به گفته معاون پستی منطقه جنوب غرب تهران در نخستین روز از دومین دوره نمایشگاه مجازی، مشخص بود که ناشران با نحوه درست آدرسنویسی و بستهبندی آشنا شدهاند و کارکنان مرکز پست با استفاده از تجربیات سال گذشته درصدد ارتقاء خدمات در تحویل بسته های پستی به مخاطبان نمایشگاه هستند.
بهگزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا، نخستین روزِ آغازبه کار دومین نمایشگاه مجازی کتاب به معنی شروع فعالیت پستچی ها در سرار ایران بود. امسال هم مانند سال گذشته علاوه بر شعب ثابت پستی، واحدهای سیار به جمعآوری بسته های پستی از ناشران کمک می کنند، البته امسال تعداد واحدهای سیار نسبت به سال گذشته بیشتر است.
شعبه پست شهید یوسفیان، یکی از شعبه هایی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی اش، به دفتر تعداد زیادی از ناشران تهرانی نزدیک است و مسئولیت دریافت و جابه جایی تعداد زیادی از بسته های پستی را برعهده دارد. سعید آقابابایی، معاون پستی منطقه جنوب غرب تهران که از نخستین روز برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در این شعبه حاضر است، درباره فعال شدن این شعبه گفت: با همکارانی که در واحد سیار مستقر هستند، گفتوگو کردیم و درباره چگونگی رفتار با ناشران و نکاتی که در تحویل بسته های پستی باید به آنها توجه کنند، آنها را توجیه کردیم.
به گفته این مدیر، ترافیک ارسال کتاب در نخستین روز برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب پایین بودهاست؛ چراکه ثبت سفارشها از طرف ناشران و انتقال اطلاعات آنها از طریق گیت وی ، سامانه مدیریت حمل و نقل الکترونیکی کالا به منظور یکپارچه سازی عملیات خرید و فروش الکترونیکی وارد میشود و این روند نیاز به زمان مشخصی دارد که معمولا از روز دوم یا سوم شاهد بالا رفتن سفارشها خواهیم بود.
تعداد واحدهای سیار برای ارسال بسته های پستی افزایش پیدا کرد
مطابق با برنامهریزی ها و جانمایی های از پیش صورت گرفته برای پشتیبانی از برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، در بخش جنوب غربی تهران تعداد ۶ واحد پستی سیار و یک واحد ثابت مرکز فعالیت میکنند. واحدهای سیار، وانت بارهایی هستند که با بنر نمایشگاه مجازی کتاب از سایر اتومبیل های پست متمایز شده اند. واحدهای سیار از ساعت هشت تا ۱۱ صبح در نقاطی که از قبل مشخص شده، منتظر دریافت بسته های پستی از ناشران هستند. ناشران در نخستین روز بسته های پستی را به خوبی آدرس نویسی کرده بودند و همچنین تعداد کتاب استاندارد در جعبه ها قرارداده شدهبود.
معاون پستی منطقه جنوب غرب با بیان اینکه معمولا مسئولان در واحدهای سیار نیم ساعت تا یک ساعت بیش از ساعت مقرر در محل می ماند تا بتوانند بسته های پستی ناشران را تحویل بگیرند، افزود: در شعبه ثابت، حتی تا ساعت هفت هم از ناشران بسته دریافت میکنیم تا جایی که بعضی شبها تا ساعت ۹ تا ۱۰ شب در این شعبه مشغول به کار هستیم.
به گفته آقابابایی برای ناشران ارسال بسته ها از طریق شعب ثابت یا شعبههای سیار پستی یکسان خواهد بود و این دو روش، تفاوتی از نظر زمان یا هزینه ارسال ندارند. او ادامه داد: برای شعبه ثابت، سقفی در نظر گرفتیم؛ یعنی اگر تعداد بسته های یک ناشر از ۱۰۰ بالاتر برود، ناشر باید آن ها را به واحد سیار یا به مرکز پست چهارراه لشگر تحویل بدهد. در مرکز چهار راه لشگر واحد اینترنتی فعال است که بارکد بستهها را خوانش و آن ها را ارسال می کند.
سعی کردیم تا فشار کاری نیروها کم شود
مسئولان پست درحالی اقدامات مربوط به نمایشگاه مجازی کتاب را با جدیت انجام میدهند که باید فعالیتهای روزانه خود یعنی ارسال بسته های پستی را هم انجام بدهند. آقابابایی با بیان اینکه امسال با توجه به تجربههای دوره قبل، برای انجام بهتر خدمات مرتبط با نمایشگاه مجازی کتاب تلاش می کنند، گفت: سعی کردیم از تجربه پارسال استفاده کنیم تا فشار کاری نیروها کم شود. همچنین سعی کردیم از نیروهای مجرب استفاده کنیم تا از این فشار بکاهیم.
بیشتر بخوانید: دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران آغاز به کار کرد
به گفته او از بین بیش از ۳۰۰ نفر نیروی همکار در واحد پست جنوب غربی، ۳۰ نفر یعنی حدود ۱۰ درصد به انجام اقدامات مرتبط با نمایشگاه کتاب مشغول هستند.
آقابابایی با یادآوری خدماتی که کارکنان شرکت ملی در نمایشگاه مجازی کتاب ارائه میدهند، گفت: همکاران من در شرکت ملی پست، در این روزهای سرد، آماده دریافت بسته های کتاب، ثبت و ارسال آن به شهرهای مختلفاند. مطمئن باشید امسال نسبت به سال گذشته اقدامات بهتری انجام خواهد شد و امیدواریم به خدمات کارکنان پست بیشتر توجهی شود.