برندت را با بسته بندی متمایز معرفی کن

    0
    42
    بسته بندی

     آدم ها وقتی وارد فروشگاه می شوند، بیشتر از اینکه مشخصات فنی یک محصول نظرشان را جلب کند، هوش و حواس شان پیش بسته بندی های رنگارنگ است. در این ماجرا اگر یک برند بسته بندی محصولاتش خوب باشد، برگ برنده مهمی در دست دارد. این در حالی که یک بسته بندی معمولی، حتی با وجود مشخصات فنی بی نهایت بالا، کاری از پیش نخواهد برد.

    احتمالا شما هم بارها و بارها شنیده اید که مشتریان با چشم شان خرید می ‏کنند. شاید این نکته در برخی از حوزه های تخصصی کمتر مصداق داشته باشد، اما در کل دقت بالایی دارد. کافی است به تجربه شخصی تان در بازار توجه کرده و اوضاع را بر این اساس تحلیل کنید. شما را نمی دانم، ولی من که هیچ وقت محصولی با بسته بندی معمولی یا افتضاح را انتخاب نمی کنم. آدم اینطور وقت ها پیش خودش فکر می کند برندی که حتی حوصله یک بسته بندی متفاوت را نداشته، چطور محصولی متمایز تولید کرده است؟

    اگرچه صحبت درباره بسته بندی محصولات جذابیت زیادی دارد، اما وقتی نوبت به اجرای این استراتژی می رسد، کار کمی سخت خواهد شد؛ چراکه نیاز به توصیه های کلیدی و یک راهنمای عالی حس می شود. حالا اگر شما در این میان هیچ ایده ای درباره کارتان نداشته باشید، اوضاع تان خیلی زود به هم خواهد ریخت. آن وقت شما می مانید و کلی ایده تکراری برای بسته بندی محصولات.

    ما در این مقاله قصد داریم خیلی رُک و پوست کنده سراغ بسته بندی محصولات برویم. حالا که سال نو از راه رسیده و همه در گیر و دار آن هستند، بد نیست برای ادامه راه برندتان کمی به فکر بسته بندی متمایز باشید. اینطوری سال جدید را با حال و هوایی تازه شروع خواهید کرد. ماجرا جالب شد، نه؟

    ایده هایی برای بسته بندی متمایز

    شخصی سازی بسته بندی

    آیا تا حالا فکر کرده اید کسب و کارها چطور ایده های مربوط به بسته بندی محصولات به ذهن شان می رسد؟ خیلی از کارآفرینان فکر می ‏کنند در این میان پای حساب و کتاب سنگینی در میان است. راستش را بخواهید، در بسیاری از مواقع اصلا چنین نکاتی مورد توجه قرار نمی گیرد. در عوض کپی برداری در بسته بندی محصول امری رایج است. شاید به همین خاطر این روزها خیلی از برندها چه در نوع محصول و چه در بسته بندی بی نهایت شبیه هم شده اند.

    شخصی سازی بسته بندی به ارزش ها و هویت خاص هر برند اشاره دارد. این یعنی شما به جای طرح های آماتور و از پیش آماده باید سراغ ایده های متفاوتی بروید. اینطوری کارتان بی نهایت ساده تر شده و دیگر لازم نیست خیلی به خودتان سخت بگیرید.

    ماموریت شما در این بخش مثل روز روشن است. اول از همه باید نگاهی به داستان برندتان بیندازید. بی شک یک داستان خوب تمایزهای معناداری با بقیه کسب و کارها دارد. به همین خاطر استفاده از داستان برند برای شکل دهی به بسته بندی محصولات مناسب خواهد بود. در این میان شما می توانید روی المان های اصلی برندتان نیز تمرکز کنید. مثلا اگر در لوگو برندتان رنگ زرد قالب است، بد نیست در بسته بندی محصولات نیز از این طیف رنگ سود ببرید. این طوری کارتان بی نهایت ساده تر می شود.

