آمار واردات کاغذ با توحه به گفته سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران ۲۰۷ هزار و ۵۸۳ تن کاغذ چاپ و تحریر به ارزش ۹۰ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۶۱۳ دلار در سال ۱۳۹۹ بوده است.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ روحالله لطیفی سخنگوی گمرک در گفت و گو با ایبنا، با اشاره به آمار واردات کاغذ در سال ۱۳۹۹ به کشور گفت: در سال گذشته میزان ۲۳۱هزار و ۶۴ تن به ارزش ۱۸۱ میلیون و ۹۶ هزار و ۳۲۷ دلار خمیر کاغذ وارد کشور شده که یک درصد بیشتر از سال ۹۸ بوده و ۱۲ درصد ارزانتر خریداری شده است.
وی در ادامه درباره آمار واردات کاغذ افزود: همچنین ۶۷۰۲ تن به ارزش چهار میلیون و ۶۶۵ هزار و ۲۸۰ دلار کاغذ روزنامه به کشور وارد شده و ۲۰۷هزار و ۵۸۳ تن به ارزش ۱۹۰ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۶۱۳ دلار نیز کاغذ چاپ و تحریر وارد کشور شده است.
لطیفی همچنین درباره میزان کاغذ موجود در گمرک توضیح داد: وقتی یک کالا به مبادی ورودی میرسد تا مجوزهای لازم برای ترخیص اخذ شود، طبیعی است که مدتی طول میکشد. از سوی دیگر همیشه مقداری کالای در آستانه ترخیص، در اماکن بندری و گمرکی وجود دارد.
آمار واردات کاغذ و مصرف کاغذ
وی درباره میزان تفکیکی ترخیص کاغذ با ارز دولتی و کاغذ با ارز نیمایی نیز گفت: آمار واردات کاغذ شامل هر دو بخش میشود؛ هرچند از اردیبهشت ۹۹ کاغذ با ارز دولتی بهدلیل حذف ارز کاغذ وارد گمرک نشده است.
لطیفی با بیان اینکه مصرف کاغذ به دلیل کرونا بهشدت کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: روزنامهها به سمت رسانههای مجازی رفتهاند و مدارس هم تعطیلاند. از سوی دیگر کلاسهای دانشگاهها نیز بهصورت غیرحضوری برگزار میشود و در چنین شرایطی طبیعی است که مصرف کاغذ کاهش پیدا کند.
وی یادآور شد: از سوی دیگر صنایع بستهبندی رونق گرفتهاند و معتقدم صنعت چاپ باید این موضوع را جدی بگیرد. همچنین برای نجات صنعت چاپ باید به این موضوع توجه شود که اگر ما کالاهای تجاری قابل بستهبندی را با بستهبندی صادر کنیم، صنعت سورتینگ جان میگیرد و در صنعت چاپ نیز رونق ایجاد میشود.
لطیفی با بیان اینکه توجه به اهمیت حوزه بستهبندی در صنعت چاپ توضیح داد: از دیگر فواید آن این است که کالاهای ایرانی هم بدون ضایعات و باکیفیت و باارزش افزوده بیشتر به مقاصد صادراتی میرسد. توجه به این امر فقط در صنعت بستهبندی و سورتینگ در سال اول بدون اضافه شدن فضای کسب و کار ۵۰۰ هزار نفر شغل ایجاد میکند.
وی همچنین درباره وضعیت حوزه نشر در شرایط کرونا گفت: بهنظرم فعالیت در این حوزه باید هوشمند شود؛ یعنی تلفیقی از رسانههای چاپی و دیجیتال. بهطور مثال در برخی از کشورها کتاب سخنگو برای کودکان تولید شده که هم چاپ روی کاغذ است و هم از تراشهها برای بهرهمندی از صوت در خوانش کتاب و موزیک استفاده شده است.
به گفته لطیفی، این موضوع باعث میشود کودک بهجای استفاده از موبایل و تبلت، کتاب واقعی در دست بگیرد و همزمان از ابزارهای جذاب مثل موزیک و آهنگ و خوانش کتاب استفاده کند؛ زیرا حتی برخی از این کتابها قابلیت ضبط صدای والدین را دارد و کودک میتواند در زمانی که پدر و مادر نیستند کتاب را با صدای والدین بشنود.
وی در پایان خاطرنشان کرد؛ اما برای حوزه بزرگسال هم از تکنیکها و روشهای دیگری مثل (QR) یعنی پیوست مدیا و متن میشود، استفاده کرد که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان استفاده میشود و ضروری است که فعالان صنعت نشر کشور نیز به سمت استفاده از این تکنیک و تکنولوژی بروند.