به گزارش چاپ و نشر به نقل از کسبوکار نیوز، در حال حاضر کالاهای ایرانی بهرغم داشتن کیفیت و منحصربهفرد بودن، در بازارهای خارجی طرفدار زیادی ندارد و این اتفاق به دلیل نبود استانداردهای روز بستهبندی و عدم توجه به شکل و ظاهر بستههای صادراتی است. در این رابطه مدیرعامل انستیتو بسته بندی ایران گفت: صنعت بستهبندی به توسعه، ترویج و توانمندسازی نیاز دارد و باید فرهنگسازی مناسب در این حوزه انجام گیرد. فخر اظهار کرد: ما کمتر از یک درصد از گردش مالی در صنعت غذایی محصولات حلال در دنیاداریم که توسعه این بخش وابسته به صنعت بستهبندی است.
وی با بیان اینکه در صنایع مختلف اهمیت بستهبندی متفاوت است، ادامه داد: بسته بندی در تمام حوزهها معنا پیدا میکند، ولی در صنایع غذایی ارزش بستهبندی بیشتر نمود دارد. مدیرعامل انستیتو بستهبندی ایران تصریح کرد: اولین نکته در این صنعت، نوع بستهبندی است که مشتری را جلب میکند. ما مدل مشخصی برای بستهبندی داریم. در ده سال گذشته وزارت صمت الگوهای مشخصی برای بستهبندی ارائه کرده است. وی ادامه داد: صنعت بستهبندی به توسعه، ترویج و توانمندسازی نیاز دارد و باید فرهنگسازی مناسب در این حوزه انجام گیرد. فخر با بیان اینکه یکی از دغدغه ما موضوع ابزار است افزود: باید برای محصولات باید برند ایجاد کنیم. بخش خصوصی ما در این حوزه هوشمندانهتر عمل میکند. در ادامه اسفندیاری معاون دفتر صنایع سلولزی وزارت صمت درباره صنعت بسته بندی اظهار کرد: این صنعت حلقه مهمی بین تولید و فروش به شمار میرود که وضعیت تولید آن در صنایع مختلف متفاوت است. بهطور مثال در کارتن ۱۶۰ واحد تولیدی داریم و صادرات ما در این حوزه ۳۱ درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: کاغذهای بستهبندی ۸ درصد افزایش تولید داشته و ۱۷۵ هزار تن در سال ۹۷ صادر کردهایم. اسفندیاری با بیان اینکه صنعت بستهبندی موتور محرکی برای تولید است گفت: این صنعت زنجیره بین تولید و فروش است و نقش بسیار مهم در صادرات دارد. این مقام مسئول با بیان اینکه توسعه خوبی در این صنعت داشتهایم تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از نیازهایمان را در این بخش از صنایع داخلی تأمین میکنیم. وی افزود: در رابطه با توانمندسازی صنعت بستهبندی در وزارت صمت، اقداماتی را شروع کردیم. اسفندیاری گفت: در خصوص بندسازی، شرکتها خود باید شروع کنند و ما نیز به این حرکت کمک میکنیم.
ارزآوری صادراتی قربانی بسته بندی
در شرایط امروز اقتصاد ایران نیاز به صادرات بیشتر از گذشته احساس میشود و باید برای ارتقا توان اقتصادی به سمت بازارهای صادراتی برویم. منتهای مراتب برای گسترش بازارهای صادراتی توجه به اصول اولیه و البته بااهمیت آن ضرورت دارد. هنگامیکه صحبت از بازارهای صادرانی میشود باید به ذائقه و سلیقه مشتری خارجی توجه داشته و اصول بسته بندی را که در نگاه اول مشتری را جذب میکند رعایت کرد. بنابراین باید به این مقوله توجه بیشتری داشت تا بتوان درآمدزایی مناسبی را از این راه کسب کرد. باید مشکلات بستهبندی را برطرف کرد و برای تحقق این هدف واردات ماشینآلات بستهبندی مهمترین اقدام است. صنعت غذای حلال را میتوان فرصت استثنایی ایران دانشت چراکه در میان تمام کشورهای جهان ایران بیشترین تولیدات را در این بخش دارد اما به دلایل بسیار و مشکلات عدیده این فرصت ازدسترفته است.
فرصت سوزی ارزآوری از صنعت غذای حلال به دلیل بسته بندی نامناسب ادامه دارد و این حرکت برای اقتصاد ایران که این روزها به ارز نیاز زیادی دارد گران تمامشده است. ماشینآلات بستهبندی در حال حاضر بسیار مستهلکشدهاند و استانداردهای روز دنیا را ندارند. با تمام این تفاسیر روی دیگر سکه نیز وجود دارد. ضعف موجود در صنعت بستهبندی کشور از نداشتن برنامه مشخص و جامعی برای صادرات نشأت میگیرد. در صنعت بستهبندی در دنیا استانداردهای مشخصی تعریفشده که تبعیت از آنها در کنار توجه به فرهنگ و نوع بازار هر کشور میتواند تأثیر بسزایی در افزایش صادرات داشته باشد.