تولید برچسب های تجاری محصولات، اغلب به دو صورت چاپ دیجیتال روی پارچه یا بافت توسط ماشین آلات نساجی صورت می گیرد. مارک های بافته شده کیفیت بالایی داشته و به راحتی تخریب نمی شوند.در این مطلب به تعریفی از اتیکت و لیبل، انواع برچسب های تجاری و موارد و علت استفاده از مارک های تجاری را می خوانید.
همه افراد در سراسر جهان برای بر طرف کردن نیازهای زندگی خود، ملزم به خرید برخی محصولات خواهند بود. چنانچه فرآیند خرید و فروش لوازم با آگاهی بیشتری همراه باشد، مشتریان را به سمت انتخابی آگاهانه هدایت کرده و سود بیشتری برای صاحبان کسب و کار نیز به همراه میآورد. یکی از مهمترین روش هایی که کسب و کارهای مختلف جهت متقاعد کردن مشتریان برای خرید و افزایش آگاهی عموم مردم اتخاذ می کنند، طراحی و چاپ انواع برچسب های تجاری و الصاق آن به انواع محصولات است. در خصوص این زمینه، نکاتی وجود دارند که باید به آنها توجه کنید.
اتیکت و لیبل چیست؟
اتیکت و لیبل برچسب هایی تجاری از جنس کاغذ، پلیمر، پارچه، فلز یا موادی دیگر هستند که برندها به بسته بندی یک محصول الصاق و با استفاده از آنها، اطلاعات مفیدی به مشتریان ارائه میکنند. این مارکهای تجاری در واقع راهنمایی هستند که جزئیاتی دربارۀ مشخصات انواع محصولات، شرح میدهند.
انواع برچسب های تجاری
تولید برچسب های تجاری محصولات، اغلب به دو صورت چاپ دیجیتال روی پارچه یا بافت توسط ماشین آلات نساجی صورت می گیرد. مارک های بافته شده کیفیت بالایی داشته و به راحتی تخریب نمی شوند.
از این رو بیشتر تولیدکنندگان پوشاک، از آن ها برای ارائه محصولات خود استفاده میکنند. لباس هایی که دارای مارک های تجاری بافتهشده هستند، دوام و کیفیت خود را در صورت شستوشوی دستی یا ماشینی، از دست نخواهند داد.
به علاوه دوخت این برچسب ها و قرار دادن آن ها روی سطوح مورد نظر نیز ساده تر است. با این حال، می توان حدس زد که قیمت این لیبل ها نیز نسبت به نوع چاپی آن ها بیشتر خواهد بود. بنابراین گزینهای مقرون به صرفه برای کسب و کارهای کوچک تر نخواهد بود.
در مقابل، از برچسب های چاپی برای ثبت اطلاعات شستوشو یا در مواقعی که طراحی مورد نظر صاحبان کسب و کار بسیار پیچیده و پر از جزئیات است، استفاده میشود. طراحی این محصولات با جوهر طراحی انجام خواهد شد. از این رو در برابر شستشو و عوامل محیطی، دوام بالایی نداشته و کیفیت خود را به مرور زمان از دست میدهند. در عین حال، قیمت لیبلهای چاپی کمتر است.
چاپ لیبل
علاوه بر موارد مذکور، مدل حکشده یا چاپبرجسته نیز محبوبیت زیادی دارد. از مزایای این برچسبها میتوان به ماندگاری همیشگی طرح آنها اشاره کرد. نوع دیگری از برچسبهای تجاری وجود دارد که به عنوان بج اسم شناخته میشود.
این برچسبها عموماً نام شخص یا عنوان شغلی وی را نمایش داده و در لباسهای کارکنان شرکتها، بانکها یا بیمارستانها استفاده میشوند. هدف از ارائۀ آنها نیز تسهیل ارتباط بین کارمندان و مراجعهکنندگان بوده و اغلب از جنس فلز سبک یا پلاستیک فشرده ساخته میشوند.
