امروزه بازاریابی عصبی چنان در تار و پود سیستم فروش جهان نفوذ کرده که دیگر به سادگی نمی توان از کنار آن گذشت. این شیوه از بازاریابی تنها یک بازاریابی برای فروش محصول به هر قیمت ممکن نیست. بلکه مقوله ای است که با تمام ابعاد روحی و جسمی مشتریان ارتباط دارد. به عنوان مثال توجه به «رایحه» یکی از موارد مهمی است که باید در بحث بازاریابی عصبی به آن توجه شود. در قسمت پنجم از سلسله مقالات بازاریابی عصبی، نگاهی داریم به این مبحث، یعنی نقش «رایحه» در بازاریابی عصبی.
بسته بندی به همراه رایحه خوب فراتر از انتشار عطری دلپذیر در فضای بسته بندی و حتی محیط فروش است. این کار در واقع هنر هویت دادن به یک برند، پیام های فروش و بازاریابی، مخاطبان مورد نظر و تطبیقشان با رایحهای است که این جنبه ها را تقویت می کند. در محیط هایی که در آن دیگر محرک های حسی از قبیل استفاده از نور، صدا و محیط لوکس برای برندهایی که می توانند ارتباط عاطفی طولانی مدت با مشتریان برقرار کنند ترکیب شده اند، این عامل بسیار مؤثر است.
نتایج پایدار؛ مشتریانی شادترند که ماندگارترند
نتایج به دست آمده در بررسی های گوناگون نشان می دهد مشتریان که شادترند برند شما را به خاطر میسپارند و ماندگارترند. استفاده ماهرانه از راهحل رایحه مناسب در محیط مناسب (بسته بندی، محیط فروش کالا و…) می تواند مصرف کنندگان را به صرف زمان بیشتری در محیط های خرده فروشی وا دارد و یا می تواند ابزاری مؤثر برای جذب مردم به فروشگاه باشد. انتشار رایحه منحصر به فرد در محل کار میتواند هویت برند را تقویت کند، محیطی مناسب برای مشتریان، کارکنان و میهمانان ایجاد کند و کسب و کار را از دیگر رقبا متمایز سازد.
رایحه منحصر به فرد با امضای عطر در ذهن
به منظور اینکه خود را از رقبا جدا کنیم، میتوان از عطرسازان حرفهای ما برای طراحی و توسعه امضای عطر منحصر به فرد خود استفاده کرد که به طور کامل و دقیق برای نام تجاری طراحی میشود و به طور انحصاری تنها برای استفاده برند است.
خواه برند خود عطر و رایحه با کیفیت خود را انتخاب کند و یا ترکیب عطر را صد در صد از مواد طبیعی انتخاب شود، هویت برندسازی عصبی با حس بویایی، دوام کسب و کار را تضمین خواهد کرد. برای ساخت عطر و رایحهای منحصر به یک مجموعه و برند، کارشناسان با مجموعه مورد نظر در ارتباط مستقیم خواهند بود، برای مشخص کردن تعیین نوع محیطی که معطر میشود، مخاطبان و مشتریان مورد نظر و هدف کلی از رایحهسازی. این راه خوبی برای تمایز میباشد.
دانش بازاریابی با رایحه فراتر از یک جذبه فروش و بازاریابی ساده
حس بویایی به عنوان گیرنده عطر و بو در بینی که به طور مستقیم به بخشی از مغز که مسئول حافظه و احساسات است متصل میباشد، پیچیدهتر از هر حس دیگری است. چنان قدرتمند، که در واقع، اعتقاد بر این است که بینی بر ۷۵ درصد از احساسات روزانه ما تاثیرگذار است. گفته میشود که این پیوند نزدیک غده بویایی که ثبت بو و رایحه و سیستم لیمبیک که کنترل احساسات و خاطرات را بر عهده دارد است که عامل قدرت و تأثیرگذاری حس بویایی است.
رایحه و صنعت؛ عطر و بوی هر صنعت
مزایای استفاده از رایحه را میتوان در اکثر صنایع و مشاغل از قبیل بانکداری، سیستم حمل و نقل، خرده فروشیها، ادارات و دفاتر شرکتها، صنایع مربوط به تفریح و سرگرمی، ورزش، هتلها، پزشکی، نمایشگاههای ماشین، رستورانها و فروش غذا مشاهده کرد. چند نمونه را در ادامه بررسی میکنیم.
بانکها، بهبود تجربه و رضایت مشتری از طریق رایحه
در صنعت بسیار رقابتی امور مالی و بانکداری، حفظ مشتری برای موفقیت بسیار مهم است. تجربه مطلوب مشتری، راهی قدرتمند برای حفظ مشتریان است و بانکها در حال حاضر میتوانند به رایحهسازی به عنوان روشی برای بهبود رضایت مشتریان با تکنیک بازاریابی عصبی در شعبههای خود نگاه کنند. این کار با هدف ایجاد یک فضای آرامش بخش برای مشتریان مضطرب و یا ایجاد یک محیط ساده و گرم خانگی در مقابل احساس کسالتی که اغلب در بانکها مشاهده شده، انجام میشود.
