در این مقاله می خواهیم شما را با نحوهی بسته بندی های کارتنی و مقوایی آشنا کنیم تا با در نظر گرفتن مزایایی که دارند بدانید قیمت آنها نیز به چه شکل محاسبه می شود.
چاپ و نشر آنلاین، بسته بندی های کارتنی و مقوایی با وجود انبوهی از طرفدارانی که دارند بیشترین مصارف را در صنعت بستهبندی به خود اختصاص دادهاند که تولید کنندگان بسیاری اینگونه پکها را برای محصولات داخلی و خارجی خود استفاده کرده و بازخورد آنها را دریافت کردهاند.
حال در این مقاله میخواهیم شما را با نحوهی بستهبندیهای کارتنی و مقوایی آشنا کنیم تا با در نظر گرفتن مزایایی که دارند بدانید قیمت آنها نیز به چه شکل محاسبه میشود.
فرمول محاسبه قیمت بسته بندی های کارتنی و مقوایی
بسته بندی های کارتنی و مقوایی را به روش های متعددی محاسبه می کنند، که ما می خواهیم نحوهی یکی از مدل های محاسبهی جعبه های کارتنی را بیان کنیم.
(طول*عرض*قیمت کارتن موردنظر) + (هزینه چاپ) + (هزینه تولید)
مزایای بسته بندی های کارتنی و مقوایی
هر تولید کنندهای در زمینههای متفاوتی که فعالیت دارد، خواستار این است که محصولاتش سالم و با همان کیفیت در مرحله تولید به دست مصرف کنندگان برسند، از اینرو لزوم بستهبندی بیش از پیش حس میشود. پک ها و بسته بندی های کارتنی و مقوایی با توجه به مزیت هایی که دارند میتوانند هرگونه محصول با هر نوع ابعادی را پشتیبانی کنند و سالم به مقصد برسانند.
هدف اصلی بسته بندی حفاظت و نگهداری از محتویات درونی کالا است به گونهای که هر محصولی می بایست درون بسته بندی مناسب بدون هیچگونه آسیب و یا خسارتی وارد بازار مقصد گردد. بسته بندی های کارتنی و مقوایی با وزن سبکی که دارند می توانند محصولاتی را با وزنهای متفاوت و ابعاد مختلف درون خود جای دهند که این امر باعث سریعتر شدن حمل و نقل میشود، در کنار چنین ویژگی هایی با امتیاز خوب چاپ می توانند انواع و اقسام محصولات خارجی را پوشش داده و زیبایی و جذابیت را به آنها هدیه کنند.
این بسته بندی ها به دلیل آنکه از جنس کاغذ هستند بهترین گزینه برای بسته بندی به حساب میآیند زیرا که تجزیهپذیریشان بالاست و سریعتر از هر نوع پک دیگری وارد چرخه بازیافت شده و به محیط زیست آسیب نمیرسانند.
موارد تاثیرگذار در قیمت
از آنجایی که پک ها و بسته بندی های کارتنی و مقوایی محدودیتی در چاپ طرح و رنگ ندارند میتوانند در زمینه صادرات موثر واقع شوند و پاسخگوی نیاز مشتریان خارج از کشور باشند.
چاپ سیلک
این نوعی از چاپ میباشد که در آن از شابلون استفاده میشود، در اکثر چاپهایی که از طریق زینک یا کلیشه به صورت غیر مستقیم بر روی سطح مقوا و یا کارتن استفاده میگردد در چاپ سیلک به صورت مستقیم بر روی بستهبندی مورد نظر درج میشود.
چاپ افست
۴ رنگ اصلی آبی، زرد، مشکی و قرمز تشکیل دهنده این نوع چاپ هستند که هر کدام با ترکیب شدن یکدیگر میتوانند رنگهای دیگری را بسته به نیاز مشتری خلق کنند و از طریق زینک روی کارتن درج شوند.
چاپ فلکسو
در چاپ فلکسو طرح و لوگوی مربوطه به طور مستقیم بر روی کارتن چاپ میشود که با توجه به محدودیتی که در طرح و رنگ دارد هزینهی کمتری را نسبت به افست شامل میشود، اما در صادرات برای جلب نظر مشتری خوب عمل نکرده و در فروش نیز تاثیر چشمگیری ندارد. و پیشنهاد میشود از چاپ افست استفاده گردد.
