تشکل های صنعت چاپ انواع گوناگون دارند. برخی از آنها سازمان های علمی و تحقیقاتی هستند که صرفاً در زمینه مسائل علمی و فنی تحقیق می کند. شماری دیگر ضمن امور پژوهشی، منافع صنفی و صنعتی اعضاء را نیز نمایندگی میکنند. در ادامه مرور کوتاهی بر عملکرد انجمن ها و تشکل های صنعت چاپ چند کشور و اقتصاد چاپ خواهیم داشت.
در دنیای امروز آگاهی و اطلاعات از ابزارهای اصلی بقاء حفظ منافع ملی و هویت فرهنگی و پیشرفتهای اقتصادی و صنعتی به شمار میرود. آگاهی از دستآوردهای فنی و علمی، اطلاعات اقتصادی و صنعتی، رویههای نوین تجاری، روندهای تولید، مصرف و بازار، دانش و تجربههای مدیریتی و… ازجمله اموری است که دائماً باید زیر نظر داشت و از آنها غافل نماند.
بنابراین برای بهرهبرداری بهینه و مطلوب از سرمایهها و امکانات و تجهیزات صنعتی موجود، سرمایهگذاریهای سنجیده، ارتقاء بهرهوری و توسعه بازارهای داخلی و خارجی، استفاده از ابزار اطلاعات و پژوهش غیر قابل چشمپوشی است.
تشکلها و سازمانهای حرفهای، صنفی و پژوهشی کشوری، منطقهای یا جهانی از بازوهای اصلی اطلاعرسانی، حمایت، راهبری و آگاهیبخشی در هر یک از حوزهها و شاخههای صنعتی است. از این رو لازم است که از نحوه کار و فعالیت این سازمانها و تجربههای جهانی در این زمینه مطلع باشیم تا بتوانیم کارآیی و اثربخشی سازمانهای داخلی را بهبود بخشیم. بخصوص در دنیای پرچالش امروز که ارتباطات، اطلاعرسانی و رسانهها نقش فزایندهای در تحولات اقتصادی و اجتماعی یافتهاند، رقابتهای اقتصادی روز به روز عرصه را بر بازیگران سهلانگار و ضعیف تنگتر میکند.
کافی است نگاهی به وضعیت برخی کالاها و شاخههای صنعتی و تولیدی کشور و شرایط دشوار آنها در برابر هجوم واردات بیافکنیم تا متوجه وخامت و حساسیت موضوع بشویم.
دنیای امروز دنیای انجمنها، سازمانها، نهادها و تشکلهاست. امروزه هر شاخه صنعتی و تولیدی و اقتصادی، هر عرصه فرهنگی و اجتماعی و هر گروهی و قشری برای حمایت از حقوق اعضاء، معرفی تواناییها و قابلیتها و حفظ مصالح و منافع خود، کسب اطلاعات و آگاهی بیشتر و امکان تعامل با دیگر بخشهای دولتی و غیر دولتی صاحب تشکل شده است.
اینگونه تشکلها به اموری مانند معرفی روندهای تکنولوژی، تهدیدها و فرصتها، بررسیهای بازار، ساختار صنعت، نیروی کار و نیازها و تغییرات آن، مدیریت، هزینهها، سرمایهگذاری و توسعه، بهبود سودآوری و بهرهوری و غیره میپردازند و خود را موظف میدانند به عنوان نماینده قانونی و مرکز هداست و راهبری، اطلاعات هرچه بیشتری تهیه و در اختیار اعضاء قرار دهند و به نمایندگی از گروه خود با سازمانهای دیگر در ارتباط باشند.
تشکل های صنعت چاپ انواع گوناگون دارند. برخی از آنها سازمانهای علمی و تحقیقاتی هستند مانند fogra در آلمان که صرفاً در زمینه مسائل علمی و فنی تحقیق میکند. شماری دیگر ضمن امور پژوهشی، منافع صنفی و صنعتی اعضاء را نیز نمایندگی میکنند.
