نماینده معاونت امور فرهنگی در کمیته تخصیص کاغذ دولتی گفت: ناشران قبل از دریافت کاغذ دولتی مجوزهای خود را در سامانه توزیع کاغذ بارگذاری میکنند و راستی آزمایی میشوند.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما: آقای احمد کمالی نژاد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان این مطلب گفت: سامانه توزیع کاغذ و تخصیص کاغذ دولتی با «خانه ادبیات و کتاب ایران» هم ارتباط شبکهای دارد تا مصرف کاغذها و روند تبدیل آن به کتاب را نظارت کند.
وی افزود: این نظارت به قدری در هم تنیده است که باید «اعلام وصول» کتاب از وزارت ارشاد هم دریافت شود و حتی چاپهای بعدی در سامانه ثبت میشود.
نماینده معاونت امور فرهنگی در کمیته تخصیص کاغذ دولتی گفت: اکنون نهادهای ناظری وجود دارند که موارد مربوط به تخلف ناشران را بررسی میکنند تا کاغذ دولتی به مصرف تولید کتاب برسد.
وی افزود: ما اکنون برای توزیع کاغذ، کمیتههای مختلفی داریم. کمیته هایی، چون «تخصیص» و «نظارت» که از صفر تا صد توزیع کاغذ را پیگیری میکنند.
آقای کمالی نژاد گفت: سازمان حمایت، سازمان تعزیرات و اتاق اصناف کشور هم در کارگروه اصلی ما حضور دارند تا اوضاع را از نزدیک بررسی کنند.
نماینده معاونت امور فرهنگی در کمیته تخصیص کاغذ دولتی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نیمه دوم سال ۹۷ به صورت رسمی «کارگروه ساماندهی کاغذ» را تشکیل داد تا در نوسانهای ارزی، ناشران و مصرف کنندگان متضرر نشوند. وی گفت: این مدت، کارهای خوبی هم انجام شد و ما توانستیم بحران را مدیریت کنیم.
آقای کمالی نژاد گفت: یکی دیگر از اقدامات ما این بود که توانستیم از ظرفیت تشکلهای صنفی و اتحادیه برای توزیع و نظارت استفاده کنیم و «آیین نامه ها» و «ضوابط تخصیص» را تعیین کنیم.
وی افزود: وقتی کارگروه کتاب در معاونت امور فرهنگی شکل گرفت اصل ماجرا این بود که ما بتوانیم صنف را درگیر کنیم و تا الان، این همکاری نتیجه خوبی داشته است.
بنابر اعلام کمیته تخصیص کاغذ، تا کنون بیش از ۵۰ درصد کاغذهای توزیع شده بین ناشران به کتاب تبدیل شده اند.
ناشران از ابتدای توزیع کاغذ، بیش از ۹۵ درصد تولیدات خود را با کاغذ دولتی انجام داده اند که این موضوع بر ثبات بازار کتاب تأثیر گذاشته و قیمت کتابها را مدیریت کرده است.
بیشتر بخوانید: