بهداشت و سلامتی چاپچی‌ ها را جدی بگیرید

0
58
چاپچی‌

همواره بحث ایمنی کار بسیار حائز اهمیت است زیرا هر ساله میلیون ‌ها حادثه در محیط کار در جهان اتفاق می ‌افتد که برخی از این حوادث باعث مرگ ‌و میر و برخی دیگر موجب از کارافتادگی موقت یا دائم فرد می ‌شود؛ در این میان نیز چاپچی‌ ها و کارگران چاپخانه نه تنها از این خطرات مصون نیستند بلکه مخاطرات کار در محیط چاپخانه ها بیشتر است و باید طبق آیین نامه ایمنی، از صدمات جانی و مالی جلوگیری کرد. 

سراچه صدا و رنگ و کاغذ در پهنای تیرگی، ابری که مفهوم تنفس، شمارش رد چاپ‌ های رنگین بر کاغذهای فرمانبر است! ناز و کرشمه دستگاه پر راز رنگین که در اوقاتی از نفس می‌ افتد و صاحبش را منزجر می‌کند! اینجا چاپخانه است؛ محلی که شب و روز نمی‌ شناسد. آدم‌ هایش در محاصره مواد شیمیایی و آلاینده‌ های خطرناک هستند! اما نامش چاپ و حرفه‌اش نامی است و کنیه‌اش از دور زمان بر سر زبان‌هاست. رازهای نهفته این حرفه ناگفتنی‌هایی در غلغله زمان، یادگاری این هم‌محلی‌ هایش است! 

چاپچی‌ چاپ مقوله امروز و فردا نیست از سالیان دور طی تحولات دولتی، سیاسی و نظارتی فرآیندهایی را به خود دیده که هزار و یک شب است! از افتتاح و انسداد و شکست و توقیف تا الخ…! 

چاپ قصه درازی دارد که بارها گفته و شنیده و دیده شده است اما تلخی‌ های این حرفه که همیشه مظلوم مانده طول و تفسیری دارد که فقط باید از زبان حرفه‌گران این صنعت شنید!

اگرچه امروزه با ورود دستگاه‌ های بزرگ و کوچک و شگرف و پیشرفته بسیاری از کارها سهل و آسان شده اما فضای بسته و شیمیایی آن که همین رنگ‌ های زیبا باعث می‌شود همچنان برای اهالی این حرفه خطر به شمار می‌ رود.

چاپ صنعتی است که به دلیل سرو صدا و آلایندگی‌ های موجود باید در محوطه بسته و دور از دسترسی شهروندان باشد.

چاپچی‌ چاپچیان و کارگران چاپخانه این حرفه در بدو ورود در محل ممنوعه و خطر قرار می‌گیرند و باید برای صنعتگران این صنعت به لحاظ بهداشتی و سلامتی فضاهایی را محیا کرد تا در فواصل کاری از آن بهره‌مند شوند. البته ناگفته نماند که به طور یقین باید یادآور شد ۹۵ درصد از چاپخانه‌ ها مکان مناسبی برای چاپچی‌ هایش نیست! یا در زیرزمین‌ ها قرار گرفته‌ اند و یا در محل‌ های بسیار بسته و نامناسب قرار دارند؛ همین امر سبب شده که سلامتی این زحمت‌کشان به خطر بیفتد!

باید خاطرنشان ساخت که متاسفانه در کشور به فضای معماری چاپخانه‌ ها توجهی نمی‌ شود و حتی آرایش چینش دستگاه‌ ها در اغلب آن‌ها بدون کارشناسی شکل می‌ گیرد. تهویه مناسب در این فضاها دیده نمی‌ شود.

اکنون با توجه به پیشرفت‌ های چاپ باید نگاه واقعی و دقیق‌ تری به این صنعت به لحاظ بهداشت و سلامت داشت تا این صنعت‌گران به دور از دغدغه و دل‌ نگرانی به کار دل ببندند!

بیشتر بخوانید: آیین نامه ایمنی کار در صنایع چاپ

در پایان باید اشاره کرد که متاسفانه چاپخانه‌ های ایران، نه به لحاظ معماری و نه ایمنی و بهداشتی قابل اطمینان نیستند و نه مناسب برای چاپچی‌ ها است، چون خطر مسمومیت‌ های رنگی و ریزگردهای کاغذ در محوطه‌ های بسته هجومی صد چندان دارد. 

بهداشت و سلامتی چاپچی‌ ها را جدی بگیرید

مقاله قبلیبخش سوم؛ هفت پرسش استراتژیک
مقاله بعدیبررسی رفع موانع تولید شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.