نشست «آسیب شناسی صادرات سیب» در مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران برگزار شد. در این نشست که اساتید دانشگاهی، کارشناسان و صادرکنندگان حوزه کشاورزی حضور داشتند، مهمترین موانع درونی و برونی صادرات سیب مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از اتاق ایران، نشست «آسیب شناسی صادرات صادرات سیب» با حضور اساتید دانشگاهی، کارشناسان و صادرکنندگان حوزه کشاورزی در مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران برگزار شد.
به باور سید محمدحسین شریعتمدار، سرپرست مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی اتاق ایران، یکی از مشکلات اصلی و آسیب شناسی صادرات محصولات کشاورزی مسائل اخلاقی صادرات است که ورای مسائل قانونی باید موردتوجه قرار گیرد.
عباس کشاورز معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی اتاق ایران هم تأکید کرد: با توجه به شرایط ارزی جدید، سیستم اداری دولت مثل وزارتخانه، بانک مرکزی و گمرک هماهنگ با صادرات نیست.
وی در همین زمینه خواستار بررسی موارد عدم انطباق وضعیت جدید با شرایط موجود در جلسهای با حضور تمام عوامل صادرات و دستگاههای دولتی مشکلات شد و توصیه کرد تا آسیبها و چالشهای صادرات حوزه کشاورزی در شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی بررسی شود.
به گفته حسین محمدی استاد بازاریابی دانشگاه فردوسی مشهد، موانع صادرات محصولات کشاورزی به دودسته موانع درونی و موانع بیرونی تقسیمبندی میشوند. موانع درونی نیز به موانع درون شرکتی و موانع کشوری تقسیمبندی میشود. او پیشنهاد داد برای داشتن پیشنهادهای کاربردی، موانع به تفکیک درون بنگاه، کشوری و ملی و موانع بیرونی تقسیمبندی شود.
صادرکنندگان حاضر در نشست توضیح دادند دو مشکل اساسی در حوزه صادرات سیب، یکی حضور تبعات خارجی (افغانستانی و پاکستانی) است که بهواسطه داشتن واسطه در مقاصد صادراتی، هزینه کمتری نسبت به صادرکننده ایرانی داشته و حاشیه سود بیشتری دارند؛ یکی دیگر اینکه تعدد صادرکنندگان ایرانی که باعث شده قیمت در مبدأ به دلیل تقاضای زیاد صادرکنندگان ایرانی، قیمت افزایشیافته و در مقصد صادراتی نیز به علت تعدد صادرکنندگان ایرانی و رقابت بر سر فروش قیمت فروش افت میکند.
رضا احمد پور از حاضران در این نشست با اشاره به مشکلات صادرکنندگان گفت: با اصل تعهد ارزی مخالفیم چراکه برای صادرکننده سیب امکانپذیر نیست و نباید صادرکننده سیب با صادرکننده پتروشیمی یکی دیده شوند. مسئولین انتظار دارند صادرکننده سیب از بازار آزاد ارز بخرد در سامانه بارگذاری کنند.
به گفته او، چالش دیگر در حوزه صادرات ورود هر فرد غیرمتخصصی به امر صادرات است بطوریکه افراد با هر حرفه و شغلی امکان صادرات سیب را دارند و بازار را خراب میکنند.
بیشتر بخوانید: نشان تجاری در صنعت بسته بندی دلیلی بر عقب ماندگی صادرات زعفران
صدرالدین نیاورانی از دیگر صادرکنندگان سیب نیز جوایز صادراتی را یکی از مهمترین ابزارهای تشویق صادرکنندگان دانست که متأسفانه امسال عملیاتی نشده است.
وی همچنین اظهار کرد: علیرغم افت ۳۰ درصدی تولید سیب نسبت به سال گذشته ولی همچنان با مازاد عرضه سیب در داخل کشور مواجه هستیم. اتباع خارجی (پاکستانی، هندی و عراقی) با استفاده از کارتهای یکبارمصرف بازرگانی اقدام به صادرات سیب میکنند که شناسایی هم نمیشوند. امسال با مازاد عرضه سیب مواجه هستیم و اگر مسئولین میخواهند کمک کنند باید به فکر باشند؛ مثلاً اگر قرار است صادرات سیب امسال با همان بستهبندی سال قبل صورت گیرد بههیچوجه به خاطر وجود مسئله کرونا با استقبال مواجه نخواهد شد چرا که بستهبندی امروز سیب باید با بستهبندی کرونا منطبق باشد.