معرفی تبلیغات کاغذی پرکاربرد (بخش دوم)

ارکان چاپی برندینگ

0
44
تبلیغات کاغذی

برندسازی امروز به یکی از مسائل عام هر کسب‌وکاری تبدیل شده است. مجموعه‌های مختلف وقتی تفوق مجموعه‌های بزرگ را می‌بینند و چگونگی رشد آن را بررسی می‌کنند به‌خوبی تأثیر تبلیغات و برندسازی را در آن‌ها می‌بینند. مسائلی از قبیل انواع تبلیغات در رسانه‌ها، تبلیغات کاغذی، بیلبوردهای شهری و یا بنرها و یا طراحی وب‌سایت، رعایت سئو، تبلیغ در گوگل و خرید کلیدواژه و دیگر بخش‌های معمول تبلیغاتی هر مجموعه در اصل بخشی از برندسازی هر کسب‌وکار محسوب می‌شوند که مشاوران تبلیغاتی با کمک آن‌ها به کسب‌وکارها رونق داده و ماندگاری آنان را تضمین می‌کنند.

در این میان طراحی چاپ ست‌های اداری اعم از کارت ویزیت، سربرگ، کاتالوگ، بروشور و یا پاکت نامه ازجمله مواردی هستند که از قدیم‌الایام و قبل از شکل‌های نوین تبلیغاتی و برندسازی مطرح بوده و هنوز هم جایگاه پراهمیت خود را در بین سایر بخش‌های تبلیغاتی حفظ کرده‌اند.

کاتالوگ‌ها و بروشورها

کاتالوگ یکی از قدرتمندترین ابزار تبلیغاتی است که شما می‌توانید برای رونق دادن به کسب‌وکار و معرفی محصولات خود از آن در کنار باقی نمونه‌های بازاریابی استفاده کنید. به بیان ساده‌تر کاتالوگ خدمات و محصولات یک شرکت را به‌صورت فهرست‌وار معرفی می‌کند. در کاتالوگ تبلیغاتی (catalog advertising)  شما می‌توانید برند خود و شرح کامل جزئیات محصول و نحوه استفاده از آن را قرار دهید تا مصرف‌کننده خیلی راحت بتواند با محصولات شما آشنا شود، شما به‌راحتی می‌توانید عکس و متن‌های خود را با کاتالوگ تبلیغاتی در ذهن مخاطب خود ثبت کنید.

شاید بپرسید چرا باید از کاتالوگ تبلیغاتی استفاده کنیم؟ باید گفت کاتالوگ مزایای بسیاری دارد که می‌توان به کمکش در افزایش فروش به‌عنوان مهم‌ترین شاخص تأثیرگذاری آن اشاره کرد. شما می‌توانید برای اثرگذاری بیشتر روی مصرف‌کننده به نوع طراحی و چاپ کاتالوگ خود دقت بیشتری کنید و همچنین باید بدانید عواملی مثل فونت، رنگ و عکس تأثیر بسزایی در ذهن مشتری خواهد داشت.

تبلیغات کاغذیانتخاب اندازه مناسب فونت کاتالوگ تبلیغاتی: در زمان انتخاب فونت بهتر است از دو یا سه اندازه متفاوت استفاده کنید که باعث ایجاد هارمونی در کاتالوگ می‌شود همچنین باید برای نکات مهم از فونت خاص و یا از رنگ متفاوتی استفاده کنید تا مخاطب شما به‌راحتی بتواند نکات مهم را در بین متن پیدا کند.

انتخاب رنگ مناسب: رنگ‌ها یکی از تأثیرگذارترین عوامل در کاتالوگ هستند و می‌توانند مثل پل ارتباطی بین مخاطب و محصولات عمل کنند؛ بنابراین بهتر است که از رنگ‌های جذاب و گرم به جای رنگ‌های سرد و خنثی استفاده کنید.

انتخاب عکس مناسب: هنگام طراحی کاتالوگ تبلیغاتی بهتر است که از بهترین عکس محصولات خود استفاده کنید و خدماتتان را به‌صورت شفاف به مخاطبتان انتقال دهید.

