بررسی مشکلات و علل وضعیت‌ نامناسب مقوا

بررسی عوامل تولید و چاپ کارتن (بخش هشتم)

0
91
ارگونومی کارتن چاپ کارتن

در بخش های قبلی تا قسمت هفتم این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که به نحوی به بررسی مسایل و مشکلات ورق و کارتن پرداخته شد. در قسمت پیش به موضوعاتی نظیر بررسی استحکام چسبیدن لایه‌های مقوا، وضعیت‌ های نامناسب مقوا و مناسب پرداخته شد در این قسمت مشکلات و علل وضعیت‌ نامناسب مقوا  مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

مشکل: خم شدن فلوت‌ها  Corrugation Leaning

کاغذ فلوت به خوبی کنگره شده ولی تمامی فلوت‌ها در یک جهت خم شده و از حالت عمودی خارج گردیده‌اند. این حالت را خم‌شدگی حقیقی گویند. البته نوع دیگری از این مشکل به گونه‌ای است که علاوه برخم شدن فلوت له‌شدگی نیز بروز کرده است.

علل:

  •  سیلندرهای کنگره موازی نیستند (خم شدگی حقیقی بروز کرده است).
  •  فشار نابرابر بین سیلندرهای کنگره.
  • کاغذ فلوت خیس است.
  • کشیده شدن فلوت‌ها دربخشی مابین سینگل فیسر و ماشین چسب (Glue Machine).
  • فشار Rider roll زیاد است یا وزن غلطک زیاد است، البته شامل ماشین‌های چسب مجهز به Contact Bar نمی‌شود.
  • تسمه بالا و پایین دبل فیسر یکسان حرکت نمی‌کنند (کشش نابرابر بین دو تسمه).
  • پلاته‌های داغ (Double Backer  Hot Plats) کثیف شده‌اند.
  • لبه یک یا چند پلاته دبل فیسر بالا آمده است (پلاته‌ها تراز نیستند).

 

مشکل: بریده شدن فلوت در محل تیغه‌ها Corrugation Cut at fingers

علل:

  •  کثیف شدن تیغه‌ها (Guiding Fingers) و یا شکسته شدن تیغه.
  •  فشارتیغه‌های راهنما به فلوت زیاد است.
  • کاغذ فلوت خیس است.

وضعیت‌ نامناسب مقوا کاست شدن ورق کارتنمشکل: کنگره‌های فلوت در بخشی از عرض ناقص شکل گرفته است (Loose Corrugation) به صورت پراکنده و ناهمگن فلوت ناقص روی ماشین سینگل فیسر شکل گرفته است

علل:

  •  کاغذ فلوت زیاد خیس است یا به شدت خشک است.
  • رول کاغذ فلوت یا شل شده پیچیده شده و یا دو پهن بوده است.
  • بعضی از انگشتی‌های راهنما یا شکسته و یا کثیف و یا مستهلک شده‌اند.
  • شمش نگهدارنده انگشتی تاب دار شده است.
  • حرارت سیلندرهای کنگره در حد نرمال نیست.
  • فشار سیلندرهای کنگره یا کم است و یا اینکه در طول سیلندرها نابرابر است.
  • فاصله بین غلطک چسب و سیلندرکنگره پایین زیاد است.
  • فشار در طول سیلندر پرس نابرابر است.

 

مشکل: خطوط خشک و بدون چسب در محل انگشتی‌ها روی لاینر سینگل فیسر  Dry steaks at fingers on single facer side

خطوط باریک خالی از چسب روی لاینر سینگل فیسر که در نمونه‌گیری و آزمایش ید در محل انگشتی‌ها کاملا قابل رویت است.

علل:

  •  انگشتی‌های پاک‌کن داخل غلطک چسب کثیف است به درستی وسط چاک سیلندر تنظیم نشده‌اند.
  • انگشتی‌ها (و یا تیغه‌های راهنما) به سیلندر کنگره پایین بسیار نزدیک و به عبارت دیگر به این سیلندر چسبیده‌اند.
  • انگشتی‌های راهنما در وسط چاک‌های غلطک چسب قرار ندارند.
  • چاک‌های غلطک چسب از حد استاندارد عریض‌تر هستند.
  • انگشتی کثیف، یا مستهلک بوده و یا کج شده‌اند.
  • ویسکوزیته نشاسته بالاست به گونه‌ای که به داخل چاک‌های غلطک چسب جریان نمی‌یابد.

