بسته بندی که شامل ایجاد پوشش مناسب برای تمامی محصولات موجود در بازار است، به عنوان یکی از اصلی ترین امور پیش از عرضه هر کالایی بسیار حائز اهمیت است. اهمیت صنعت بسته بندی از جهات بسیاری در دنیای صنعتی کنونی بسیار مورد توجه است.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از شیراز، مهمترین هدفی که در بسته بندی محصولات غذایی مدنظر است افزایش طول مدت نگهداری محصول است. ماده بسته بندی از طریق تنظیم فضای مناسب در داخل بسته باتوجه به ویژگی های نگهداری محصول زمان ماندگاری آن را افزایش می دهد.
در این مورد به خصوص هماهنگی بین ویژگی های ماده بسته بندی و نیازهای نگهداری محصول است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تولید انبوه محصولات بدون استفاده از بسته بندی عرضه محصول به صورت عمده فروشی یا خرده فروشی با بازار امکان پذیر نیست؛ یعنی با وجود اینکه به نظر می رسد بسته بندی هزینه اضافی را برای تولید کننده تحمیل می کند اما باید در نظر داشت بدون استفاده از بسته بندی کل هزینه تولید به هدر می رود.
اهمیت صنعت بسته بندی در جذب مشتری
در چنین بسته بند هایی باید به ابعاد بسته از نقطه نظر قابیلت حمل و نقل و عرضه آن توجه شود و همچنین باید به شیوه زندگی مردم و میزان مصرف محصولات مختلف در هر جامعه دقت شود. محصولات باید در بسته بندی هایی عرضه شوند تا در صورت نیاز در یک یا دو وعده مورد مصرف قرار گیرند. بسته بندی از نقطه نظر جذاب نمودن ظاهر بسته و بازار پسند کردن آن نیز اهمیت زیاد دارد.اهمیت صنعت بسته بندی در توسه بازار و بخش صادرات از جایگاه مهمی برخوردار است.
بسته بندی کردن در بعضی موارد بقیه اهداف کاربرد آن را تحت پوشش قرار می دهد. در حالیکه تولید کننده هوشیار باید از این خطر دوری کند چرا که سرمایه گذاری بیش از حد و اندازه از بسته بندی نه تنها باعث موفقیت در بازار نمی شود بلکه شکست آن است.
همواره میزان سرمایه گذاری انجام شده هماهنگ با محتویات درون بسته باشد چه از بعد اقتصادی که از این طریق در اختیار مصرف کننده گذاشته می شود.
ارائه اطلاع ممکن است به صورت مستقیم یا غیر مستقیم انجام گیرد . درج اطلاعاتی نظیر دستورالعمل مصرف کالا ، ترکیبات سازنده و ارزش غذایی آن، تاریخ مصرف، تاریخ انقضا کالا، به طور مستقیم انجام می شود، در حالی که برخی اطلاعات به طور مستقیم با استفاده از رنگی که در طراحی های بسته به کار رفته و با علائم اختصاری که به طور بین المللی پذیرفته شده به مصرف کننده منتقل می شود به عنوان مثال رنگ سبز نشان دهنده بی ضرر بودن محصول است .
این موضوع ممکن است به منشأ طبیعی یا گیاهی محصول است یا به فرآوری اضافه ای که جهت استخراج برخی ترکیبات مضر درآن محصول به کار رفته است.
بیشتر بدانید:
شرینک پی وی سی و کاربردهای آن در بسته بندی محصولات
امروزه نقش و اهمیت صنعت بسته بندی در موفقیت فروش برهیچ کس پوشیده نیست ، بسته بندی خوب می تواند موجب افزایش تحرک مدیران شده و سود قابل توجهی نصیب تولید کننده می شود. بسته بندی سبب رساندن پیام کالای بسته بندی شده به مصرف کننده است و موجب افزایش طول عمر محتویات خود شده و جاذبه های تبلیغاتی را در رابطه با مصرف کننده ویژه در مقابل کالاهای رقیب به وجود می آورد. اهمیت صنعت بسته بندی یکی از مهمترین راه های برقراری ارتباط با مشتریان است. یک بسته بندی مناسب نمایانگر دقت، ظرافت و سلامت کالا است.
ماشین آلات نیز لازم است طوری طراحی و تولید شوند که در جریان کار، بسته بندی با کیفیت قابل قبول عرضه کند.اهمیت صنعت بسته بندی باعث ساخت دستگاه های به روزی در این حوزه شده است.
یکی از عوامل بسیار حساس در بسته بندی مواد غذایی حفظ کیفیت مواد در مقابل عوامل بیرونی است. زیبایی ظاهری بسته ها ، مقاومت آنها در مقابل بارهای وارده ، استحکام لفاف بسته ها مواردی از کیفیت است که ضروری است در مرحله طراحی و ساخت ماشین مورد نظر قرار گیرد.اهمیت صنعت بسته بندی در تولید مواد غذایی به طور مستقیم بر سلامت مردم تاثیر گذار است.