کاتالوگ‌ها با اهداف مختلفی چاپ می‌شوند و انواع مختلفی دارند که می‌توان به کاتالوگ صنعتی و تبلیغاتی اشاره کرد. شما می‌توانید با توجه به هدف خود اقدام به طراحی و چاپ انواع کاتالوگ کنید.

 تبلیغات کاغذی کاتالوگ تبلیغاتی

این نوع از کاتالوگ بیشتر جنبه‌ی اطلاع‌رسانی و معرفی محصولات و خدمات را دارد و بیشتر در نمایشگاه‌ها استفاده می‌شود و باید جذابیت بیشتری داشته باشند که مخاطب را به سمت خرید سوق دهند و اهمیت عواملی که بالاتر در مقاله به آن اشاره کردیم در این نوع از کاتالوگ بیشتر است.

 کاتالوگ تبلیغاتی، بروشور تبلیغاتی، کاتالوگ صنعتی

این نوع از کاتالوگ‌ها علاوه بر جنبه‌ی معرفی، جنبه‌ی فروش هم دارند. یکی از تفاوت‌های کاتالوگ صنعتی و تبلیغاتی این است که در این کاتالوگ نباید از تصاویر و عکس استفاده کرد. در کاتالوگ صنعتی که شامل معرفی، تاریخچه، هویت سازمان، جداول فنی و… است باید فونت‌ها طوری طراحی شوند که این ویژگی زیر سؤال نرود.

معرفی تبلیغات کاغذی پرکاربرد (بخش دوم)

 طراحی کاتالوگ

یکی از مهم‌ترین مسائل در مورد کاتالوگ طراحی گرافیکی آن است، قدرت زیبایی ظاهری را در نفوذ به مشتری دست‌کم نگیرید؛ عکس‌های زیبا و چشم‌نواز باعث جذب و اعتماد مشتری می‌شود. طراحی گرافیکی کاتالوگ به بازار کسب‌وکار و فضای رقابتی بستگی دارد.

طراحی خاص و حرفه‌ای جلد کاتالوگ و صفحات داخلی آن در کیفیت نهایی کار و تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل بسیار مؤثر است. جلد کاتالوگ اولین چیزی است که نظر مشتری به آن جلب می‌شود؛ بنابراین طراحی از مهم‌ترین عناصر کاتالوگ تبلیغاتی است. در این طراحی حتماً باید توجه داشته باشید که از مضامین و تیترهایی که بیشترین تأثیر را روی مخاطب می‌گذارند استفاده کنید و خیلی به‌تناسب رنگ‌ها توجه کنید. شما حتی اگر بهترین طراحی را داشته باشید درواقع فقط ۵۰% از راه را رفته‌اید و مابقی آن بستگی به کیفیت عکس محصولات شما دارد.

کاتالوگ تبلیغاتی و بروشور بسیار شبیه به هم هستند و فقط در چاپ و صحافی با هم متفاوت هستند. یکی از المان‌های مهم در طراحی می‌تواند استفاده از رنگ‌سازمانی و لوگو مجموعه باشد؛ با این کار شما می‌توانید کاتالوگ انحصاری‌تر و خاص‌تری داشته باشید و باید دقت داشته باشید که رنگ و لوگوی برند خود را تغییر ندهید و در تمام صفحات از آن استفاده کنید.

نکته‌ی قابل‌توجه در کاتالوگ، متن آن است. شما باید سعی کنید محصولات خود را با دقت بیشتری استفاده کنید و برای جلوگیری از اتلاف وقت مخاطب توصیفات خود را به‌صورت خلاصه بیان کنید. همچنین می‌توانید از جمله‌های تأثیرگذار به‌عنوان تیتر استفاده کنید تا مخاطب خود را بیشتر ترغیب به خواندن ادامه متن کنید.

