بستهبندی محصولات قدمتی به طول عمر بشریت دارد؛ بهطوری که -حتی آن زمان که انسان غارنشین بود- غذای خود را در برگ درختان و پوست حیوانات قرار داده و به محل سکونت خود میبرد. با پیشرفت جهان، صنعت بستهبندی نیز رشد بسیاری کرد. در ادامه میخواهیم دلایل فروش کم در موردبستهبندی های صادراتی را بررسی کنیم.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا: امروزه بستهبندی جزئی از یک محصول شده است و تقریبا بیشترین تأثیرش در جذب مشتری و فروش کالا و نگهداری است. شرکتهای زیادی در زمینه بستهبندی کارتنی و مقوایی مشغول به فعالیت هستند که از اولین آنها میتوان زرین کارتن و کارتن سازی آوین پک را نام برد. در یک بستهبندی طرح و شکل آن باید نشانگر محصول باشد تا مشتری بداند چه محصولی را خریداری میکند و چه کاربردی دارد. گاهی بستهبندی نامناسب سبب کمفروششدن محصول می شود که در ادامه میخواهیم دلایل فروش کم را در مورد بستهبندی های صادراتی بررسی کنیم.
بستهبندی های صادراتی موفق چه نوع بستهبند هایی است، یک بستهبندی موفق باید از ورق باکیفیت، طرح و رنگ جذاب تولید شود. بستهبندی محصولات باید بصورتی زیبا و منحصربهفرد طراحی شود که مشتری را ترغیب به خرید کند یعنی این بستهبندی باشد که سبب فروش محصول میشود برای تحقق این امر باید وقت، انرژی و هزینه بیشتری صرف کرد تا بهترین نوع بستهبندی محصول را به بازار عرضه کرد.
ایجاد خلاقیت و نوآوری طرح، رنگ و شکل ظاهری بستهبندی میتواند به خاصبودن آن کمک کند؛ زیرا مشتریان خارجی به نوع و شکل پک محصول اهمیت زیادی میدهند پس یک بستهبندی میتواند به نوعی برای محصولتان بازاریابی کند و سبب معروفیت و فروش برند و لوگوی شما شود. بستهبندی های صادراتی باید خصوصیات ویژه ای داشته باشند.
در ایران متاسفانه هزینههای بستهبندی بالاست و حدودا ۵ تا ۱۰ درصد قیمت محصول شامل بستهبندی آن میشود؛ به همین سبب اکثر افراد سعی دارند پکی با کیفیت پایین انتخاب کرده تا هزینه زیادی پرداخت نکنند و حتی گاهی تولید کنندگان، محصول خود را به صورت فله به کشورهای دیگر فروخته و ارسال میکنند و آن کشورها کار بستهبندی محصولات را انجام داده و آنها را با نام کشور و برند خود به بازارهای دیگر عرضه میکنند که این موضوع هم به صنعت بستهبندی ایران و هم صادرات محصولات ایرانی آسیب وارد میکند.
مزایای بستهبندی های صادراتی
با انتخاب بستهبندی مناسب برای محصولات صادراتی خود چندین کار را با هم انجام میدهید که چند نمونه از آنها را ذکر میکنیم:
گسترش صادرات کشور، فروش بالاتر و دریافت سود بیشتر، معروفشدن برند و نام تجاریتان در بازارهای خارجی(برندینگ)، پشتیبانی از تولیدات داخلی، ایجاد بازار رقابتی بین محصولات داخلی و خارجی.
تمام این موارد با انتخاب یک پک مناسب و جذاب میتواند انجام شود پس بهتر است در انتخاب بستهبندی صادراتی دقت بیشتری به خرج داد اکثر شرکتهای کارتن سازی در وب سایتهای خود نمونه بستهبندی های صادراتی را قرار داده اند که با مراجعه به این سایتها میتوانید نمونه مناسب با محصولتان را انتخاب نمایید.
موانع برسرراه بستهبندی های صادراتی با کیفیت
عواملی سبب میشوند تا بستهبندی های صادراتی، با کیفیت بالا به بازار عرضه نشوند و بستهبندی های صادراتی نتوانند با پکهای دیگر کشورها بهخوبی رقابت کنند چند نمونه از این مشکلات و موانع را بیان میکنیم:
ناآشنابودن تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات با سلیقه، فرهنگ و طرز فکر کشورهای هدف
هزینههای بالای مواد اولیه بستهبندی های صادراتی که سبب بالارفتن قیمت پک محصولات در ایران میشود.
