بازار یابی زعفران در بازارهای جهانی با ضعف روربرو است. یکسری از کالاها در ایران وجود دارد که قابلیت بسیار بالایی در زمینه صادرات دارند. کالاهایی از قیبل صنایع دستی، عسل، خاویار و مهمتر از همه طلای سرخ که به آن زعفران می گوییم. اما متاستفانه از ظرفیت های این کالاها آنچنان که باید و شاید استفاده نمی شود و همواره در در بخش بازارهای جهانی مهجور می مانند. خیلی از فعالان این حوزه معتقدند ضعف این بخش به بسته بندی نا مناسب باز می گردد اما رئیس جهاد کشاورزی استان یزد نظر دیگری دارد. وی در این حوزه بر بخش برند سازی تمرکز دارد.
سید جمال سجادی پور گفت: هر چند در زمینه بسته بندی زعفران مشکلی نداریم اما بزرگترین نقطه ضعف برای حضور در بازارهای جهانی، بازار یابی زعفران و برند سازی است.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید جمال سجادی پور، با بیان اینکه علی رغم تولید ۹۰ درصدی زعفران جهان در کشورمان اما سهم قابل توجهی در زمینه فروش در بازارهای جهانی نداریم گفت: هر چند در زمینه بسته بندی زعفران مشکلی نداریم اما بزرگترین نقطه ضعف برای حضور در بازارهای جهانی،بازار یابی زعفران و برند سازی است.
رئیس جهاد کشاورزی استان یزد افزود: ظرفیت صنایع تبدیلی زعفران در استان یزد ۷۰۰ کیلوگرم بوده که البته ۳ واحد جدید نیز تا نیمه سال آینده راه اندازی خواهد شد و همچنین برای ۱۷ واحد نیز جواز تاسیس صادر شده است.
بازار یابی برای زعفران توسط کشاورزان
وی با تاکید بر ضرورت برندسازی و بازار یابی زعفران در بازارهای جهانی اظهار داشت: این موضوع جزو وظایف حاکمیتی نیست بلکه باید کشاورزان خود برای فروش محصولاتشان برند سازی کرده و بازارهای هدف را شناسایی کنند برای نمونه برخی از کشاورزان در استان های دیگر نسبت به راه اندازی سایت فروش اقدام کرده و بازار خوبی نیز دارند.
سجادی پور با تاکید بر ضرورت شکل گیری تشکل های مردمی در زمینه برندسازی زعفران گفت: کشاورزان باید بتوانند از طریق تشکیل چنین تشکل هایی محصولات خود را در بازارهای جهانی به قیمت های جهانی به فروش برسانند نه اینکه زعفران ایرانی به کشورهای دیگر صادر شود و با برند سازی و بازاریابی چندین برابر قیمت خرید به فروش برسانند.
رئیس جهاد کشاورزی استان در پایان برگزاری جشنواره سراسری زعفران ،ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره،آموزش کشاورزان را از مهمترین اقدامات جهاد کشاورزی برای حمایت از زعفران کاران عنوان کرد و ابراز داشت: البته در این راستا تسهیلاتی نیز در مناطق برخوردار با نرخ ۱۵ درصد و در مناطق غیر برخوردار با نرخ ۱۲ درصد به کشاورزان پرداخت می شود.
رئیس ستاد کشاورزی معتقد است که در خصوص برند سازی خود کشاورزان باید وارد عمل شوند و درباره بازار یابی زعفران در جهان وارد عمل شوند.
زعفران گیاهی کوچک و چندساله به ارتفاع ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر است. از وسط پیاز یا قاعدهیِ ساقه، تعدادی برگ باریک و دراز خارج میشوند. از وسط برگها، ساقهای گلدار بیرونمیآید که به یک تا سه گل منتهی میشود. گلها دارای ۶ گلبرگ بنفشرنگ هستند که ممکن است در بعضی واریتهها به رنگ گلی یا ارغوانی باشند.
گلها دارای ۳ پرچم و یک مادگی منتهی به کلالهٔ سهشاخه به رنگ قرمز متمایل به نارنجی هستند. قسمت مورد استفاده این گیاه انتهای خامه و کلاله سهشاخه است که به نام زعفران مشهور است و معطر و کمی تلخ است.
پیازچه زعفران در مناطق سردسیر با بارندگی زیاد بسیار بهتر از مناطق گرمسیر عمل میآید و یکی از دلایل اصلی که باعث تمایز زعفران مرغوب از زعفران نامرغوب میشود، شرایطِ اقلیمی و آب و هوای آن منطقه است که هرچقدر منطقه سردسیرتر باشد، عملکرد و عیار زعفران بالاتر میرود.
زعفران به دلیل طبع گرم آن تا حد زیادی میتواند در مقابلِ هوای سرد مقاومت کند، پیاز زعفران در دمای منفی چهل درجه سانتیگراد به رشد عادی خود ادامه میدهد و شادابی و نشاط برگها را کاملاً حفظ میکند.
بیشتر بخوانید:
کار آفرینی با صنایع بسته بندی