    نکته دیگری که در این بخش باید بدان اشاره کنیم، تغییر بسته بندی محصولات بنا بر بازه های زمانی مختلف است. مثلا برای مناسبت های مختلف شما باید برخی از محصولات را با بسته بندی ویژه عرضه کنید. این نکته درباره کریسمس یا دیگر مناسبت های مربوط به سال نو در فرهنگ های مختلف به خوبی به چشم می آید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خود تغییر دهید. اینطوری خیلی زود وضعیت تان از نظر بسته بندی با دیگر رقبا متفاوت خواهد شد.

    بسته بندی بسته بندی سازگار با محیط زیست

    بحث های زیست محیطی در طول دو دهه اخیر جذابیت زیادی پیدا کرده و صد البته حمایت های گسترده ای هم برانگیخته است. امروزه پیدا کردن کسی که مسائل زیست محیطی برایش مهم نباشد، کار چندان ساده ای نیست. همین امر موجب شده کسب و کارها روز به روز تعهدات زیست محیطی سنگین تری در قبال مشتریان داشته باشند.

    اگر شما از بسته بندی عادی محصولات خسته شده اید، می توانید با یک تیر دو نشان بزنید. هم به کمک محیط زیست بروید، هم اینکه مشتریان تان را کاملا راضی نگه دارید. خب کسب و کاری که مسائل زیست محیطی را حتی تا بسته بندی محصولات نیز دنبال می کند، بی شک برند متمایزی به حساب می آید. این امر باعث می شود شما به خوبی فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب تان را پیدا کرده و جلوه ای متمایز از برندتان نشان دهید.

    بی شک کمتر کارآفرینی در دنیا مهارت زیادی در رابطه با مواد اولیه سازگار با محیط زیست دارد. در این راستا شما با دو گزینه کلی رو به رو هستید، اول از همه امکان استفاده از مواد بازیافتی را دارید. این امر هم از نظر هزینه و هم از نظر دسترسی به منابع ساده تر است. با این حال شاید در برخی از حوزه ها مثل خوراکی کمتر کسی از این ایده استقبال کند. راستش را بخواهید، بیشتر برندهای حوزه مد و پوشاک از الیاف بازیافتی برای تولید و بسته بندی محصولات سود می برند.

    گزینه دومی که دم دست شماست، استفاده از مواد اولیه ای است که تجدیدپذیر هستند. مثلا این روزها انواع پلاستیک های تجدیدپذیر روانه بازار شده است. شما با استفاده از این پلاستیک ها این اطمینان را به مشتریان می دهید که فعالیت تان در بازار در راستای نابودی محیط زیست نیست. شاید این ایده کمی هزینه بیشتری روی دست تان بگذارد، اما در بلندمدت اعتماد مشتریان بیشتری را به سوی کسب و کارتان جلب خواهد کرد. آن وقت دیگر لازم نیست نگران چیزی باشید؛ چراکه هزینه‏ های فعلی تان کاملا جبران شده است.

    بسته بندی استفاده از سبک مینیمال

    آیا شما هم طرفدار بسته بندی های پرزرق و برق هستید؟ زمانی نه چندان دور هرچه ظاهر بسته بندی محصولات براق تر بود، جذابیت بیشتری برای مشتریان داشت. احتمالا اغلب شما دورانی را که بسته بندی محصولات خیلی عجیب و پر از جزییات بود به یاد دارید. اگر حالا قرار باشد از همان ایده ها استفاده کنیم، خیلی زود محصول مورد نظرمان در بازار شکست خواهد خورد؛ چراکه سلیقه عمومی مشتریان دگرگون شده است.

    آدم ها در طول زندگی سلیقه شان خیلی راحت عوض می شود. شما به عنوان کارآفرین باید حواس تان را جمع کنید تا همیشه رفتار و سلیقه عمومی مشتریان را بشناسید. اینطوری دائما محصولات و خدماتی مطابق میل شان ارائه خواهید کرد. یکی از نکات مهم در این میان توجه به علاقه شدید مشتریان در سراسر دنیا به طرح های مینیمال است.

    قبل از اینکه درباره دلیل محبوبیت طرح های مینیمال حرف بزنیم، باید معنای آن را با هم مرور کنیم. مینیمالیسم در واقع یک سبک هنری است که روی حذف جزییات زائد تاکید دارد. به زبان خودمانی، در مینیمالیسم جایی برای اضافه کاری نیست. مثلا در بسته بندی محصولات بر روی کاهش المان های غیرضروری و پیچیده تاکید می شود بنابراین اگر تا حالا بسته بندی محصولات تان خیلی شلوغ بوده، بد نیست به فکر ساده سازی کارها باشید.

