اهمیت بسته بندی در دنیای امروز غیر قابل انکار است، به این فکر کنید که در فروشگاهی در حال خرید هستید و با توجه به نیازهایی که دارید قفسه ها را بررسی می کنید، ناگهان چشمتان به قفسه ای می افتد که بسته بندی هایی شیک و خاص درونش چیده شده اند، ناخودآگاه به سمت آنها رفته و با لذت شروع به نگاه کردن می کنید بسته بندی را برداشته و نام ومشخصات محصول را می خوانید، با خود فکر می کنید آیا به چنین محصولی نیاز دارم؟
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از خبرگزاری آنا، به این فکر کنید که در فروشگاهی در حال خرید هستید و با توجه به نیازهایی که دارید قفسه ها را بررسی می کنید، ناگهان چشمتان به قفسه ای می افتد که بسته بندی هایی شیک و خاص درونش چیده شده اند، ناخودآگاه به سمت آنها رفته و با لذت شروع به نگاه کردن می کنید بسته بندی را برداشته و نام ومشخصات محصول را می خوانید، با خود فکر می کنید آیا به چنین محصولی نیاز دارم؟
و در جواب خود می گویید:حتما نیاز میشود. و این گونه و به همین سادگی آن بسته بندی شما را ترغیب به خرید کرده و شما آن را بدون قصد قبلی خریداری می کنید. در اینجاست که متوجه می شویم یک بسته بندی تا چه حد در فروش اهمیت دارد.
در اهمیت بسته بندی همین بس که هر بسته بندی علاوه بر وظیفه پوشش و مراقبت از محصول در بالا بردن آمار فروش نیز نقش بسزایی داشته و می تواند یک کالا را تبدیل به برندی معروف و شناخته شده کند.
اهمیت بسته بندی در چیست؟
هر تولیدکننده برای فروش محصولش نیاز دارد که برند خود را به مشتریان معرفی کند و برای این شناخت نیاز به یک بسته بندی دارد، پکی که به خوبی بتواند از عهده این کار مهم بر بیاید و نظر مشتریان را به خود جلب نماید.
صاحب محصول باید در نظر داشته باشد بسته بندی که انتخاب می کند در ابتدا بتواند وزن محصول را تحمل کرده و له و پاره نشود و بعد از نظر ظاهری زیبا و شیک باشد تا در بازار فروش و در بین محصولات رقبا دیده شود.
در عصر جدید مردم بسته بندی های خاص و متفاوت را می پسندند و از خرید آنها استقبال می کنند باید گفت ۹۰% خرید محصولات بر اساس شکل و ظاهر آنها انجام می شود و فقط ۱۰% افراد به دنبال یک محصول خاص بدون توجه به بسته بندی آن هستند.
البته برخی تولیدکنندگان و فروشندگان هنوز به این باور نرسیده اند که یک بسته بندی زیبا و مناسب می تواند فروش محصولشان را تا چند برابر افزایش دهد و همچنان به تهیه یک جعبه ساده کارتنی و مقوایی اکتفا کرده و هیچ تلاشی برای رشد و ارتقاء جایگاهشان در بازار فروش نمی کنند.
ولی برخی صاحبان محصول برخلاف این افراد عمل کرده و هر روزه پکی مدرن و زیباتر ارائه می کنند مسلماً چنین افرادی در بازار بین مشتریان شناخته شده و به فروش بالایی می رسند.
اهمیت بسته بندی و نقش آن در ایجاد برندینگ
وقتی لوگو و برند خود را بر روی پکی درج می کنید در واقع هویت و شناسنامه محصولتان را بر روی بسته بندی چاپ کرده اید تا مانند نماینده ای از سوی شما راهی بازار شود و محصول شما را به مشتریان بشناساند، پس باید این نماینده را با بهترین سر و وضع در میان مشتریان فرستاده طوری که مورد قبول آنها بوده و بتواند عاملی برای ترغیبشان به خرید شود.
بیشتر بدانید:معرفی انواع لیبل ژله ای و کاربردهای آن
اهمیت بسته بندی و ایجاد حس اعتماد و ارزش در مشتری
هنگامی که برای محصولتان بهترین بسته بندی را تهیه می کنید و برای این کار وقت و هزینه صرف می کنید مسلماً مشتری با دیدن جعبه متوجه تلاش شما شده و به این باور می رسد که این محصول حتما باارزش بوده که صاحبش این چنین برایش وقت و هزینه صرف کرده و آن را به بهترین نحو در اختیار مشتری قرار داده است.
