در کشور ما سالهاست که امور بسته بندی در بخش خصوصی بدون متولی مانده است و هر چند صحبت هایی در این خصوص می شود ولی اقدامی عملی انجام نشده است. شناخت اینکه این سازمان ها کدامند و ما کجا هستیم یک ضرورت است. آنچه در پی میآید معرفی بعضی از سازمان های علمی و تخصصی بسته بندی جهان است.
سازمان بسته بندی جهانی (World Packaging Organization)
سال تاسیس: ۶ سپتامبر ۱۹۶۸
محل تاسیس: توکیو / ژاپن
تعداد کشورهای عضو: ۴۷ کشور
تعداد اعضا: ۶۸ عضو اعم از عضو کامل با حق رای، عضو کامل بدون حق رای، حق وابسته بدون حق رای و عضو افتخاری
اهداف:
- تشویق به توسعه فناوری، علم، مهندسی و دسترسی بستهبندی در سطح جهان
- کمک به توسعه تجارت بستهبندی در سطح جهانی
- ترغیب و ایجاد انگیزه به منظور پژوهشهای کاربردی بیشتر در زمینه صنعت بستهبندی (آکادمیک و صنعتی)
- برگزاری همایشها و نمایشگاهها و کنفرانسهای منطقهای و جهانی با کمک کشورهای عضو
- برقراری ارتباط موثرتر و قویتر اتحادیهها و اصناف بستهبندی کشورها با یکدیگر از طریق برگزاری کنفرانسها، همایشها، ایجاد پایگاههای داده و شبکههای ارتباطی مجازی
- چاپ تکثیر کتب، مجلات و نشریات تخصصی هم به صورت هارد کپی و هم به صورت نشریات الکترونیکی
- وضع قوانین، استانداردها به منظور افزایش ارتقاء محصولات و صنعت بستهبندی
- برقراری مسابقات مختلف علمی و اعطای جوایز به برگزیدگان علمی و تحقیقاتی صنعت بستهبندی
فعالیتها:
- ایجاد شبکههای ارتباطاتی بین اعضا از مهمترین استراتژیهای این سازمان میباشد
- ایجاد کنفرانسها در کشورهای عضو
- تولید بولتنها و مجلات خبری و علمی
- تولید سالنامههای آماری و تحقیقاتی در مورد روند کلی صنعت بستهبندی در جهان
- همکاری نزدیک با نهادهای آکادمیک و نزدیکتر کردن این نهادها با تولیدکنندگان و صنعتگران به منظور ایجاد بستری برای استفاده هرچه موثرتر از یافتههای دانشگاهی به تولیدات صنعتی
چگونگی پیدایش:
سازمانهای جهانی با سازمانهای ملی با یکدیگر متفاوت میباشد. در سازمانهای جهانی معمول بر اساس توافق یک کنوانسیون صورت میگیرد. مثلا سازمان بستهبندی جهانی بر اساس توافق رهبران انجمنهای بستهبندی کشورها در سال ۱۹۶۸ در توکیو ژاپن ایجاد شده است.
نوع سازمان:
بیشتر این سازمان ها و انجمنها غیر انتفاعی هستند. یک شرکت غیر انتفاعی برای اینکه سود حاصل از فعالیت خود را بین سهامداران تقسیم نماید ایجاد نمیشود بلکه هدف عمده یک شرکت غیر انتفاعی ارایه خدمت به بخشی از جامعه است. البته این بدان معنا نیست که شرکتهای غیر انتفاعی کسب درآمد نمیکنند بلکه فعالیتهای این دست از موسسات منجر به ایجاد جریان مالی میگردد که در نهایت موجب حفظ و بقای این شرکتها و سازمانها میشود.
البته ماهیت سازمانها بنابر گستره خدمات و فلسفه ایجادشان و همچنین قوانین و مقررات جاری داخلی و بینالمللی آنها متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال سازمان بستهبندی جهانی یک سازمان بینالمللی است.
