۶ دلیل توجه به بسته‌ بندی محصولات

    مترجم: علی آل‌‌علی

    0
    102
    بسته‌ بندی محصولات

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ اگر جست‎وجویی کوتاه در یوتیوب داشته باشید، ویدئوهای بسیار زیادی از افراد در حال باز کردن بسته‌ بندی محصولات تازه خریداری شده مشاهده خواهید کرد. یکی از لذت های غیر قابل انکار در زمینه خرید محصولات مربوط به باز کردن بسته ‎بندی آنهاست بنابراین مشاهده سرمایه گذاری عظیم برندها بر روی طراحی بسته‎ بندی های هرچه جذاب تر جای تعجب ندارد. اغلب مشتریان با محصولات ما در پوشش بسته ‎بندی مواجه می شوند. به همین خاطر تاثیرگذاری اولیه هر برند بر روی مشتریان از طریق بسته ‎بندی محصولاتش روی می دهد.

    شاید در نگاه نخست تهیه ویدئوهای بازاریابی از باز کردن بسته‌ بندی محصولات کار عجیبی باشد. نکته مهم در این میان آگاهی برندها از اهمیت بسته‌ بندی محصولات در فرآیند تصمیم‎گیری مشتریان است. به این ترتیب در صورت استفاده از بسته ‎بندی مناسب شانس ما برای جلب نظر مشتریان افزایش خواهد یافت.

    مشتریان پیش از مشاهده محصول و خریدش هیچ ارتباط نزدیکی با برند ما ندارند. این امر در بهترین حالت موجب داوری آنها براساس شنیده های دوستان می شود. اگر این عامل را مدنظر قرار ندهیم، بسته‌ بندی محصولات اهمیت فوق‎العاده ای پیدا خواهد کرد. تمام این نکات برای پی بردن به اهمیت بسته‌ بندی محصولات در قالبی جذاب کافی است.

    نکته مهم در این میان عدم توجه کافی برندها به فرآیند بسته‌ بندی محصولات است. به این ترتیب ما با انبوهی از محصولات بدون بسته ‎بندی یا قالب های ضعیف مواجه هستیم. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها ایجاد می کند.

    با توجه به اهمیت بسته‌ بندی محصولات در ادامه برخی از مزیت های انتخاب طرحی جذاب و مناسب را مورد بررسی قرار خواهیم داد. نکته مهم درباره بسته ‎بندی محصولات فراگیری آن در کسب و کارهای مختلف است. به این ترتیب تمام کسب و کارها امکان بهره‎مندی از نکات مورد بحث در این مقاله را خواهند داشت.

    1. حفاظت از محصولات

    بسته‌ بندی محصولات

    اجازه دهید نکته نخست را با نگاهی واقع‎گرایانه شرح دهیم. وقتی محصولات ما دارای بسته‎ بندی مطمئنی باشد، امکان صدمه به آنها کاهش خواهد یافت. اگر خود را به جای مشتریان قرار دهیم، هیچ نکته ای به اندازه تحقیق درباره محصولات، انتخاب نمونه های مختلف و در نهایت برگزیدن یکی از آنها برای خرید و مواجهه با نقص فنی ناشی از بسته ‎بندی نادرست ناراحت‎کننده نیست.

    بسیاری از مشتریان به دلیل تجربه منفی در زمینه بسته‌ بندی محصولات و ایجاد صدمه به کالای خریداری‎شده دیگر به سراغ برند مورد نظر نمی روند. این امر تجربه ای رایج در میان مشتریان محسوب می شود.

    گاهی اوقات ما نمایندگی فروش یک برند در کشوری دیگر هستیم. در این شرایط اگر محصول موردنظر پس از فروش دارای نقص فنی ناشی از عدم بسته‎ بندی درست باشد، نقطه اصلی انتقادات متوجه ما خواهد بود. وقتی یک محصول پس از صادرات از مناطق دوردست در محل بسته‎ بندی به دلیل بی‎احتیاطی آسیب می بیند، تحمل آن بسیار دشوار خواهد بود.

    گاهی اوقات برندهای اصلی حق فروش انحصاری محصولات شان را در پی بروز چنین مشکلاتی از موسسه طرف قرارداد پس می گیرند بنابراین ما برای حفظ جایگاه مان در بازار باید دست به بسته ‎بندی درست محصولات بزنیم.

