آنچه که بیش از همه در بررسی ارتباط موجود میان بسته بندی و صنعت چاپ می تواند مورد توجه واقع شود، نحوه و کیفیت انتقال رنگ و جلوه های بصری و گرافیکی ناشی ازآن بر روی سطح چاپ شونده و حفظ ثبات آن در نمونه های انبوه تولید شده است. در این راستا توجه به مراحل پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ و نیز انتخاب شیوه های صحیح و مواد مناسب در هر یک از این مراحل از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در نهایت منجر به ایجاد، توسعه و بهبود عملکرد های بسته بندی می شود.
کیفیت چاپ به میزان زیادی، به عملیات تدارک کار در بخش پیش از چاپ، فرآیند چاپ، مشخصات فنی ماشین چاپ و مواد اولیه به کار رفته برای چاپ همچون، کاغذ و مرکب بستگی دارد. کیفیت نهایی محصول چاپی، در نهایت میتواند تحت تاثیر عواملی چون فرآیند های تکمیلی و تجهیزات وابسته واقع شود.
کیفیت نهایی محصول چاپی، در نهایت می تواند تحت تاثیر عواملی چون فرآیند های تکمیلی و تجهیزات وابسته واقع شود. کیفیت چاپ (همچون چاپ تک رنگ یا چند رنگ، به همراه تصاویر، متن و گرافیک) می تواند از طریق عواملی همچون رنگ آمیزی، باز تولید ساختار های ظریف، محدوده ارزش های تونالیته، دقت قرار گیری رنگ ها بر روی یکدیگر، مشخصات سطحی که تصویر بر روی آن چاپ می شود و بی عیب بودن کاغذ تعیین شود.
در اینجا لازم است که ماهیت کلی رنگ نیز مورد توجه قرار گیرد رنگ به خودی خود وجود ندارد. یک شی رنگی تنها به واسطه آنکه چه طول موج هایی از نور را جذب می نماید و کدام یک را پس از فیلتر نمودن، به چشم بیننده بازتاب می نماید به رنگ مشخصی دیده می شود.
چنانچه باریکه ای از نورسفید از درون منشوری عبور نماید، طیفی از نورهای رنگی حاصل میشود که با عبور مجدد این طیف از میان منشوری دیگر، مجددا نور سفید حاصل میشود. این موضوع نخستین بار در سال ۱۶۶۶ میلادی توسط اسحاق نیوتن بیان شد.
در واقع میتواند گفت که تمام رنگ ها ناشی از نور می باشند. سه نور اصلی شامل قرمز، ابی و سبز هستند که اصطلاحا رنگ های اولیه نامیده می شوند. بلند ترین طول موج متعلق به نور قرمز است و پس از ان نور های سبز و آبی قرار دارند.
ترکیبات مختلف ناشی از این سه نور رنگی، رنگ های قابل تشخیص برای انسان را حاصل می نمایند. رنگ هر شی ناشی از جذب کلیه نور های رنگی و انعکاس رنگی از نور است که همان رنگ شی نامیده می شود. مثلا یک شی قرمز تمام رنگ های نور را جذب نموده و تنها نور قرمز را به چشم بیننده بازتاب می نماید.
به طور کلی رنگ های را می توان به دو دسته افزایشی و کاهشی تقسیم بندی نمود. در تصاویر ویدیویی از رنگ های افزایشی استفاده می شود و نتیجه کار های چاپی بر اساس رنگ های کاهشی است.
در فرآیند انتخاب رنگ لازم است این موارد مد نظر قرار گیرند:
الف- تعریف سیستم رنگ و هدف پروژه
ب- تعریف رنگ به گونه ای که در مد رنگی انتخاب شده به خوبی بیان شود
ج- استفاده از کتاب های مرجع رنگ و یا نمونه های نگی موجود، جهت شناسایی امکانات رنگی موجود
د- تصحیح رنگ به دست آمده جهت حصول بهترین نتیجه در اجرای رنگ
چانچه سطحی که فرآیند چاپ بر روی آن انجام می شود تغییر نماید، رنگ های چاپ شده بر این سطوح، به صورت های متفاوتی مشاهده می گردند. سطح مات کاغذ سبب پراکندگی نور در جهات مختلف شده و به همین دلیل رنگ های چاپ شده بر روی آن ملایم تر به نظر می رسند.