مانند IFRA که به امور فنی و مدیریتی تولید روزنامه میپردازد یا FINAT که فدراسیون بینالمللی لیبل و محصولات مرتبط است یا ECMA انجمن جعبهسازان اروپا، ERA انجمن روتوگراور اروپا، FESPA فدراسیون انجمنهای چاپ اسکرین و دیجیتال، IHAMA انجمن بینالمللی تولیدکنندگان هولوگرام، Pira، GAIN و…
معمولاً در هر کشور چندین انجمن و تشکل مرتبط با بخشهای مختلف چاپ فعالیت دارند و گاهی سازمانی مانند فدراسیون، نمایندگی این انجمنها یا تعدادی از آنها را به عهده دارد مانند JFPI فدراسیون صنایع چاپ ژاپن. البته تشکل های حرفهای معمولاً فعالیتهای پژوهشی را راساً انجام نمی دهند بلکه آنها به عنوان چشم و گوش صنعت و کانون راهبری، حمایت و هدایت صنعت عمل میکنند.
موسسه تحقیقاتی Pira اطلاعات علمی و فنی و اطلاعات اقتصادی منتشر میکند و به غیر از چاپ در زمینه های دیگری ازجمله کاغذ، بسته بندی، مواد شیمیایی و مرکب نیز فعالیت دارد.
موسسه اروپایی GAIN به تحقیقات بازار در حوزه چاپ می پردازد و چندی پیش تحقیقی ۴۰۰ صفحهای با ۱۵۰ جدول درمورد صنعت چاپ اروپا شامل ارزش محصولات، رشد فروش سالانه، تکنولوژیهای جدید، ظرفیت و شمار واحدها و… منتشر کرده است.
سازمان های دیگری نیز هستند که در عرصه های مختلف، تحقیقات بازار انجام میدهند و در عین حال گزارشها و اطلاعات و مطالبی نیز در مورد صنعت چاپ تهیه کرده و منتشر میکنند. اینگونه گزارشها معمولاً قیمت های گرانی دارند.
(Japan Federation of Printing Industry)
فدراسیون صنعت چاپ ژاپن
«ما زمین را دوست داریم و چاپ را»؛ این آرمان، شعار رسمی فدراسیون صنایع چاپ ژاپن است. نخستین صفحه سایت رسمی فدراسیون نیز با همین عبارت و ابراز علاقه به حفظ محیط زیست آغاز میشود. فدراسیون برای کمک به پیشرفت صنایع چاپ ژاپن، بهبود شرایط زندگی ملی و ارتقاء فرهنگ تشکیل شده است. ساختار تشکیلاتی فدراسیون صنعت چاپ ژاپن بدین قرار است:
مجمع عمومی هیأت مدیره هیأت اجرایی
پس از هیئت اجرایی کمیتههای زیر قرار دارند که زیر نظر این هیأت فعالیت میکنند.
– کمیته امور عمومی
– کمیته مدیریت و نیروی کار
– کمیته تحقیقات بازار و صنعت
– کمیته روابط عمومی
– کمیته فنی
– کمیته محیط زیست
– کمیته امور بینالملل
هر کدام از این کمیتهها درصورت نیاز کار گروه یا شورا تشکیل میدهند.
بنا به اسناد و اطلاعات فدراسیون، فعالیتها و خدمات JFPI بدین قرار است:
– ترویج پیشرفتها، پیچیدگیها و ظرافتهای تکنولوژی در صنعت چاپ
– ترویج و توسعه تکنولوژی اطلاعرسانی (IT)
– توسعه و ترویج ارتباط و همکاری با مؤسسات مرتبط
– توسعه و تشویق عرضه و تقاضای پایدار محصولات، مواد و تجهیزات
– توسعه و ترویج دانش و آگاهی چاپ
– توسعه و ترویج منابع انسانی و فنی
– توسعه و ترویج مبادلات و ارتباطات بینالمللی
– توسعه و ترویج حفظ محیط زیست و رویکردهای مطلوب ایمنی و بهداشت
چندین انجمن حرفهای صنعت چاپ JFPI را تشکیل دادهاند:
– انجمن چاپخانهداران ژاپن
– انجمن فرمهای پیوسته ژاپن
– انجمن خدمات صنعت گرافیک ژاپن
– انجمن صنایع چاپ ژاپن
– انجمن صحافان ژاپن
– فدراسیون صنایع چاپ لیبل ژاپن
– انجمن چاپ اسکرین ژاپن
– انجمن فرآوری کاغذ گلاسه ژاپن
آمار منتشر شده ازسوی این فدراسیون بدین قرار است:
فدراسیون صنایع چاپ و رسانه آلمان
اعضای این فدراسیون را یازده انجمن محلی (استانی) از بخشهای مختلف چاپ (افست، فلکسو، اسکرین و …) تشکیل میدهند. از اینرو bvdm را انجمن انجمنها مینامند.