    1. تاثیرگذاری اولیه فوقالعاده بسته‌ بندی محصولات

    بسته‌ بندی محصولات

    مشتریان ابتدا بسته‌ بندی محصولات را مشاهده می کنند. این امر دارای اهمیت بسیار زیادی است. وقتی ما بسته‎ بندی جذابی برای مشتریان داشته باشیم، توجه آنها بیشتر جلب می شود. امروزه اغلب محصولات در خرده‎فروشی ها به دست مشتریان می رسد.

    فضای خرده‎فروشی ها پر از محصولات مختلف است. مدیران ارشد خرده‎فروشی ها برای صهولت دسترسی مشتریان اقدام به قرار دادن محصولات مشابه در یک قفسه یا راهرو می کنند. به این ترتیب مشتریان با حضور در راهرو موردنظر با انبوه محصولات مشابه رو به رو خواهند شد. نکته مهم در این میان تاثیرگذاری طراحی محصولات به شیوه ای جذاب و متفاوت است. برندهای بزرگ نظیر نایک همیشه از مزیت بسته ‎بندی خاص و منحصر به فرد بهره می برند. این امر بخشی از فرآیند بازاریابی و برندسازی هر شرکت محسوب می شود.

    ظاهر حرفه ای بسته ‎بندی کردن محصولات اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر ما در تلاش برای حضور در بازارهای جهانی هستیم، باید جلوه ای حرفه ای از برندمان به نمایش بگذاریم. در غیر این صورت امکان جلب نظر مخاطب هدف را نخواهیم داشت. چالش اصلی بسیاری از برندها در زمینه طراحی بسته‎ بندی های چشم‎نواز مربوط به حوزه مالی است. بودجه اندک هرگز به معنای ناتوانی در زمینه کسب موفقیت بازاریابی نیست.

     نکته مهم در این میان تلاش برای ساماندهی امور به ساده ترین شکل ممکن است. وقتی از طراحی بسته ‎بندی منحصر به فرد صحبت می کنیم، منظورمان طرح های پیچیده نیست. مشتریان بهترین واکنش را در برابر بسته ‎بندی های ساده و بی‎آلایش دارند بنابراین فکر استفاده از طرح های عجیب و غریب را کنار بگذارید.

    1. بسته بندی محصول به مثابه فرصت برندسازی

    بسته‌ بندی محصولات

    برندسازی فرآیند ایجاد جذابیت‎های منحصر به فرد برای شرکت مان در چشم مخاطب هدف است. وقتی از المان های جذاب یک برند صحبت می کنیم، نحوه بسته ‎بندی نیز اهمیت دارد. این امر موجب افزایش تمایل برندها برای سرمایه‎گذاری در حوزه بسته‌ بندی محصولات شده است. برندهای بزرگ از طریق بسته ‎بندی جذاب محصولات‎شان در عمل صدای خود را به گوش مشتریان می رسانند. درج شعارهای اصلی برند بر روی بسته‎ بندی ها یکی از راهکارهای مناسب برای تعامل با مشتریان محسوب می شود.

    ایجاد تجربه ای جذاب از برند برای مشتریان کار دشواری نیست. نکته مهم در این میان داشتن برنامه ای جذاب و تاثیرگذار است. متاسفانه بسیاری از برندها فاقد چنین برنامه ای هستند. به همین خاطر در عمل طرحی برای استفاده از فرصت بسته‌ بندی محصولات برای ارتقای برندشان ندارند. اگر ما به دنبال حضور موفق در بازارهای جهانی هستیم، باید نوعی شخصی‎سازی در بسته‎بندی محصولات مان داشته باشیم. بدون تردید سلیقه مشتریان در کشورهای مختلف دارای شباهت یکسان نیست.

    توجه به فرهنگ بومی هر منطقه در طراحی بسته‎بندی کلید موفقیت در بازارهای مختلف خواهد بود. تحقق این امر با اندکی مطالعه پیرامون سلیقه مشتریان هر منطقه و تلاش برای استفاده از نمادهای آن در طراحی بسته‌ بندی محصولات امکان‎پذیر خواهد بود.

    یکی از استثناهای مهم در حوزه بسته‎ بندی محصولات برند اپل است. این برند همیشه از یک بسته ‎بندی ساده (مینیمالیستی) و یکسان برای عرضه محصولاتش استفاده می کند. بدون تردید محصولات اپل در بازارهای جهانی یکی از پروفروش ترین ها محسوب می شود. بنابراین تلاش برای شخصی‎سازی بسته‌ بندی محصولات در برخی از موارد با استثناهایی نیز همراه است.

