جهان به سمتی در حال حرکت است که تمامی برندها باید توجه ویژه ای را به مسئله حفظ محیط زیست داشته باشند. در این بین انتظارات از برندهای جهانی بسیار بالا است. به همین خاطر ضروری است تا برند کوکاکولا به عنوان شناخته شده ترین نام تجاری در جهان، اقدامات سودمندی را انجام دهد.
برند کوکاکولا و کاهش زباله های پلاستیکی
به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ در همین راستا مدیران ارشد این شرکت اعلام کرده اند که در راستای کاهش زباله های پلاستیکی، آنها از فناوری بسته بندی محصول با کاغذ باطله استفاده خواهند کرد. این امر در حالی است که تمامی برندهای فعال در زمینه تولید نوشیدنی، همواره از بسته های پلاستیکی استفاده کرده و این امر بدون شک گامی بزرگ و شروع کننده یک جریان جدید خواهد بود.
نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که علی رغم تصور بسیاری از افراد که این دسته از اقدامات را صرفا ضررهایی برای شرکت ها می دانند، این امر خود اقدامی تبلیغاتی محسوب شده و حداقل نتیجه آن قرار گرفتن نام برند کوکاکولا برای بیش از سه روز در رأس اخبار بوده است. در نهایت این دسته از اقدامات باعث بهبود نگرش افراد نسبت به این برند خواهد شد.
نام فناوری جدید KeelClip بوده و پیش بینی می شود که از سال آینده هر ساله حدود ۲۰۰۰ تن پلاستیک کمتر وارد محیط شود. در این رابطه جو فرانسیس (از مدیران کوکاکولا) اعلام کرده است که با توجه به این امر که پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۳۰ تعداد زباله های پلاستیکی بیش از دو برابر حجم فعلی باشد، وظیفه اخلاقی هر برندی بازنگری در وضعیت خود و انجام اصلاحات لازم بوده و امید است تا برند کوکاکولا بتواند به الگویی برای برندهای دیگر تبدیل شده و تا پایان سال جاری، شاهد خبرهای مثبت دیگری نیز باشیم.
توقف ظروف پلاستیکی کوکاکولا
برندهای مختلف در حوزه های گوناگون کسب و کار به طور انکارناپذیری در زمینه تخریب محیط زیست مسئول هستند. با روند پیش روی در زمینه کسب و کار پایان دنیا چندان دور از ذهن نخواهد بود. مسئله مهم فقط زمان پایان دنیا و نابودی طبیعت است. امروزه بسیاری از موسسه های خیریه در زمینه حفاظت از محیط زیست و اعمال فشار بر روی برندها برای آلودگی کمتر محیط زیست فعالیت دارند، با این حال زور آنها در اغلب موارد به برندهای بزرگ نمی رسد. کوکاکولا یکی از برندهای بزرگ در زمینه تولید نوشابه های گازدار است.
این برند از مدت ها قبل با چالش توقف استفاده از فرآورده های پلاستیکی در بسته بندی محصولاتش مواجه است. اعتراض و اعمال فشار بسیاری از موسسه های خیریه در طول دو دهه اخیر کار را برای مدیران این برند دشوار کرده است، اما هنوز هم هیأت مدیره این برند اعتقاد به خداحافظی با بسته بندی های پلاستیکی ندارد.
شوک برند کوکاکولا به مشتریان
اخیرا برند کوکاکولا در اعلام موضعی رسمی بر ادامه استفاده از محصولات پلاستیکی در زمینه بسته بندی محصولاتش تاکید کرده است. به این ترتیب کوکاکولا بدون توجه به سرنوشت محیط زیست و خواسته جمع وسیعی از مشتریانش اقدام به ادامه تخریب محیط زیست خواهد کرد. بدون تردید مدیران کوکاکولا این مسئله را با صراحت بیان فوق مطرح نکرده اند.
در کنفرانس داوس برند کوکاکولا بر روی ادامه استفاده از فرآورده های پلاستیکی برای بسته بندی محصولاتش تاکید کرد. این امر نه تنها به دلیل قیمت مناسب این فرآورده ها، بلکه آنچه کوکاکولا تمایل مشتریان می خواند، است. این ادعا در حالی که بسیاری از گروه های حفاظت از محیط زیست بر روی کوکاکولا و پپسی فشارهای بی سابقه ای وارد ساخته اند، مطرح شد.
یکی از نکات مهم در زمینه ترک استفاده از فرآورده های پلاستیکی انتخاب جایگزین است. امروزه گزینه های زیادی پیش روی مسئولان کوکاکولا و پپسی برای بسته بندی محصولات شان وجود ندارد. استفاده از شیشه یا آلومینیوم علاوه بر هزینه بالا از نظر زیست محیطی نیز مسئله ساز است. به این ترتیب حتی گزینه های جایگزین فرآورده های پلاستیکی نیز همراه با حرف و حدیث های بسیار زیادی اند.
نکته مثبت درباره فعالیت کوکاکولا تعهد به افزایش استفاده از فرآورده های پلاستیکی قابل بازیافت تا بیش از ۵۰درصد در بسته بندی محصولاتش است. به این ترتیب دغدغه گروه های طرفدار محیط زیست نیز تا حدی آرام خواهد گرفت. نکته مهم اینجا عدم تمایل کوکاکولا برای ترک استفاده از فرآورده های پلاستیکی به هر شکلی است بنابراین برای مدت های طولانی شاهد استفاده کوکاکولا و دیگر برندها از مواد اولیه خطرناک برای محیط زیست خواهیم بود، اگرچه میزان استفاده از آنها تا حدودی کاهش یابد.