نحوه بسته بندی کالای شما نقش مهمی در نحوه واکنش مصرفکنندگان به آن دارد و می تواند برند شما را به شهرت برساند. در مقاله پیش رو هر آنچه را که در مورد انتخاب بسته بندی مناسب برای محصول خود نیاز دارید ازجمله نکاتی در مورد طراحی و چاپ جعبه، چاپ های سفارشی را بخوانید.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایسنا، جعبه خوب می تواند برند شما را به شهرت برساند، یک قیمت بالا را توجیه کند و به عنوان تمایزی اساسی بین شما و رقبا باشد و این یک آغاز است. برای درک مهم بودن طراحی و چاپ جعبه، باید درک کنید که بسته بندی شما چه ارتباطی را دارد.
چند عنصر اساسی در بسته بندی محصول شما وجود دارد. شکل، طرح، مواد، رنگ ها و متن. هر عنصر در مورد برند شما هم به تنهایی و هم در رابطه با کل بسته ارتباط برقرار می کند.
بسته بندی های خوب طراحی شده همچنین می توانند رفتار مصرف کننده را به نفع شما تغییر دهند. به عنوان مثال، ۸۱ درصد از مصرفکنندگان اذعان دارند که نحوه بسته بندی یک محصول بر تصمیم خرید آنها تأثیر می گذارد.
اصول اولیه طراحی جعبه
قبل از اینکه بتوانید بهترین جعبه را برای محصول خود انتخاب کنید، باید تصمیماتی را در پیش بگیرید. با کمک به این سؤال ها میتوانید گزینه های خود را کمتر کنید و مشخص کنید که در چه مسیری قرار دارید:
۱- میخواهید از چه موادی استفاده کنید؟
انتخاب مواد شما مهم ترین قسمت طراحی بسته بندی شما است. این که آیا شما مسیر کاغذ یا پلاستیک را طی می کنید به سبک برند شما و خود محصول بستگی دارد، البته این را به خاطر بسپارید که مصرف کنندگان بسته بندی کاغذ را بیش از حد ترجیح می دهند. ۶۸ درصد از مصرف کنندگان می گویند که احتمالاً در مقابل یک بسته بندی پلاستیکی محصولی را که در یک کاغذ یا مقوا است را انتخاب می کنند و ۶۳ درصد اذعان دارند که بسته بندی کاغذی باعث می شود یک محصول با کیفیت تر به نظر برسد.
۲- کالای شما چگونه حمل می شود؟
دوام برابر با بسته بندی موفقیت آمیز است و عملکرد و سهولت حمل و نقل باید هنگام ارائه طرح جعبه شما در نظر گرفته شود. شما نمی خواهید فقط جعبه ای چشم نواز را طراحی کنید که قبل از رسیدن به مقصد شکل خود را از دست داده باشد.
۳- بودجه شما چقدر است؟
مانند اکثر استراتژی های بازاریابی، بودجه روی آنچه می توانید و نمی توانید انجام دهید تأثیر بزرگی می گذارد. مطمئن شوید که نه تنها برای چاپ بسته بندی خود بلکه برای طراحی جعبه و ایده های خلاقانه آن، بودجه ای مناسب اختصاص داده اید.
۴- چه چیزی برای مشتریان موردنظر شما جذاب خواهد بود؟
این یکی از بزرگ ترین سوالاتی است که هنگام تهیه برنامه جعبه خود باید تعریف کنید. از مواد گرفته تا رنگ ها، هر جنبه ای از بسته بندی شما برای جذاب کردن مخاطبان موردنظر شما باید بهینهسازی شود.
وقت خود را صرف تحقیق در مورد اینکه چه عواملی بیشترین تأثیر را با جمعیت آماری کلیدی شما خواهد داشت بگذارید و یافته های خود را در طراحی نهایی بگنجانید.
جعبههای سفارشی
همه طرح های بسته بندی می توانند به طور کامل سفارشی شوند تا هم با محصول شما و هم برند شما متناسب باشد. شرکت ها در صنایع متنوعی از جعبه های سفارشی به عنوان روشی نوآورانه برای افزودن تمایز محصولات خود با رقبا استفاده می کنند، به ویژه محصولاتی که از نظر تولیدکننده مشابه هستند.
طراحی جعبه های سفارشی می توانند کل تجربه محصول شما را برای مصرفکننده تقویت کنند و از رقبای خود در بازار پیشی بگیرند.
چاپ جعبه ارزان
در حال حاضر چاپ بسته بندی با مقوای پشت طوسی ارزان ترین روش برای چاپ بسته بندی است و دلیل ارزان بودن آن جنس مقوایی آن است که نسبت به مقواهای دیگر ارزش کمتری دارد، اما باید این نکته را هم اشارهکنیم که این مقوا برای محصولات غذایی و بهداشتی مناسب نیست، زیرا این مقواها دارای خاصیت بازیافت هستند.
هزینههای چاپ جعبه مقوایی
بسته بندی های مقوایی را معمولا به جعبه های پشت طوسی، پشت کرم، پشت سفید و ایندربرد می شناسند و هزینه های چاپ بر اساس سفیدی و صافی آن محاسبه می شود و جعبه های سفیدتر نسبت به جعبه های پشت طوسی گران تر هستند.
بیشتر بخوانید: تاثیرگذاری بسته بندی و جعبه در افزایش فروش محصولات