    قبول دارم برای کسانی که سال های سال با بسته بندی های پرزرق و برق سر و کار داشته اند، مینیمالیسم ایده خیلی عجیبی به نظر می رسد. با این حال شما چاره ای به غیر از هماهنگی با تغییرات تازه ندارید. وگرنه خیلی زود از کورس رقابت در بازار کنار گذاشته خواهید شد.

    یکی ایده جذاب در این میان استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای یافتن ایده های مینیمال است. این امر به شما کمک می کند تا بدون هیچ دردسری کارتان را جلو ببرید. مثلا سری به پینترست بزنید و دنبال تصاویر مربوط به محصولات و بسته بندی های مینیمال باشید. شاید در ابتدا با کلی طرح عجیب رو به رو شوید، اما کمی پشتکار همیشه جواب خواهد داد.

    یادتان باشد، شما باید همیشه المان های اضافه بسته بندی تان را حذف کنید. این طوری در بلندمدت بسته بندی محصولات تان ساده و ساده تر خواهد شد. البته این نکته درباره ترکیب رنگ ها مصداق ندارد. یعنی لازم نیست فقط روی رنگ های سیاه و سفید تمرکز کنید. در عوض طرح نهایی را خیلی شلوغ نکرده و اجازه دهید مخاطب با مشاهده محصول آرامش خاطر پیدا کند.

    در دنیای شلوغی که همه ما را درگیر خودش کرده است، آدم ها به اندازه کافی دغدغه دارند که دیگر حوصله امور پیچیده را نداشته باشند. اگر دقت کرده باشید، خیلی وقت ها دوستان تان در گفت وگوهای معمولی روی برخی از فیلم ها یا کتاب ها برچسب «خیلی پیچیده» یا «به درد نخور» می زنند. این یعنی محصول مورد نظر آنقدر پیچیده هست که دیگر آدم حوصله توجه به آن را ندارد. پس در این میان بد نیست شما برخلاف جریان شنا کرده و سراغ مینیمالیسم به عنوان یک سبک نوآورانه در طراحی بسته بندی محصولات بروید.

    اضافه کردن یادداشت دوستانه

    دنیای کسب و کار گاهی اوقات بیش از اندازه حالت جدی به خودش می گیرد. این نکته برای کسانی که کارشان را خیلی جدی می گیرند، خبر خوشی محسوب می شود. با این حال مشتریان اصلا از آن استقبال نمی ‏کنند. درست به همین خاطر شما نیاز دارید گاهی اوقات فضای خشک میان خود و مشتریان را تغییر دهید.

    بی شک ایده های بسیار زیادی برای بهبود رابطه میان برندها و مشتریان وجود دارد. چه بسا شما همین حالا هم برخی از این ایده ها را اجرا کنید. با این حال اگر نظر ما را بخواهید، بد نیست سراغ یادداشت های کوتاه برای مشتریان هم بروید.

    اشتباه نکنید، منظور ما ارسال ایمیل برای مشتریان نیست. در عوض می توانید در بسته بندی سفارشات یک نامه کوتاه و دوستانه برای آنها قرار دهید. یادتان باشد، لحن این نامه باید صمیمی باشد. خب شما که قرار نیست یک نامه اداری به آنها بدهید. در نقطه مقابل، می توانید به نوستالژی های مشترک میان شما و مشتریان اشاره کنید. اگر در این بین یادداشت را با اسم کوچک هر مشتری شروع کنید، دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت.

    گاهی اوقات موفقیت در دنیای کسب و کار بیشتر از آنچه فکرش را بکنید، ساده است. در این شرایط شما می توانید با یک نامه کوتاه و بی نهایت صمیمانه دل مشتریان را به دست بیاورید. قبول دارم این نامه ها در برخورد اول به چشم نمی آید، اما اگر کمی ماجرا را ادامه دهید، احتمالا به جاهای جالبی می رسید. ماجرا از این قرار است که مشتریان با خرید محصول شما و مشاهده یادداشت ها انگیزه بیشتری برای خرید دوباره پیدا می ‏کنند. به علاوه، درباره این ایده جذاب با دوستان شان هم گفت وگو خواهند کرد. آن وقت شما می توانید کارتان را به ساده ترین شکل ممکن دنبال کرده و دیگر نگران هیچ چیز هم نباشید.

