به گزارش چاپ و نشر به نقل از کسب و کار نیوز، مشاور وزیر ارشاد گفت: سامانهای برای ثبتنام و تأمین کاغذ موردنیاز ناشران در سطح کشور طراحیشده که اجرای آن توانسته تا جدی جلوی نابسامانی و قاچاق کاغذ را بگیرد. و توزیع کاغذ در بین ناشران نظارت خواهد شد.
به گزارش کسب و کار نیوز، محمدمهدی احمدی در پاسخ به سؤالی با موضوع واردات کاغذ و قاچاق آن تأکید کرد: برای جلوگیری از نابسامانی موجود در بازار کاغذ، سامانهای توسط وزارت ارشاد طراحی و اجراشده و کسانی که نیازمند کاغذ برای چاپ کتاب هستند در آن ثبتنام میکنند. وی افزود: پس از ثبتنام، خود ناشران مکان تحویل گرفتن کاغذ را در سطح تهران مشخص کرده و کاغذ موردنیازشان را بدون دردسر و باقیمت کمتری تهیه میکنند و این امر سبب شده تا ما شاهد باشیم که جلوی نابسامانی در وضعیت کاغذ و قاچاق آن تا حد زیادی گرفتهشد. توزیع کاغذ زیر نظر دولت انجام می شود و کاربرد دقیق کاغذ توسط ناشران بررسی می شود.
مشاور وزیر ارشاد در پاسخ به این پرسش که آیا سازوکاری وجود دارد که کاغذها بهجای انتشارات سر از ستادهای انتخاباتی درنیاورند، ابراز کرد: وزارت ارشاد کمیتهای را تعیین کرده که بر توزیع کاغذ و مصرف آن نظارت دارند یعنی یکی از رسالتهای این کمیته این است که ببیند کدام کاغذ، به کجا تحویل دادهشده و برای چه منظوری این کاغذ در اختیار ناشران گذاشتهشده است لذا باید گفت وزارت ارشاد نظارت خوبی بر این امر دارد.
احمدی در ادامه گفت: یکی از اقداماتی که وزارت ارشاد در حال پیگیری آن است مقوله پرداخت نیم درصد درآمدهای شهرداریها به کتابخانههای عمومی محسوب میشود خوشبختانه این امر در شاهرود دیده میشود اما در برخی شهرهای دیگر شاهد هستیم که نیم درصد درآمد شهرداریها پرداخت نمیشود. وی بابیان اینکه در حال رایزنی با شهرداریهایی هستیم که نیم درصد درآمدشان را به کتابخانهها پرداخت نکردهاند، افزود: این میزان اعتبارات قطعاً در تأمین کتاب و تجهیز کتابخانههای عمومی نقشی کلیدی خواهد داشت.