چاپ دیجیتال در برابر چاپ افست؛ برتری‌ ها و کاستی‌ ها

برگردان و ویرایش: احمد فرهی

0
53
چاپ افست

هر پروژه چاپی ویژگی خود را داشته و با هم متفاوت هستند. هنگامی که زمان تصمیم‌گیری نهایی فرا می‌رسد که کدام روش چاپ اقتصادی است، طراح یا تصمیم‌گیرنده می‌بایست توجه خود را به کیفیت، حجم کار، بودجه و برنامه زمان‌بندی معطوف کند. در صنعت چاپ دو چهارچوب اصلی بیشتر وجود ندارد، چاپ دیجیتال و چاپ افست متعارف که هر کدام برتری و کاستی‌های خاص خود را دارد. قبل از تصمیم نهایی می‌بایست برتری‌ها و کاستی‌های هر دو روش سنجیده و با در نظر داشتن خواست خود از کار چاپی، تصمیم آگاهانه گرفته شود.  

برتری‌ ها و کاستی‌ های چاپ دیجیتال

 برتری‌ ها:

چاپ دیجیتال بطرز ناباورانه‌ای سریع است، به طوری که برای چاپ کارت شناسایی و کارهای چاپی با فرصت اندک بسیارمناسب است. چاپ افست رایج به دلیل تدارکات اولیه کندتر است. بنابراین توجه دقیق به زمانی که وجود دارد، در انتخاب روش چاپ اقتصادی تعیین‌کننده است. اگر فرصت کم و تنگ است، چاپ دیجیتال بهترین گزینه است و باید به سراغ سرویس دهندگان مشهور و دارندگان چاپ تصویرگذاری مستقیم Direct Imaging (DI) رفت.

هنگام انتخاب روش و انجام کارچاپی توجه به بودجه بسیار حایز اهمیت است. اگر حجم کار چاپی اندک باشد، چاپ دیجیتال به مراتب ارزان‌تر از چاپ افست است.

اگر کار چاپی کم، در زمان کوتاه و محدودی مورد نیاز باشد، می‌بایست به سراغ چاپ دیجیتال رفت تا هم زمان و هم هزینه پایین بیاید. 

یکی از فواید کلیدی چاپ دیجیتال نمونه‌گیری دقیق از کار چاپی است. این نمونه می‌تواند با سرعت و هزینه کم تهیه شود، که با در دست داشتن این نمونه می‌توان دقیقا آنچه که در نهایت چاپ می‌شود را پیش‌بینی کرد.

یکی دیگر از دستاوردهای باارزش و غیر قابل انکار چاپ دیجیتال طراحی متن نوشتاری، تصاویر و رنگ است که به دلخواه بدون درنگ، قابل تغییراست. چنانچه لازم باشد در بخش‌هایی از کار چاپی متناسب با شرایط بازار محلی تغییراتی داده شود، چاپ داده‌های متغیر بسیار آسان و به سرعت شدنی است.

چاپ دیجیتال چاپ افست کاستی‌ ها:

کاستی‌های چاپ دیجیتال چیست؟ علیرغم پیشرفت پیوسته چاپ دیجیتال، کیفیت رنگ و انعطاف‌پذیری چاپ افست متعارف از قبیل کاربرد متنوع کاغذ و مرکب و همچنین انطباق درجه‌بندی رنگ و مرکب (سیستم پانتون) را ندارد. چاپگرهای دیجیتال همان چهاررنگ را استفاده می‌کنند ولی در واقع آنها را شبیه‌سازی می‌کنند که قابل رقابت با چاپ افست نیست.

یکی دیگراز کاستی‌های چاپگرهای دیجیتال این است که مرکب کاملا جذب کاغذچاپ نمی‌شود، بدین معنی که ترک‌هایی دررنگ نزدیک لبه‌ها دیده می‌شود که در مرحله پایانی چاپ خود را نشان می‌دهد. در حالی که درچاپ افست متعارف چنین مشکلی بروز نمی‌نماید. همچنین در چاپ افست که بسیار مهم است و باید بخاطر داشت، در تیراژ بالای چاپ هزینه چاپ به مراتب کمتر از چاپ دیجیتال می‌باشد.