معرفی تبلیغات کاغذی پرکاربرد (بخش دوم)

 همه‌چیز در مورد بروشور

بروشور تبلیغاتی کتابچه‌ای است که جزئیات کالا، امکانات و خدمات را برای معرفی دقیق‌تر ارائه می‌دهد. کلمه‌ی بروشور به معنای جزوه است و می‌توان در آن راجع به محصولات توضیحات جامع و کاملی نوشت و با گذاشتن عکس آن را تکمیل کرد. در بروشور بیشتر به تبلیغات و جذب مشتری پرداخته می‌شود تا به ویژگی‌های فنی کالا، بروشورها باعث گسترش تجارت شما می‌شوند. از ویژگی جذاب بروشور می‌توان به قابلیت تغییر ابعاد در آن اشاره کرد.

اگر کسب‌وکار شما ارائه‌ی خدمات هست و نیاز به نوشتن توضیحات دارد بروشور می‌تواند گزینه‌ی بهتر و مقرون‌به‌صرفه‌تری باشد ولی اگر در کسب‌وکار شما تصویر اهمیت زیادی دارد پس کاتالوگ تبلیغاتی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

طراحی بروشور تبلیغاتی در ابعاد و طرح‌های مختلف امکان‌پذیر است و یکی دیگر از تفاوت‌های آن با کاتالوگ در صفحات آن است که کاتالوگ معمولاً صفحات بیشتری دارد و بروشور به‌صورت دو لت یا بیشتر طراحی و چاپ می‌شود (می‌توان برای خلاقیت بیشتر از لت‌های تا شده و آکاردئونی در طراحی کار استفاده کرد).

بروشور و کاتالوگ تبلیغاتی تولید مشابهی دارند و برای چاپ آن‌ها از دو روش چاپ افست و دیجیتال انجام می‌شود. معمولاً از چاپ افست برای تیراژهای بالا و از دیجیتال برای تیراژهای پایین استفاده می‌شود.

از دیگر تفاوت‌های بروشور و کاتالوگ می‌توان به سایز و ابعاد آن اشاره کرد، سایزهای قابل‌استفاده برای کاتالوگ A4 است و بروشور از این سایز کوچک‌تر است و تفاوت بعدی آن‌ها گرماژ کاغذ استفاده شده در این محصولات است، چون در کاتالوگ عکس محصولات چاپ می‌شود و دفعات استفاده از آن بیشتر است کاغذ آن گرماژ بالاتری نسبت به بروشور که کاغذ آن نازک است، دارد.

در پایان گفتن این نکته هم ضروری می‌نماید که به دلیل کم‌حوصلگی مخاطبان امروزی استفاده از بروشور برای کالاها و خدمات ضروری می‌تواند بهتر و کاربردی‌تر از کاتالوگ باشد.

تبلیغات کاغذی

فولدر تبلیغاتی

فولدر را می‌توان به‌عنوان نوعی پوشه با طراحی خاص معرفی کرد. از فولدر تبلیغاتی می‌شود برای ارائه‌ی یک بسته تبلیغاتی که شامل مواردی چون بروشور، کارت ویزیت، اوراق و CD است استفاده کرد. بیشتر کسب‌وکارها می‌توانند از فولدر برای نگه‌داری بسیاری از اسناد و مدارک خود استفاده کنند. پس فولدر تبلیغاتی می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای تبلیغ کسب‌وکار شما باشد.

مقوای مورد استفاده در فولدر تبلیغاتی در کمترین حالت می‌بایست گرماژی حدود ۲۵۰ گرم داشته باشد. روی این مقوا چاپ به‌صورت تک‌رنگ یا چهار رنگ اعمال می‌شود. روی این مقوا روکش سلفونی قرار می‌گیرد. این حالت، حالت معمول فولدرهای تبلیغاتی است اما این جزئیات می‌تواند نسبت به بودجه‌ای که شما برای کار تعریف می‌کنید، کمی تغییرات داشته باشد. برای مثال گرماژ مقوای مورد استفاده می‌تواند بیشتر شود یا تعداد جیب‌های فولدر کم‌وزیاد شوند.

