به گزارش چاپ و نشرآنلاین به نقل از گسترشنیوز، بهمن حسین زاده در حاشیه بازدید از بیست و ششمین نمایشگاه چاپ، بستهبندی و ماشینآلات وابسته، اظهار کرد: آمارهای موجود در صنعت بستهبندی نشان میدهد که جایگاه بسته بندی در ایران نامناسب است.
نباید فراموش کرد که صنعت چاپ در کشور ما دیگر حرف چندانی برای گفتن ندارد. نگاهی به وضعیت روزنامهها و البته دنیای نشر کتاب اگر داشته باشیم، این مهم بهروشنی قابل لمس خواهد بود. شاید در زمینهٔ بستهبندی در ایران و نگاهی که در حوزه تولید ملی و افزایش صادرات شکلگرفته امیدهایی داشت اما رویهمرفته نمایشگاه صنعت چاپ و بسته بندی در ایران را باید رویدادی ۲۶ ساله نامید که خیلی زود پیر شد.
جایگاه نامناسب ایران در صنعت بستهبندی
بهمن حسین زاده، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی در حاشیه بازدید از بیست و ششمین نمایشگاه چاپ، بستهبندی و ماشینآلات وابسته، اظهار کرد: آمارهای موجود در صنعت بسته بندی در ایران نشان میدهد که جایگاه ایران در این صنعت جهانی نامناسب است، پایین بودن جایگاه ایران در این صنعت میتواند تبعات منفی برای اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد، بر این اساس به نظر میرسد برگزاری چنین نمایشگاههایی میتواند گام مثبتی در جهت رشد صنعت بستهبندی در ایران باشد.
وی بیان کرد: فناوری چاپ کمک بسیار زیادی به توسعه فناوریها و صنایع دیگر میکند بر همین اساس این نمایشگاه فرصت مناسبی برای ارائه جدیدترین خدمات و محصولات در جهت حمایت از تولید داخل و انتقال دانش و فناوری است.
حسین زاده افزود: نمایشگاهها نقش دیپلماسی، صنعتی، تجاری و فرهنگی را بر عهدهدارند و این نقش در ارتباط با افراد فرامرزی فعال در حوزه صنعت نمایشگاهی صورت میگیرد؛ همچنین با توجه به مشکلات اخیر کاغذ یکی از دستاوردهای اصلی نمایشگاه چاپ و بستهبندی این است که با همدلی و همبستگی این امکان را فراهم میکند تا مشکلات این حوزه برطرف شود. و جایگاه بسته بندی در ایران ارتقا داده شود.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی در پایان، اظهار کرد: اتحادیه چاپ، اتحادیه لیتوگراف، انجمن کارتنسازان، اتحادیه کاغذ و مقوا، انجمن کاغذ و مقوا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتاق اصناف همگی در برگزار این رویداد همکاری دارند.
رویداد صنعت چاپ در فضایی بالغبر ۴۳ هزار متر برپاشده که ۵۰۰ متر از آن مختص بخش خارجی است. مشارکتکنندگان این بخش از کشورهای چین و هند غرفههایی بهصورت پاویون و از کشورهای ایتالیا، آلمان، بلژیک و ترکیه شرکتهایی به نمایندگی و به شکل مستقل در نمایشگاه حضور دارند.
برپایی ۶ کلاس آموزشی درباره مشکلات صنعت چاپ
حشمتالله بسطامی مدیر روابط عمومی بیستوششمین نمایشگاه بینالمللی چاپ و بستهبندی تهران با اشاره به برگزاری نشستهای تخصصی در حاشیه این نمایشگاه گفت: امسال شش نشست برای چهار روز برپایی نمایشگاه در نظر گرفته شد که دربردارنده موضوعات بهروز و موردنیاز چاپخانهداران بوده است.
وی ادامه داد: این نشستها در موضوعاتی چون چاپ و بستهبندی مبتنی بر فناوری دیجیتال، مدیریت رنگ در چاپ افست، فناوری چاپ و بستهبندی و ماشینآلات آن و چاپ نرو وب و اهمیت آن در حال برگزاری است.
