بررسی نحوه‌ ثبت یک برند فارسی

0
75
برند فارسی

مقوله ثبت یک برند فارسی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه شرکت‌ ها است چراکه در خود مسائلی چون وفاداری به برند را پیش می‌آورد. در ادامه مراحل و مقررات ثبت برند فارسی را می خوانید.

برند همان تصویر ذهنی، همان پیش‌داوری و همان احساسی است که انتخاب‌های شما را فرماندهی می‌کند. برند مجموعه گره‌های ذهنی یا تداعیات کارکردی، احساسی، عقلی و مزایایی است که ذهن بازار هدف را اشغال کرده است.

برند همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن یا هر نوع ارتباط با آن به‌صورت مفهومی، دیداری یا لفظی صفات و خصوصیات خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی می‌نماید. برند تمامی احساسات، خصوصیات و مفاهیمی که به یک نام گره خورده است را شامل می‌شود. برند، برداشت افراد از یک نام است. عنوان قانونی برند، نشان تجاری است.

مقوله ثبت یک برند فارسی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه شرکت‌ ها است چراکه در خود مسائلی چون وفاداری به برند را پیش می‌آورد. به‌عبارت‌دیگر وقتی شما شرکت خاص خود را تأسیس کردید، در کنار ارائه کالا و یا خدمات خوب و باکیفیت، اگر در امر برند سازی آن موفق عمل کرده باشید می‌توانید از موفقیت خود در ادامه‌ی راه اطمینان حاصل کنید. در چنین صورتی نشان تجاری شما ورد زبان‌ها می‌شود، توزیع‌کنندگان و واسطه‌ها از محصول شما استقبال می‌کنند و مصرف‌کنندگان به دنبال  آن هستند. ثبت برندی مناسب می‌تواند اولین قدم برای شروع یک انقلاب در کسب‌وکار شما باشد.

 مؤسسات همواره به دنبال راه‌هایی جهت جلب وفاداری مشتریان خود هستند. از مهم‌ترین شاخصه‌های وفاداری به برند، عامل یادآوری و بازآوری برند با گروه کالایی یا خدماتی خاص خود است که باعث فراهم شدن زمینه خریدهای مجدد مشتریان می‌شود.

برند فارسیبرند فارسی

امروزه معمولاً برای اشاره کردن به محصول یا خدمتی که دارای ارزش اجتماعی معتبر و والایی است از واژه‌ی مارک یا برند استفاده می‌شود. در فارسی «برند» ماهیتی اجتماعی دارد و برندهای موفق و قدرتمند، آن‌هایی هستند که مردم به آن‌ها احساس مالکیت دارند. بارها شده که دیده و شنیده‌ایم که فردی یک برند خاص را به‌عنوان دلخواه خود معرفی می‌کند و مثلاً تمامی لوازم برقی خانه‌ی خود را از یک برند خریداری می‌کند. برندهای برتر قادر به برانگیختگی هیجان و عواطف مصرف‌کنندگان خود هستند. مشتریان به نام برندهای موفق و برتر اعتماد داشته و از آن‌ها توقع خلق کردن ایده‌های نو و ابداعات در محصولات را دارند.

چنانچه برند انتخابی شما، حتماً در یکی از فرهنگ لغت‌های معتبر فارسی (مانند فرهنگ معین) وجود داشته باشد، برند فارسی محسوب می‌شود. در غیر این صورت، یعنی وقتی برندی که دارای معنی لاتین است را مورداستفاده قرار می‌دهید، برند شما فارسی نیست (لاتین است)، حتی اگر آن را به‌صورت فارسی به نگارش دربیاورید.

ثبت برند

چنانچه نام برند انتخابی شما به زبان فارسی و نه‌فقط رسم‌الخط فارسی باشد، می‌بایست مراحل و مقررات ثبت برند فارسی را رعایت کنید.