این فدراسیون ماموریت اصلی خود را به عنوان تشکل کارفرمایی، چانهزنی و تفسیر و اجرای توافقنامههای جمعی درزمینه دستمزدها و زمینههای مشابه میداند.
فدراسیون صنایع چاپ و رسانه آلمان نمایندگی منافع و مصالح چاپخانهها و واحدهای چاپی را به عهده دارد.
در این صنعت ۹۵ درصد از شرکتها کمتر از ۱۰۰ نفر پرسنل دارند. صاحبان اغلب واحدها، مدیریت کارگاه را نیز به عهده دارند و تعداد محدودی از واحدهای مدیر استخدام میکنند.
در این کشور ۳/۲ درصد از ارزش تولیدات به صنعت چاپ تعلق دارد و ۸/۲ درصد از نیروی کار واحدهای تولیدی، در صنعت چاپ مشغول به کار هستند. اما اهمیت صنایع چاپ و رسانه آلمان برای جامعه و اقتصاد فراتر از این آمارها و ارقام است. توزیع اطلاعات نه تنها وظیفه فرهنگی بسیار مهمی به شمار میرود بلکه ضامن پایداری جامعه و حیات و دوام جامعه آزاد نیز هست. محصولات چاپشدهای مانند روزنامه، مجله و کتاب حامل اطلاعات سیاسی، اجتماعی و امور فردی است. درضمن صنایع چاپ و رسانه بخش مهمی از تکنولوژی اطلاعرسانی به حساب میآیند.
در عین حال ارتباطات در حال تغییر و تحول است. نشر الکترونیکی، مالتی مدیا و تبادل دیجیتالی اطلاعات، قواعد جدیدی در بازار رسانهها پدید آورده است، از اینرو صنعت چاپ هر چه بیشتر خود را بخشی از فرآیند خدمات رسانهای و اطلاعرسانی مییابد. در آینده محصولات کلاسیک چاپی و رسانههای الکترونیکی بیش از امروز در هم ادغام میشوند.
گردش مالی صنعت چاپ آلمان در پایان سال ۲۰۰۸ برابر ۲/۱۸ میلیارد یورو و گردش مالی صادرات ۳/۱۴ درصد آن برابر ۶/۲ میلیارد یورو، تعداد واحدها ۱۱ هزار عدد و شمار کارکنان ۱۷۳ هزار نفر برآورد شده است.
ترکیب جمعیتی واحدهای چاپ آلمان از این قرار است:
– کارگاههای ۹-۱ نفر: ۳/۷۰ درصد کل شاغلان
– کارگاههای ۱۹-۱۰ نفر: ۱/۱۳ درصد کل شاغلان
– کارگاههای ۴۹-۲۰ نفر: ۵/۱۰ درصد کل شاغلان
– کارگاههای ۹۹-۵۰ نفر: ۶/۳ درصد کل شاغلان
– کارگاههای ۱۰۰ نفر به بالا: ۵۳/۲ درصد کل شاغلان
دو سوم سفارشهای چاپی آلمان به آگهیها و تبلیغات مربوط است و از اینرو گردش مالی چاپ آلمان به شدت به وضعیت اقتصادی این کشور بستگی دارد.
ترکیب سفارشهای چاپی نیز بدین قرار است:
– ۲/۷۳ درصد: کاتالوگ و تبلیغات
– ۱۳ درصد: محصولات تجاری
– ۱/۱۲ درصد: مجلات
– ۸/۱۱ درصد: روزنامه
– ۷/۶ درصد: کتابها و محصولات کارتوگرافی
– ۷/۶ درصد: لیبلها
– ۵/۱۲ درصد: سایر محصولات چاپی
(Canadian Printing Industries Sector Council)
شورای صنایع چاپ کانادا
مأموریت CPISC تعیین و تحقق استراتژیهایی برای پیشرفت مهارتها و یادگیری در صنعت چاپ است. این سازمان تلاش میکند کارکنان، کارفرمایان، اتحادیهها، نهادهای دولتی و آموزشی را برای تحقق رویکردی خلاقانه در بهبود و ارتقاء مهارتهای نیروی کار هماهنگ سازد و با تشریک مساعی ملی زمینههای پیشرفت نیروی کار را فراهم آورد. CPISC تحقیقات و گزارشهای متعددی در حوزه آموزش و مهارتها انجام داده و در اختیار دستاندرکاران قرار داده است.