 

مشکل: خطوط خشک و بدون چسب در محل انگشتی‌های روی لاینر دبل فیسر  Dry steaks at fingers on Double Backer side

خطوط خشک بدون چسب در جهت حرکت ماشین در امتداد انگشتی‌های روی سینگل فیسر بعلت منقبض شدن کاغذ فلوت در داخل چاک‌های سیلندر کنگره بالایی بروز این مشکل می‌شود.

علل:

  • کاغذ فلوت خیس است.
  •  فشار ترمز رول کاغذ فلوت زیاد است.
  • چاک‌های سیلندر کنگره بالایی عریض است.
  • سیلندرهای کنگره کثیف شده‌اند.

وضعیت‌ نامناسب مقوا کاست شدن ورق کارتنمشکل: خطوط چسب روی لاینر سینگل فیسر منقطع است (در قسمت‌هایی از طول خطوط چسب نقطه نقطه شده است) Spotty Glue pattern on single facer side

خطوط چسب در مجاورت انگشتی‌های راهنما قطع شده به شکل خطوط تکه تکه و نقطه نقطه روی لاینر سینگل فیسر اثر گذارده است.

علل:

  •  جمع شدن ژله چسب روی تیغه‌ها و یا داخل تشطک چسب که موجب پاک شدن چسب از روی Applicator Roll (غلطک چسب) می‌شوند.
  •  فینگرها خورده شده و یا کج شده‌اند.
  • فینگرها بیش از حد به کاغذ فلوت فشار وارد می‌کنند.
  • ویسکوزیته چسب خیلی زیاد است.
  • سطح چسب در تشطک پایین است.
  • کاغذ فلوت خیس است.
  • فشار ترمز رول کاغذ فلوت زیاد است.

 

مشکل: چروک خوردن کاغذ فلوت و یا لاینر Wrinkles

چروک خوردن لاینر و یا فلوت که گاه در جهت حرکت ماشین اتفاق می‌افتد ولی معمولا در جهت عرض و به صورت متناوب صورت می‌گیرد.

علل:

  •  وجود چروک روی کاغذ لاینر یا فلوت.
  •  کشش نابرابر در عرض کاغذ فلوت و یا لاینر.
  • اگر چروک روی فلوت بوجود میاید شافت قوس‌دار (Bow Bar) را در جهت پایین تاب دهید (یعنی کشش را در وسط کاغذ زیاد کنید).
  • اگر چروک روی کاغذ لاینر ایجاد شود فشار ترمز را کم و زیاد کنید و کشش لاینر را تنظیم نمایید و یا غلطک‌های هرز گرد را تنظیم نمایید.

 

مشکل: لاینر در اثر فشار سیلندر پرس در روی خطوط تماس با فلوت بریده و خرد می‌شود

Single face liner damaged by pressure roll

علل:

  •  فشار سیلندرپرس به سیلندر کنگره پایین زیاد است.
  •  سیلندر پرس کثیف است.
  • سیلندر پرس با سیلندر کنگره پایین موازی نیست.
  • سیلندر پرس مستهلک و یا دو پهن شده است.
  • سیلندرهای کنگره به صورت نابرابر در طول مستهلک شده‌اند.
  • کاغذ فلوت خیس است.

وضعیت‌ نامناسب مقوا مشکل: خطوط چسب به صورت منقطع روی لاینر دبل فیسر تشکیل شده است

Spotty glue application on double backer side

خطوط منقطع و از نظر چسبندگی، ضعیف روی لاینر دبل فیسر تشکیل شده است.

علل:

  • تماس غلطک فشار Rider Roll روی ماشین چسب با سینگل فیسر کم است.
  •  Rider Roll کثیف شده است.
  • غلطک‌های چسب مربوط به Glue Machine کثیف است و با چشمه‌های آن در قسمت‌هایی از غلطک پر شده است.
  • نشاسته ژله خشک شده روی تیغه پاک‌کن Doctor Roll و یا بین Doctore Roll،Glue Roll موجب بروز این مشکل شده است.

 

مشکل: کم و زیاد شدن میزان خطوط چسب

Variations in glue pattern

نشانگر کم وزیاد شدن چسب هم در جهت حرکت ماشین و هم در جهت عرض ماشین است. ممکن است این مشکل روی لاینر سینگل فیسر اتفاق بیافتد و یا روی لاینر دبل فیسر.

علل:

الف) بروز اشکال فوق در عرض ماشین:

  •  غلطک چسب وچسب گیر با هم موازی نیستند.
  •  تیغه پاک‌کن روی Doctore Roll یا شل شده و یا کثیف است.
  • بلبرینگ‌ها و یا بوش‌های غلطک چسب و یا چسب گیر معیوب شده‌اند.
  • Rider Roll روی ماشین چسب تراز نیست.
  • غلطک چسب و یا چسب گیر در بعضی نواحی زخمی شده است.

