به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ همراه با افزایش آگاهی مصرف کنندگان در مورد مسائل زیست محیطی، شرکت ها با فشار قانونی فزاینده ای برای اتخاذ راه های بسته بندی متنوع و سازگار با محیط زیست مواجه هستند. در حالی که شیوه های کسب و کار سبزتر با تغییر چشم انداز نظارتی شکل می گیرند، توسط یک محیط بسیار رقابتی که در آن پایداری به سرعت در حال تبدیل شدن به یک معیار برای موفقیت است، تغذیه میشوند.
کسب و کارهایی که می خواهند در میان تغییر محیطهای قانونی و نوسان تقاضای مصرف کننده رشد کنند، باید رویکردی فعالانه برای بسته بندی های خود در آینده داشته باشند و طیف گستردهای از روش ها را هم اکنون ادغام کنند، از بسته بندی های قابل استفاده مجدد و قابل بازیافت تا گزینه های کمپوست پذیر. در بسیاری از کشورها، استانداردهای نظارتی سختگیرانه قبلا ایجاد شده است، و ابتکارات جدید به طور مداوم معرفی میشوند. گام مهم تنوع در بسته بندی، نه تنها تاثیرات زیستمحیطی شرکت ها را کاهش می دهد، بلکه با ارزش های مصرف کننده همسو میشود و کسب و کارها در مسیر موفقیت بلندمدت قرار میگیرند.
روندهای کنونی پایداری و مدیریت زباله
مصرفکنندگان بیش از هر زمان دیگری در مورد ردپای زیستمحیطی خود آگاه هستند و شرکتها را به اتخاذ شیوههای پایدار سوق میدهند. روندهایی مانند اقتصاد چرخشی، ابتکارات بدون زباله، و استفاده از مواد زیست تخریبپذیر و قابلبازیافت در حال افزایش است.
مطالعه اخیر نشان داد که ۴۵درصد از مصرفکنندگان از خردهفروشان میخواهند تا با کاهش بستهبندیهای پلاستیکی و استفاده از بستهبندیهای قابل کمپوست، به آنها کمک کنند تا پایدارتر باشند. این روند تاثیر مستقیمی بر تصمیمات خرید مصرفکننده دارد. در واقع ۷۰درصد حاضرند برای کالاهای تولید شده پایدار، هزینه بیشتری بپردازند. تغییر در رفتار مصرفکننده منجر به افزایش تقاضا برای محصولات با بستهبندی سازگار با محیطزیست، مانند غلافهای قهوه و کیسههای خرید کمپوستشونده شده است که انگیزه بیشتری برای کسب و کارها برای نوآوری و اتخاذ شیوههای پایدار ایجاد میکند.
بیشتر بخوانید: بازیافت ۱۵ درصدی پسماندهای پلاستیکی در تهران
به علاوه، دولتها قوانین سختگیرانهتر و اغلب در حال تغییر را برای کاهش ضایعات و ترویج استفاده از مواد قابل بازیافت و کمپوست انجام میدهند و پایداری را نه تنها یک انتخاب، بلکه به یک ضرورت برای کسب و کارها تبدیل میکنند.
استقبال از راه های بسته بندی متنوع
در تلاش برای پایداری، مهم است که بدانیم همه روش های بسته بندی برای هر محصول مناسب نیستند. شرکت ها باید نیازهای خاص خود را ارزیابی کنند و مجموعه متنوعی از روش های بسته بندی پایدار را بپذیرند که می تواند به اهداف متفاوتی دست یابد. آنها باید اهداف بلندمدت را در نظر داشته باشند و مسیر بسته بندی خود را به عنوان یک سرمایهگذاری ببینند، نه اینکه فقط روی مقرونبهصرفه بودن و روندهای فوری تمرکز کنند.
به عنوان مثال، بسته بندی های قابل استفاده مجدد مانند بطری های شیشهای یا ظروف پلاستیکی محکم، تقاضا برای مواد جدید را کاهش میدهند و میتوانند با کاهش تولید و دفع زباله، ردپای محیطی شرکت را کاهش دهند.
بستهبندیهای قابل بازیافت، از جمله انواع خاصی از پلاستیک، فلزات و کاغذ، با تبدیل مواد مصرفشده به محصولات جدید، از اقتصاد چرخشی حمایت میکنند. بستهبندی قابل کمپوستسازی روشی بدون زباله است که زبالههای مراکز دفن زباله را کاهش داده و برخی از محدودیتهای بازیافت را برطرف میکند، به علاوه، مواد مغذی به خاک بازگردانده میشود.
تغییرات در استراتژی های بسته بندی باید به تدریج اعمال و اطمینان حاصل شود که موثرترین و پایدارترین روشها بدون به خطر انداختن یکپارچگی یا ایمنی محصول، اتخاذ میشوند. این رویکرد به شرکتها اجازه میدهد تا تاثیر روشهای بستهبندی جدید را مطالعه کرده و تنظیمات لازم را انجام دهند. پیادهسازی تدریجی همچنین به مدیریت هزینهها و همسویی با الزامات قانونی در حال تحول کمک میکند.