انتخاب کیفیت پایین بستهبندیها بهخصوص پکهای مواد غذایی صادراتی
ایجادنکردن تنوع و خلاقیت در طرح، شکل و رنگ بستهبندی های صادراتی
استفاده از ماشین آلات قدیمی و فرسوده به دلیل تحریم کشورمان و قیمت بالای تجهیزات کارتن سازی
نوسان قیمت ارز در کشور که سبب شده افراد نتوانند برنامهریزی درستی برای آینده داشته باشند.
و عوامل بسیار دیگر که مانع از رشد و گسترش و فروش بیشتر بستهبندی های صادراتی در بازارهای خارجی میشوند که باید به طور جدی آنها را بررسی کرد و موانعی را که تا حدودی مربوط به تولیدکنندگان و فروشندگان محصول است برطرف کرد.
بیشتر بخوانید:
آموزش بسته بندی در اتحادیه صادرکنندگان
چگونه بستهبندی های صادراتی با کیفیت تهیه کنیم
برای بستهبندی های صادراتی باید از کارتن ۵لایه مقاوم استفاده کرد که لایههای داخلی و خارجی آن محکم و مناسب باشند. لایههای کارتن از دونوع ورق مسطح (لاینر) و ورق کنگره ای (فلوت) تشکیل شده که برای کارتن صادراتی باید بهترین کیفیت این لایهها را انتخاب کنیم.
بهترین نوع ورق مسطح کرافت میباشد که مقاومت خوبی دارد و به استحکام کارتن صادراتی کمک می کند. به کار بردن فلوت ضد رطوبت نیز برای بستهبندی های صادراتی به خصوص موادغذایی و میوه صیفیجات بسیار مهم است. به دلیل اینکه کارتن این محصولات در طول مسیر در سردخانه نگهداری میشود باید لایههای آن اصطلاحا ضد آب باشد تا نم و رطوبت درون آن نفوذ نکرده و به محصول آسیب نرساند.
چاپ روی این کارتنها بهتر است افست باشد زیرا این چاپ دارای تنوع رنگ است و سبب جذابیت بستهبندی میشود ولی چون امکان چاپ افست بهطور مستقیم بر روی کارتنها وجود ندارد این چاپ را بر روی مقوا انجام داده و سپس مقوای چاپ شده (پوستر) را بر روی کارتن میچسبانند که به این فرآیند لمینت میگویند.
برای صادرات محصولات بهتر است در کارتنهای لمینتی از خدمات چاپ همچون سلفون استفاده نمود، سلفون سبب میشود کارتنها ماندگاری بیشتری پیدا کنند و در مدت نگهداری در انبار گرد و غبار کمتر به آنها نفوذ کند، اگر کارتنها سلفون نداشته باشند گردوغبار به مرور آنها را کدر مینماید و مشتری با دیدن پکها حس دست دوم و یا کهنهبودن نسبت به آنها پیدا کرده و درصد تمایل به خریدشان بسیار کاهش مییابد.
با کشیدن سلفون لبههای کارتن در زمان تاشدن پاره نمیشوند و رنگ و طرح آنها از بین نمیرود و مقاومت بیشتری پیدا میکنند. استفاده از چاپ طلاکوب و نقرهکوب نیز بر روی بستهبندیها تأثیر خوبی در جذب مشتری دارد به خصوص در مورد صادرات به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که به این نوع چاپها تمایل بیشتری دارند.
استفاده از طرحی که مرتبط به محصول باشد و حس واقعیبودن را به مشتری القا کند یا طرحی که در آن قسمتی از محصول نمایان شود ومشتری بتواند محصول را ببیند این موارد میتوانند ایدههای خوبی برای بهتر و زیباترشدن بستهبندیها باشند، ممکن است برای چنین بستهبندیهایی هزینه بیشتری بپردازید؛ ولی با فروش بیشتر محصولتان در بازار خارجی سود زیادی به دست خواهید آورد و هزینههای پرداختی جهت بستهبندی مناسب محصول جبران خواهد شد.
کلام آخر
همه این مواردی که در این مقاله گفته شد -اگر رعایت شود- میتواند کیفیت بستهبندی های صادراتی شما را بالا برده و سبب پرفروششدن کالا و سرشناسی برند و نام تجاریتان در بازارهای خارجی شود در نظر داشته باشید هرچقدر بستهبندی صادراتی محصولات باکیفیت باشد، بیشتر نظر مشتریان را جلب میکند؛ ولی ناگفته نماند در کنار کیفیت خوب بستهبندی های صادراتی، خود محصول نیز باید کیفیت بالایی داشته باشد تا بتواند در بازار خارجی جایگاه خوب و پایداری کسب نماید.