در طراحی قالب فولدر تبلیغاتی دو روش مختلف وجود دارد. اول اینکه می‌توانید قالب فولدر خود را بنا به سلیقه‌ی شخصی طراحی کنید که این فولدر کاملاً مختص مجموعه شما باشد اما در روش دوم می‌توانید از قالب‌های آماده استفاده کنید. قالب‌های آماده را می‌توانید از سایت‌های اینترنتی به‌صورت لایه باز خریداری و دانلود کنید و سپس طراحی خاص خود را روی آن اعمال کنید.

اگر قصد دارید قالب فولدر را خودتان طراحی کنید، می‌بایست ابتدا طرح گسترده آن را طراحی کنید. طرح گسترده فولدر تبلیغاتی شما می‌بایست در یکی از دو قطع استاندارد ۶۰ در ۴۵ یا ۵۰ در ۷۰ باشد؛ چراکه در این دو قطع، کمترین میزان پرتی کاغذ را خواهید داشت و همچنین این ابعاد، بهترین قطع‌های فولدر هستند که مناسب‌ترین فضا را به مخاطب می‌دهند. استفاده از یکی از دو قطع استانداردی که گفته شد، باعث می‌شود هزینه‌ی چاپ شما نیز تا حد قابل‌توجهی کاهش پیدا کند.

همچنین در طراحی قالب فولدر، سعی کنید تا استانداردها را در نظر بگیرید تا فولدری مستحکم و استوار داشته باشید. در طراحی جیب‌های فولدر، فضای کافی را در نظر بگیرید تا کاغذها یا اسناد در این جیب‌ها به‌راحتی قرار گرفته و از آن بیرون نریزند.

علاوه بر این موارد باید در نظر داشته باشید که درب فولدر شما به هیچ‌وجه باز نباشد؛ از این ‌رو می‌بایست حتماً با طراحی برش و زبانه، قفلی کاغذی ایجاد کنید تا بتواند کاغذ را محفوظ نگه دارد. اگر این زبانه در نظر گرفته نشود، ناچار به استفاده از چسب دوطرفه خواهید بود که همین چسب باعث کمتر شدن طول عمر فولدر تبلیغاتی شما می‌شود. همچنین استفاده از چسب، ظاهری ناخوشایند به فولدر می‌دهد و به‌طور کلی طراحی را زیر سؤال می‌برد. نکته بعدی اینکه عطف را فراموش نکنید! در طراحی فولدر تبلیغاتی لازم است حتماً یک سانتی‌متر عطف در نظر بگیرید تا به هیچ عنوان ظاهر کار نامناسب نشده و قسمت‌های مهم حذف نشوند.

طراحی فولدر تبلیغاتی تا حد زیادی به صنف کاری شما و البته سلیقه‌ی مجموعه بستگی دارد؛ اما به‌طور کلی، نکاتی نیز وجود دارد که حتماً باید مدنظر قرار دهید. باید بدانید که پیش از این، در طراحی فولدرها تا حد زیادی از تصاویر استفاده می‌شد.

این تصاویر می‌توانستند عکس‌هایی از محصولات مجموعه باشند اما می‌توان گفت این سبک طراحی تا حد زیادی منسوخ شده و دیگر به آن شکل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در عوض از طراحی‌های ساده و اصطلاحاً مینیمال استفاده می‌شود. این سبک طراحی می‌تواند ترکیبی از اشکال هندسی و خطوط باشد که لوگو یا شعار تبلیغاتی خاص و کوتاه شما به آن اضافه می‌شود. پس در نظر داشته باشید که بهتر است تا حد ممکن از تصاویر استفاده نکنید اما اگر به هر جهت مجبور شدید از این تصاویر استفاده کنید، سعی کنید تعداد آن‌ها را به حداقل برسانید.