بنا به گزارشهای این شورا صنعت چاپ کانادا نیز مانند دیگر صنایع با چالشهای گوناگونی مواجه است. اما مسائل خاص این صنعت از این قرارند:
– تحولات سریع تکنولوژی
– توزیع گسترده و پراکندگی جغرافیایی و تنوع نیروی کار
– فقدان مهارتهای کافی
– ناکافی بودن برنامههای آموزشی
– مسئله جذب و حفظ نیروی کار متخصص
مؤسسات کوچک (واحدهایی که کمتر از ۲۰ نفر نیروی کار دارند) حدود ۷۵ درصد صنعت چاپ کانادا را تشکیل میدهند و فقط ۳ درصد واحدها هر کدام بیش از ۱۰۰ نفر نیروی کار دارند.
(British Printing Industries Federation)
فدراسیون صنایع چاپ انگلستان
فدراسیون صنایع چاپ انگلستان مدعی است که بیش از ۲۰۰ نوع خدمات و محصولات ارائه میدهد و اغلب آنها صرفاً به اعضاء اختصاص دارد. خدمات BPIF حوزههای گستردهای ازجمله مدیریت نیروی انسانی، بهداشت، ایمنی و محیط زیست، بهبود وضعیت کسب و کار، امور حقوقی و غیره را شامل میشود. کتابچه راهنمایی خدمات BPIF به این بخشها تقسیم شده است:
خدمات اعضاء، سودآوری، فنی، حقوقی، بهبود کسب و کار و آموزش اعضای BPIF به سه رده یا گونه پلاتین، طلا و نقره تقسیم میشوند. جدول مندرج در کتابچه راهنما، امکان برخورداری هر کدام از ردهها از خدمات را مشخص کرده است. مثل مشاوره و خدمات بیمهای، مالی، مدیریت اعتباری، کاهش مصرف انرژی، بررسی دستمزدها و غیره.
در بخش فنی خدماتی مانند معرفی تکنولوژی، پشتیبانی برای اخذ استاندارد ۱۲۶۴۷-۲ استانداردهای تولید، عیبیابی، یکپارچگی و همگرایی سازمان و بررسی گردش کار، کاهش ضایعات مواد اولیه، بهبود کارآیی کارگاه، سرمایهگذاری، دورههای آموزشی، طراحی سایت برای واحدها و سیستم مدیریت اطلاعات.
خدمات BPIF به صورت تلفنی، ایمیل، وبسایت، دیدار حضوری، گزارشهای تحلیلی، بولتنهای اطلاعرسانی، دورههای آموزشی و غیره ارائه میشوند.
صنعت چاپ، بستهبندی، کاغذ و نشر انگلستان در سال ۲۰۰۷ با ۴۴ میلیارد پوند گردش مالی، پنجمین صنعت این کشور و با ۵/۱۸ میلیارد پوند ارزش افزوده دومین صنعت به حساب میآید.
ارزش تولیدات واحدهای چاپی حدود ۵/۱۴ میلیارد پوند است. تعداد ۱۴۰ هزار نفر در ۱۰۵۰۰ شرکت مشغول به کار هستند. حدود ۷۵ درصد شرکتها کمتر از ۱۰نفر پرسنل دارند و ۹۰ درصد شرکتها کمتر از ۲۰ نفر. در سال ۲۰۰۸ پنج شرکت بزرگ چاپی انگلستان به ترتیب ۷۵۳ تا ۴۲۴ میلیون پوند فروش داشتهاند.
(Printing and printing Equipment Industries Association of China)
انجمن چاپ و صنایع تجهیزات چاپ چین
این انجمن در سال ۱۹۸۵ تاسیس شد و حالا ۱۳۰۰ شرکت و ۴۷ گروه (سازمانها و انجمنهای محلی) عضو آن هستند.