انواع مختلف برچسب های تجاری از نظر شکل
برش
در این مدل، برچسبهای تجاری تا نخورده و میتوانند از هر چهار سمت خود، به پوشاک دوخته میشوند؛
آهار
رنگ و اندازۀ این نوع برچسبها ثابت بوده و به همین دلیل، دوخت راحت و شکیلتری خواهند داشت؛
تا از دو طرف
همانطور که از نام آن مشخص است، این نوع لیبلها از دو طرف تا میشوند. به علاوه در مقایسه با برچسبهای برش، لبههای نرمتری دارند؛
تا از وسط
برچسبهای تجاری از وسط تا زده و بین درزهای پارچۀ لباس دوخته میشوند؛
چسب کاغذی
این مارکها به چسب متصل شده و سپس به کالای مورد نظر الصاق میشوند؛
چسب حرارتی
برای تولید این مدل از انواع برچسبهای تجاری، آن را با کمک ماشینآلات و تجهیزات مختلف به چسب چسبانده و سپس با کمک اتوی حرارتی، به کالای نهایی الصاق میکنند؛
براقکننده
بسیاری از برچسبهای تجاری با کمک حرارت، ظاهر شکیل و براقتری به دست میآورند. در نهایت سطح آنها نیز نرمتر شده و محتوای مندرج اندکی برجسته خواهد شد.
علت استفاده از مارک تجاری در محصولات
اتیکت ها با ارائه هویتی روشن به محصولات برند شما، آنها را از سایر کالاهای موجود در بازار متمایز میکنند. مشتریان با بررسی اطلاعات و جزئیات مندرج در مارک تجاری محصولات، تصمیم بهتری در جهت خرید یا عدم خرید آنها اتخاد خواهند کرد.
مدل حک شده
جالب است بدانید که حتی در صورت عدم فروش، مارک های تجاری کالاهای شما را بسیار حرفهای نشان داده و نام برند را در ذهن مخاطبان ثبت میکنند. از این رو چاپ لیبل، یکی از مهمترین الزامات کسب و کارها برای متقاعد کردن مشتری خواهند بود.
بیشتر بخوانید: Mondi کاغذهای ضدنفوذ مناسب برای بسته بندی تولید کرد
نکات مهم در طراحی اتیکت لباس
حین طراحی برچسب تجاری مناسب برای پوشاک، باید محتوای آن را به دقت تعیین کنید. ممکن است ایدههای زیادی در این باره داشته باشید، اما اهمیت زیادی دارد که مارک تجاری محصول خود را با جزئیات زیادی پر نکنید. کافی است به مهمترین اطلاعات از نظر مشتری بسنده کرده و آنها را به شکلی خلاقانه ارائه دهید.
از مهمترین جوانب قابل توجه در طراحی مارک تجاری لباسها، ارائۀ توضیحاتی دربارۀ مواد اولیۀ تهیۀ آن است. شما با ارائۀ اطلاعاتی مفصل در این باره، میتوانید نقش مهمی در متقاعد کردن مشتریان برای خرید محصول خود ایفا کنید.
به جز جنس پارچه، درج مواردی همچون اندازۀ لباس یا دستورالعمل مراقبت و شستوشوی آن نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. در نهایت با انتخاب مهمترین عناصر فروش پوشاک، مارک تجاری خود را با کیفیتی مناسب و محتوایی واضح ارائه دهید.
در کنار اهمیت محتوای مورد نظر حین چاپ اتیکت، موقعیت قرارگیری آن در لباسها نیز اهمیت زیادی دارد. برچسبهای تجاری میتوانند در پشت گردن، قوس پارچه و درز کناری پوشاک قرار گرفته یا روی بستهبندی محصولات چاپ شوند.
به طور کلی، تعیین موقعیت این عناصر نقش مهمی در کاربردی بودن آنها دارد. چرا که این امر، تعیینکنندۀ میزان توجه مشتریان به برچسبها خواهد بود. چنانچه برچسب نهایی شامل اطلاعاتی همچون دستورالعملهای مراقبت از لباس، نحوۀ اتوکشی یا سایز باشد، بهتر است آن را به داخل محصول وصل کنید. با این حال اگر هویت بصری و نام برند خود را روی آن ثبت کردهاید، قرار دادن آن در موقعیتی قابل مشاهده اولویت دارد.
منبع: دنیای اقتصاد