در نوشتن متن در قسمت رویی فولدرهای تبلیغاتی، سعی کنید از متن‌های زیاد و طولانی استفاده نکنید. به جای آن از جملات کوتاه و تأثیرگذار استفاده کنید؛ چراکه «کمتر، بیشتر است!» همچنین اگر شعار تبلیغاتی خاصی دارید، حتماً روی آن مانور بدهید و دنبال جملات جدید نروید. در قسمت داخلی فولدر تبلیغاتی نیز از اطلاعات مجموعه خود مانند آدرس، آدرس وب‌سایت و شماره تلفن استفاده کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که معمولاً فولدرهایی که سراسر متن و عکس هستند، به هیچ عنوان مورد استفاده قرار نخواهند گرفت. پس سادگی را در طراحی خود رعایت کنید تا بتوانید یک فولدر کارآمد به مشتریانتان ارائه کنید.

در انتخاب رنگ فولدر تبلیغاتی، می‌توانید از رنگ‌سازمانی خود استفاده کنید اما در صورتی که رنگ‌سازمانی خاصی ندارید می‌توانید از رنگ‌های ساختگی و خاص استفاده کنید. ترجیحاً از دو رنگ برای فولدر خود استفاده کنید؛ چراکه استفاده از رنگ‌های زیاد، ذهن مخاطب را مغشوش کرده و اجازه تمرکز کافی و لازم را به او نمی‌دهد.

عوامل مختلفی می‌توانند قیمت فولدر تبلیغاتی را تحت‌الشعاع قرار دهند. ازجمله می‌توان به نوع روکش مورد استفاده در فولدر، جنس و گرماژ مقوا، ابعاد فولدر، تیراژ، استفاده یا عدم استفاده از یو وی موضعی و… اشاره کرد. پس می‌توان گفت فولدرها قیمت ثابت و مشخصی ندارند و طبق استانداردها و طراحی مدنظر شما قیمت‌گذاری می‌شوند.

در نظر داشته باشید که اگر قصد دارید بودجه‌ی بیشتری را برای فولدرهای خود در نظر بگیرید و یا اگر قصد دارید کار لوکس‌تری به مخاطب تحویل دهید، می‌توانید از فولدر تبلیغاتی چرم استفاده کنید. فولدرهای چرمی ازلحاظ کیفیت و مقاومت بسیار بهتر از فولدرهای کاغذی یا مقوایی هستند به همین دلیل مطمئناً بیشتر مورد استفاده مخاطبان شما قرار می‌گیرند. در فولدرهای تبلیغاتی چرمی می‌توانید جای خودکار هم اضافه کنید. نحوه اعمال تبلیغات روی فولدرهای تبلیغاتی چرم می‌تواند به‌صورت داغکوب، طلاکوب یا پلاک فلزی باشد.

تبلیغات کاغذی

ست اداری

ست اداری یا مجموعه‌ی اوراق اداری یک بسته‌ی ویژه و شخصی‌سازی شده است که می‌توان از آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان کسب‌وکار نام برد. طراحی ست اداری خلاقانه می‌تواند به موفقیت شما در کسب‌وکار کمک کند. اگر ست خود را خلاقانه و حرفه‌ای طراحی کنید باعث می‌شود در ذهن مخاطب خود قوی‌تر جلوه کنید و راحت‌تر بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. طراحی ست اداری عموماً شامل سربرگ، انواع پاکت، کارت ویزیت، یادداشت، لیبل و فاکتورها است. شما می‌توانید طراحی را به‌صورت جزءبه‌جزء و یا به‌صورت یک پکیج طراحی کنید.

شما می‌توانید از انواع خدمات چاپ مثل طلاکوب، رنگ‌های ساختگی، قالب و برش خاص برای ست خود استفاده کنید. شما می‌توانید به‌طور مثال کارت ویزیت خود را با یک طراحی و فاکتورتان را با طراحی متفاوت داشته باشید.

