آگاهی از مراحل عملیات بسته بندی

(قسمت اول)

0
73
عملیات بسته بندی

شناخت فناوری و آگاهی از مراحل عملیات بسته بندی، شناخت پیمانکار تأمین‌ کننده مواد و آشنایی با محدودیت‌ ها و امکانات وی و سعی در ارتباط‌ گیری با پیمانکاران بزرگ و شناخته شده و عدم کارسپاری به مقاطعه‌ کاران و دلالان کوچک،مواردی است که در این مطلب بررسی خواهد شد.

هر کالایی به دنبال فروش بیشتر است و مسائل اقتصادی و هزینه‌ ها از عوامل مهم و تأثیر‌گذار در انتخاب مصرف‌‌ کنندگان است. بسته‌ بندی امروز جزئی تفکیک‌ ناپذیر از کالا است و بالطبع هزینه‌ هایی در پی دارد که اتفاقاً گاهی گزاف است و تأثیر مستقیمی در قیمت کالا دارد؛ از این‌رو کنترل آن می‌ تواند در فروش کالا مؤثر واقع شود. بررسی‌ ها نشان داده، می‌ شود با صرفه جویی و طراحی‌ های خلاقانه بخش قابل توجهی از هزینه‌ ها را کاهش داد، بدون اینکه کیفیت آن تغییر محسوسی داشته باشد.

برای اینکه بدانیم چگونه می‌ شود در هزینه‌ های یک بسته‌ بندی صرفه‌ جویی کرد باید عوامل چندی را مطالعه و بررسی کنیم. این مطلب قسمت اول یک پیوستار است. در این قسمت شناخت فناوری و آگاهی از مراحل عملیات بسته بندی، شناخت پیمانکار تأمین‌ کننده مواد و آشنایی با محدودیت‌ ها و امکانات وی و سعی در ارتباط‌ گیری با پیمانکاران بزرگ و شناخته شده و عدم کارسپاری به مقاطعه‌ کاران و دلالان کوچک، بررسی خواهد شد.

عملیات بسته بندیشناخت فناوری بسته‌ بندی

آشنایی با فناوری بسته‌ بندی‌ ها نگاهی منتقدانه به شما اعطا می‌ کند که باعث می‌ شود با توجه به سایر خصوصیات کالایتان بهترین انتخاب‌ ها را انجام دهید. کالای شما هر چه که باشد به هر حال با شناخت فناوری چند انتخاب برای شما شکل می‌ گیرد. شما می‌ توانید فناوری‌ های موجود را استعلام قیمتی کنید، کیفیت‌ سنجی کنید و به این وسیله بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

شناخت مراحل عملیات بسته بندی

وقتی ما سایر مراحل بسته‌ بندی یک کالا را بدانیم و از حداکثر توان دستگاه و متریال مورد نیاز بسته‌ بندی خود آگاه باشیم آنگاه می‌ توانیم به تغییر در شکل و جنس آن بیاندیشیم و یا جایگزین‌ هایی برای برخی مواد بیابیم که به صرفه‌ تر باشند.

در همین رابطه مهندسی ارزش مطرح می‌ شود. تحلیل ارزشی یا مهندسی ارزش یکی از راه‌ های مؤثر کاهش هزینه به شمار می‌ رود. با این روش می‌ توان برای هر بخش از عملیات بسته بندی تابعی را تعیین کرد و برای موادی که قادر به جایگزینی هستند هم تابعی تعیین کرد و به این روش هزینه‌های انجام هر تابع را مقایسه کرد و انتخاب بهتری داشت.

مهندسی ارزش می‌ تواند به عنوان وسیله بهبود عملکرد و بهره‌ وری به کار رود و با انجام آن در توالی‌ های زمانی و مقایسه آنها با تابع گذشته، از افزایش هزینه‌ ها مطلع شد و دلیل آن را جست‌ و جو کرد؛ مثلاً یکی از علت‌ های اصلی، مستهلک شدن و کهنه شدن ماشین‌ ها است که باعث کند شدن کار، پایین آمدن کیفیت و دور ریز زیاد می‌ شود. با این تفاسیر می‌ توان گفت: هدف اصلی تحلیل ارزشی بهینه کردن هر تابع در حد کمترین هزینه می‌ باشد.

عملیات بسته بندیمراحل هر تحلیل ارزشی 

– تعریف تابع اصلی هر جزء عملیاتی

– جست‌ و جو جهت مواد یا روش‌ های دیگر برای انجام مراحل هر تابع

– مقایسه هزینه روش‌ های فعلی با سایر روش‌ ها

باید توجه داشت که روش تحلیل ارزشی به خودی خود منطقی و از نظر کاربرد آسان است، مهم علم و آگاهی نسبت به موضوع و پیدا کردن جایگزین‌ های بالقوه است تا انتخاب‌ های دیگری برای تصمیم‌ گیری شکل بگیرد.

 بیشتر بخوانید: هارد باکس بهترین نوع بسته بندی

عملیات بسته بندیشناخت پیمانکار تأمین‌ کننده مواد و آشنایی با محدودیت‌ ها و امکانات وی

باید توجه داشت علم و آگاهی و انتخاب درست و به صرفه یک بسته‌ بندی تمام کار نیست. کارخانه ما یا خودش صاحب واحد بسته‌ بندی است یا یک کارخانه مجزا در بیرون از حوزه ما مسئول بسته‌ بندی کالای تولیدی ماست، در هر حال، شکل، طرح و جنس بسته‌ بندی ما باید با توجه به مقتضیات کار دستگاه‌ های پیمانکار بسته‌ بندی ما انتخاب شود. از همین‌رو بهتر است قبل از انجام هر کاری با این بخش و ماشین‌های آن و امکانات، کمبودها و مزیت‌هایی که به طور بالقوه جلوی راه ما هستند، آشنا شویم.

از طرفی خیلی اوقات مشورت با این پیمانکاران خود راهگشا و خلاقیت‌بخش است، آن‌ها از نزدیک با دستگاه‌ها کار کرده و تجربه دارند و می‌توانند مشاوره خوبی در اختیار ما بگذارند.

 

ارتباط با پیمانکاران بزرگ و نسپردن کار به مقاطعه‌ کاران و دلالان کوچک

علاوه بر مواردی که ذکر شد گاهی تغییر دادن پیمانکار، کارخانه و شرکتی که بسته‌ بندی کالاهای شما به او سپرده شده است به تنهایی می‌ تواند قیمت قابل توجهی از هزینه‌ های شما بکاهد. یک شرکت متعهد و اسم و رسم دار علاوه بر اینکه خود اعتباری برای برند و کالای شما است مزیت‌ های فراوان و بالقوه زیادی را دارا است.

مثلاً اگر متریال بسته‌ بندی شما در بازار نایاب شد، این شرکت‌ های بزرگ هستند که به پشتوانه انبار و یا اسمشان در بازار برای تهیه متریال، با مشکل کمتری روبرو خواهند شد. گاهی هم بسته‌ بندی شما بسته به نوع در چند مرحله انجام می‌ شود و این مراحل به تنهایی در یک مکان واحد انجام نمی‌ شود که در این صورت هزینه‌ های بیشتری را به ما تحمیل می‌ کند که ارتباط‌ گیری با یک پیمانکار عمده و بزرگ به خوبی می‌ تواند این مشکل را حل کرده و از برون‌ سپاری و هزینه‌ های مربوط به آن جلوگیری کند.

مقاله قبلیسی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو و حضور پر رنگ ایران
مقاله بعدیطراحی و چاپ کارتن از ابتدا تا انتها

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.