وظایف PEIAC عبارتند از:
– جستوجو، جمعآوری، طبقهبندی و پردازش اطلاعات پایهای برای صنعت چاپ
– سازماندهی مبادلات فنی و همکاریهای ملی و بینالمللی
– تقویت فعالیت شرکتها و تبادل اطلاعات با انجمنهای مشابه خارجی
– سازماندهی نمایشگاهها برای ارائه محصولات و ماشینآلات چینی و سازماندهی بازدید از نمایشگاههای خارجی
– برگزاری نمایشگاهها ازجمله نمایشگاه China Print و گردهماییهای جهانی مانند کنفرانس سالانه بینالمللی چاپ پکن و مسابقات مانند مسابقه چاپ چین CPA.
به گزارش این انجمن ارزش تولیدات صنعت چاپ چین در سال ۲۰۰۷ به ۴۴۰ میلیارد یوان بالغ گردید که ۲۰ برابر ارزش تولیدات سال ۱۹۷۹ (۸/۴ میلیارد یوان) بود.
ارزش تولیدات پیش از چاپ در سال ۲۰۰۷ برابر ۵/۲۲ میلیارد یوان با ۹ درصد افزایش نسبت به سال قبل، نشریات و کتاب ۸۵ میلیارد یوان با ۹/۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل، روزنامه ۵۵ میلیارد یوان با ۸/۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل، تولیدات چاپ بستهبندی ۱۴۰ میلیارد یوان با ۴/۱۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل، ارزش تجارت خارجی چاپ ۵/۱۴ میلیارد یوان با ۳/۱۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل و ارزش سایر تولیدات چاپی ۴۱ میلیارد یوان با ۱۲ درصد افزایش نسبت به سال قبل برآورد شده است.
در سال ۲۰۰۷ صنعت چاپ در ردیف دوازدهم صنایع کشور جای گرفت و صنعت چاپ سومین جایگاه را در میان کشورهای جهان کسب کرد. به خصوص چاپ بستهبندی چین با ۱۴۰ میلیارد یوان ۳۲ درصد از ارزش تولیدات صنعت چاپ چین را به خود اختصاص داده است.
در سال ۲۰۰۷ صادرات صنعت چاپ برابر ۶۳/۱ میلیارد دلار و واردات ۶۱۴ میلیون دلار گزارش شده است. بخش مهم دیگری از صنعت چاپ چین را مواد چاپی مانند کاغذ و مقوا، پلیت افست، مرکب، فیلم لیتوگرافی و لاستیک افست و غیره تشکیل میدهند. در این زمینه نیز آمار رشد و فروش و صادرات چین قابل توجه است. فروش و صادرات پلیت افست ۴/۷۸ میلیون مترمربع و مصرف آن ۹/۱۶۰ میلیون مترمربع بوده است.
در سال ۲۰۰۷ تولیدات مرکب چین به ۳۹۰ هزار تن بالغ گردید. در این کشور حدود ۱۰۰ هزار شرکت چاپی فعالیت دارد که از این تعداد ۲۳۳۰ شرکت خارجی است. حجم سرمایهگذاری خارجی در صنعت چاپ برابر ۸۸/۱۷ میلیارد دلار گزارش شده است. تعداد ۵۷ مدرسه فنی کالج چاپ در چین دایر است.
آموزش چاپ در چین به سه روش صورت میگیرد:
آموزش در کالج، آموزش حرفهای (Vocational Education)، آموزش ضمن خدمت.
(Printing Industries federation of South Africa)
فدراسیون صنایع چاپ آفریقای جنوبی
این فدراسیون خدمات گوناگونی در عرصههای مقررات، صادرات، آموزش، مالی، نمایشگاهی، امور پرسنلی و منابع انسانی، مدیریت خبرهای داخلی و بینالمللی، ارتقاء مهارتها و غیره ارائه میدهد.
PIFSA هفت دفتر منطقهای در نقاط مختلف کشور دارد و تمام شاخههای چاپ ازجمله افست ورقی و رول، اسکرین، فلکسوگرافی، روتوگراور و دیجیتال را پوشش میدهد.
بنا به آمار سال ۲۰۰۸ سهم هر کدام از روشهای چاپی در این کشور به قرار زیر است:
– چاپ افست: ۵۵ درصد
– فلکسوگرافی: ۱۱ درصد
– دیجیتال: ۱۲ درصد
– چاپ اسکرین: ۹ درصد
– لترپرس: ۶ درصد
– اکترواستاتیک (تکثیر): ۳ درصد
– گراور: ۲ درصد
– سایر: ۲ درصد
حدود ۷۵ درصد واحدها کمتر از ۵۰ نفر پرسنل دارند. سهم صنعت چاپ و بستهبندی آفریقای جنوبی از تولید ناخالص داخلی این کشور برابر با ۵/۲ درصد است.