    بسته بندی استفاده از آثار هنری مشهور

    تابلوی مونالیزا یا شام آخر از آن دست آثار هنری است که اغلب مردم دنیا به خوبی می شناسند. به علاوه، تصویر کسانی مثل بتهوون یا باخ هم برای مردم دنیا شناخته شده است. حالا فرض کنید یک برند تولید بوم نقاشی برای بسته بندی محصولاتش سراغ نقاشی مونالیزا برود. بی شک این نوع بسته بندی جذابیت بصری بی نهایت بیشتری برای مخاطب به همراه خواهد داشت. این در حالی است که شاید شما سختی زیادی برای طراحی این نوع بسته بندی هم متحمل نشده باشید. ماجرا جالب شد، نه؟

    آثار هنری مشهور به شما کمک می کند محصول تان در قفسه فروشگاه ها را فراتر از یک کالای خریدنی نشان دهید. شاید این نکته باورنکردنی به نظر برسد، اما خیلی از مشتریان حاضرند به خاطر بسته بندی بهتر قید محصولات باکیفیت را بزنند بنابراین شما می توانید ضعف های کیفی محصول تان را با یک بسته بندی خوب جبران کنید.

    بی شک در هر حوزه ای آثار هنری متفاوتی وجود دارد. بنابراین باید حواس تان باشد از آثار مرتبط به حوزه کاری تان سود ببرید. وگرنه ارتباط معناداری میان بسته بندی شما و مخاطب برقرار نخواهد شد. آن وقت شاید مجبور به طراحی دوباره یک بسته بندی بهتر شوید. این نکته اغلب برای کسب و کارها دردسر زیادی به همراه دارد.

    استفاده از روبان های فانتزی

    معمولا در تولد آدم ها هدیه شان را با روبان کادو می ‏کنند. این ایده ساده نه تنها برای اغلب مردم دنیا بی نهایت نوستالژیک محسوب می شود، بلکه هنگام باز کردن هدیه هم حس و حال جالبی دارد. به همین خاطر ما در این بخش سراغ ایده ای جذاب رفته ایم. اگر شما دوست دارید محصولات تان را به شیوه ای متمایز بسته بندی کنید، می توانید نیم نگاهی به این ایده کلاسیک داشته باشید.

    استفاده از روبان برای بسیاری از برندها اصلا ایده جالبی نیست. با این حال شما قرار است برخلاف جریان اصلی رودخانه شنا کنید. به همین خاطر می توانید به راحتی آب خوردن معادلات را تغییر دهید.

    یادتان باشد، استفاده از روبان معمولا در مناسبت های مهم کاربرد بیشتری دارد. اینطوری شما می توانید حس خرید هدیه را در مخاطب زنده کنید. نتیجه اینکه مشتریان انگیزه بیشتری برای خرید محصولات تان پیدا خواهند کرد. ماجرا جالب شد، نه؟

    بسته بندی

    استفاده از پارچه و کاغذ به جای مقوا

    معمولا بسته بندی محصولات با استفاده از انواع مقوا صورت می گیرد. این قانون نانوشته در طول تاریخ بارها و بارها مورد تایید قرار گرفته است. به طوری که این روزها اگر بسته بندی دیگری به چشم بخورد، آدم را حسابی میخکوب خواهد کرد. این حس غافلگیری دقیقا همان چیزی است که شما می توانید به خوبی از آن استفاده کنید. کافی است سراغ گزینه هایی مثل پارچه یا کاغذهای فانتزی بروید. این روزها برخی از کاغذها حس چرم را به آدم می دهد. بنابراین شما با کمی گشت و گذار در بازار می توانید گزینه های متفاوتی برای بسته بندی محصول‎تان پیدا کنید.