اگر قصد ثبت برند فارسی را دارید این نکته قابل‌ذکر است که استفاده از زبان بومی بازار هدف شما در جلب نظر مشتری مؤثر است، به‌طور مثال انتخاب برندی فارسی در کشور فارسی‌زبان ما باعث برانگیختگی بیشتر هیجان، عواطف و احساسات مصرف‌کنندگان شده و ارزش محصول یا خدمات شما را در چشم خریدار بیشتر می‌کند.

باید توجه داشت که علی‌رغم اختیاری بودن نام برند یا علامت تجاری باز هم استثناهایی در کشور ما لحاظ می‌شود. دولت ثبت برند کالاهای دارویی اختصاصی مورد استعمال طبی یا بیماری، مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص هستند، نوشیدنی‌ها و آب‌های گازدار، لوازم‌آرایش که جهت استعمال مستقیم بر روی پوست انسان استفاده می‌شوند را اجباری کرده است.

ویژگی‌ های یک برند قدرتمند

  • تناسب
  • جایگاه مناسب
  • تحمل‌پذیری
  • اعتبار
  • الهام‌بخش
  • بی‌نظیر
  • جذاب

برند ازنظر مصرف‌کننده یعنی:

  • سرچشمه یا مبدأ کالا
  • واگذار نمودن مسئولیت به تولیدکننده
  • خطرپذیری کم‌تر
  • هزینه پرس‌وجو کمتر
  • نماد کیفیت کالا
  • دادوستد یا عهد و پیمان با تولیدکننده کالا
  • ابزاری نمادین جهت اظهار شخصی

بیشتر بخوانید: توسعه برند با استفاده از (Brand Awareness)

مدارک لازم برای ثبت برند فارسی

  • کپی برابر اصل پروانه بهره‌برداری، جواز ساخت یا مجوز کسب
  • کپی آگهی تأسیس موسسه و آگهی تغییرات (در صورت وجود)
  • کپی برابر اصل مدارک شناسایی کسانی که دارنده حق امضا در شرکت هستند.
  • کپی از برند مدنظر (حداکثر در ابعاد ۱۰ * ۱۰ سانتی‌متر و در ۱۰ نسخه) و تدوین کردن شرحی از علامت و توصیف آن به همراه مستند معنایی نام مدنظر در فرهنگ لغات فارسی
  • ارائه‌ی وکالت‌نامه (درصورتی‌که کارها به‌وسیله‌ی وکیل قانونی به انجام رسیده باشند)
  • شرح دقیق فونت ملحوظ، رنگ به‌کاررفته و اشکال استفاده‌شده
  • کپی شناسنامه و کپی کارت ملی اشخاص حقیقی

برای ثبت یک برند فارسی ابتدا باید اطلاعات موردنظر را در پایگاه اینترنتی ثبت علامت تجاری تکمیل کنید. سپس کد ره‌گیری اظهارنامه را اخذ کنید. اداره مالکیت صنعتی، اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و قوانین درج‌شده در این قانون بررسی می‌کند و اگر برند را مناسب ثبت بداند، مجوز انتشار آگهی مربوط به نماد را صادر می‌کند.

همواره توجه داشته باشید که در انتخاب نام برند وسواس جایز است. برند آن چیزی است که در ذهن مشتریان شما حک می‌شود و دفاع و جنگ برای اعتلای وظیفه‌ای همیشگی را بر عهده‌ی شما می‌گذارد. کسی از فردای کار شما خبر ندارد و نمی‌داند که تا کجا اوج می‌گیرید اما شما به‌عنوان یک مدیر همیشه باید این دوراندیشی را داشته باشید و جهانی‌شدن را برای خود مقدور بدانید؛ پس خوب است که از همین ابتدا نامی شایسته، پرمغز و جذاب انتخاب کنید تا در کنار بهره‌مندی از سایر مواهب آن، یادآور فرهنگ غنی کشور خود نیز باشید.

مقاله قبلیسامانه خرید از کتاب‌ فروشی و افزایش رفاه در مجموع حلقه‌ های صنعت نشر
مقاله بعدیبهره برداری از کاغذسازی زاگرس فارس در نیمه اول ۱۴۰۲

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.