پس در ابتدا حس اعتماد در مشتری ایجاد می شود و در کنار آن حس ارزشمندی نیز به مشتری منتقل می گردد اینکه تولید کننده برای مشتری نیز ارزش قائل بوده و سعی کرده بسته بندی تا حد ممکن جذاب و مورد پسند او ارائه کند.
گاهی فروشند یا تولیدکننده با درج یک جمله بر روی بسته بندی و یا چاپ متنی بر روی کارتن و قرار دادن آن درون پک به مشتری می گوید که برای من ارزشمند هستی و حتی از انتخاب محصولش و خریدش، از او تشکر می کند. این کار می تواند مشتری را به آن محصول وفادار کند بطوریکه دفعه های بعدی نیز آن را خریداری نماید.
بسته بندی محکم و مقاوم برای جلب نظر مشتری
یک مشتری به جنس پکی که می خواهد خریداری کند اهمیت می دهد برای مثال اگر بسته بندی پاره و دفرمه در فروشگاه ببیند به این فکر می کند که حتما این کالا چندان ارزشی ندارد که حتی صاحبش برای ظاهر آن وقت کمی نیز صرف نکرده است و آسیب به آن اهمیتی نداشته که آن را در پکی این چنین نامناسب قرار داده است.
جعبه ای که ضعیف و نامناسب باشد و در طول مسیر عرضه له و پاره شده، پس مشتری از خرید چنین جعبه ای امتناع کرده و از کنار آن به راحتی عبور می کند.
بنابراین انتخاب جنسی محکم و مقاوم برای بسته بندی اهمیت زیادی دارد. برای تولید بسته بندی دانستن ابعاد و وزن محصول لازم و ضروری می باشد، پک های کارتنی و مقوایی باید دقیقا طبق اندازه محصول تهیه گردند تا محصول به خوبی درونشان قرار بگیرد بدون اینکه آسیب ببیند.
اهمیت بسته بندی در ایجاد حس خوشایند در مشتری
شاید به این موضوع توجه کرده باشید که وقتی در فروشگاه یک بسته بندی زیبا و جذاب می بینید ناگهان حس خوبی به شما منتقل می شود حتی گاهی یک لبخند کوچک می زنید و در ذهن خود از آن بسته بندی تعریف هم می کنید.
ایجاد این حس در مشتری، یعنی تولیدکننده تا حدود زیادی به قله موفقیت در بازار فروش نزدیک شده است زیرا پکی که بتواند این حس خوشایند را در مشتری ایجاد کند از بقیه رقبایش جلو افتاده است.
ایجاد امکان استفاده مجدد از بسته بندی برای مشتری
برخی بسته بندی ها طوری طراحی و تولید می شوند که میتوان از آنها چندین بار استفاده کرد یا اینکه برای مصارف دیگر نیز آنها را بکار برد. وقتی یک بسته بندی شکلی زیبا و خاص داشته باشد ممکن است مشتری بخواهد در موارد دیگر هم از آن استفاده کند و از اینکه این پک را انتخاب کرده خوشحال هم باشد.
چنین بسته بندی هایی می تواند رضایت مشتریان را جلب کند به خصوص که با استفاده مجدد از بسته بندی، زباله اضافی تولید نمی گردد و به محیط زیست آسیب نمی رسد زیرا امروزه با تبلیغات گسترده درباره محافظت از محیط زیست اکثر افراد ترجیح می دهند پکی تهیه کنند که دوستدار طبیعت بوده و به آن آسیب نرساند.
تمام مواردی که در این مقاله بیان شد میزان اهمیت بسته بندی را در بازار فروش نشان می دهد و می توان نتیجه گرفت که انتخاب یک پک مناسب و زیبا تا چه اندازه می تواند در جلب نظر مشتریان تأثیرگذار باشد.
هر تولیدکننده و صاحب محصول در مرحله اول باید به خاص بودن و زیبایی بسته بندی و در کنار آن به کیفیت محصولش توجه کند تا بتواند به فروش خوبی دست یابد و به موفقیت برسد.