نیروی کار صنعت چاپ این کشور ۴۵ میلیونی ۷۰ هزار نفر است. صنعت چاپ آفریقای جنوبی ششمین صنعت این کشور به حساب میآید.
GA
(Graphic Association of Denmark)
صنعت چاپ دانمارک
GA عنوان انجمن صنفی چاپ دانمارک است که انتشار آمار، دسترسی به کنفدراسیون کارفرمایان دانمارک، آمار حوادث و تغییرات نیروی کار و تحلیل دستمزدها، تاثیر جهانی سازی بر صنعت چاپ، تاثیرات واردات از شرق دور، تحلیل بازارهای بینالمللی و سازماندهی سفرهای تجاری و علمی به کشورهای دیگر، توصیهها و مشاورههای مالی و غیره را وظیفه خود میداند.
راههای ارتباطی GA با اعضا عبارتند از: انتشار مجله (سالی ۱۰ شماره)، خبرنامه الکترونیکی، خبرنامه چاپی، دسترسی مخصوص اعضا در سایت، خبرنامه آموزشی (سالی چهار شماره)، خبرنامه حاوی مقررات کار و استخدام.
در این کشور ۱۳۰۰ شرکت چاپی فعالیت دارد که ۶۰۱ واحد آنها چاپخانه (رول و ورقی)، ۱۰۸ واحد صحافی کتاب، ۲۰۵ واحد پیش از چاپ، ۸۷ واحد چاپ اسکرین و باقی به سایر فعالیتهای چاپی اختصاص دارد.
در سال ۲۰۰۴ کل فروش محصولات چاپی دانمارک برابر ۰۵/۳ میلیارد یورو بود. صادرات چاپی در سال ۲۰۰۵ برابر ۴/۲۶۴ میلیون یورو و واردات برابر ۸/۳۷۵ میلیون یورو برآورد شده است.
کل پرداخت دستمزد به کارکنان واحدهای چاپی معادل ۲/۴۸۳ میلیون یورو بوده است.
بزرگترین شرکای چاپی دانمارک کشورهای آلمان، سوئد، انگلستان و نروژ هستند.
انجمن چاپ و صنایع تبدیلی کاغذ ایتالیا
سال ۱۹۴۱ تاسیس شد و امروز بیش از ۱۳۰۰ واحد تولیدی عضو آن است و ۵۰ هزار نفر در این بخش مشغول به کار هستند.
این انجمن هدف اصلی خود را ارائه کمک، اطلاعات و مشاوره در زمینههای گستردهای مانند محیط زیست، اقتصاد، نیروی کار، مالیات و غیره میداند.
انجمن چاپ ایتالیا عضو INTERGRAF (کنفدراسیون بینالمللی چاپ و صنایع وابسته) و CITPA (کنفدراسیون بینالمللی صنایع تبدیلی کاغذ و مقوای اروپا) است.
انجمن صنایع چاپ، تبدیل کاغذ و ارتباطات پرتغال
این انجمن در سال ۱۹۷۴ تاسیس شد و اکنون نمایندگی حدود ۷۰۰ شرکت را به عهده دارد.
Apigraf فعالیتهای خود را اینگونه فهرست کرده است:
فعالیتهای عمومی
– توافقنامههای جمعی با سایر اتحادیهها
– همکاریهای بینالمللی
– جلسات سالانه
– پروتکلهای بازرگانی
– اطلاعرسانی و ترویج محصولات اعضاء و فعالیتهای آنها
– سازماندهی بازدید از نمایشگاههای بینالمللی
حوزه حقوقی
– نیروی کار و مقررات رفاهی
– قوانین تجاری
– قوانین مالیاتی
– قوانین محیط زیست
– قوانین صنعتی
حوزه اقتصادی
– اطلاعات مالی و آماری
– اطلاعات از حمایتهای مالی برای سرمایهگذاری
– بررسیهای اقتصادی
حوزه آموزشهای فنی و حرفهای
– ارتقاء کیفیت
– بهبود گردش کار و مدیریت
– بهداشت و ایمنی
– شرکت در کنگرهها و سمینارهای علمی
– تبادل نظر و حمایت از آموزشهای فنی در مدارس حرفهای
انتشارات
– بولتن منظم اطلاعرسانی
– انتشار کتاب سال
– موافقتنامههای حرفهای
– کتابهای تخصصی
AIFMP
(All India Federation of Master Printers)
فدراسیون سراسری چاپکاران ارشد هند
این فدراسیون در سال ۱۹۵۳ تشکیل شد و اکنون از طرف دولت به عنوان سازمان رسمی چاپ به رسمیت شناخته شده است. در حال حاضر ۵۷ انجمن حرفهای چاپ از مناطق مختلف هند عضو این فدراسیون هستند.
