در بخش های قبلی تا قسمت ششم این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که به نحوی به بررسی مسایل و مشکلات ورق و کارتن پرداخته شد. در این قسمت به موضوعاتی نظیر بررسی استحکام چسبیدن لایههای مقوا، وضعیت های نامناسب مقوا و مناسب و همچنین راهکارهای کیفیتبخشی و رسیدن به شرایط مطلوب در این روند مورد کنکاش قرار میگیرد.
بررسی و عیبیابی
کلیه معایب ورق که آشکارا و قابل رویت هستند بلافاصله باید برطرف شوند. برخی از راهکارهای مناسب برای این منظور به قرار زیر است:
بررسی استحکام چسبیدن لایههای مقوا
به دقت چسبیدن لبه ورق و همچنین استحکام لایهها در کلیه قسمتهای آن در دفعات متعدد وهمزمان با خروج ورق از ماشین مقواسازی بایستی کنترل وبررسی شود.
لاینر را در لبهها عرضی و طولی ورق از نظر استحکام چسب مورد بررسی قرار می دهیم تا مطمئن شویم که به راحتی از فلوت جدا نمیشوند. یک ورق را کنار میگذاریم تا رطوبت از خطوط چسب نوک کنگرههای فلوت خارج شود مجددا استحکام چسبیدن لایهها را بررسی میکنیم.
بررسی وضعیت کنگرههای فلوت در ورق مقوا
با یک تیغ تیز و سالم ورق را در جهت خروج از ماشین برش میدهیم (machine direction که به اختصار MD بیان و یا نوشته میشود) فلوت را از نظر ارتفاع و یکنواخت بودن فرم و شکل مخصوصا جهت حصول اطمینان از اینکه خمیدگی و یا لهشدگی در فلوت بروز نکرده باشد بررسی میکنیم. برش را در دو کنار وسط ورق تکرار میکنیم.
آزمایش ید (Iodine testing)
از ورق مقوا نمونهای برش کنید، البته جهت حرکت ورق در ماشین مقواسازی و همچنین موقعیت محل نمونه را روی ورق علامت گذاری کنید. وضعیت کنگرههای فلوت را از نظر لهشدگی و یا خمیدگی بررسی کنید. ضخامت نمونه را اندازه گیری کرده وعدد آن را در جهت مقایسه خطوط چسب یادداشت کنید. نمونه را در آب گرم بخوابانید تا لایهها به راحتی از هم جدا شوند. لایههای جدا شده را خشک کنید (به کمک غلطک و کاغذ آب خشک کن).
توجه داشته باشید نمونهها را هم مخلوط نکنید. به این معنی که لایههای مربوط به نمونه بایستی پهلوی هم جداگانه،علامت گذاری شده چیده شده مورد بررسی قرار گیرند. محلول ید را به وسیله برس روی خطوط چسب لایهها بمالید و یا روی آن ها اسپری کنید.
توضیح: محلول فوق الذکربا نسبت یک قسمت ید و چهار قسمت آب تهیه می شود.
خطوط چسب در قسمتهایی که نشاسته ژله شده (یعنی چسبندگی خوب بوده است) به رنگ قهوهای تیره و در محل هایی که نشاسته ژله نشده (یعنی چسبندگی خوب نبوده است) به رنگ قهوهای روشن در میآید. البته میتوان مستقیما محلول ید را در آب گرم تشطک بانسبت یک قسمت محلول ید ۲۰ الی۴۰ برابر آب (برحسب غلظت ید) اضافه کرد.
وضعیت های نامناسب مقوا کدام اند؟
تشکیل باند ضعیف چسب براثر اصطکاک ناشی از عملکرد بد ترمزها.
شکل پایینی وضعیت چسب را در لاینر مربوط به دبل فیسر نشان میدهد که بسیار ضعیف است
شکل بالایی نشان دهنده مقطع عرضی یک مقوا با بالاو پایین شدن فلوت میانی است.
وضعیت های مناسب (خوب) در مقوا
وضعیت مناسب چسب بروی لاینر و همچنین فلوت میانی در سینگل فیسر
وضعیت های نامناسب مقوا
در بخش اول عکسها سمت چپ کاغذ لاینری که تاب خورده و عمل چسباندن بعد از فشار انگشتی دیده میشود که نتیجه اش عدم وجود رد چسب است.
در عکس وسط عملیات چسبزنی روی لایه میانی فلوت که بطور واضح قابل رویت است.
