زعفران و بسته بندی

    0
    35
    بسته بندی زعفران ایرانی

    درگفتگوی ویژه خبری عنوان شد:از زعفران صادراتی ایران فقط ۱۰ درصد آن با بسته بندی ویژه سبد خانوار صادر می شود

    به گزارش چاپ و نشر  به نقل از صدا و سیما ، محمد علی طهماسبی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با بیان اینکه برای برداشت مکانیزاسیون زعفران شرکت های دانش بنیان فعالند و خبرهای خوشی در راه است افزود: از ۱۲۲ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در دنیا ۱۱۵ هزار هکتار مربوط به ایران است. وی گفت : در کشورهای همسایه بیش از ۵ هزار هکتار زعفران کشت می شود.

    وی افزود: عملکرد و میزان تولید زعفران در هکتار در همه کشورها به طور میانگین ۴ کیلو است اما اگر شرایط و کشت اصولی و عملی انجام شود در هکتار ۲۰ کیلو زعفران برداشت خواهد شد.

    طهماسبی با بیان اینکه زعفران در استان های دیگر کشور به جز سه استان مطرح در این زمینه نیز کشت می شود گفت: شرکت های بزرگی با عضویت زعفران کاران تشکیل شده است که این شرکت ها همه مراحل زعفران کاری از تامین نهادهای تولید تا انبارهای  آن که زیر کلید بورس هستند در اختیار دارند.معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: تلاش می شود همه کار در زمینه زعفران به بخش خصوصی واگذار شود.

    حمیدرضا دهقانیای سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق در این برنامه نیز گفت: قاچاق ۲۰ تنی  این محصول  درست نیست زیرا صادرات فله ای کشور ۳۰۰ تن و تولید سالانه آن ۴۵۰ تن است و اگر مصرف داخلی را در نظر بگیریم این رقم قاچاق پذیرفتنی نیست.وی افزود: اینکه افرادی از کشور افغانستان اقدام به خرید آن از کشاورزان ما می کنند دلیل بر اظهار نکردن خروج آن از کشور نیست.علی شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران نیز در این برنامه گفت: تحولات بسیاری در این بخش  انجام شده اما نتوانسته است ایجاد بهره وری بالا و ارزش افزوده مناسب کند.وی افزود: افرادی که در بخش صادرات زعفران فعالند برای تشکل های فعال در بخش زعفران نا آشنا هستند.

    شریعتی مقدم گفت: مقررات ارزی در سال های اخیر موجب شده است بسیار از صادرکننده های زعفران که اظهارنامه صادراتی ارائه کرده اند اهلیت نداشته باشند.

    وی افزود: به طرح جامع زعفران وزارت جهاد کشاورزی و طرح های دیگر در این زمینه عمل نشده است.محسن احتشام رئیس شورای ملی زغفران نیز در این برنامه گفت: کیفیت محصول قیمت ، مکان های توزیع ، نوع بسته بندی و مشکل بازار و بازاریابی عوامل اثر گذار در صادرات زعفران کشور هستند.وی افزود: روش های سنتی را در فروش زعفران به روش های علمی تبدیل نکرده ایم.احتشام گفت: باید با ایجاد زمینه های مناسب مزیت نسبی در بخش صادرات زعفران به مزیت رقابتی تبدیل شود.وی افزود: بخش خصوصی کارهای زیادی در زمینه صادرات زعفران انجام داده اما بخش دولتی همپای بخش خصوصی نیامده است.وی گفت: مشوق های صادراتی باید به نحوی داده شود که صنعت بسته بندی زعفران رشد کند.رئیس شورای ملی زعفران نیز در این برنامه گفت: با شرایط کنونی نمی توانیم در بازار زعفران رقابت کنیم.

    احتشام افزود: از زعفران صادراتی ایران فقط ۱۰ درصد آن با بسته بندی ویژه سبد خانوار در بازارهای جهانی عرضه و بقیه به صورت بسته های یک کیلویی و نیم کیلویی صادر می شود.رئیس شورای ملی زغفران گفت: سفارتخانه ها و شرکت نمایشگاه های کشور و بخش های دولتی باید همپای بخش خصوصی برای صادرات این بخش فعال شوند.وی افزود: به رقم تولید ۵۰۰ تن در کشور ظرفیت فرآوری و بسته بندی ۶۰۰ تن زعفران ایجاد شده اما صنعت بسته بندی و فرآوری موفق نبوده است.

    مهندس احتشام گفت : اتفاق خاصی از طرف دولت برای معرفی  این محصول مهم ایرانی در بازاریابی جهانی ندیده ایم و غرفه های ایران در نمایشگاه های مختلف به ویژه در نمایشگاه اخیر چین بسیار ضعیف بود.

    وی افزود: مسئله ما در بخش اجراست و اینکه فعالان بخش خصوصی اختیار داشته باشند و کارت صادرات برای اشخاصی صادر شود که اهلیت داشته باشند.برای مشاهده بخشی از سخنان مهندس محسن احتشام رئیس شورای ملی  این بخش در گفتگوی ویژه خبری روی این متن کلیک کنیدمحمود بازاری مدیر کل هماهنگی دفتر صادرات سازمان توسعه و تجارت گفت: از سال ۸۱ تا سال ۹۱ جوایز صادراتی برای ایجاد ارزش افزوده ارتقاء کیفی محصول و بسته بندی در این بخش  پرداخت می شد.

    وی افزود: بیشترین سهم خرده مالکی در محصولات کشاورزی مربوط به این محصول است و ایجاد ارزش افزوده در این بخش نیازمند صنایعی است که با فناوری روز بتوانند  ای محصول را بسته بندی کنند.

    وی گفت: به بیش از ۴۵ کشور صادرات  این محصول در بسته بندی های سبد خانوار داریم.

    وی با بیان اینکه بنگاه های فعال در این بخش در دوره ۲۰ ساله اخیر رشد آنچنانی نکرده اند افزود: در تعامل ۵ سال با شورای ملی زغفران به جمع بندی برای افزایش ارزش افزوده این محصول رسیده ایم.

    وی گفت: برای برند سازی  این محصول مهم  برنامه داریم و از ثبت برندها با توجه به اینکه بودجه ای که به اختصاص یافته است حمایت کرده ایم.وی با بیان اینکه ۸۰ درصد  این محصول کشور صادر شود گفت: برنامه ۱۶ بندی در حوزه اجرایی برای حمایت از صادرات زعفران به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده ایم.

    منبعاگرو فود نیوز
    مقاله قبلیحوزه چاپ در استان مازندان در الویت قرار گرفت
    مقاله بعدیتوزیع کاغذ و یارانه مطبوعاتی

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.