است، اما، تأسیس و تجهیز چاپخانه‌ها با ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن، نقش بسزایی در رشد و توسعه صنایع بالایی و پایین‌دستی این صنعت داشته است.

لیبل‌ های IML

 

لیبل‌ های IML

در حال حاضر با وجود اینکه، بین قیمت مواد مصرفی، لجستیک و دیگر هزینه‌های زنجیره تأمین در صنعت بسته‌بندی و چاپ لیبل با قیمت فعلی ماشین‌آلات و تجهیزات تناسب وجود ندارد و فعالان این صنعت همواره با ‌افزایش قیمت در عرصه‌ی تکنیکال مواجه‌اند؛ اما لیبل‌های درون قالبی IML و عدم محدودیت در بسته‌ بندی انواع محصولات با این فناوری، کمک کرده است فعالان این صنعت، از سرمایه‌گذاری برای ماشین‌آلات چاپ لیبل پشیمان نشوند و از توسعه باز نمانند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره لیبل های قالبی IML

لیبل‌ های IML پیشرو صنعت بسته‌بندی و لیبلینگ

پیامد این استراتژی و تصمیم‌گیری نیز این شده است که کسانی که چاپ لیبل را به درستی می‌شناسند و تجربه‌ی کافی دارند و روی نیروی انسانی خود سرمایه‌گذاری آموزشی کرده‌اند، از حساسیت‌های مشتریان و بازار مصرف آگاه‌اند و توان بهره‌گیری از فناوری‌های جدید را در ادامه کار قبلی خود دارند، به جای  ورود به جنگ حاشیه‌ها، به کیفیت بسته‌بندی محصولات خود و موفقیت در بازارهای صادراتی بیاندیشند و از لیبل‌ های IML که پیشرو صنعت بسته‌بندی و لیبلینگ است، حمایت کنند و مسیر رشد را برای خود و این صنعت هموارتر سازند و اجازه ندهند کشورهایی چون ترکیه، آن‌ها را در لبه‌ی حذف از بازار رقابت و فناوری قرار دهند.

مقاله قبلیهویت؛ بزرگ ترین چالش صنعت چاپ است
مقاله بعدیمیریونس جعفری؛ کاروانسالار صنف

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.