    1. نمایش ارزش های برند

    هر برندی براساس ماهیت و زمینه فعالیتش دارای ارزش های متفاوتی است. یکی از نکات مهم در زمینه برندسازی تلاش برای انتقال ارزش های برندمان به مخاطب هدف است. امروزه مشتریان انتظارات بسیار زیادی از برندها دارند بنابراین ما باید در راستای پاسخگویی به نیازهای متغیر مشتریان گام برداریم. در غیر این صورت امکان تعامل سازنده با آنها را نخواهیم داشت.

    بازنمایی ارزش های برند در زمینه بسته‌ بندی محصولات پیوند نزدیکی با تعهدات ما دارد. به عنوان مثال، اگر ما تعهدات زیست محیطی داریم، باید از مواد اولیه بازیافتی یا تجدیدپذیر برای عرضه محصولات مان استفاده کنیم. این امر اهمیت بسیار زیادی برای مخاطب هدف دارد. ایراد اصلی کار برخی از برندها اعلام رسمی برخی از تعهدات و عدم تلاش برای پایبندی به آنهاست.

    این امر ضربه بسیار سختی به چنین برندهایی وارد می کند. مشتریان تمایل به مشاهده پایبندی عملی برندها به تعهدات شان دارند. بسته‌ بندی محصولات با توجه به تعهدات برندمان بهترین فرصت برای نمایش پایبندی برندمان به ارزش هایش است.

    1. اهمیت اطلاعات معتبر

    بسته‌ بندی محصولات

    آگاهی از تکنیک های طراحی بسته‌ بندی محصولات اهمیت بسیار زیادی در زمینه موفقیت ما خواهد داشت. اشتباه برخی از برندها تلاش برای طراحی بسته ‎بندی براساس سلیقه شخصی شان است. شاید در این زمینه استفاده از راهنمایی های برخی از افراد باتجربه مناسب به نظر برسد، به هر حال ما باید آشنایی نسبی با این حوزه داشته باشیم. در غیر این صورت تلاش های مان برای طراحی محصول با شکست مواجه خواهد شد.

    تیم های بازاریابی به طور معمول وظیفه طراحی بسته‎ بندی را برعهده دارند. اطلاع‎رسانی درست به اعضای تیم بازاریابی درباره اصول طراحی بسته ‎بندی یا ساماندهی کارگاه های کاربردی در صورت نیاز امری ضروری خواهد بود. تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در صورت سرمایه‎گذاری و دسترسی به اطلاعات معتبر بسیار ساده خواهد بود، بنابراین هیچ بهانه ای برای امتناع از کسب اطلاعات و ارائه آن به تیم بازاریابی وجود ندارد.

    1. دیدار مجدد به جای خداحافظی

    در نهایت، بسته‌ بندی محصولات راهکاری مناسب برای ایجاد تجربه ای منحصر به فرد در مخاطب هدف است. بسیاری از مشتریان ثابت برندها در پی نخستین خرید و مشاهده بسته ‎بندی و سایر المان های هیجان‎انگیز اقدام به خرید مجدد می کنند. این امر برای برندهای تازه تاسیس اهمیت بسیار زیادی دارد.

    وقتی ما در ابتدای مسیر کسب و کار هستیم، احتمال مواجهه با مشکلات مالی زیاد خواهد بود. یکی از راهکارهای مناسب برای کسب درآمد ثابت و پایدار تبدیل مخاطب هدف برند به مشتریان ثابت است. این امر سود مشخصی در اختیار ما قرار خواهد داد. وقتی ما از حداقل درآمد سالانه مان آگاهی داشته باشیم، امکان برنامه‎ریزی برای توسعه کسب و کار راحت تر خواهد شد.

    بسته ‎بندی جذاب محصولات پل ارتباطی ما با مشتریان است. این امر در برخی موارد به مثابه دعوتنامه ای از مشتریان برای همکاری هرچه بیشتر با برند ما خواهد بود. به این ترتیب با اختصاص زمان و بودجه مناسب به این بخش امکان افزایش شمار مشتریان ثابت برند وجود دارد.

    مقاله قبلیسیاست‌های غلط و آشفتگی حوزه نشر و چاپ
    مقاله بعدیتوزیع سهمیه جدید کاغذ نشریات کشور

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.