اگر تولید کننده محصولات صادراتی هستید میتوانید از بسته بندی های لمینتی که در ادامه به فرآیند آنها اشاره خواهیم کرد، استفاده کنید.
لمینت در بسته بندی نوعی از چاپ نبوده بلکه یک فرآیند محسوب میشود که طرح مورد نظر از قبل طراحی شده با مقوایی که میخواهد چاپ بر روی آن درج شود به چاپخانه فرستاده میشود، چاپخانه طرح مورد نظر را بر روی مقوا چاپ کرده و اگر به سلفون و خدمات چاپهای دیگر احتیاج داشته باشد نیز این مرحله هم اعمال میشود که در نهایت یک پوستر با خدمات چاپ مورد نظر به دست میآید، این پوستر را میتوان با شیوههای مدرن که به آن فرآیند لمینتی میگویند بر روی کارتن چسباند و پس از برش مورد نظر تبدیل به جعبه بستهبندی میشود.
لایه های کارتن
کارتنها در انواع لایههای متفاوتی ساخته میشوند که معمولترین آنها ۳ لایه، ۵ لایه بوده و در بعضی از موارد از ۷ لایه استفاده میگردد. هرچه لایهها زیادتر باشند استحکام کارتن بالاتر رفته به شرط آنکه از لایههای کارتنی مرغوبی استفاده شده باشد و برای محصولاتی با وزن بالا استفاده میشود.
برای مثال، وزن اجسامی که درون کارتنهای سه لایه قرار میگیرند با وزن کالاهای درون یک کارتن ۵ لایه قابل مقایسه نیست و باید به آن توجه کرد. در کنار دو مورد گفته شده برای سفارش کارتن، ابعاد آن (طول، عرض و ارتفاع) حائز اهمیت بوده زیرا مشخص میکند که چه مقدار ورق نیاز است و ذکر آنها الزامی میباشد.
تاثیر طرح و رنگ در جذابیت
کمتر بسته بندی پیدا میشود که بتواند از طرح و رنگهای متفاوت و متنوع در آن استفاده شده باشد. پکهای کارتنی و مقوایی با قابلیت چاپ بالایی که دارند توانستهاند در طرحها و رنگهای مختلفی ظاهر شوند و تاثیر بهسزایی در جلب رضایت مشتری و فروش داشته باشند.
امروزه با افزایش تولیدات، تنوع در بسته بندی نیز بیشتر شده است که بستهبندیای میتواند موفق عمل کند که ظاهری جذاب و کیفیتی قابل قبول داشته باشد، از این رو عامل زیبایی بسیار مهم است زیرا میتواند در ذهن مشتریان تا مدتها باقی بماند.
این سخن که میگویند «از روی ظاهر قضاورت نکن» صحیح است اما در مواردی مانند فروش محصولات که همگی با پک های آنها مورد بررسی و قضاوت قرار میگیرند، ظاهر و زیبایی بسیار مهم میشود و به نوعی محصولات وارد یک رقابت تنگاتنگ با یکدیگر میشوند و به گونهای هر محصولی که بستهبندی آن زیبا و جذاب باشد، فروش خوبی را داشته باشد و در تبلیغ نام تجاری شما موثر عمل میکند.
همه موارد گفته شده از جمله فروش بیشتر و جلب نظر مشتری را میتواند یک طراح خوب به ارمغان بیاورد. استفاده درست از رنگها و طرحها در کنار یکدیگر، بهکارگیری فونت و نوشتههای مختلف و هم چنین استفاده درست از لوگوهای مناسب همگی برای دیده شدن محصول لازم هستند و میتوانند تاثیر خوبی را در بازار هدف از خود به جا بگذارند که نتیجه آن فروش بهتر و تثبیت شدن برند شما میباشد.
تولیدکنندگان باید بدانند که پک یک کالا نباید به گونهای باشد که بهای فروش بالایی داشته باشد بلکه باید طوری طراحی شده و به تولید برسد که از نظر قیمت مناسب بوده و اقشار مختلف جامعه توان خرید آن را داشته باشند. تولیدکنندگان، باید سرمایهگذاری در صنعت بستهبندی را یک هزینه اضافی تلقی نکنند زیرا این امر در بستهبندی بازخوردهای خوبی را شامل حال کالاهای شما خواهد کرد که شاید در وهله ی اول آن را نبینید و در دراز تاثیرات آن را احساس خواهند کرد.
منبع: تجارت نیوز