در عکس سمت راست چسبزنی روی لاینر که به وضوح قابل رویت است دیده میشود.
وضعیت های نامناسب مقوا
در شکل سمت چپ عملیات چسبزنی روی لاینر در دبل فیسر بعد از ایجاد اصطکاک دیده میشود که خط چسب دارای لکهها یی میباشد.
در شکل سمت راست عملیات چسبزنی بدون اصطکاک دیده میشود که خطوط چسب بدون لکه هستند.
وضعیت های نامناسب مقوا
شکل سمت چپ وضعیت چسب را روی لاینر در سینگل فیسر نشان میدهد که قابل قبول بوده و میتواند به خوبی به روی قلههای فلوت بچسبد. در شکل سمت راست عملیات ضعیف چسبزنی روی لاینر سینگل فیس را نشان می دهد که به خوبی نمیتواند بر روی قله فلوت بنشیند.
مشکل: کاغذ فلوت از نظر ارتفاع کنگره کوتاه شده است
فلوت به خوبی شکل گرفته است ولی ارتفاع کنگرهها کوتاهتر از اندازه استاندارد است که در حداکثر مجاز فشار، حرارت وغیره روی سیلندرهای کنگره ماشین قابل حصول است.
توضیح: نبایستی این عیب با عیوب خمیدگی و له شدن کنگره فلوت اشتباه تعبیر شود.
همانطور که گفته شد کنگرههای فلوت بدون خمیده شدن و یا له شدن فرم گرفتهاند، فقط ارتفاع آنها کمتر از ارتفاع تعبیه شده روی سیلندرهای کنگرههای سینگل فیسر میباشد.
علل بروز اشکال فوق:
- سیلندرهای کنگره فرسوده شدهاند.
- فشار سیلندرهای کنگره کافی نبوده است.
- میزان رطوبت در کاغذ فلوت بسیار بالا بوده است.
- فشار ترمز فلوت خیلی زیاد بوده است.
کوتاه بودن کنگرههای فلوت که در بالا توصیف شد غالبا در حد عیب و نقص مورد نظر قرار نمیگیرند وحتی گاهی نرمال تلقی میشود. ولی Flate Crush Value باید توجه داشت که این نقیصه باعث پایین آمدن وکاهش توان ایستادگی کارتن در چیدمان پس از بستهبندی محصول در انبار مشتری و حمل و نقل خواهد شد.
مشکل: کوتاه و بلند شدن فلوت High-Low corrugation
علل بروز این مشکل:
- لرزش سیلندرهای کنگره.
- موازی نبودن سیلندرهای کنگره.
- کثیف بودن سیلندرهای کنگره و یا وجود فرورفتگی و آثار صدمات روی سیلندرهای کنگره.
- ناکافی بودن فشار بین سیلندرهای کنگره.
- کاغذ فلوت یا زیادتر از حد خیس بوده و یا زیادتر از حد خشک بوده است.
- فشار ترمز کاغذ فلوت خیلی زیاد و یا خیلی کم بوده است.
- رول کاغذ فلوت دو پهن شده است ودر نتیجه در حین کار لنگ میزند،به این ترتیب مثل این است که فشار ترمز را مرتبا کم و یا زیاد کنیم وبروز نقیصه فوق ناشی از همین حالت است.
- سیلندرهای کنگره در حد نرمال داغ نشدهاند.
- تیغهها روی سینگل فیسر Finger Type با سیلندر کنگره پایین فاصله بیش از حد دارند ودر نتیجه کاغذ فلوت از داخل کنگرههای سیلندر گاهی خارج شده وتغییر فرم میدهد (Too much fluff out) (پهن شدن فلوت).
- تیغهها کثیفاند و یا تیغه تاب برداشته است (در مورد سینگل فیسر Finger Type).
بیشتر بخوانید: بررسی علل کاست شدن ورق کارتن
مشکل: خرد شدن فلوت Corrugation Fractured
علل بروز این مشکل:
- کاغذ فلوت زیاد خشک و یا زیاد خیس است.
- فشار ترمز کاغذ فلوت خیلی زیاد است.
- رول کاغذ فلوت دو پهن است.
- فشار مابین سیلدرهای کنگره خیلی زیاد است.
- سیلندرهای کنگره کثیف،یا فرسوده و یا صدمه دیدهاند.
- سیلندرهای کنگره از حالت موازی خارج شدهاند.
ادامه دارد…
گردآوری: ابراهیم رستمی
وضعیت های نامناسب مقوا