ب) بروز اشکال فوق در جهت حرکت (طول) ماشین:

  • غلطک چسب و یا چسب گیر تاب برداشته‌اند و یا دو پهن شده‌اند.
  •  تسمه دبل فیسر Double facer belt لرزش دارد.

 

مشکل: پاشیدگی چسب روی لاینر دبل فیسر Smearing in double facer

پاشیدگی ولکه‌های بزرگ روی لاینر دبل فیسر به علت لغزش فلوت روی لاینر زیر تسمه دبل فیسر وقبل از ژله شدن نشاسته.

علل:

  •  فشار Rider Rollزیاد است (و یا فشار Contact Bar زیاد است).
  •  فشار ترمز لاینر روی ماشین چسب زیاد است.
  • پلاته‌های داغ (Hote Plates) کثیف شده‌اند.
  • تسمه بزرگ دبل فیسر شل شده و یا روی پولی بزرگ Drive Drum لغزش دارد.
  • تسمه بزرگ دبل فیسر و تسمه پایین cooling section belt با سرعت‌های متفاوت حرکت می‌کنند.
  • غلطک‌های سفت‌کن تسمه پایین Support Rolls بعلت فرسودگی و یا خرابی بلبرینگ پایین افتاده‌اند.
  • لاینر ماشین چسب خیس است.

 

مشکل: له شدن فلوت

نوک فلوت‌ها پهن و قامت فلوت خم شده است.

علل:

  •  کاغذ فلوت خیس است.
  •  بعضی از غلطک‌های روی پل که تاب برداشته باشند.
  • انباشته شدن سینگل فیسر روی پل.
  • فشار Web Tensioner روی پل که برای مهار کردن سینگل فیسر به کار گرفته می‌شود زیاد است (البته روی ماشینی که این دستگاه را داشته باشد).
  • فشارRider Roll  زیاد است و یا این غلطک با غلطک چسب موازی نیست.
  • سطح پلاته‌های داغ کثیف است. چسب خشک شده پرز کاغذ و غیره روی آنها چسبیده و انباشته شده است.
  • پلاته‌ها تراز نیستند و لبه بعضی از آنها بالاتر از سطح دیگری است.
  • شمش بالا برنده تسمه در زمان کارکرد ماشین کاملا پایین‌تر از سطح پلاته‌ها قرار نمی‌گیرد و کمی بالاتر می‌ایستد.
  • بعضی از غلطک‌های فشار روی تسمه دبل فیسر از یک سمت افتاده‌اند (در ماشینی که سیستم انتقال Ballast Roll را دارد.)
  • تسمه بالا و پایین دبل فیسر با سرعت متفاوت حرکت می‌کند.
  • فشار غلطک‌های بخش قطع‌کن زیاد است و یا از حالت موازی خارج شده‌اند.

بیشتر بخوانید: بررسی علل کاست شدن ورق کارتن

مشکل: لبه لاینر سینگل فیسر نچسبیده و باز می‌شود

انگشتی نزدیک به لبه و کنار ورق (ویا عرض کاغذ) قرار گرفته و طبعا امکان ایجاد خط خشک بدون چسب در این قسمت وجود دارد، لذا در صورت امکان رول کاغذ لاینر را در جهت عرض جابجا می‌کنیم تا کاغذ از این محدوده دور شود و یا در قسمت Slitter Scorer با جابجا کردن در جهت عرض و کم و زیاد کردن کناره قسمت نچسبیده را به کناره ترکیب می‌افزاییم.

سایر علل:

  •  لبه رول لاینر خیس است.
  •  لبه کاغذ لاینر از نظر ضخامت نازک‌تر از حد است.
  • چسب روی سیلندر کنگره ودر مجاورت لبه کاغذ انباشته شده است.
  • چسب روی سیلندر پرس و در مجاورت لبه کاغذ انباشته شده است.
  • فشار سیلندر پرس زیاد است.
  • سیلندر پرس با سیلندر کنگره پایین موازی نیست.
  • کشش نابرابر در عرض کاغذ لاینر.
  • گونیا‌های روی پل بیش از حد بسته و نزدیک به هم هستند.
  • سرعت زیاد است.
  • چاقوهای برش کناره کند شده‌اند و یا خوب و محکم با هم جفت نیستند.

ادامه دارد…

گردآوری: ابراهیم رستمی 

وضعیت‌ نامناسب مقوا

مقاله قبلینمایشگاه IPP، ویترینی بزرگ از دستاوردهای یک ساله صنعت چاپ
مقاله بعدیصدور مجوزها منوط به سامانه نظارت بر کتاب‌ ها نیست

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.