در صورتی که همین رنگ ها بر روی کاغذ گلاسه واضح تر و مهیج تر دیده می شوند به عنوان مثال چنانچه رنگ های قرمز و طلایی بر روی کاغذ مخمل نما چاپ شدند، جلوه ای ملایم و باشکوه می یابند ولی چاپ آنها بر روی وینیل گلاسه حالتی نا ملایم پیدا می کند. توجه به مسائلی همچون کیفیت رنگ و ارتباط ان با سطوحی که رنگ بر روی آن منتقل می شود از جمله مواردی است که می توانند در بخش چاپ از کل فرآیند بسته بندی، مد نظر قرار گیرند.
چاپ زیبا در بسته بندی
یکی از مهم ترین پارامتر هایی که در این قسمت می تواند مورد توجه قرار گیرد توجه به زیبایی بسته بندی است که با نحوه چاپ آن ارتباط نزدیکی دارد. مقوله زیبایی در بسته بندی، تنها جنبه تزئینی صرف ندارد بلکه حالتی کاربردی می یابد و منجر به انتقال اطلاعات بصری و نوشتاری به مخاطب می شود.
جنبه تزئینی زیبایی بسته بندی، در ارتباط با نیاز های احساسی کاربر نیز تعریف می شود و حاصل ان پاسخگویی به نیاز های والای روحی مخاطب است. این وجوه احساسی را می توان در ارتباط با کلیه حواس پنچ گانه انسان شامل بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی دانست لیکن معمولا در این زمینه بیشتر به حس بینایی پرداخته می شود. لذا توجه به جنبه های زیبایی در حوزه دیداری، ابتدایی ترین امکانی است که می توان از نظر پاسخگویی به نیاز های احساسی مخاطب، در طراحی بسته بندی لحاظ نمود.
جنبه کاربردی زیبایی بسته بندی می تواند در راستای برقراری ارتباط با کاربر به منظور انتقال اطلاعات، افزایش فروش کالا و حصول سو اقتصادی برای تولید کننده در نظر گرفت. هر محصول تولید شده لازم است که به فروش برسد که علاوه بر بازگرداندن سرمایه به تولید کننده و ایجاد سود اقتصادی برای وی زمینه برقراری تعامل با استفاده کننده کالا را نیز فراهم آورد و از این طریق امکان دریافت بازخورد مناسب از محصول و بسته بندی آن، برای تولید کننده فراهم شود تا بتواند تصمیم مناسب در مورد ادامه تولید فعلی با مشخصات موجود و یا تصحیح نمونه فعلی و تبدیل آن به نمونه جدید را اخذ نماید.
بنابراین برقراری ارتباط میان محصول و مشتری در زمان خرید از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود. به دلیل حق انتخابی که مشتری در برابر خرید محصولات مختلف دارد و نیز به دلیل آنکه پرداخت هزینه های تولید محصول از جانب مشتری انجام می پذیرد، بنابراین توجه به سلایق بصری و خواسته های وی، از ظاهر محصول بسته بندی و کیفیت چاپی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
اهمیت این مسئله به خصوص در زمانی اشکار می شود که خریدار در برابر عملکرد همسان دو یا چند محصول مشابه، اطمینان حاصل نموده و در انتخاب محصول برتر و مناسب تر، دچار تردید می شود. در چنین شرایطی، توجه به بسته بندی محصول از اهمیت بالایی برخوردار می شود زیرا از جمله مواردی که می تواند در زمان خرید کالا توسط مشتری، سبب جلب توجه و برقراری ارتباط شود، زیبایی فرم ظاهری بسته بندی آن است.
بیشتر بخوانید: روش هایی برای انتخاب مقوای مناسب بسته بندی
آنچه که از ظاهر یک محصول آشکار می شود بیش از آن چیزی است که خود حصول می تواند انتقال دهد. به عبارت دیگر «کشش نگاه» و «ثابت کردن دید» در مورد هر محصول که بیشتر باشد میزان فروش آن بیشتر می شود. امروزه نقش زیبایی در محصولات، به عنوان عاملی موثر بر موفقیت تجاری، اشکار شده است که این مسئله خود، موید لزوم توجه به بسته بندی کالا و کیفیت چاپی آن است. توجه به دارا بودن ارزش افزوده بسته بندی محصول، مثلا استفاده از بسته بندی کالا برای کاربرد های دیگر نیز می تواند هزینه های تحمیل شده برای انجام این فرآیند را توجیه نماید.