به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایرنا- کارشناس صنعت چاپ و مدیر روابط عمومی شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران گفت: بسیار نگران سلامت محیط زیست از منظر بسته بندی های پلیمری هستم.
نشست هم اندیشی علمی و تخصصی صنعت چاپ و تحقق مسئولیتهای اجتماعی از سلسله نشستهای هفتمین نکوداشت علوم و فناوری چاپ ایران امروز، جمعه به صورت مجازی و وبینار برگزار شد.
جلوگیری ازبسته بندی های پلیمری
حمید فریور در این نشست با بیان این که صنعت چاپ مسئولیت از گسترش بسته بندی های پلیمری جلوگیری کند، اظهار داشت: تعهد اجتماعی در ذیل مقوله اخلاق کسب و کار مطرح می شود. وقتی میخواهیم منافع اجتماع را به منافع خودمان ترجیح بدهیم داریم کاری اخلاقی میکنیم. یکی از مهمترین منافع اجتماعی که باید مد نظر قرار بدهیم، بحث محیط زیست و جلوگیری ازتولید بسته بندی های پلیمری است. متاسفانه به خاطر وجود کارخانههای پتروشیمی در کشورمان فکر کردیمبسته بندی های پلیمری مزیت دارد و به تدریج بستهبندیهای سلولزی را کنار گذاشتیم.
وی با یادآوری این نکته که چرخه تجدید پذیری پلاستیک و نایلون چندین قرن طول میکشد، خواستار تعهد اجتماعی صنعت چاپ و حفظ بازار محصولات بسته بندی سلولزی شد. بسته بندی های پلیمری محیط زیست را با چالش های فراوانی مواجه کرده است.
هیچ چاپخانهای مخزنی جداگانه برای مواد شیمیایی ندارد.
مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران با اشاره به اینکه صندوقهای قرض الحسنه فعالیت سابق را ندارند، تاکید کرد: صنعت به این بزرگی نیاز به یک صندوق دارد که تسهیلات بدون بهره به کارگران و مدیران چاپ بدهد.
غلامرضا شجاع هم با اشاره به اینکه تمامی چاپخانهها و لیتوگرافهاآبهای سطحی شهر تهران را آلود میکنند، اظهار داشت: چاپخانهها در آلمان فاضلاب عمومی و صنعتی جداگانه دارند. ولی در تهران هیچ چاپخانه ای مخزنی جداگانه برای مواد شیمیایی ندارد. دولت باید در این زمینه دغدغه داشته باشد.
مدرس دانشگاه چاپ در این نشست، مهم ترین مساله برای تحقق مسوولیتهای اجتماعی را آموزش دانست و گفت: وقتی آموزش ارائه شود، خیلی از مشکلات برطرف میشود. آموزش هزینه نیست. سودی است که در طولانی مدت نصیب ما می شود. این آموزش میتواند درباره خرابی ماشین آلات چاپ و مواد مصرفی باشد.
بیشتر بخوانید:
بسته بندی انعطاف پذیر، آینده پرچالشی دارد
واگذاری شهرک صنعتی شهاب قم و مانع تراشی سازمان ملی زمین
سعید شهریاری، هم صرف هزینه در امور خیریه و معنوی را بخشی از مسئولیت اجتماعی صنعت چاپ خواند و توضیح داد: درآمدی که کسب میشود میتوان به امور خیریه و معنوی اختصاص داد. باید درامدی ایجاد بشود تا بتوان گام بعدی را برداشت. اگر آموزش را جدی بگیریم، نتیجه این آموزش منجر به درامد بیشتری در صنعت چاپ میشود.
نامگذاری روز ۱۱ شهریورماه بهعنوان روز ملی صنعت چاپ در تقویم ایرانیان در سال ۱۳۸۲ و با تلاش اسدالله جامی (مدیر کل وقت دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) انجام شد. در آن زمان اهالی صنعت چاپ به شورای فرهنگ عمومی درخواست دادند و توضیحات بسیاری برای لزوم ورود این روز در تقویم مطرح کردند تا در نهایت این شورا به این جمعبندی رسید که روز ملی صنعت چاپ به رسمیت شناخته شود و اینگونه ۱۱ شهریورماه بهعنوان روز ملی صنعت چاپ در تقویم نامگذاری شد.