شعار سازمان:
Better Quality of Life, Through Better Packaging, For More People
کیفیت بهتر زندگی به واسطه بستهبندی بهتر برای افراد بیشتر
بیشتر بخوانید: چالش زیستمحیطی در صنعت بستهبندی
اتحادیه بسته بندی آسیا APF (Asian Packaging Federation)
سال تاسیس: ۱۹۶۷
محل تاسیس: توکیو / ژاپن
تعداد کشورهای عضو: ۱۳ کشور
سازمانی غیر انتفاعی است که منافع بستهبندی همه تجارتها و صنایع در منطقه اقیانوس آرام آسیایی و فراتر از آن را زیر یک چتر به نام همکاری متحد میسازد.
هدف:
این سازمان در راستای ایجاد و تقویت همکاری میان تمام نهادی مربوط به بستهبندی است که شامل حوزههای آموزش و پرورش، توسعه بستهبندی، جنبههای زیست محیطی و قانون و مقررات میباشد. دبیرخانه APF در مابین اعضای آن جابجا میشود.
اعضای اجرایی:
- ترکیه / اتحادیه تولیدکنندگان بستهبندی ترکیه (ASD)
- بنگلادش / انجمن صادرکنندگان، تولیدکنندگان بستهبندی و ملزومات پوشاک (BGAPMEA)
- چین / موسسه ملی تحقیقات بستهبندی محصولات صادراتی (CEPI)
- هند / موسسه بستهبندی هند (IIP)
- اندونزی / اتحادیه بستهبندی اندونزی (IPF)
- ژاپن / موسسه بستهبندی ژاپن (JPI)
- کره / مرکز بستهبندی کره و موسسه فناوری صنعتی کره (KOPACK)
- مالزی / انجمن بستهبندی مالزی (PACMA)
- فیلیپین / موسسه بستهبندی فیلیپین
- سنگاپور / انجمن بستهبندی گروه صنعتی سنگاپور
- سریلانکا / انجمن بستهبندی گروه صنعتی سنگاپور
- تایلند / گروه توسعه صنعتی از توسعه صنایع منطقهای یا بخشی (DIP: Department of Industrial Promotin)
- ویتنام / اتحادیه بستهبندی ویتنام
اعضای معمولی / سازمانهای غیر انتفاعی
- کره / اتحادیه بستهبندی کره
- روسیه / اتحادیه سوجوزوپک
- دبی / بازرگانی زوبیر و فاروک
- تایلند / اتحادیه بستهبندی تایلند، مرکز بستهبندی تایلند، گروه فناوری مواد و بستهبندی دانشگاه کاستسارت تایلند
۲۷ عضو معمولی (شرکتها و سازمانهای انتفاعی)
کنگره (همایش) APF:
همایش سالانه APF در کشورهای مختلف عضو APF هر سال برگزار میشود. به راحتی به موازات ملاقاتهای برنامهریزی شده سالانه و نمایشگاه بستهبندی، در همایش متخصصین بستهبندی و سخنرانان بینالمللی شناخته شده از آسیا و فراتر از آن را جذب میکنند. همایش فرصتی جهت بحثهای رسمی و شبکهسازی ارایه میدهد. همچنین فرصتی است برای کشورها که دستاوردهای خود در زمینه بستهبندی را به اشتراک بگذارند و با یکدیگر تابدل فناوری انجام دهند.
انواع عضویت:
- عضویت عادی (Ordinary Membership): فقط به یک سازمان یا موسسه بستهبندی به رسمیت شناخته شده از هر کشور اعطا میشود.
- عضویت وابسته (Affiliate Membership): به همه سازمانهای صنعتی یا حرفهای، ملی و بینالمللی دیگر که تا حد زیادی درگیر و یا علاقمند به کار بستهبندی و مشکلات مرتبط به آن هستند، اعطا میشود (اعضای عادی و وابسته از کشورهای عضو APF هستند).
- عضویت پیوسته (Associate Membership): به مرکز بستهبندی به رسمیت شناخته شده، موسسه و یا سازمان به نمایندگی از یک کشور غیر آسیایی که با رعایت قوانین APF موافق است داده میشود.
- عضویت همکار (Corporate Membership): به شرکت خصوصی آسیایی یا غیر آسیایی که به رسمیت شناخته شده است داده میشود.