ست اداری برای هر مجموعه‌ای لازم است، اگر شما ست متفاوتی برای شرکت خود داشته باشید، قطعاً در جذب مشتری و برندینگ خود موفق‌تر خواهید بود. فراموش نکنید چیزی که با ست اداری خود در نگاه اول به مخاطب القا می‌کنید نظم و دقت شما در تجارتتان است. پس تمام تلاش خود را بکنید که لوگو و رنگ‌سازمانی و تمام آنچه می‌خواهید به نمایش بگذارید تا در ترکیب دل‌نشینی کنار هم چیده شوند. استفاده از ست اداری حتی در نمایشگاه‌ها و در امر برندسازی شما نقش مهمی دارد.

این نکته را فراموش نکنید که هدف از طراحی ست اداری زیباسازی و برندسازی شرکت شما است. طراحی ست اداری بستگی به موضوع و چیستی شغل شما دارد؛ مثل ست‌های تجاری، علمی و یا مذهبی که هرچند موضوعات مختلف دسته‌بندی شده و جدا از هم هستند، بازهم نقاط مشترکی دارند. به‌طور مثال اگر در زمینه‌ی پوشاک فعالیت می‌کنید نیاز است که از رنگ‌های شاد و پرانرژی استفاده کنید. در حالی که شما اگر برای یک شرکت حقوقی در حال طراحی ست هستید باید از رنگ‌های رسمی و رنگ‌هایی که حس اعتماد را القا می‌کنند استفاده کنید. ست اداری برای ارگان خاصی نیست و همه از آن استفاده می‌کنند.

طراحی ست اداری قطعاً در تبلیغات شما تأثیرگذار خواهد بود. تمام شرکت‌ها اعم از دولتی و خصوصی از ست اداری استفاده می‌کنند. فراموش نکنید که حتماً از رنگ‌سازمانی خود در این ست‌ها استفاده کنید. در طراحی خود برای پاکت نامه و سربرگ از فونت‌های بالای ۹ استفاده نکنید زیرا ظرافت کار از بین می‌برد.

بیشتر بخوانید: نگاهی به جلوه‌ های ویژه در چاپ

تبلیغات کاغذی

در هنگام طراحی ست اداری باید هماهنگی بین اجزای ست را رعایت کنید. هماهنگی در طراحی باعث منظم و زیباتر دیده شدن کار شما می‌شود. ست اداری باید از هماهنگی درونی و بیرونی برخوردار باشد. منظور از هماهنگی درونی طراحی یکسان اجزای درون ست است. برش‌ها، رنگ‌بندی و خطوط از مواردی هستند که حتماً باید به آن توجه شود. هماهنگی ست اداری شما با وب‌سایت کاری که دارید موجب بهبود کیفیت و کارایی شما خواهد شد.

چندین عامل بر قیمت چاپ ست اداری تأثیر می‌گذارند؛ مثلاً جنس کاغذی که استفاده می‌کنید. شما می‌توانید از کاغذ تحریر (با گرماژ دلخواه) یا کرافت استفاده کنید. میزان مرغوبیت و کشور تولیدکننده کاغذی که انتخاب کرده‌اید در قیمت آن مؤثر است. همچنین تیراژ و نوع چاپ شما نیز در قیمت تمام شده کار تأثیر می‌گذارد. در صورتی که تیراژتان بالا است می‌توانید با انتخاب چاپ افست کار مقرون‌به‌صرفه و ارزان‌تری داشته باشید. اگر ست خود را فوراً نیاز دارید و تیراژ شما پایین است بهتر است از چاپ دیجیتال استفاده کنید.

ست اداری مانند باقی ابزار تبلیغات مهم است. نکته‌ای که در طراحی ست اداری کامل مهم است هماهنگی و تناسب رنگی در تمام اوراق است. چون از ست اداری برای مکاتبات خارج از سازمان استفاده می‌شود به‌نوعی نماینده بصری سازمان شما محسوب می‌شود پس باید تمام استانداردها را برای بیشتر دیده شدن رعایت کنید.

تبلیغات کاغذی

مقاله قبلیهدایای تبلیغاتی و کسب‌ و کارها
مقاله بعدیتامین کمبودها با واردات زینک در ماه های اخیر

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.