بسطامی با اشاره به دیگر موضوعات پیشبینیشده برای این نمایشگاه توضیح داد: با توجه به اهمیت صادرات در حوزه چاپ، یکی از کارگاهها را به این موضوع اختصاص دادهایم و درباره نقش چاپ و بستهبندی در صادرات و بازاریابی جهانی با حضور دستاندرکاران این حوزه، این کارگاه را برگزار خواهیم کرد.
وی تأکید کرد: دیجیتال مارکتینگ یکی دیگر از حوزههای کمتر شناختهشده در حوزه چاپ است که در نشستی مجزا با حضور کارشناسان نقش دیجیتال مارکتینگ در صنعت چاپ و بستهبندی در ایران را بررسی میکنیم.
بنا به تأکیدات مقام معظم رهبری بر رونق تولید، فضایی بالغبر ۱۰۰ متر بهصورت رایگان در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرارگرفته تا با حضور در این نمایشگاه با توانمندیهای تولیدکنندگان این صنعت از نزدیک آشنا شود. همچنین ۵۰۰ متر فضای باز برای جانمایی غرفهها در نظر گرفتهشده است.
گفتنی است که اهداف برگزاری این نمایشگاه را ایجاد فرصتهای شغلی جدید درزمینهٔ توسعه کسبوکار و رونق اقتصادی بهواسطه برگزاری سمینارهای مختلف تشکیل میدهد. یافتن راههای گسترش و توسعه خدمات و همچنین ارتقا جایگاه نمایشگاه در ایران و جهان در کنار گسترش تعاملات تجاری، اقتصادی و فرهنگی از اهداف مهم این رویداد است.
ضمن اینکه معرفی خدمات، محصولات و کسبوکار، توسعه اشتغال در صنعت چاپ و بستهبندی و اشتراکگذاری دستاوردها و کسب دانش جدید نیز در دیگر اهداف نمایشگاه چاپ در دوره ۲۶ هست.
نقش نمایشگاه چاپ در افزایش توان و ظرفیت تولیدات ملی
علیاکبر ابراهیمی، معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید ازاینرویداد گفت: به نظر میرسد در این دوره از نمایشگاه، گامهایی هماهنگتر و برنامهریزیشدهتر برداشتهشده است و امیدواریم نتیجه این تلاش، برگزاری نمایشگاهی برتر در نوع خود باشد.
وی افزود: ازآنجاکه فلسفه برگزاری این نمایشگاه، ارائه توان و ظرفیت چاپ کشور است و در این رویداد تولیدکنندگان رستههای مختلف چاپ حضور دارند، قطعاً این نمایشگاه میدان مناسبی برای شناساندن توان تولیدات چاپی به شرکتها و کارخانههایی است که صنعت چاپ در تمام حوزههای تولیدیشان، بهعنوان صنعت تکمیلی، نقشی به سزا دارد. ازاینرو لازم است برای آشنایی هرچه بیشتر نسبت به توان و ظرفیت این صنعت، از مدیران صنایع بزرگ تولیدی درزمینهٔ مختلف خوراکی، دارویی، بهداشتی، آرایشی و… که چاپ در حوزه بستهبندی محصولاتشان از فرآیندهای تفکیکناپذیر است، بهعنوان مهمان برای بازدید از نمایشگاه دعوت به عمل آید. بسته بندی در ایران و صنعت چاپ با هم در رابطه نزدیکی قرار دارند.
ابراهیمی تأکید کرد: بیشک بازدید این مدیران و کارآفرینان، میتواند در کاهش واردات محصولات چاپی نقشآفرین باشد. توجه به بستهبندی در ایران نیز می تواند زمینه گسترش صادرات را فراهم سازد. با توجه تقاضای رو به افزون واردات بسیاری از محصولات واجد توان تولید در کشور که به دلیل عدم اطلاع اغلب تولیدکنندگان نسبت به این ظرفیت و توان انجام میگیرد، نمایشگاه چاپ زمینهای مناسب برای انگیزهبخشی به افزایش تولید داخلی و نیز رونق فضای کسبوکار و توسعه اقتصادی فعالان صنعت فاخر فرهنگی چاپ خواهد بود. در این میان البته از صنعت بسته بندی در ایران نیز نباید غافل شد.
بیشتر بخوانید:
متروی نمایشگاه و مذاکرات پیرامون آن، کلنگ متروی نمایشگاه را میزنیم