- عضویت انفرادی (Individual Membership): به افراد متخصص در زمینه بستهبندی اعطا میشود.
- عضویت افتخاری (Membership Honorary): به فردی که خدمات ارزندهای برای سازمان APF انجام داده است و توسط هیات مدیره تایید شده و توسط مجمع عمومی پذیرفته شده است اعطا میشود.
فعالیتها:
- برگزاری مسابقه Asiastar در زمینه بستهبندی
- تاکید بر اهمیت بستهبندی
- رویدادهای سالانه
- حمایت و توسعه آموزش با کیفیت بالا در زمینه بستهبندی و برگزاری دورههای آموزشی
- تحویل گزارشهای سالانه از کشورهای عضو در خصوص پیشرفتها و دستاوردها در زمینه بستهبندی و در دسترس قرار دادن آنها در سایت سازمان
- درج مقالات علمی مرتبط
- معرفی مقالات و کتابهای جدید و مفید در زمینه بستهبندی
- حمایت از کشورهای آسیایی جهت راهاندازی انجمن در زمینه بستهبندی
- کمک به کشورهای عضو جهت پیادهسازی استانداردهای مرتبط در زمینه بستهبندی
مزایا:
- دریافت نسخههای نشریه اطلاعاتی Asian Packaging
- تخفیف در شرکت برای مسابقه Asiastar
- استفاده از لوگوی APF
- تخفیف ۲۰ درصدی برای تبلیغات در نشریه اطلاعاتی APF
مزایای عضویت:
به طور اجمالی میتوان از برخی از مزایای عضویت در راستای توسعه و پیشرفت صنعت بستهبندی کشور را بدین صورت برشمرد:
- ارتباط با تمامی اتحادیههای بستهبندی سایر کشورها و آگاهی از روند توسعه صنعت بستهبندی در آن کشورها
- حضور در مجامع، کارگاهها و کنفرانسها و مسابقات مرتبط با بستهبندی و صنایع مرتبط
- بهرهگیری از پایگاه دادههای سازمان و استفاده از نشریات، بولتنها، اطلاعات و آمار
- ایجاد بستر همکاریهای چندجانبه میان اتحادیهها و همچنین شرکتهای عضو اتحادیهها
- امکان ایجاد همکاریهای مشترک میان محافل علمی و صنعتی
روند عضویت:
روند در این سازمانها تا حد امکان ساده شده و از طریق اینترنت و حتی تنها با ارسال یک پست الکترونیک به مسئول مربوط شرایط برای احراز عضویت را بررسی کرده و به درخواستکننده برای تکمیل ادامه فرآیند عضوگیری بازخورد میدهد.
در سازمان بسته بندی جهان چهار نوع عضویت وجود دارد:
- عضویت کامل که در این عضویت شما حق رای دارید
- عضویت کامل بدون حق رای
- عضویت وابسته بدون حق رای
- عضویت افتخاری
برای عضویت به سه فرم اول لازم است موسسه و یا شبکه و یا مرکز آموزشی و یا دانشگاهی متخصص و متمرکز در حوزه صنعت بستهبندی مستندات مربوط به حوزه فعالیت را به همراه خلاصهای از وضعیت آن مرکز مربوطه به انضمام خلاصهای از وضعیت بستهبندی کشور را به همراه درخواست عضویت به بخش عضویت در سایت ارسال نماید و طی دعوتنامهای از اعضای هیئت مدیره سازمان برای حضور در رویدادی مرتبط به عنوان مثال جلسه، همایش، جشنواره، سمیناری که به صورت تخصصی در حوزه بستهبندی برگزار میشود برای ایشان ارسال نماید.
به دنبال حضور یک یا چند تن از اعضای هیئت مدیره در کشور و بیان درخواست به صورت حضوری طبق قوانین سازمان بسته بندی جهانی بقیه مراحل کار اجرایی خواهد شد.
در خصوص عضویت نوع چهارم، هر فرد متخصص و مجرب در حوزه بستهبندی با ارسال رزومه خود و ارسال ایمیل و برقراری ارتباط میتوان گامهای عضویت افتخاری را انجام دهد.