رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در حال حاضر ۱۳۰ شرکت بسته بندی تخم مرغ در طرح ملی ارتقاء سلامت و کیفیت تخم مرغ که در آن تمامی مراحل از مبدأ پرورش مرغ تخمگذار تا مرحله عمل آوری و مراکز عرضه مورد رصد و بررسی قرار گیرد، مشارکت دارند.
به گزارش چاپ و نشرآنلاین به نقل از ایانا، علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بازدید از شرکت صنایع تخم مرغ تلاونگ با اشاره به این که طرح ملی ارتقاء سلامت و کیفیت تخم مرغ در سال ۸۲ کلید خورد و اولین شرکت پیشرو در این زمینه تلاونگ بود، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۳۰ شرکت بسته بندی تخم مرغ در این طرح ملی که در آن تمامی مراحل از مبدأ پرورش مرغ تخمگذار تا مرحله عمل آوری و مراکز عرضه مورد رصد و بررسی قرار گیرد، مشارکت دارند.
رفیعی پور ادامه داد: در این طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی و اتحادیه های مرتبط با تخممرغ مسئولیت دارند.
وی با اشاره به این که تخم مرغ تنها پروتئین حیوانی است که میزان مصرف آن در سبد خانوار اعم از روستایی و شهری بالا است و همه از آن استفاده می کنند، گفت: این پروتئین ارزان ترین و در دسترسترین پروتئین محسوب می شود که باعث بروز بیماری های گوارشی و بیماری های خاص نمی شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که عمر و ماندگاری تخم مرغ بدون شناسنامه، یک پنجم است، گفت: در زمینه بازاررسانی تخم مرغ، بسته بندی، عمل آوری و فرآوری رشد خوبی داشتهایم، حدود ۲۰ درصد از تخم مرغ های کشور دچار ضایعه هستند که باید مصرف صنعتی شوند و اگر مجموعه هایی مانند تلاونگ نباشند، این تخم مرغ ها وارد بازار میشوند.
رفیعی پور تاکید کرد: تخم مرغ منبعی از پروتئین است که در صورت رعایت نشدن موارد بهداشتی به راحتی بیماری ها را منتقل میکند و محل مناسبی برای تکثیر میکروب ها است.
وی افزود: در ۹ ماهه سال۹۸، ۲۷ هزار تن تخم مرغ به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه صادرات داشتیم که اگر کیفیت را بالا ببریم در اوراسیا و آسیای میانه هم بازار خواهیم داشت.
در ادامه این بازدید، بنیانگذار شرکت تلاونگ گفت: شرکت ما از ابتدای تولید تخم مرغ تا ورود آن به بازار را مورد بررسی قرار می دهد تا تخم مرغ برند تلاونگ با کیفیت بالا وارد بازار شود.
مهدی معصومی تصریح کرد: ایران هشتمین تولیدکننده تخم مرغ در جهان است اما از زمان تولید به بعد برنامهای برای نوع عرضه به بازار حتی بازارهای صادراتی نداشتیم، اگر بتوانیم در بحث بازرگانی محصولات، نوع حمل و نوع رساندن آن به دست مصرفکننده اقدامات مناسب و مطابق با برندسازی های جهانی انجام دهیم، می توانیم به صنعت تخم مرغ کمک کنیم.
بسته بندی مهم ترین قسمت تولید یک کالا
بسته بندی یکی از مهم ترین قسمت های تولید یک کالا است. هر کالایی چه کالای صنعتی و چه کالاهایی که مربوط به صنایع دستی، کشاورزی، شیلات می شوند نیازمند بسته بندی های مناسب و اصولی هستند؛ چرا که یک کالا زمانی می تواند در عرصه های جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد که از استاندارهای مطلوب بسته بندی برخوردار باشد.
تخم مرغ کالایی پر طرفدار است و اگر از لحاظ بسته بندی بتواند معیارهای مناسب را پیدا کند می تواند به بازارهای جهانی صادر شود. تخم مرغ کالایی شکننده است و بسته بندی آن باید به صورتی باشد که این کالا را در مقابل ضربه حفظ کند و علاوه برآن جلوی آلودگی هایی که ممکن است به این کالا راه پیدا کند را بگیرد. بنابر این توجه به بسته بندی این کالا از مهمترین نکاتی است که باید در صادرات آن مورد توجه قرار بگیرد.
بیشتر بخوانید: هزینه های صنایع بسته بندی کاهش خواهد یافت