با توجه به کیفیت برترچاپ افست و چاپ با تیراژ بالا، چاپ افست گزینه بهتری نسبت به چاپ دیجیتال است.

چاپ افستبرتری‌ ها و کاستی‌ های چاپ افست متعارف

 برتری‌ ها:

برتری‌های چاپ افست متعارف روشن است. زمانی که کیفیت تصویر مورد نظر باشد، بهترین کیفیت درچاپ گرافیکی دست یافتنی است، به ویژه اخیرا نیز فناوری (CTP computer-to-plate) که دقت و کیفیت چاپ افست را بالابرده، موجب ارتقا کیفیت بهتر چاپ شده است.

همانطور که پیشتر گفته شد، در مصرف مواد اولیه در چاپ افست متعارف گزینه‌های بیشتری وجود دارد. بسیاری از کارهای گرافیکی نیاز به انواع کاغذهای غیرمعمول با اندازه‌های مختلف دارند، همچنین مرکب‌های مخصوص و عملیات تکمیلی خاص دارند. از این رو اگر این موارد در کارهای چاپی مدنظر باشد، حتما باید به سراغ چاپ افست رفت. برای جلوه‌های ویژه مانند وارنیش موضعی در چاپ افست کیفیت به مراتب بالاتر است.

وقتی که در کارچاپی، کنترل کامل و دقت در رنگ مورد نیاز و برجسته باشد، ترکیب سیستم تطبیقی پانتون PMS و درجه‌بندی مرکب در چاپ افست امکان‌پذیر و چاپ افست بهترین گزینه است. فرآیند چهار رنگ اصلی مورد استفاده در چاپ دیجیتال به سادگی نمی‌تواند با چاپ افست رقابت کند.

اگر حجم کار چاپی گرافیکی زیاد باشد، چاپ افست متعارف نه تنها اقتصادی است بلکه می‌تواند سریع‌تر هم باشد. بیشترهزینه‌ها و زمان در چاپ افست صرف آماده‌سازی اولیه و آماده‌سازی دستگاه چاپ می‌شود. بنابراین اگر حجم کار بالا باشد و آماده‌سازی‌ها انجام شود، قیمت واحد به شدت پایین می‌آید و هزینه شمارگان اضافی نسبتا پایین است.

مرکب ‌های چاپ افست کاستی‌ ها:

کاستی‌های چاپ افست چیست؟ وقتی دستگاه چاپی برای کاری آماده سازی و دستگاه به چرخش درآمد، بسیار مشکل خواهد بود که برنامه کاری آنرا مطابق تغییر شرایط جدید، تغییرداد، در حالی که در مقایسه با چاپ دیجیتال که تغییر برنامه کاری در زمان کوتاهی نسبتا آسان است، از نقاط ضعف چاپ افست می‌باشد.

برای حجم کارچاپی کم، چاپ افست درمقایسه باچاپ دیجیتال، هم کندتر و هم هزینه‌بر است. بنابراین همانطور که گفته شد، چاپ دیجیتال برای حجم کاری کم هم سریع‌تر و هم کم‌هزینه‌تر است.

بیشتر بخوانید: نگاهی به اجزای ماشین چاپ افست

انتخاب روش چاپ اقتصادی، بستگی به ملاحظات کیفیت، حجم تقاضا، بودجه وبرنامه زمان‌بندی دارد. یادآور می‌شود که قبل از شروع به چاپ می‌بایست کلیه انتظارات از چاپ به دقت بررسی و نهایتا تصمیم‌گیری شود که کدام روش چاپی مناسب‌تر است.

برگرفته از: justcreative.com

مقاله قبلیبررسی لایحه کاهش ساعت کاری ادارات و افزایش تعطیلی آخر هفته
مقاله بعدی۸۰۰ درصد رشد تولید کاغذ چاپ و تحریر در دولت سیزدهم

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.