این فدراسیون برای تسهیل مبادلات و ارتباطات منطقهای و بینالمللی چندین توافقنامه با همپایان خود در کشورهای دیگر ازجمله سریلانکا، آمریکا، مکزیک و چین امضاء کرده است.
رشد سالانه صنعت چاپ هند در حال حاضر برابر ۱۲ درصد است. براساس گزارش NPES/PRIMIR صنعت چاپ هند طی سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ با رشدی برابر ۷۳ درصد مواجه خواهد بود.
بازار کنونی چاپ هند را برابر ۱/۱۲ میلیارد دلار برآورد میکنند و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۱۱ به ۹/۲۰ میلیارد دلار برسد. در این کشور علاوه بر هفتهنامه و مجلات بیش از ۸۰۰۰ عنوان روزنامه منتشر میشود.
صنعت چاپ هند از ۲۵۰ هزار واحد چاپی کوچک و متوسط و بزرگ تشکیل شده است و کل گردش مالی آن بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار است.
ارزش تولیدات صنعت بستهبندی هند را نیز معادل ۱۴ میلیارد دلار تخمین میزنند. رشد سالانه این بخش ۱۴ الی ۱۵ درصد است و پیشبینی میشود این نرخ رشد طی سالهای آتی دو برابر شود.
صنعت چاپ هند برای ۳ میلیون نفر به طور مستقیم و برای بیش از ۵/۱ نفر به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.
مناطق آزاد تجاری این کشور گسترش یافته و سرمایهگذاری تسهیل شده است. هند جاذبههای بسیاری برای سرمایهگذاری خارجی دارد. ۲۶ درصد از سرمایهگذاریهای خارجی چاپ در بخش روزنامهها و نشریات صورت گرفته است.
فدراسیون سراسری چاپکاران ارشد هند نقش شایستهای در توسعه نیروی انسانی لازم برای صنعت ایفا میکند. سازماندهی بسیاری از نمایشگاهها و سمینارها و مسابقات چاپ به عهده این سازمان است.
در حال حاضر بالغ بر ۵۰ مؤسسه آموزشی تحقیقاتی چاپ در هند فعالیت دارند. نشریه رسمی این فدراسیون “Printing Times” که از سال ۱۹۷۷ منتشر میشود، تکیهگاه اصلی صنایع چاپ این کشور است.
IPMA
(Indonesia Print and Media Association)
انجمن چاپ و رسانه اندونزی
اواخر دهه ۷۰ میلادی فقط ۱۷۰۰ شرکت چاپی در اندونزی فعالیت داشتند و حالا این تعداد به ۲۷۰۰۰ شرکت برکشیده است.
اندونزی با ۲۳۵ میلیون نفر جمعیت، پنجمین کشور پرجمعیت جهان است. به گفته رئیس انجمن چاپکاران ارشد اندونزی رشد صنعت چاپ این کشور به شدت کشورهایی مانند هند، مالزی، سنگاپور و تایلند نیست و هنوز به مقدار زیادی به واردات مواد اولیه و ماشینآلات وابسته است. اما صنعت کاغذ اندونزی رشد درخشانی داشته و جایگاه ارزندهای کسب کرده است.
نیروی کار صنعت چاپ اندونزی در سال ۲۰۰۷ برابر ۳۰۵ هزار نفر، صادرات ۱۷۰ میلیون دلار، واردات ۴۵ میلیون دلار و سرمایهگذاری ۳ میلیارد دلار برآورد شده است.