در واقع میتوان با استفاده از رایحه فضاها را به آنچه که مورد نظرتان است، تبدیل کرد. انتظار در صفهای طولانی بانک میتواند خستهکننده و در نتیجه یک تجربه منفی باشد. بنابراین، مشتریان به احتمال زیاد خدمات در یک محیط معطر را مطلوبتر ارزیابی خوهند کرد. در نتیجه رایحه میتواند فضای الهامبخش و راحتی ایجاد کند و سطح توجه به مشتری را افزایش دهد تا میهمانان فضا را با اثری ماندگار ترک کنند و میتوان از این موضوع با عنوان تجربه یک بانکداری مطلوب و دلپذیر یاد کرد. در ادامه مزایای استفاده از رایحه در این صنعت به اختصار بیان شده است:
حفظ مشتری:
یک تجربه مثبت که از طریق رایحه فراهم شده میتواند در حفظ و عملکرد کسب و کار مؤثر باشد.
رضایت مشتری:
این نکته ثابت شده است که استفاده از رایحه میتواند موجب شود مشتری زمان انتظار صرف شده در صفها را کوتاهتر تصور کند و خدمات را مطلوبتر ارزیابی کند.
به رسمیت شناختن برند (نام تجاری):
میتوان گفت محیط معطر به رایحه باارزشترین و زیربناییترین ابزار برای برند محسوب میشود.
بیشتر بخوانید: بازاریابی بر مبنای رفتار مصرف کننده
ادارات و دفاتر شرکتها
دفاتر معطر به رایحه مطلوب، سبب ایجاد نیروی کار پربازده و کاهش استرس است. یک کارگر و کارمند شاد، فردی پربازده و مولد است و بنابراین محیط اطراف نقش مهمی در این مورد دارد. کیفیت هوایی که عاری از آلایندههای مضر و بوها است برای سلامتی ایمنی و حس خوب کارمندان بسیار مهم است. این کار نه تنها میتواند مشکلات ذکر شده را در یک دفتر تجاری و یا محیط کار پربازده کاهش دهد، همچنین میتواند حس بهتری ایجاد کند، بازدهی کار را افزایش و استرس را کاهش دهد.
تحقیقات نشان میدهد افراد مشغول به کار در مناطق معطر با رایحه، خود بهرهوری بالاتری را نشان دادند و بیشتر به اتخاذ استراتژیهای کار پربازده تمایل دارند. مطالعات همچنین نشان میدهد، در اپراتورهایی که در معرض رایحه لیمو و اسطوخودوس هستند، نرخ خطا در تایپ کردن به طور قابل توجهی کاهش مییابد و در مورد رایحههایی از قبیل نعناع فلفلی، بهبود عملکرد در افزایش سرعت و دقت مشاهده شده است. در ادامه خلاصهای از مزایای استفاده از این تکنیک آمده است:
بهبود محیط:
رایحهسازی باعث ایجاد یک محیط مثبت توسط کاهش استرس، تسکین خستگی، بهبود سطح هوشیاری و عملکرد است.
افزایش بهرهوری:
انتشار رایحه اسطوخودوس در طول زمان استراحت در محل کارسبب جلوگیری از بدتر شدن عملکرد کارکنان شده است.
بهبود کیفیت هوا:
تحقیقات علمی تأیید میکند که اسانسهای طبیعی و روغنهای گیاهی با باکتریها، ویروسها و قارچهای موجود در هوا مبارزه کرده و آنها از بین میبرند.
پزشکی و فضاهای درمانی
صنعت پزشکی نیاز به حصول اطمینان از احساس راحتی بیماران، سهولت برای تضمین تکرار کسب و کار و رضایت کامل مشتریان دارد. کار با توجه به ماهیت این صنعت میتوان گفت این کار دشوار است، چراکه بسیاری از بیماران در مورد معاینه دندانپزشکی و یا ویزیت ساده پزشک بسیار مضطرب هستند. بوی تند پاککنندهها در کلینیک پزشکان و اتاق انتظار بیمارستانها اغلب به احساس ناخوشایند بیماران کمک میکند.
برای ایجاد یک محیط آرامش بخش تر برای بیماران و کارکنان، کلینیکهای پزشکی به قویترین حس انسان یعنی حس بویایی روی آوردهاند. انتشار یک رایحه آرامش بخش از اسطوخودوس یا اوکالیپتوس سبب پاسخی عاطفی میشود؛ بنابراین حاضرین در اتاق انتظار احساس آسیب کمتری خواهند داشت.
محیط دارای رایحه اثری مثبت بر ادراک بیماران از کیفیت خدمات، نظافت و سلامتی شخصی دارد. محیط حس بهتر و گرمتری منتقل میکند و بیماران احساس شادی و آرامش خواهند داشت. استفاده آنها در خالصترین شکلشان یعنی روغنهای گیاهی، بر حواس فرد اثر مطلوب دارد و با خواص ضد باکتریایی با گسترش باکتریها در هوا مبارزه کرده و سبب احیای هوا و جو محیط میشوند.
داخل بسته دارویی هم محیط نگهداری دارو است، با باز کردن دارو محیط تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و ذهنیت بیمار را تحت تأثیر قرار میدهد. استفاده از جعبههای معطر، مقواهای خوشبو و سایر شیوهها ما را به این هدف خواهد رساند. ما میتوانیم خواص استفاده از رایحههای طبیعی در محیطهای پزشکی را میتوان به شرح زیر خلاصه کرد:
آرامش:
انتشار رایحه در اتاق انتظار برای بهبود حس بویایی و آرامتر شدن مراجعین قبل از مشاوره و ویزیت مناسب است.
ضد باکتری:
انتشار محصولات ضد باکتری در محیطهای پزشکی خطر عفونت توسط باکتریهای منتقله از راه هوا را به حداقل میرساند.
تجربه مثبت:
انتشار رایحه اسطوخودوس احساسات منفی و خاطرات تجارب ناخوشایند مربوط به دندان پزشکی را از بین خواهد برد.
ادامه دارد…