    این روزها برخی از برندهای تولیدکننده پودر قهوه به جای استفاده از بسته بندی های مقوایی، سراغ جعبه های فلزی با کاغذهای تجدیدپذیر رفته اند. همین ایده های ساده مشتریان را به سوی خریدی متفاوت سوق می دهد. بنابراین شما می توانید به راحتی هرچه تمام تر از این ایده ها سود برده و کارتان را راحت تر کنید.

    کارآفرینان گاهی آنقدر درگیر طراحی محصول اصلی هستند که دیگر به فکر بسته بندی نمی افتند. این استدلال که «محصول خوب حتی بدون بسته بندی هم مشتری دارد» دیگر در دنیای امروز خریدار ندارد. بنابراین باید کمی در شیوه کارتان تجدیدنظر کنید. وگرنه خیلی زود مشتریان دور شما را خط کشیده و دیگر هیچ کس سراغ کسب و کارتان را نمی گیرد.

    بسته بندی های کاربردی

    برندی را در نظر بگیرید که در زمینه تولید لباس های ورزشی فعالیت دارد. اگر این برند در بسته بندی لباس ها از جعبه ای دسته دار استفاده کند که فرم داخلی اش طوری طراحی شده تا لباس چروک نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بی شک این نوع بسته بندی در مقایسه با قرار دادن لباس در پلاستیک جذابیت بیشتری دارد. بنابراین احتمالا مشتریان خرید از این برند را به سایر رقبا ترجیح خواهند داد. نکته جالب اینکه بسیاری از کسب و کارها به خودشان اجازه می دهند که دور ایده های کاربردی برای بسته بندی محصولات شان را خط بکشند. توجیه شان هم این است که چنین طرح هایی هزینه اضافی روی دست شان خواهد گذاشت.

    اگر شما حاضر نیستید برای بسته بندی بهتر محصولات کمی از سودتان را کم کنید، چطور انتظار دارید مشتریان تحت هر شرایطی محصولات شما را انتخاب کنند؟ این روزها عرصه کسب و کار بیشتر شبیه یک جاده دوطرفه است. اگر در این میان حاضر به پرداخت هزینه برای جلب نظر مشتریان نباشید، آنها خیلی راحت سراغ گزینه های دیگر خواهند رفت.

    بد نیست هنگام بسته بندی محصولات کمی هم که شده به طرح های متفاوت فکر کنید. این نکته به شما کمک خواهد کرد تا علاوه بر فروش محصول تان به مشتریان به آنها نشان دهید به فکر حمل و نقل ساده تر خریدشان هم هستید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و ایده های مختلف را جست وجو کنید.

    یک راه میانبر در اینجا برای شما توجه به مراسم های سالانه ای است که جوایز معتبر در حوزه کسب و کار اعطا می ‏کنند. معمولا در این مراسم ها یک جایزه ویژه برای بسته بندی متفاوت نیز وجود دارد. بنابراین شما می توانید از این نکات برای یافتن ایده های بهتر استفاده کنید. ماجرا جالب شد، نه؟

    بیشتر بخوانید: اعلام اصلاحات دستورالعمل نشانه‌گذاری بسته بندی محصولات

    سخن پایانی

    بسته بندی محصولات برای سال جدید حس و حال تازه ای به کارتان می دهد. معمولا مشتریان با شروع هر سال انتظارات شان از برندها نیز افزایش پیدا می کند. بنابراین شما می توانید به خوبی با یک بسته بندی تازه به این انتظارات پاسخ دهید. آن وقت دیگر نگران هیچ اتفاقی در دنیای کسب و کار نخواهید بود. نکته جالب اینکه هیچ وقت لازم نیست خیلی به خودتان سخت بگیرید؛ چراکه بقیه برندها هم کمابیش به این فکر افتاده اند بنابراین ترکیب ایده های آنها به شما نتایج جالبی خواهد داد. از اینجا به بعد همه چیز به سعی و تلاش خودتان برای ایجاد تحول در بسته بندی محصولات بستگی دارد.

    منبع: فرصت امروز

    مقاله قبلیبهترین زمان برگزاری نمایشگاه بین‌ المللی کتاب تهران
    مقاله بعدیمعرفی کتاب نقشه راه بازاریابی (روش ها، معیارها و ابزارها)

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.