(Printing Industries Association of Australia-Print Net)
انجمن صنایع چاپ استرالیا
این انجمن نماینده صنایع چاپ، بستهبندی و ارتباطات استرالیاست، اعضای انجمن را فعالان چاپ، پیش از چاپ، طراحی، نشر، پخش، نرمافزار و سختافزار، کاغذ و مقوا، مواد مصرفی چاپ و بستهبندی، بستهبندی انعطافپذیر، تبدیل کاغذ، صحافی و عملیات تکمیلی، ارتباطات و خدمات رسانهای تشکیل میدهند.
صنایع چاپ استرالیا یکی از بزرگترین بخشهای تولیدی این کشور است. ۳/۸۵ درصد نیروی کار در کارگاههای کوچک و متوسط (با کمتر از ۲۰ نفر پرسنل) مشغول به کار هستند. مجموع نیروی کار ۱۱۵ هزار نفر و تعداد کارگاهها حدود ۵۰۰۰ واحد است. گردش مالی سالانه صنایع چاپ استرالیا برابر ۲۳ میلیارد دلار و ارزش افزوده آنها معادل ۵/۱۰ میلیارد دلار است. صادرات سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار، واردات بیش از دو میلیارد دلار و سرمایهگذاری سالانه بیش از ۷۰۰ میلیون دلار است.
بنا به گزارش این انجمن محصولات سنتی چاپ با محصولات جدیدی مانند CD و چاپهای دیجیتال تکمیل شده و بازارهای جدیدی پدید آوردهاند. تیراژهای کم، شخصیسازی اسناد، مدیریت اطلاعات و دانش و تعویض سریع سفارشها به صنعت چاپ شکل نوینی بخشیده است.
انجمن صنایع چاپ نیوزیلند
انجمن صنایع چاپ نیوزیلند که با نام PrintNZ فعالیت میکند، چتر حمایتی و پوشش چندین سازمان و تشکل حرفهای است از جمله:
– انجمن سازندگان لیبل پشت چسبدار
– انجمن فرمهای پیوسته
– انجمن عملیات تکمیلی نیوزیلند
– فدراسیون پیش از چاپ
– انجمن بستهبندی مقوایی نیوزیلند
– مجتمع کاغذ نیوزیلند
– چاپ اسکرین
– عرضهکنندگان تجهیزات و مواد
فعالیتها و خدمات انجمن چاپ نیوزیلند حوزههای متنوعی را در بر میگیرد از جمله: دیدارهای چهره به چهره با اعضاء در سراسر کشور، برگزاری سمینارهای منظم، همکاریهای آموزشی و آموزش، انتشار خبرنامههای منظم اینترنتی و چاپی، انتشار فصلنامه، کنفرانس دوسالانه صنعتی و گردآوری و انتشار اطلاعات علمی، فنی، آماری و صنعتی.
پنج محور اصلی خدمات PrintNZ عبارتند از:
– خدمات به اعضاء
– بازاریابی برای اعضاء
– مذاکره با دولت
– تحلیل روندهای صنعت
– خدمات آموزشی
(Printing Industries of America)
صنایع چاپ آمریکا
صنعت چاپ آمریکا یکی از صنایع اصلی این کشور است. تقریباً تمام محصولات چاپی آمریکا در همین کشور تولید میشود.
این سازمان (PIA) به همراه سایر موسسات وابسته، برای تقویت رشد، کارآیی و سودآوری واحدهای عضو اطلاعات فنی، آموزش و حمایتهای حقوقی ارائه میدهند.
چندی پیش PIA و GATF (بنیاد فنی صنعت چاپ) ادغام شدند.
فعالیتهای GATF به اموری مانند آموزش، تحقیقات، انتشار کتابهای آموزشی و بررسیهای اقتصادی، صنعتی اختصاص دارد.
چاپ ۲/۱ درصد از بازدهی اقتصادی آمریکا را تشکیل میدهد.
برخی آمارهای پایهای صنعت چاپ این کشور از این قرار است:
– کل فروش صنعت چاپ آمریکا: ۱۷۵ میلیارد دلار
– تعداد واحدها: ۳۹۰۰۰
– شمار نیروی کار: ۱۰۵۰۲۰۰ (بیش از یک میلیون نفر)
جایگاه صنعت چاپ در این کشور اینگونه اعلام شده است:
– دومین صنعت از نظر تعداد واحدها
– نهمین صنعت از نظر فروش محصولات
– ششمین صنعت از نظر تعداد نیروی کار